AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #61 Skrevet 22. oktober 2023 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Jeg tar det kun som innbillsk og tro at alle komplimenter betyr å legge an på. Det går an å gi komplimenter eller flørte uten å mene noe mer enn å være hyggelig. Dagens damer er rett og slett rare. Anonymkode: ac432...519 Men du er jo ikke hyggelig, og du legger her og skylden på mottakeren - som aldri ba om din oppmerksomhet og kommentar, for at ikke du får den kredden du mener du fortjener så du får lov å føle deg snill og hyggelig. Anonymkode: 48026...360 12
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #62 Skrevet 22. oktober 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg ville ikke fryktet voldtekt, men det ærlige svaret ville vært dette: "Takk skal du ha. Men selv om jeg nå sier takk vil jeg ikke at du setter deg ned eller fortsetter å snakke med deg. Jeg sitter ikke her for å bli kjent med noen ny menn dobbelt så gamle som meg. " Og det kan man egentlig ikke si. Anonymkode: 5d284...944 Men TS sier jo at det ikke var ment som annet enn et kompliment, er det for mye å be å bli trodd på det da? Anonymkode: ac432...519 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #63 Skrevet 22. oktober 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Men du er jo ikke hyggelig, og du legger her og skylden på mottakeren - som aldri ba om din oppmerksomhet og kommentar, for at ikke du får den kredden du mener du fortjener så du får lov å føle deg snill og hyggelig. Anonymkode: 48026...360 Jeg er ikke TS og jeg er ikke mann. Jeg bare undrer meg over hvordan vi kom dit at man blir dømt for å prate til ukjente. Trist! Anonymkode: ac432...519 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #64 Skrevet 22. oktober 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Men TS sier jo at det ikke var ment som annet enn et kompliment, er det for mye å be å bli trodd på det da? Anonymkode: ac432...519 Ja, det er for mye å be om. Fordi alle kvinner har plenty med erfaringer på at det ikke stemmer. Finnes jo en hashtag på dette, fordi det er SÅ vanlig. #villebarepratelitt Anonymkode: 5d284...944 5 4
Maskinfører Skrevet 22. oktober 2023 #65 Skrevet 22. oktober 2023 Nei sånt fører sjeldent noe godt med seg har personlig erfaring ☹️ 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #66 Skrevet 22. oktober 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Men TS sier jo at det ikke var ment som annet enn et kompliment, er det for mye å be å bli trodd på det da? Anonymkode: ac432...519 Men vi kvinner gir jo blanke f i hva tilfeldige mannfolk mener om utseendet vårt, forstår du virkelig ikke det? Er du så høy på deg selv at du tror vi blir glade og takknemlige for at en vilt fremmed mann synes vi er pene? Jeg er rett og slett ikke interessert i meningen din! Anonymkode: 448d3...da4 9 5
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #67 Skrevet 22. oktober 2023 https://www.dagsavisen.no/debatt/kommentar/2019/06/21/jasa-du-ville-bare-prate-litt/ Anonymkode: 5d284...944 3 1 3
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #68 Skrevet 22. oktober 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg er ikke TS og jeg er ikke mann. Jeg bare undrer meg over hvordan vi kom dit at man blir dømt for å prate til ukjente. Trist! Anonymkode: ac432...519 Å prate til ukjente er da ikke noe man blir dømt for. Jeg småprater ofte med folk jeg ikke kjenner jeg. Men da snakker man jo om nøytrale ting og i en naturlig setting. Man går ikke bort til folk og kommenterer på personlige ting. Det er frekt - selv om det er «godt ment». Anonymkode: 448d3...da4 11 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #69 Skrevet 22. oktober 2023 Jeg blir innimellom stoppet på gaten av fremmede som sier sånt. Jeg tar det bare som et kompliment og takker høflig. Men, om jeg som 25-åring hadde blitt stoppet av en som var dobbelt så gammel som meg, og fått slike komplimenter. 😬 Tror jeg hadde syntes det hadde vært ekkelt. Anonymkode: ec88e...7ab 4
Hedda-78 Skrevet 22. oktober 2023 #70 Skrevet 22. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor er folk så redde for komplimenter da? Anonymkode: ac432...519 Du har ikke lest tråden? Vi er ikke redde for komplimenter. Vi er redde for creepy menn som elger seg innpå, misforstår våre signaler, og kanskje ikke tar nei for et nei. Alle kvinner har opplevd det. Å kommentrere utseendet er jo første framstøt for creepy menn. Ergo tenker vi automatisk at menn som kommenterer utseende er creepy og bør avvises umiddelbart for unngå ubehagelige/farlige situasjoner. Jeg forstår fortsatt ikke ts sin intensjon med å gjøre dette. Hva er den underliggende grunnen til å gjøre dette, hva ønsker han å oppnå? 6 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #71 Skrevet 22. oktober 2023 At kjente eller fremmede mener jeg ser estetisk ok ut for dem er meg revnende likegyldig. Det blir som å gå bort til noen på en kafé og si «så fin den stolen du sitter på er!» Jeg ville sett på deg som var du gal og pellet meg derifra. Selvsagt mens jeg passet på at du ikke fulgte etter. Jeg er et menneske. Ikke en vase. Jeg er ikke pen. Jeg er et individ. Jeg kan være sinna, lur, smart, oppegående etc. God på ski eller dårlig på golf. Om vilt fremmede synes min kombo av høyde, bredde, hud og hår er estetisk? Hva faen?! Er dette 1950, eller? Driter vel i estetikken i min fysikk. Anonymkode: c53fd...aaf 10 3
Mountain Man Skrevet 22. oktober 2023 #72 Skrevet 22. oktober 2023 (endret) Gorgonzola skrev (6 timer siden): Vet ikke om det passer best under Skråblikk men here's the story: Sist mandag plukket jeg opp hansken til en eldre dame som mistet den på gulvet inne på butikken. Hun smilte varmt og takket pent, jeg svarte at det var bare hyggelig. Nå på torsdag hjalp jeg en ung mor med å få barnevogna greit ut av bussen. Hun smilte vakkert og sa "tusen takk", jeg gjengjeldte smilet og sa "bare hyggelig, fortsatt fin dag". På lørdag observerte jeg ei tvers gjennom nydelig ung dame på en cafe, vakker, smekker, sexy, pen - rett og slett et, for meg, blikkfang. I et svakt sekund var jeg nesten på vei bort til henne for å si noe sånt som "hei, kan jeg få lov til å si en liten ting til deg"? Om hun hadde svart ja, eller nikket, så ville jeg sagt noen sånt som "dette er på ingen måte ment som noe annet enn bokstavelig, ingen baktanker, ingen agenda, kun for å glede - du er rett og slett helt nydelig". Så skulle jeg gått, enten hun takket, ble stum eller kanskje sint/krenket? Det hører med til historien at hun var vesentlig yngre enn meg, kanskje så mye som 20-25 år (jeg er over 50 men har også eksempler der hun kan ha vært på/rundt min alder). Jeg gjorde det ikke, fordi verden er blitt sånn at menn ikke bare kan servere komplimenter til tilfeldige kvinner lenger. Skal jeg fortsette å legge bånd på meg eller ville du blitt glad for en sånn type tilbakemelding dersom du var trygg på at den ble servert med en form for troverdighet/integritet? Eller er dette typisk menn sin seksualisering/objektivisering av kvinner? I mange andre land er dette helt naturlig og vakre damer får høylytte komplimenter av fremmede menn når de passerer dem på gaten. Men i Norge råder dessverre fordommene og det å ta ting i værste mening er mer regelen en unntaket. Så her vil det som regel kun bli tatt smigrende opp om Kvinnen du sier det til også allerede har tenkt det samme om deg. Men når de samme Norske Damer er på ferie og går på gaten i Italia og får tilrop som Bella Chao og lignende fniser dem rødmende og blir smigret. 🤣 Endret 22. oktober 2023 av Mountain Man 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #73 Skrevet 22. oktober 2023 Hvis du ser ut som et krek, så nei.. ikke innafor. Hvis du ser ut som Beckham.. fortsatt nei. Det er bare creepy, kutt ut. Anonymkode: f0bff...41e 1 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #74 Skrevet 22. oktober 2023 Mountain Man skrev (23 minutter siden): I mange andre land er dette helt naturlig og vakre damer får høylytte komplimenter av fremmede menn når de passerer dem på gaten. Men i Norge råder dessverre fordommene og det å ta ting i værste mening er mer regelen en unntaket. Så her vil det som regel kun bli tatt smigrende opp om Kvinnen du sier det til også allerede har tenkt det samme om deg. Men når de samme Norske Damer er på ferie og går på gaten i Italia og får tilrop som Bella Chao og lignende fniser dem rødmende og blir smigret. 🤣 Du har nok misforstått. Ja da, menge utlendinger er veldig pågående. På gata i Paris, for eksempel, blir jeg snakket til hele tiden (godt voksen). I starten blir man kanskje litt forvirret som godtroende nordmann. MEN - poenget er jo at alle disse «komplimentene» vi damer får i utlandet er jo direkte forsøk på å sjekke oss opp. Man lærer seg fort å verken svare eller smile eller takke, man må bare gå fort videre, hvis ikke blir man jo ikke kvitt dem. Det er frekt og innpåslitent å kommentere på utseendet til folk du ikke kjenner. Hvis du vil bli kjent med en dame så må du gå frem på en annen måte. Vi blir IKKE smigret av å bli plystret på, ropt til eller forsøkt sjekket opp på offentlig sted. Vi blir irriterte og/eller redde. Anonymkode: 448d3...da4 1 6
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #75 Skrevet 22. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Innbillsk, tro at alle menn er potensielle voldtektsmenn osv.. Det blir for dumt å aldri stole på noen. Anonymkode: ac432...519 Ditt argument blir for dumt. Minst 20 % av alle kvinner opplever å bli voldtatt minst en gang. Minst 20 % av alle kvinner lever i voldelige forhold. Mørketallene er store. Og foreløpig tatoveres ikke "voldsmann" i panna på menn... Oppegående kvinner med trygge egengrenser TAR forbehold. Det betyr ikke at vi tror alle er voldsmenn eller voldtektsmenn - men det betyr at vi alltid må ta med i betraktning at en mann som ut av det blå tar kontakt og går direkte på utseende (og ikke greier å skjule at han er seksuelt tiltrukket), han bør kvinner være svært forsiktig med, for det vil være større sannsynlighet for at han kan ha ugreie baktanker. Oppriktige og platoniske komplimenter er fint å få - men man må mestre forskjellen mellom å gjøre det på en god måte, og å gjøre det på en måte som får alarmklokkene til å ringe hos enhver oppegående kvinne med sunn fornuft og gode grenser for seg selv. Generelt sett er dette noe menn egentlig aldri trenger ta stilling til, ergo er det fremdeles forbausende mange menn som fremdeles ikke forstår at det å gjøre slike vurderinger er noe kvinner må gjøre. De fleste kvinner har så mange opplevelser i løpet av livet, gjerne helt fra vi er unge jenter, som gjør at vi lærer å alltid ha risikovurdering når vi møter menn. Om alarmen går av eller ikke, det er egentlig helt opp til mannen. Anonymkode: 8a305...e4e 2 4
Mountain Man Skrevet 23. oktober 2023 #76 Skrevet 23. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Du har nok misforstått. Ja da, menge utlendinger er veldig pågående. På gata i Paris, for eksempel, blir jeg snakket til hele tiden (godt voksen). I starten blir man kanskje litt forvirret som godtroende nordmann. MEN - poenget er jo at alle disse «komplimentene» vi damer får i utlandet er jo direkte forsøk på å sjekke oss opp. Man lærer seg fort å verken svare eller smile eller takke, man må bare gå fort videre, hvis ikke blir man jo ikke kvitt dem. Det er frekt og innpåslitent å kommentere på utseendet til folk du ikke kjenner. Hvis du vil bli kjent med en dame så må du gå frem på en annen måte. Vi blir IKKE smigret av å bli plystret på, ropt til eller forsøkt sjekket opp på offentlig sted. Vi blir irriterte og/eller redde. Anonymkode: 448d3...da4 Jeg tror du nok generaliserer litt for mye med den konklusjonen. Ja. Noen føler det samme som deg om det. Mens andre syns det bare er hyggelig og morsomt at de får komplimenter. Hvorfor ikke bare ta det shill og i beste mening istedefor og overkomplisere å tolke alt negativt? Livet er til for og leves og nytes og jeg vet faktisk at også mange damer syns det bare er spennende og en boost for egen selvtillit. Ja. Noen menn vil sjekke en dame opp han liker. Er det ikke slik vi er laget som mennesker? Mens mange vil også bare gi ett kompliment for å vise sin respekt for deg som Kvinne uten at han har noen baktanker.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #77 Skrevet 23. oktober 2023 Mountain Man skrev (13 minutter siden): Jeg tror du nok generaliserer litt for mye med den konklusjonen. Ja. Noen føler det samme som deg om det. Mens andre syns det bare er hyggelig og morsomt at de får komplimenter. Hvorfor ikke bare ta det shill og i beste mening istedefor og overkomplisere å tolke alt negativt? Livet er til for og leves og nytes og jeg vet faktisk at også mange damer syns det bare er spennende og en boost for egen selvtillit. Ja. Noen menn vil sjekke en dame opp han liker. Er det ikke slik vi er laget som mennesker? Mens mange vil også bare gi ett kompliment for å vise sin respekt for deg som Kvinne uten at han har noen baktanker. Sitter du der som mann og tror du vet bedre enn kvinner selv hva vi av århundrer med erfaring med pågående menn vet vi må passe oss for??? Anonymkode: f7230...7ef 1 12
Mountain Man Skrevet 23. oktober 2023 #78 Skrevet 23. oktober 2023 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Sitter du der som mann og tror du vet bedre enn kvinner selv hva vi av århundrer med erfaring med pågående menn vet vi må passe oss for??? Anonymkode: f7230...7ef Jeg kjenner mange damer som har sagt det samme som jeg skriver her. Det er på bakgrunn av det jeg kommer med min refleksjon. Det er ett veldig Norsk fenomen den holdningen du så kategorisk forfekter. Jeg snakker ikke om de pågående uhøffelige tilnærmelser som er utbredt i en del midtøsten og nord afrikanske land fra menn der. Jeg sikter til komplimenter fra menn med respekt og høyverdig kvinnesyn. Endret 23. oktober 2023 av Mountain Man
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #79 Skrevet 23. oktober 2023 Jeg synes slikt er ordentlig ubehagelig. Jeg husker da jeg var student, og en voksen forsker (omtrent på din alder) kom bort til meg på laboratoriet og uttalte at jeg hadde en "utrolig flott kropp". Han hadde ingen intensjoner ut over å "glede", for han fortsatte ikke med det ut over den ene gangen. Men det var bare ubehagelig. Og ja, man smiler og sier "takk", for man ønsker ikke å gjøre sitasjonen enda mer ubehagelig enn den allerede er, ved å lage dårlig stemning fordi man synes det er malplassert. Sånt gjør vi kvinner for å beskytte oss selv, ved å ikke eskalere situasjoner. Jeg synes heller noe om å få slikt av tilfeldig forbipasserende på gata. Jeg har blitt fulgt etter på gata før, og føler at jeg har blitt merket når jeg får denne type oppmerksomhet. Jeg har blitt lagt merke til, og hvem vet om han venter rundt neste gatehjørne når jeg kommer ut av cafeen? Jeg er ikke kroppen min. Jeg er sjela mi og hjernen min. Så la være å kommentere utseendet mitt. Det er irrelevant. Anonymkode: 2c22f...316 6 4
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #80 Skrevet 23. oktober 2023 jeg lurer på hva hansken til gamla og barnevognen hadde med saken å gjøre? Den vakre unge damen kan jo ikke vite at du har vært snill tidligere i uken så ser ikke helt hvordan det spiller inn? Anonymkode: 3a1c1...a1f 7 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå