AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #121 Del Skrevet 24. oktober 2023 18 minutter siden, Mountain Man said: Men om man synes det er ekkelt og crerpy at åpenbart ufarlige menn i ett offentlig rom gir deg ett kompliment da handler det kun om at du anser den personen som beneat your leage. Hadde du hatt noen som helst forståelse for hvordan livet arter seg for oss kvinner hadde du skjønt at 'åpenbart ufarlige menn' ikke eksisterer. Ufarlige menn - ja, selvsagt. Åpenbart ufarlige menn - nei. Vi kan tro, men aldri vite, at en mann er ufarlig - spesielt når det gjelder fremmede. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har opplevd at samtalen tar en stygg vending, selv om mannen fremstod som helt normal i starten. Utallige kvinner har blitt trakassert, stalket, befølt eller voldtatt fordi vi var alene med en "åpenbart ufarlig" mann, være seg tilfeldig mann, taxisjåfør, lege, god venn, bekjent, venn av familien, eller til og med et familiemedlem. Det finnes nok av tilsynelatende ufarlige menn som vil oss vondt, spesielt om de føler seg avvist. Det aller verste med å motta utseendekomplimenter fra en som ser snill ut er at man føler seg enda mer fanget i situasjonen. Det tar seg dårlig ut å begynne å kjefte på eller avvise en som er snill, og i tillegg ønsker man å unngå å såre vedkommende. Det er en svært liten minoritet som blir oppriktig glad for komplimenter og kommentarer på utseendet fra fremmede menn. At de smiler og sier takk betyr ikke at de setter pris på det. Det betyr derimot ofte at de er redde for at situasjonen skal eskalere, så de prøver å balansere mellom høflig kroppsspråk og avmålt samtale, mens de desperat håper på at du skal gå din vei. Anonymkode: 7fbc7...0d4 4 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #122 Del Skrevet 24. oktober 2023 Mountain Man skrev (1 time siden): PS. Du tar nok feil om at jeg ikke vet noe som helst om dette. Har selv erfart hvor pågående også mange yngre damer kan være. Denne setningen viser kanskje mer enn alt annet du også har skrevet at du som mann virkelig ikke forstår hva virkeligheten for kvinner er! Kvinner må alltid forholde seg til at menn som regel er fysisk sterkere enn dem og av den grunn alene er en potensiell trussel. Om du er heterofil mann skal forstå hva kvinner går gjennom, så kan du forsøke å se for deg at du er 167 cm høy (gjennomsnittshøyden for kvinner), og at du for mann å være er svært lite fysisk sterk sammenlignet med andre menn. Så opplever du å befinne deg i en verden hvor de aller fleste menn du møter er homofile menn som er langt høyere enn deg og langt sterkere enn deg. Du kjenner dem ikke, men vet at de er homofile, og de kommer hele tiden bort til deg og vil gi deg komplimenter på ditt utseende. Ikke bare det, men de fleste av dem lar det skinne tydelig gjennom at grunnen til at de gjør det, det er fordi de ser på deg som et sexobjekt, de vil komme i buksa på deg. Du aner ikke hvem av dem som bare vil ta for seg, eller hvem som vil bli voldelig mot deg om du ikke liker komplimentene, du vet ikke hvem som bare blir sinte om du ikke smiler ditt beste smil og viser at du (tilsynelatende) virkelig setter pris på komplimentet. Du vet at når du går videre så kan det godt være mannen følger etter deg, eller han søker deg opp og begynner å trakasserer deg. Du vet at hvis en av dem bestemmer seg for at de virkelig vil ta deg, så har du lite å stille opp for å beskytte deg selv. Og du vet at flere av dem gjerne kan gå sammen for å ta deg. På jobb opplever du at sjefen og et par kolleger er "på" deg, du vet at hvis du ikke spiller sjefens spill og later som om du er interessert vil du ikke få den lønnen du har krav på, eller den forfremmelsen du har gjort deg fortjent til. På vei til og fra jobb blir du befølt på offentlig transport, eller det er menn som "bare" gir deg komplimenter, men som tar ditt "takk" eller ditt smil som en invitasjon på at du er klar for langt mer. Når du går av bussen et mørkt sted følger en eller flere av dem etter deg. Uansett hvor du beveger deg, så er du minst, den med minst fysisk styrke, og du kan ikke stole på at andre menn vil komme deg til unnsetning hvis du opplever et overgrep. Skulle du oppleve et overgrep, eller bli voldtatt, så vil saken mot deg mest trolig bli henlagt - kan jo ikke ødelegge en manns liv bare fordi han likte deg, sant? Hvis du er heterofil mann helt uten interesse for forhold til menn, så burde du kanskje - om du forsøker å se for deg deg selv i et slikt scenario - forstå litt mer av hva kvinner lever med hele livet. At du har har opplevd noen pågående damer, også yngre, kan være ubehagelig nok (og noe du burde ha sluppet å oppleve). Men det kan aldri sammenlignes med hva kvinner opplever med menn. Fordi den fysiske styrkeforskjellen mellom kvinner og menn er så stor, fordi kvinner er undertrykt og blitt utsatt for vold av menn i århundrer og årtusener. Det ligger nedarvet i våre gener at vi må være gode til å tolke menns hensikter. Det er noe menn generelt sjelden har hatt behov for, i hvert fall ikke annet enn overfor andre menn. Men menn har generelt sett ikke hatt behov for å alltid tolke kvinner i frykt for å bli utsatt for vold og voldtekt. Du har tydelig ikke forstått noe, MM. Ps! Dette er ingen nedrakking av homofile, men eneste måte å kanskje få enkelte heterofile menn til å forstå hva kvinner utsettes for er å forklare det med om de konstant fikk tilnærmelser av noen som både er sterkere enn dem og de ikke ønsker å ha et seksuelt forhold til. Vet at homofile menn ofte utsettes av vold av ikke (åpent) homofile menn - så homofile menn generelt har faktisk langt større forståelse for hva kvinner går gjennom enn hva heterofile menn har. Anonymkode: 8a305...e4e 3 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mountain Man Skrevet 24. oktober 2023 #123 Del Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hadde du hatt noen som helst forståelse for hvordan livet arter seg for oss kvinner hadde du skjønt at 'åpenbart ufarlige menn' ikke eksisterer. Ufarlige menn - ja, selvsagt. Åpenbart ufarlige menn - nei. Vi kan tro, men aldri vite, at en mann er ufarlig - spesielt når det gjelder fremmede. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har opplevd at samtalen tar en stygg vending, selv om mannen fremstod som helt normal i starten. Utallige kvinner har blitt trakassert, stalket, befølt eller voldtatt fordi vi var alene med en "åpenbart ufarlig" mann, være seg tilfeldig mann, taxisjåfør, lege, god venn, bekjent, venn av familien, eller til og med et familiemedlem. Det finnes nok av tilsynelatende ufarlige menn som vil oss vondt, spesielt om de føler seg avvist. Det aller verste med å motta utseendekomplimenter fra en som ser snill ut er at man føler seg enda mer fanget i situasjonen. Det tar seg dårlig ut å begynne å kjefte på eller avvise en som er snill, og i tillegg ønsker man å unngå å såre vedkommende. Det er en svært liten minoritet som blir oppriktig glad for komplimenter og kommentarer på utseendet fra fremmede menn. At de smiler og sier takk betyr ikke at de setter pris på det. Det betyr derimot ofte at de er redde for at situasjonen skal eskalere, så de prøver å balansere mellom høflig kroppsspråk og avmålt samtale, mens de desperat håper på at du skal gå din vei. Anonymkode: 7fbc7...0d4 Som sagt er faren for en voldtekts situasjon noe helt annet en det jeg påpeker. Jeg henviser til møteplasser med mye folk og hvor det å bli kjent med ukjente er naturlig. Mange menn vil også ta stor risiko for både ydmykelse og nettopp slik hets ved å våge å gi ett kompliment til en dame dem ikke kjenner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #124 Del Skrevet 24. oktober 2023 Gorgonzola skrev (På 22.10.2023 den 15.43): Det hører med til historien at hun var vesentlig yngre enn meg, kanskje så mye som 20-25 år (jeg er over 50 men har også eksempler der hun kan ha vært på/rundt min alder). Jeg gjorde det ikke, fordi verden er blitt sånn at menn ikke bare kan servere komplimenter til tilfeldige kvinner lenger. og der har du vel egentlig svaret ditt.. verden er ikke slik at det er rom for store avhandlinger, du kunne sikkert kommet unna med: jeg la merke tid deg og ville bare ønske deg en fin dag og si du er nydelig akkurat som du er for så gå videre, å innlege med "kan jeg si deg noe" er bare kleint.. Anonymkode: 2f370...a7f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 24. oktober 2023 #125 Del Skrevet 24. oktober 2023 (endret) Selv om intensjonene dine er uskyldige og gode, så må du kjenne din besøkelsestid ved å holde deg unna. Og det gjorde du også, siden du ikke sa noe. At du ikke sa noe var vel det fineste du skrev i HI. Handlingen i seg selv er egentlig ikke noe en fremmed mann bør gjøre i dag sånn uten videre, for det er sett på som kleint og uønsket, og iallfall når aldersnivået er mann 50 år og kvinne 25 år. Blir litt som om at jeg på 37 år skulle sagt det samme til ei jente på 17 år. Det er bare ikke noe en på 37 år skal gjøre. Hvis du vil gjøre noen glad så kan du heller si noe pent til den eldre damen du plukket opp hansken til. Hun hadde nok blitt glad. Endret 24. oktober 2023 av Bombasi 5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laraa Skrevet 24. oktober 2023 #126 Del Skrevet 24. oktober 2023 Det kan godt hende at du vet med sikkerhet at det ikke var ekkelt ment og atdu ikke har baktanker, men det kan jo ikke hun vite 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #127 Del Skrevet 25. oktober 2023 Gorgonzola skrev (På 22.10.2023 den 15.43): Vet ikke om det passer best under Skråblikk men here's the story: Sist mandag plukket jeg opp hansken til en eldre dame som mistet den på gulvet inne på butikken. Hun smilte varmt og takket pent, jeg svarte at det var bare hyggelig. Nå på torsdag hjalp jeg en ung mor med å få barnevogna greit ut av bussen. Hun smilte vakkert og sa "tusen takk", jeg gjengjeldte smilet og sa "bare hyggelig, fortsatt fin dag". På lørdag observerte jeg ei tvers gjennom nydelig ung dame på en cafe, vakker, smekker, sexy, pen - rett og slett et, for meg, blikkfang. I et svakt sekund var jeg nesten på vei bort til henne for å si noe sånt som "hei, kan jeg få lov til å si en liten ting til deg"? Om hun hadde svart ja, eller nikket, så ville jeg sagt noen sånt som "dette er på ingen måte ment som noe annet enn bokstavelig, ingen baktanker, ingen agenda, kun for å glede - du er rett og slett helt nydelig". Så skulle jeg gått, enten hun takket, ble stum eller kanskje sint/krenket? Det hører med til historien at hun var vesentlig yngre enn meg, kanskje så mye som 20-25 år (jeg er over 50 men har også eksempler der hun kan ha vært på/rundt min alder). Jeg gjorde det ikke, fordi verden er blitt sånn at menn ikke bare kan servere komplimenter til tilfeldige kvinner lenger. Skal jeg fortsette å legge bånd på meg eller ville du blitt glad for en sånn type tilbakemelding dersom du var trygg på at den ble servert med en form for troverdighet/integritet? Eller er dette typisk menn sin seksualisering/objektivisering av kvinner? Jeg syntes altid det er ubehagelig, spesielt når menn er mye eldre. Noen damer liker det jo. Men jeg tenker for min del, helt unødvendig komentar. Komplimenter passer best i rette øyeblikk når man er litt interessert i hverandre og begge er inneforstått med det. Derimot syntes jeg det er hyggelig å si til folk man omgås mye. At nå så du fresh ut, nå var du fin,flott, når man vet folk har lagt litt innsats i det, eller stråler litt ekstra. Anonymkode: 0693d...dae 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #128 Del Skrevet 25. oktober 2023 Mountain Man skrev (11 timer siden): At noen blir så bergtatt av en vakker Kvinne at dem forsøker å si noe pent til henne burde derfor tas med eleganse og heller som sjarmerende en at man kaster seg ut i Meeto fornærmet konkurransen... 😁 Hva kan kvinner skrive, for at du skal klare å forstå, at uoppfordrede komplimenter fordi menn blir så bergtatte at de bare måååå gi komplimenter, ikke er sjarmerende, eller ønsket, eller gir oss gode følelser? Vi er ikke skyldig menn å ta i mot komplimenter på en "elegant måte" og deretter se på det som sjarm, uansett hvor gode/rene/vakre intensjoner denne mannen måtte ha. Jeg føler at denne diskusjonen er litt som å chatte med en AI som er programmert til å tro at "å ta en kvinne på titsa er et kompliment, det er fordi kvinnen har så fine pupper at man klarer ikke å la være, og må taes i mot som det komplimentet det er", og så skal man prøve å overbevise den om noe annet. Er det hardkoda inn at dette er en fin greie? Ingenting vi kan skrive/si som får noen menn til å skjønne at det IKKE er ok ? Vi er ikke pynteting som tar i mot oppmerksomhet som valuta, vi er mennesker på lik linje som alle andre, og om vi sier at vi ikke ønsker denne typen oppmerksomhet, så mener vi det. Det spiller ingen rolle at menn prøver "å booste selvtilliten vår" eller gi oss en "bedre dag", vi trenger ikke menn for å få bedre selvtillit eller bra dager, vi fikser det selv. Anonymkode: 0b7b1...89d 3 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Adrenalina1 Skrevet 25. oktober 2023 #129 Del Skrevet 25. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 22.10.2023 den 20.28): Jeg tar det kun som innbillsk og tro at alle komplimenter betyr å legge an på. Det går an å gi komplimenter eller flørte uten å mene noe mer enn å være hyggelig. Dagens damer er rett og slett rare. Anonymkode: ac432...519 Nei,menn gjør eller sier aldri noensinne noe bare for å være hyggelig. De har alltid,uten unntak en baktanke. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #130 Del Skrevet 25. oktober 2023 Jeg bryr meg ikke så mye om kommentarer. Det er verre med folk som klasker meg på rumpa. Heldigvis mange år siden sist og det er ikke nordmenn som gjør det Anonymkode: a0f19...01c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #131 Del Skrevet 25. oktober 2023 Detronisert skrev (På 23.10.2023 den 19.34): True! Kvinner har definisjonsmakten på alle mulige måter. Menn må ta en sjanse, hoppe i det med en skyhøy risiko for å bli avvist, latterligjort, ydmyket, nedsablet, ignorert og ende med null sympati og ingen bryr seg. Modellbyrå: er det virkelig, og vitterlig, kvinners drøm å bli "oppdaget" for sitt utseende? Hvis ja, hvorfor være så hårsåre med tanke på tilbakemeldinger for nettopp det? Irrasjonalitet og dobbeltkommunikasjon på speed, det er kvinner. Akkurat der satte du ord på det jeg tenker! Kvinner bestemmer alt og det spiller ingen rolle hvilken hensikt en mann har. Han blir dømt og tillagt de hensikter kvinnen bestemmer uansett. Rettferdig? Nope! Og jeg er kvinne altså. Anonymkode: ac432...519 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ElectricScum Skrevet 25. oktober 2023 #132 Del Skrevet 25. oktober 2023 Bigote skrev (På 23.10.2023 den 9.47): Etter min erfaring er det å gi komplimenter noe som ligger mer naturlig hos enkelte enn andre, og at komplimentene som bunner respekt og generøsitet uten en egosentrisk agenda bak mottas bedre. De fleste av oss klarer å oppfatte kommunikasjonen som ligger bak ordene alene. Folk som er naturlig flinke med komplimenter er personer som gir komplimenter til alle og er sosial kappable nok til å holde tilbake i situasjoner der disse komplimentene kan oppleves som ubehagelige og påtrengende. Godt oppsummert. Jeg vil ikke være like kategorisk som en del andre her i tråden. Det finnes definitivt situasjoner hvor et kompliment kan overleveres uten at det verken føles ubehagelig, creepy eller påtrengende. Slike situasjoner kan være mer nyansert enn man kan få inntrykk av i denne tråden. Scenariet som TS beskrev ville jeg dog oppfattet som kunstig og overdrevent. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Piinki Skrevet 25. oktober 2023 #133 Del Skrevet 25. oktober 2023 Enrique Iglesias er en fyllik og en rusmisbruker. Det har unge kvinner sett på TikTok. Det virker som de synes han er en tosk og ikke det minste fin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mountain Man Skrevet 25. oktober 2023 #134 Del Skrevet 25. oktober 2023 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Nå skal jeg fortelle deg noe som du garantert ikke vil forstå. Komplimenter som går på utseende kan faktisk i mange tilfeller være med på å bygge NED selvtilliten, ikke bygge den opp. Det blir en slags påminnelse om at «det viktigste er tross alt hvordan du ser ut, og her er det vi menn som er dommerne». Vi er kanskje opptatt av en sak, engasjert i noe, og så kommer det en mann og minner oss på at vi må se opp selv utenfra, ikke innenfra. Jeg hadde en sjef en gang som stadig skulle gi meg komplimenter - for utseendet vel å merke, ikke for jobben jeg gjorde. Det gjorde meg veldig usikker og satt ut. Vi kunne sitte rundt møtebordet, og han kunne plutselig si: Så heldig jeg var da, som fikk noe pent å se på i dag! Skulle det liksom gi meg en selvtillitsboost å føle at jeg var der som pynt? Jeg lærte meg å håndterer det etterhvert ved å ta igjen med samme mynt, og bare GJETT om det gjorde ham ekstremt ukomfortabel. (Han fikk visst heller ingen selvtillitsboost av det). Da ble det slutt på komplimentene gitt. Anonymkode: 448d3...da4 Er noe ganske annet å bruke slikt som hersketeknikk på arbeidsplassen. Er ikke det dette er snakk om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #135 Del Skrevet 25. oktober 2023 Mountain Man skrev (21 timer siden): Som sagt er faren for en voldtekts situasjon noe helt annet en det jeg påpeker. Jeg henviser til møteplasser med mye folk og hvor det å bli kjent med ukjente er naturlig. Mange menn vil også ta stor risiko for både ydmykelse og nettopp slik hets ved å våge å gi ett kompliment til en dame dem ikke kjenner. Menn er redd for å bli ledd av, kvinner er redd for å bli drept. Må være sååååå fælt å være mann 😭 En kafe eller en trikk er ikke "møteplasser" hvor menn kan bare lene seg inn og pese dritt i øret på kvinner de vil knulle. Anonymkode: fce45...e0c 5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mountain Man Skrevet 25. oktober 2023 #136 Del Skrevet 25. oktober 2023 (endret) Piinki skrev (10 minutter siden): Enrique Iglesias er en fyllik og en rusmisbruker. Det har unge kvinner sett på TikTok. Det virker som de synes han er en tosk og ikke det minste fin. Det er uvesentlig hva enkelte mener om han. Poenget er at extremt mange unge damer som ville syns det var creepy om han andre kjendisen plutselig kom bort og gav dem kompliment, mens de ville blitt smigret og rødmet om en som så ut som Enrique gjorde det samme uavhengig om dem viste hvem det var eller ikke. Det handler om Mannens utseende og nivå i Kvinnens øyne ikke alder eller om hun kjenner han fra før. Endret 25. oktober 2023 av Mountain Man Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mountain Man Skrevet 25. oktober 2023 #137 Del Skrevet 25. oktober 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Menn er redd for å bli ledd av, kvinner er redd for å bli drept. Må være sååååå fælt å være mann 😭 En kafe eller en trikk er ikke "møteplasser" hvor menn kan bare lene seg inn og pese dritt i øret på kvinner de vil knulle. Anonymkode: fce45...e0c Du beskriver en potensiell voldtektsmann situasjon og ingenting i nærheten av det jeg beskriver. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Piinki Skrevet 25. oktober 2023 #138 Del Skrevet 25. oktober 2023 Mountain Man skrev (1 minutt siden): Det er uvesentlig hva enkelte mener om han. Poenget er at extremt mange unge damer som ville syns det var creepy om han kjendisen til venstre plutselig kom bort og gav dem kompliment ville blitt smigret og rødmet om Een som så ut som Enrique gjorde det samme uavhengig om dem viste hvem det var eller ikke. Skjønner det. Bare nevner. Jeg kunne latt være. Sorry. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #139 Del Skrevet 25. oktober 2023 Mountain Man skrev (31 minutter siden): Er noe ganske annet å bruke slikt som hersketeknikk på arbeidsplassen. Er ikke det dette er snakk om. Men nå har dere jo akkurat forklart oss at det er intensjonen som teller, ikke hvordan det blir oppfattet. Og jeg tror på ingen måte at sjefen min mente det som hersketeknikk. Jeg tror han bare oppriktig syntes jeg var pen og ikke klarte å la være å si det hele tiden. Han trodde nok han var snill og «spredte glede» - akkurat som dere andre. Og det er faktisk ikke noe mindre «hersketeknikk» å stoppe en kvinne på gaten eller gå bort til en fremmed dame på kafé og legge ut om hvor deilig DU synes hun er. WTF, liksom, har jeg bedt om din mening? Jeg sitter/går ikke her for å ta meg ut, jeg har noe å gjøre. Eller tror du oppriktig at en vakker ung jente/dame får bedre selvtillit av å vite at menn på hennes fars alder sikler på henne? Heller tvert i mot, kan jeg fortelle deg. For å gjenta meg selv fra tidligere innlegg, så er det flere settinger det komplimenter kan være velkomment, men jeg orker ikke å ramse opp de eksemplene igjen. Anonymkode: 448d3...da4 2 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bigote Skrevet 25. oktober 2023 #140 Del Skrevet 25. oktober 2023 (endret) 4 hours ago, ElectricScum said: Godt oppsummert. Jeg vil ikke være like kategorisk som en del andre her i tråden. Det finnes definitivt situasjoner hvor et kompliment kan overleveres uten at det verken føles ubehagelig, creepy eller påtrengende. Slike situasjoner kan være mer nyansert enn man kan få inntrykk av i denne tråden. Scenariet som TS beskrev ville jeg dog oppfattet som kunstig og overdrevent. Enig. Generelt sett ville jeg anbefalt TS å prøve å la komplimentene vare mer "Casual i forbifarten" enn å lage enn scene av at han først spør om lov til å si noe til henne først før han skal holde en monolog over hvor uskyldig og genuint det kommende komplimentet er. Ikke alle menn er ærlige og dette vet de fleste kvinner.. Ellers er det sikkert lurt å la komplimentene være litt mer overfladiske enn å komplimentere henne som person mtp. at ikke TS kjenner henne eller har har snakket med henne før. " Hei, jeg er snill og jeg vil fortelle deg at du er nydelig". Nei, Nei ,Nei! Endret 25. oktober 2023 av Bigote 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå