Gorgonzola Skrevet 22. oktober 2023 #1 Del Skrevet 22. oktober 2023 (endret) Vet ikke om det passer best under Skråblikk men here's the story: Sist mandag plukket jeg opp hansken til en eldre dame som mistet den på gulvet inne på butikken. Hun smilte varmt og takket pent, jeg svarte at det var bare hyggelig. Nå på torsdag hjalp jeg en ung mor med å få barnevogna greit ut av bussen. Hun smilte vakkert og sa "tusen takk", jeg gjengjeldte smilet og sa "bare hyggelig, fortsatt fin dag". På lørdag observerte jeg ei tvers gjennom nydelig ung dame på en cafe, vakker, smekker, sexy, pen - rett og slett et, for meg, blikkfang. I et svakt sekund var jeg nesten på vei bort til henne for å si noe sånt som "hei, kan jeg få lov til å si en liten ting til deg"? Om hun hadde svart ja, eller nikket, så ville jeg sagt noen sånt som "dette er på ingen måte ment som noe annet enn bokstavelig, ingen baktanker, ingen agenda, kun for å glede - du er rett og slett helt nydelig". Så skulle jeg gått, enten hun takket, ble stum eller kanskje sint/krenket? Det hører med til historien at hun var vesentlig yngre enn meg, kanskje så mye som 20-25 år (jeg er over 50 men har også eksempler der hun kan ha vært på/rundt min alder). Jeg gjorde det ikke, fordi verden er blitt sånn at menn ikke bare kan servere komplimenter til tilfeldige kvinner lenger. Skal jeg fortsette å legge bånd på meg eller ville du blitt glad for en sånn type tilbakemelding dersom du var trygg på at den ble servert med en form for troverdighet/integritet? Eller er dette typisk menn sin seksualisering/objektivisering av kvinner? Endret 22. oktober 2023 av Gorgonzola 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 Populært innlegg #2 Del Skrevet 22. oktober 2023 Jeg ville syntes det var ubehagelig om en så mye eldre mann sa noe sånt til meg. Anonymkode: d7843...874 37 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #3 Del Skrevet 22. oktober 2023 Personlig hadde nok jeg synes det var litt kleint og ubehagelig. Du burde iallefall droppe: hei kan jeg si deg en liten ting. Anonymkode: 0b7ca...e43 26 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #4 Del Skrevet 22. oktober 2023 Gorgonzola skrev (7 minutter siden): Vet ikke om det passer best under Skråblikk men here's the story: Sist mandag plukket jeg opp hansken til en eldre dame som mistet den på gulvet inne på butikken. Hun smilte varmt og takket pent, jeg svarte at det var bare hyggelig. Nå på torsdag hjalp jeg en ung mor med å få barnevogna greit ut av bussen. Hun smilte vakkert og sa "tusen takk", jeg gjengjeldte smilet og sa "bare hyggelig, fortsatt fin dag". På lørdag observerte jeg ei tvers gjennom nydelig ung dame på en cafe, vakker, smekker, sexy, pen - rett og slett et, for meg, blikkfang. I et svakt sekund var jeg nesten på vei bort til henne for å si noe sånt som "hei, kan jeg få lov til å si en liten ting til deg"? Om hun hadde svart ja, eller nikket, så ville jeg sagt noen sånt som "dette er på ingen måte ment som noe annet enn bokstavelig, ingen baktanker, ingen agenda, kun for å glede - du er rett og slett helt nydelig". Så skulle jeg gått, enten hun takket, ble stum eller kanskje sint/krenket? Det hører med til historien at hun var vesentlig yngre enn meg, kanskje så mye som 20-25 år (jeg er over 50 men har også eksempler der hun kan ha vært på/rundt min alder). Jeg gjorde det ikke, fordi verden er blitt sånn at menn ikke bare kan servere komplimenter til tilfeldige kvinner lenger. Skal jeg fortsette å legge bånd på meg eller ville du blitt glad for en sånn type tilbakemelding dersom du var trygg på at den ble servert med en form for troverdighet/integritet? Eller er dette typisk menn sin seksualisering/objektivisering av kvinner? Nei. Anonymkode: 2db7e...947 9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #5 Del Skrevet 22. oktober 2023 Jeg ville syntes det var ubehagelig. Synes ikke det er veldig stas med oppmerksomhet fra mye eldre menn som kunne vært faren min. Anonymkode: 81396...672 24 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #6 Del Skrevet 22. oktober 2023 Jeg syntes det var ekkelt når eldre menn stirret på meg/kroppen min da jeg var ung, men kanskje om settingen er riktig og man ikke er slibrig.. men tror det lett kan bli oppfattet som ekkelt. Når det er sagt var det en gang jeg fikk et kompliment fra en eldre narkoman på butikken. Han skvatt liksom til med en gang han snudde seg og så meg, og plumpet raskt ut med at jeg hadde de nydeligste øynene han hadde sett, og så gikk han videre. Siden kommentaren kom «før han tenkte seg om» var det faktisk veldig hyggelig å høre. Om han hadde stått og sett på meg for så komme med samme kommentar ville jeg nok ikke syntes det var like trivelig. Anonymkode: d5e77...b8a 21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
urenluren Skrevet 22. oktober 2023 #7 Del Skrevet 22. oktober 2023 Det er en hårfin grense mellom akseptabelt og creepy. For mange ville det sikkert vært hyggelig, for andre ville det vært ubehagelig. Men her har nok alder mye å si. For en ung kvinne et det sjeldent en positiv opplevelse med oppmerksomhet fra såpass mye eldre menn. Hadde du sagt det til en kvinne nærmere din egen alder kunne det hende responsen hadde vært positiv. Men nå har du dessverre blitt for gammel til å legge an på så unge kvinner. 15 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #8 Del Skrevet 22. oktober 2023 Hvorfor må det liksom absolutt være eldre mann og yngre kvinne som får oppmerksomheten? Det er jo så klisje … bedre om du heller gir det til hun gamla med rullatoren. Det hadde vært noe. Anonymkode: 2db7e...947 13 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #9 Del Skrevet 22. oktober 2023 Synes ikke noe om det nei, hadde nok ikke tenkt å men så hyggelig, men ew en gammel gris.. dessverre altså. Skjønner at det er velment.. Anonymkode: 21f9e...954 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #10 Del Skrevet 22. oktober 2023 Hvis jeg var 20 og en mann på 50 kom bort og kommenterte at jeg var nydelig så hadde jeg syntes det var utrolig ukomfortabelt. Hadde antagelig ønsket å skjule meg under en hettegenser neste dag og unngått å gå tilbake på samme kaféen. Neste gang jeg så deg hadde jeg pekt deg ut for venninne mine, og alle hatt fått vite hva slags ekkel type du er. Spiller ingen rolle om du plukker opp hansker for eldre kvinner eller hjelper småbarnsmødre med vogn. Å oppsøke unge vakre jenter for å gi kompliment er noe ganske annet. Anonymkode: c47c3...9b3 21 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mt3 Skrevet 22. oktober 2023 #11 Del Skrevet 22. oktober 2023 Å gå bort til en tilfeldig 20-25år yngre kvinne å si at hun er nydelig vil jeg nok tro fort kan slå feil ut i 95% av tilfellene, uansett hvor fint du prøvde å pakke det inn. Selv hos dine jevnaldrende så vil vel muligheten for at de heller tar det ille opp i stedet for å ta det som et kompliment være veldig stor. 11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 22. oktober 2023 #12 Del Skrevet 22. oktober 2023 Gorgonzola skrev (14 minutter siden): . I et svakt sekund var jeg nesten på vei bort til henne for å si noe sånt som "hei, kan jeg få lov til å si en liten ting til deg"? Om hun hadde svart ja, eller nikket, så ville jeg sagt noen sånt som "dette er på ingen måte ment som noe annet enn bokstavelig, ingen baktanker, ingen agenda, kun for å glede - du er rett og slett helt nydelig" Jeg ville faktisk synes at en sånn forsvarstale var mye mer creepy enn et enkelt "Jeg synes du er nydelig" -jo mer du føler at du må forsvare og unnskylde deg, jo mer ubehagelig føles det. Komplimenter er best når de kommer spontant og i en naturlig setting - hvilket også innebærer at det er forskjell på om det sies når du uansett går forbi eller om du aktivt oppsøker bordet hennes. 19 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
visp Skrevet 22. oktober 2023 #13 Del Skrevet 22. oktober 2023 Dette opplever kvinner alltid uansett, så det er ikke akkurat en wow-opplevelse. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #14 Del Skrevet 22. oktober 2023 Gjort det før, var en jeg så som hadde en ubeskrivelig skjønnhet og utstråling, ble helt smeltet av smilet. Husker ikke helt hva jeg sa, men sa vel at hun hadde det vakreste smilet jeg har sett, og ble tatt godt imot det, smilet strålte enda en gang 😊 Anonymkode: 3e34e...db0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #15 Del Skrevet 22. oktober 2023 Jeg hørte sist i dag at jeg er beautiful … ikke ønsket. Anonymkode: 2db7e...947 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #16 Del Skrevet 22. oktober 2023 Du er på bærtur. Verden har ikke «blitt sånn». Det har aldri vært god stil av gamle gubber å gå bort til en vilt fremmed ung dame og legge ut om hvor nydelig hun er. Hva vil du oppnå? Tror du ikke hun hører dette mange ganger om dagen? Hvorfor skulle din mening bety noe? Dessuten setter du damen i en ubehagelig situasjon hvor hun garantert bare vil bli kvitt deg, men kanskje føler at hun må svare høflig og takke … noe som i 90% av tilfellene gjør at mannen får vann på mølla, setter seg ned osv. Nei, kvinner ønsker ikke komplimenter av vilt fremmede. Hvis du har lyst til å gi komplimenter, så gjør gjerne det. Men gjør det med mennesker du har en relasjon til, om så bare forbigående. Ikke fokuser på utseendet, men legg merke til ting de gjør og sier og kommenter på det. «Det var faktisk et veldig godt forslag» «Så bra du håndterte den situasjonen» «Det var veldig hyggelig sagt/gjort av deg»…. Osv. Anonymkode: 448d3...da4 18 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mt3 Skrevet 22. oktober 2023 #17 Del Skrevet 22. oktober 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Gjort det før, var en jeg så som hadde en ubeskrivelig skjønnhet og utstråling, ble helt smeltet av smilet. Husker ikke helt hva jeg sa, men sa vel at hun hadde det vakreste smilet jeg har sett, og ble tatt godt imot det, smilet strålte enda en gang 😊 Anonymkode: 3e34e...db0 Jeg føler at å si at noen har ett vakkert smil eller evt en fantastisk utstråling er mer innenfor enn å si at de ser nydelig ut. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #18 Del Skrevet 22. oktober 2023 Gorgonzola skrev (26 minutter siden): Vet ikke om det passer best under Skråblikk men here's the story: Sist mandag plukket jeg opp hansken til en eldre dame som mistet den på gulvet inne på butikken. Hun smilte varmt og takket pent, jeg svarte at det var bare hyggelig. Nå på torsdag hjalp jeg en ung mor med å få barnevogna greit ut av bussen. Hun smilte vakkert og sa "tusen takk", jeg gjengjeldte smilet og sa "bare hyggelig, fortsatt fin dag". På lørdag observerte jeg ei tvers gjennom nydelig ung dame på en cafe, vakker, smekker, sexy, pen - rett og slett et, for meg, blikkfang. I et svakt sekund var jeg nesten på vei bort til henne for å si noe sånt som "hei, kan jeg få lov til å si en liten ting til deg"? Om hun hadde svart ja, eller nikket, så ville jeg sagt noen sånt som "dette er på ingen måte ment som noe annet enn bokstavelig, ingen baktanker, ingen agenda, kun for å glede - du er rett og slett helt nydelig". Så skulle jeg gått, enten hun takket, ble stum eller kanskje sint/krenket? Det hører med til historien at hun var vesentlig yngre enn meg, kanskje så mye som 20-25 år (jeg er over 50 men har også eksempler der hun kan ha vært på/rundt min alder). Jeg gjorde det ikke, fordi verden er blitt sånn at menn ikke bare kan servere komplimenter til tilfeldige kvinner lenger. Skal jeg fortsette å legge bånd på meg eller ville du blitt glad for en sånn type tilbakemelding dersom du var trygg på at den ble servert med en form for troverdighet/integritet? Eller er dette typisk menn sin seksualisering/objektivisering av kvinner? Problemet er vel at du om denne mye yngre damen bruker uttrykkene "smekker, sexy... blikkfang" - for det viser at du har en seksuell interesse av henne. Det bekreftes egentlig i din voldsomme, potensielle forklaring om at du absolutt "ikke har noen baktanker". Ditt seksuelle blikk på henne vil hun merke, forklaringen din i sammenhengen er ikke troverdig, noe hun nok vil føle på også, siden du ville ha oppsøkt henne. Og nettopp fordi du har dette seksuelle blikket for denne mye yngre kvinnen, så bør du la være. De første eksemplene dine, om den eldre damen eller den kvinnen med barnevogn, de er derfor heller ikke sammenlignbare eller relevante. Det er mulig å gi også betydelig yngre oppriktige og flotte kompliment. Men som en annen skrev, det er en hårfin balanse mellom bra og virkelig creepy. I eksemplet med den unge kvinnen tror jeg ikke du hadde greid å holde deg unna creepy-kategorien. Hvis hun derimot hadde vært kvinnen med barnevogn, og du, etter å ha rettet deg opp etter å ha hjulpet med å få barnevognen ut av bussen, spontant hadde uttalt noe om hvor flott hun var, og så bare ønsket henne en fin dag videre og gått - da hadde det være helt innenfor. Jeg tror du egentlig vet dette selv også, eller? Anonymkode: 8a305...e4e 17 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Inverto Skrevet 22. oktober 2023 #19 Del Skrevet 22. oktober 2023 Gorgonzola skrev (44 minutter siden): kanskje så mye som 20-25 år yngre, (jeg er over 50) Back off mann. Ikke gjør det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mysticgirl Skrevet 22. oktober 2023 #20 Del Skrevet 22. oktober 2023 Har opplevd flere ganger at både eldre og yngre menn har kommet med komplimenter og det er bare hyggelig, såfremt du sier det på en respektfull måte og ikke er slibrig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå