AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #101 Del Skrevet 23. oktober 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg er ikke TS og jeg er ikke mann. Jeg bare undrer meg over hvordan vi kom dit at man blir dømt for å prate til ukjente. Trist! Anonymkode: ac432...519 Det er null problem å prate til ukjente, det er kun et problem om «prating» består av sleezy «komplimenter» om utseendet ditt AnonymBruker skrev (20 timer siden): Men vi kvinner gir jo blanke f i hva tilfeldige mannfolk mener om utseendet vårt, forstår du virkelig ikke det? Er du så høy på deg selv at du tror vi blir glade og takknemlige for at en vilt fremmed mann synes vi er pene? Jeg er rett og slett ikke interessert i meningen din! Anonymkode: 448d3...da4 Dette!! 100 % dette. Om en tilfeldig mann synes jeg er digg å se på tilfører det meg ikke et snev av glede å bli opplyst om det. Anonymkode: 58f25...018 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #102 Del Skrevet 23. oktober 2023 Gorgonzola skrev (25 minutter siden): Du verden, hvilken respons! Bare å bukke og neie. Å tolke verden i verste mening trumfer de aller beste intensjoner. Samtidig er det bare å takke for korrigeringer på kompass nåla her, jeg har vært i tvil men nå er jeg mindre i tvil. Intuitive handlinger i et (patetisk/creepy/grisete) forsøk på å gi noen et ørlite selvtillits-kick, dropper jeg. Det finnes helt sikker andre, og bedre måter å gjøre det på. Det var min intensjon - takk😙 Om jeg ble oppfattet sånn så er det en misforståelse. Men igjen - oppriktig takk for feedback til (nesten) alle sammen. Det er godt du tar det til deg, og ikke argumenterer mot Dette er dessverre ikke det samme som å hjelpe en gammel dame over gaten og sånne ting. Dette er noe som mange kan synes er ubehagelig. Uten at vi skal være nødt til å måtte forklare eller forsvare akkurat det. Det er sånn det er, og du forstår det vel kanskje om du leser svarene. Når det er sagt, så støtter jeg helt og fullt "pay it forward"-tankegangen, spre litt glede i hverdagen, hjelp andre, gi komplimenter. Men du tråkker dessverre feil om du går på utseende til en smekker liten snelle, spesielt når du er mye eldre. Anonymkode: 955d3...797 4 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apage Skrevet 23. oktober 2023 #103 Del Skrevet 23. oktober 2023 Gorgonzola skrev (20 minutter siden): Du verden, hvilken respons! Bare å bukke og neie. Å tolke verden i verste mening trumfer de aller beste intensjoner. Samtidig er det bare å takke for korrigeringer på kompass nåla her, jeg har vært i tvil men nå er jeg mindre i tvil. Intuitive handlinger i et (patetisk/creepy/grisete) forsøk på å gi noen et ørlite selvtillits-kick, dropper jeg. Det finnes helt sikker andre, og bedre måter å gjøre det på. Det var min intensjon - takk😙 Om jeg ble oppfattet sånn så er det en misforståelse. Men igjen - oppriktig takk for feedback til (nesten) alle sammen. Herlig! Du ba om råd, hørte på feedback, og vurderer å korrigere deg selv for å bli bedre! Dette vil vi se mer av! 😁 For å legge til eget innspill: Majoriteten av kvinner (spesielt i tenårene og 20-årene) vil definitivt ikke sette pris på et slikt kompliment, uansett hvor hyggelig det var ment. Det finnes så klart unntak, og noen kvinner føler seg såpass trygge på seg selv/andre at de vil oppleve det som hyggelig - Men er det egentlig verdt å ta sjansen? Hvis det du ønsker er at jenta skal få en bedre dag, er sjansen for at det skjer større om du lar være å kommentere utseendet hennes. La jevnaldrende og bekjente få komplimentere hverandre! Du vil kanskje ha større sjanse for å "treffe riktig" og gjøre noens dag lysere, dersom du gir et "så nydelig du er!" til ei dame på din egen alder 😉 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #104 Del Skrevet 23. oktober 2023 Så fint å se en mann som tar til seg tilbakemeldinger! Og en som tror han vet bedre enn kvinner selv.. Et tips til TS. De fleste setter nok veldig pris på komplimenter om hvordan de er som person eller noe de gjør. Et av de fineste komplimentene jeg har fått handlet om at jeg var uredd, men på en snill måte. Det var så fint. Og av den grunn blir komplimenter fra fremmede bare overfladisk pjatt. At du hadde likt øynene mitt hadde ikke satt store spor. Anonymkode: 5d284...944 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #105 Del Skrevet 23. oktober 2023 Ekkelt og creepy, spesielt når du er så gammel. Anonymkode: a027a...d46 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #106 Del Skrevet 23. oktober 2023 Gorgonzola skrev (På 22.10.2023 den 15.43): Vet ikke om det passer best under Skråblikk men here's the story: Sist mandag plukket jeg opp hansken til en eldre dame som mistet den på gulvet inne på butikken. Hun smilte varmt og takket pent, jeg svarte at det var bare hyggelig. Nå på torsdag hjalp jeg en ung mor med å få barnevogna greit ut av bussen. Hun smilte vakkert og sa "tusen takk", jeg gjengjeldte smilet og sa "bare hyggelig, fortsatt fin dag". På lørdag observerte jeg ei tvers gjennom nydelig ung dame på en cafe, vakker, smekker, sexy, pen - rett og slett et, for meg, blikkfang. I et svakt sekund var jeg nesten på vei bort til henne for å si noe sånt som "hei, kan jeg få lov til å si en liten ting til deg"? Om hun hadde svart ja, eller nikket, så ville jeg sagt noen sånt som "dette er på ingen måte ment som noe annet enn bokstavelig, ingen baktanker, ingen agenda, kun for å glede - du er rett og slett helt nydelig". Så skulle jeg gått, enten hun takket, ble stum eller kanskje sint/krenket? Det hører med til historien at hun var vesentlig yngre enn meg, kanskje så mye som 20-25 år (jeg er over 50 men har også eksempler der hun kan ha vært på/rundt min alder). Jeg gjorde det ikke, fordi verden er blitt sånn at menn ikke bare kan servere komplimenter til tilfeldige kvinner lenger. Skal jeg fortsette å legge bånd på meg eller ville du blitt glad for en sånn type tilbakemelding dersom du var trygg på at den ble servert med en form for troverdighet/integritet? Eller er dette typisk menn sin seksualisering/objektivisering av kvinner? Hvis du er 50 og dama var 25 så tror jeg kanskje mottakelsen ville blitt annerledes enn om dama var 40. Anonymkode: 44772...1d7 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #107 Del Skrevet 23. oktober 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Hvorfor er folk så redde for komplimenter da? Anonymkode: ac432...519 8 av 10 ganger man får komplimenter fra fremmede er det kun en inngangsport til å bli bedre kjent. Svarer man hyggelig, kommer gjerne mannfolka nærmere, freser man, er man ei drittkjærring og mange blir drit forbanna. Derfor blir jeg redd. Jeg vet ikke om det er trygt å være avvisende, men ønsker ikke kontakt. Det er jævla ubehagelig for å være ærlig. Anonymkode: 2e912...b8b 1 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spiren Skrevet 23. oktober 2023 #108 Del Skrevet 23. oktober 2023 Det er bare 2 situasjoner hvor en slik kommentar hadde blitt godt mottatt: 1. En kjekk, jevnaldrende type (her er det vanskelig ettersom bare hun definerer dette for seg selv.) 2. En mann fra et modellbyrå. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #109 Del Skrevet 23. oktober 2023 Spiren skrev (3 minutter siden): Det er bare 2 situasjoner hvor en slik kommentar hadde blitt godt mottatt: 1. En kjekk, jevnaldrende type (her er det vanskelig ettersom bare hun definerer dette for seg selv.) 2. En mann fra et modellbyrå. Jeg vil legge til 2 og si 4 situasjoner hvor det blir bedre mottatt: 3. en kvinne 4. en homofil mann Det tar vekk det "jeg vil pule deg/du havner i runkearkivet mitt/jeg kommer til å spørre om nummeret ditt/jeg kommer til å følge etter deg hjem"-aspektet. Dessverre for de som bare vil gi noen en bedre dag uten å føle de slenger pikken sin i ansiktet deres. Men det er litt sånn. Anonymkode: 955d3...797 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Detronisert Skrevet 23. oktober 2023 #110 Del Skrevet 23. oktober 2023 Spiren skrev (5 minutter siden): Det er bare 2 situasjoner hvor en slik kommentar hadde blitt godt mottatt: 1. En kjekk, jevnaldrende type (her er det vanskelig ettersom bare hun definerer dette for seg selv.) 2. En mann fra et modellbyrå. True! Kvinner har definisjonsmakten på alle mulige måter. Menn må ta en sjanse, hoppe i det med en skyhøy risiko for å bli avvist, latterligjort, ydmyket, nedsablet, ignorert og ende med null sympati og ingen bryr seg. Modellbyrå: er det virkelig, og vitterlig, kvinners drøm å bli "oppdaget" for sitt utseende? Hvis ja, hvorfor være så hårsåre med tanke på tilbakemeldinger for nettopp det? Irrasjonalitet og dobbeltkommunikasjon på speed, det er kvinner. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #111 Del Skrevet 23. oktober 2023 Spiren skrev (8 minutter siden): Det er bare 2 situasjoner hvor en slik kommentar hadde blitt godt mottatt: 1. En kjekk, jevnaldrende type (her er det vanskelig ettersom bare hun definerer dette for seg selv.) 2. En mann fra et modellbyrå. Selvsagt er det mer positivt om en hun selv er interisert i, viser interesse for henne. Livetsgang. Anonymkode: 6fea3...a47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spiren Skrevet 23. oktober 2023 #112 Del Skrevet 23. oktober 2023 Detronisert skrev (2 minutter siden): True! Kvinner har definisjonsmakten på alle mulige måter. Menn må ta en sjanse, hoppe i det med en skyhøy risiko for å bli avvist, latterligjort, ydmyket, nedsablet, ignorert og ende med null sympati og ingen bryr seg. Modellbyrå: er det virkelig, og vitterlig, kvinners drøm å bli "oppdaget" for sitt utseende? Hvis ja, hvorfor være så hårsåre med tanke på tilbakemeldinger for nettopp det? Irrasjonalitet og dobbeltkommunikasjon på speed, det er kvinner. 1. Dette var en mann som er vesentlig eldre enn ts og uaktuell uansett hvordan du vil forsvare det. 2. Det oppfattes mer profesjonelt med et kompliment relatert til utseende fra "fagfolk" og ville gitt den selvtillitboosten som TS ønsket for denne kvinnen. Dobbeltmoral? Ville du selv reagert helt likt dersom en fremmed kommer bort til deg og sier at du burde slanke deg litt, og din lege som skulle sagt det samme? Sosial kompetanse handler i stor grad om å lese situasjoner. 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amantha Skrevet 23. oktober 2023 #113 Del Skrevet 23. oktober 2023 Legger ved den her: https://www.scienceofpeople.com/category/body-language/ Folk vet jo knapt hva kroppsspråk er lenger, og er heller ikke bevisste på sitt eget. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #114 Del Skrevet 23. oktober 2023 Det virker som noen menn faktisk ikke forstår at vi kvinner er her i verden for vår egen del, ikke for å være «eye candy» for dere. Skjønner dere virkelig ikke hvor ufattelig frekt det er å anta at vi bare går rundt og lurer på hvordan vi ser ut - og at ukjente menn sin mening om dette er interessant for oss? Vi går kanskje nedover gata og bekymrer oss for bestemor som ligger for døden eller barnet vårt som strever på skolen, eller gleder oss til å begynne i ny jobb. Eller vi sitter på kafé og koser oss med venninner. Og så blir vi stoppet av en idiot som skal fortelle oss at han synes vi er deilig! Og ikke bare det! Han tror oppriktig at vi blir veldig glade og får en «selvtillitsboost» av det! Ufattelig. TS må jo være nærmest tilbakestående som tror at det er å «spre glede» å gjøre en ung smellvakker dame oppmerksom på at han - gamle grisen - liker det han ser. Så klart finnes det massevis av situasjoner der en kompliment - også når det gjelder utseende - er både innafor og blir satt pris på. Overøs gjerne kjæresten din med komplimenter. Det kan også fungere med nye bekjentskaper i visse settinger, på fest eller på bar etter at isen er brutt og man merker en gjensidig interesse. Eller hvis det er helt åpenbart at det ikke er flørt, for eksempel til den gamle naboen som har en pen kjole på. Men aldri gå bort til fremmede kvinner uten videre for å «spre glede» med klamme kommentarer om hvor deilige de er. Ingen blir glade for det. Anonymkode: 448d3...da4 6 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #115 Del Skrevet 24. oktober 2023 Mountain Man skrev (11 timer siden): Ok. Da skjønner jeg hva du sikter til. Det vil altså si at du altid vil reagere med at du ikke liker det om noen forsøker å gi deg kompliment for å sjekke deg opp om du også er på ett utested på byen. Uavhengig alder. Men det synes ikke alle damer. I rest my case Anonymkode: a003a...b1f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mountain Man Skrevet 24. oktober 2023 #116 Del Skrevet 24. oktober 2023 Spiren skrev (12 timer siden): Det er bare 2 situasjoner hvor en slik kommentar hadde blitt godt mottatt: 1. En kjekk, jevnaldrende type (her er det vanskelig ettersom bare hun definerer dette for seg selv.) 2. En mann fra et modellbyrå. Nettopp. Skjønt det med jevnaldrende stemmer slettes ikke altid. Jeg vil av erfaring påstå at også en eldre eller yngre vil bli godt mottatt om hun umiddelbart synes han er på ett høyt nok nivå i hennes øyne. Eksempelvis sier mange damer på slutten av 20 årene at det hadde vært creepy og ekkelt om en det ikke er en bekjent av gir henne kompliment. Men det eneste de i bunn og grunn ikke liker er om det dem opplever som en uatraktiv mann gjør det. Kommer den "rette" mann sågar i slutten av 40 åra og gir dem kompliment blir dem smigret og sågar interisert. Så kanskje på tide for noen å være litt mer ærlig samtidig som de lærer å ta hyggelige gester possetivt... Jeg sikter her selvfølgelig ikke til ukjente menn som møter damer alene i en bakgate. Det kan jo være en potensiell voldtekts mann. DET er creepy og sågar truende. Men ute på byen blandt folk er dette historisk en vanlig måte å interaktivere på samt bli kjent med nye mennesker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Refreng Skrevet 24. oktober 2023 #117 Del Skrevet 24. oktober 2023 (endret) 12 hours ago, Detronisert said: True! Kvinner har definisjonsmakten på alle mulige måter. Menn må ta en sjanse, hoppe i det med en skyhøy risiko for å bli avvist, latterligjort, ydmyket, nedsablet, ignorert og ende med null sympati og ingen bryr seg. Modellbyrå: er det virkelig, og vitterlig, kvinners drøm å bli "oppdaget" for sitt utseende? Hvis ja, hvorfor være så hårsåre med tanke på tilbakemeldinger for nettopp det? Irrasjonalitet og dobbeltkommunikasjon på speed, det er kvinner. Bare dersom man som mann har lav grad av sosial innsikt og empati. En mann med empati vil klare sette seg inn i hvordan det vil være for kvinner å bli sett på som et objekt som er veldig opptatt av utseende og bare vil elske kompliment på utseende fra en mann. De vil forstå hvorfor kvinner flest er mer jordnære og ikke ønsker den slags oppmerksomhet fra fremmende. Samt at det er ikke til å stikke under en stol at mange kvinner har opplevd uønsket oppmerksomhet fra menn. Gjerne menn som er innpåslitne, masete osv. Når noen går bort til deg og skal kommentere utseende, så er det mer av den typen menn du minner kvinner om- enn om menn som verdsetter deg som individ og menneske og liker deg for den du er- ikke bare hvordan du ser ut. Og du beviser jo ganske sterkt at du er nettopp i kategorien menn vi kvinner ønsker unngå. Du stempler kvinner som irrasjonelle. Og du er en mann som ville komplimentert en kvinne på utseende. Så i dette tilfelle bekrefter du at det er bra at vi kvinner dømmer menn som kommenterer utseende vårt. Endret 24. oktober 2023 av Refreng Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mountain Man Skrevet 24. oktober 2023 #118 Del Skrevet 24. oktober 2023 (endret) AnonymBruker skrev (17 timer siden): ..... "Det handler ikke KUN om alder. Men ja, det gjør faktisk situasjonen verre at hun er ung og han kunne vært faren hennes, som mange her har påpekt. Igjen. Prøv bare og hør på hva kvinner sier, og ikke argumenter mot oss. Dette kan du ikke noe om. " Anonymkode: 955d3...797 Legger merke til at hva Kvinner skriver her inne på Kvinneguiden avviker kraftig fra hva Kvinner utenfor i den virkelige verden sier og faktisk gjør så kan ikke si meg enig i at dette er så selvfølge som du gir utrykk for. De i 20 åra som påstår det handler om at de ikke liker at noen som er 20 år eldre gir kompliment til dem lyver. For de aller fleste av dem ville eksempelvis blitt meget happy og smigret om en 48 år gammel Enrique Iglesias hadde sagt det til dem. 😉 Det handler om det en annen over her skriver. Er typen fin nok og med høy nok status i Kvinnens øyne har det ingen betydning om han er 20 år eldre og ikke en bekjent. PS. Du tar nok feil om at jeg ikke vet noe som helst om dette. Har selv erfart hvor pågående også mange yngre damer kan være. Men om noen her sikter til at en fremmed mann kommer bort til en fremmed dame i en ensom gata og forteller hvor deilig hun er vil selvfølgelig de aller fleste opplevet det ubehagelig. Det kan jo være en potensiel voldtektsmann. Men om man synes det er ekkelt og crerpy at åpenbart ufarlige menn i ett offentlig rom gir deg ett kompliment da handler det kun om at du anser den personen som beneat your leage. Mye bedre å innerømme det en å forsøke å gi inntrykk av at dette handler om kvinnesak. Endret 24. oktober 2023 av Mountain Man Korrigerte bort det jeg ikke svarte på Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #119 Del Skrevet 24. oktober 2023 Det hadde jeg syntes var ubehagelig og ekkelt, og ja - det har og med alder å gjøre. Og sosiale antenner. Vi holder ikke på sånn i min generasjon og takk gud for det. Anonymkode: 99059...699 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #120 Del Skrevet 24. oktober 2023 Daria skrev (På 23.10.2023 den 10.38): Det er to ting jeg ikke skjønner av en del menns reaksjoner på denne typen diskusjoner og problemstillinger. For det første - hvis man virkelig ikke har noen baktanker, agenda eller intensjoner her ut over å være hyggelig og spre glede - hvorfor er likevel reaksjonen når et flertall av kvinner påpeker at dette for oss hverken er hyggelig eller gir oss glede, å insistere på sin rett til å fortelle andre ting de ikke ønsker å høre, heller enn å ta det til seg og tenke OK, da stopper jeg med det? For det andre - når kvinners hovedargument er mange dårligere erfaringer med menns oppførsel i liknende situasjoner - ville det ikke vært mer naturlig å rette irritasjonen sin mot disse mennene (enten i sympati med kvinnene eller i den mer selvsentrerte de ødelegger for oss andre-tilnærmingen) heller enn å klage over kvinnene som lar seg påvirke av dette? Og ikke minst - hvorfor er det så vanskelig å se sammenhengen mellom disse to tingene...? Fordi en del menns behov for å prakke meningene sine på andre i stedet for å holde dem for seg selv når de skaper ubehag er større enn å faktisk være hyggelige og spre glede. Anonymkode: 99059...699 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå