Gå til innhold

Drikke vann om morgenen

exictence

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

For å snu på det: Hvorfor skal man starte dagen slik hvis man ikke føler for det?

Anonymkode: a0e0f...6d8

Spørsmålet var mer "hvorfor er ikke dette bra"

Anonymkode: 42557...2f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det er derfor det dør mange friske personer av dehydrering ukentlig! 

🤨

Anonymkode: e5206...c87

Hvem har sagt at man dør bare fordi man ikke kjenner tørste? Oppegående folk klarer jo å forstå at de burde drikke og faktisk også gjøre det. Kanskje man bare har en rutine som gjør at man drikker selv om man ikke kjenner tørste? Som en annen skrev rett før jeg skrev innlegget du siterte så kjenner hun ikke tørste men har med seg en flaske overalt.

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Samme her. En halvliter rett ned. Hvorfor skal man ikke starte dagen slik?

Hvis du tror på kinesisk medisin og balanse så handler det om at kald drikke på morningen gir kroppen et for stort sjokk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåttvann skrev (Akkurat nå):

Hvem har sagt at man dør bare fordi man ikke kjenner tørste? Oppegående folk klarer jo å forstå at de burde drikke og faktisk også gjøre det. Kanskje man bare har en rutine som gjør at man drikker selv om man ikke kjenner tørste? Som en annen skrev rett før jeg skrev innlegget du siterte så kjenner hun ikke tørste men har med seg en flaske overalt.

Hvis du tror på kinesisk medisin og balanse så handler det om at kald drikke på morningen gir kroppen et for stort sjokk.

Ok. Det har jeg ikke merket noe til på over 30 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg må også bøtte ned to store glass vann like etter jeg står opp, føler jeg våkner av det, og at kroppen trenger det etter en natts søvn uten en dråpe væske. Jeg tenker ikke på helsegevinsten av det, om den finnes, jeg føler bare det er deilig å bli «rehydrert». 

Anonymkode: df909...813

Det er sånn jeg har det. Men bøtter ikke ned to store glass vann. Eller kanskje noen ganger. Jeg føler det er helsegevinst i det, har også lest det, men tror også at hvis noen ikke føler for det, så er det ikke helsegevinst i det for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er opptatt av sunnhet, men det betyr ikke at alt dreier seg om sunnhet. Jeg er opptatt av å få i meg nok vann i løpet av dagen, men jeg drikker ikke etter klokka.

Jeg starter dagen med kaffe, hvis jeg ikke er tørst.

Og har heller ikke egentlig sett noen skikkelige kilder på at det er sunt å starte dagen med vann.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er derfor det dør mange friske personer av dehydrering ukentlig!

🤨

Anonymkode: e5206...c87

Man kan være dehydrert uten å dø... Man kan være dehydrert over lengre tid uten å dø. At man får i seg nok væske til å ikke dø, betyr ikke at man får i seg nok væske til at kroppen fungerer optimalt.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåttvann skrev (4 timer siden):

Ikke alle kjenner tørste. Overraskende mange som ikke gjør det.

Åh, det der "ikke alle..." svaret kommer hver gang. Det er faktisk sånn at de aller, aller fleste kjenner tørste og drikker når de er tørste. En liten promille unntak gidder jeg faktisk ikke ta hensyn til når jeg svarer på et forum. 

Og ts nevnte ingenting om at hun er en av dem som lider av  https://en.wikipedia.org/wiki/Adipsia Iflg Wikipedia er det så sjelden at det ikke er forsket særlig på det.

Anonymkode: 3203a...647

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Samme her. En halvliter rett ned. Hvorfor skal man ikke starte dagen slik?

Da hadde jeg kastet opp🥴

Anonymkode: fdf07...044

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Åh, det der "ikke alle..." svaret kommer hver gang. Det er faktisk sånn at de aller, aller fleste kjenner tørste og drikker når de er tørste. En liten promille unntak gidder jeg faktisk ikke ta hensyn til når jeg svarer på et forum. 

Og ts nevnte ingenting om at hun er en av dem som lider av  https://en.wikipedia.org/wiki/Adipsia Iflg Wikipedia er det så sjelden at det ikke er forsket særlig på det.

Nå svarte jeg en person som trodde at folk som ikke føler tørste dør, prøvde bare å opplyse personen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

"Ikke alle" er en supergjenganger som vitner om et lavmål debattmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Da hadde jeg kastet opp🥴

Anonymkode: fdf07...044

Det er aldeles herlig:-). Friskt og kaldt og godt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.10.2023 den 13.33):

Hvorfor skulle det være så sunt å drikke vann "bare fordi" hver morgen? Man drikker da når man er tørst. Jeg ser ingen hensikt med å proppe seg med vann fordi man har oppnevnt det som det mest supersunne i verden og tror at jo mer, jo bedre. Det er det ikke. Man drikker når kroppen sier fra at den er tørst, ellers kan man la være, og ev drikke andre ting for smakens og nytelsens skyld eller effektens skyld. Som kaffe, te, brus, melk, juice osv.

Eh, man skal egentlig drikke vann før man kjenner tørste. Har jeg lest et sted. 

Lager kaffe på morran, og drikker litt vann. Drikker mest vann før kvelden kommer for jeg vil helst ikke våkne av at jeg må på do. 

Har vært dehydrert, vil ikke fortelle hele historien, men jeg satt fast et sted i nesten ett døgn. Jeg holdt nesten på å kaste opp, frøs, fikk ikke sove, måtte til slutt tisse på meg (klarte ikke la være), men holdt toern tilbake, hadde smerter i hele kroppen omtrent. Det jeg gjorde var å meditere og ha fokus på pust. Jeg røyker dessverre, men lysten på røyk var ikke til stede, merkelig nok. Det jeg drømte om var et kaldt glass med blåbærsaft. Tørsten var skrekkelig, og når jeg ble funnet ble jeg lagt inn på sykehus selv om jeg egentlig ikke ville. 

De fant en flekk på lungen, og jeg måtte tilbake til kontroll. Det var "bare" lungen som hadde vært i klem, og den leget seg selv. Men når de fant meg klarte jeg nesten ikke stå på beina. Og hvem vil frivillig på sykehus, men er takknemlig for at de tok så godt vare på meg. 

Hadde drukket for lite vann før dette skjedde, og tørsten ville ikke tatt så på hvis jeg hadde inntatt det jeg normalt sett drikker daglig, cirka to liter. 

Vann er også bra for huden, sliter ikke med rynker i stor grad. 

Endret av Jytte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Jytte said:

Skal du også spise før du er sulten, drite uten trang, gå på do før du er tissetrengt?

Anonymkode: c71bf...6f3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Skal du også spise før du er sulten, drite uten trang, gå på do før du er tissetrengt?

Ja, selvsagt. "ironiflagg" 

Berit Nordstrand sier: Drikk vann før du blir tørst! – Berit Nordstrand

Sitat: Prosessene er allerede svekket når kroppen sender ut tørstesignaler – drikk derfor litt vann regelmessig iløpet av en dag.

Og vann er spesielt viktig for eldre mennesker har jeg hørt. Men ikke bli for høy på deg selv, om du er ung eller ikke ung. 

Endret av Jytte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

exictence skrev (På 22.10.2023 den 13.11):

Trodde alle som var litt opptatt av sunnhet starter morgenene med å drikke vann. Jeg føler meg helt avhengig av å drikke vann som det første jeg drikker om morgenen.

Gjør ikke du?

Drikker alltid 1-2 glass vann før jeg inntar noe som helst annet om morgenen. Leste et sted at det var sunt og rensende. Aner ikke om det stemmer, men synes det er en fin vane. Egentlig var det vann med sitron, men sliter med ising i tennene så droppet sitronvannet for sikkerhetsskyld.

Drikker forøvrig ganske mye vann i løpet av dagen også, vann er viktigste tørstedrikken. Rart hvor glad jeg har blitt i vann: jeg likte ikke smaken av vann før jeg ble voksen, drakk aldri vann som barn annet enn utblandet i saft.

Liker heller ikke iskaldt vann, det skal være kaldt men ikke iskaldt. Det er visstnok det sunneste også har jeg hørt, kroppen tar ikke opp iskaldt vann like godt.

Anonymkode: bef2c...2e8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Jytte said:

Sitat: Prosessene er allerede svekket når kroppen sender ut tørstesignaler – drikk derfor litt vann regelmessig iløpet av en dag.

Og vann er spesielt viktig for eldre mennesker har jeg hørt. Men ikke bli for høy på deg selv, om du er ung eller ikke ung. 

Helt unødvendig å gå å nippe vann gjennom dagen for å komme tørsten i forkjøpet. Syke mennesker er en annen sak - og da glemte du nyresyke som ikke skal drikke for mye. Her snakker vi om friske voksne mennesker, som det intet skjer noe galt med om de drikker når de er tørste. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
21 hours ago, Jytte said:

Dessuten er det dårlig kilde å lenke til en kommersiell sponset person - vis til studiene som støtter hennes utsagn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jytte skrev (21 timer siden):

Lager kaffe på morran, og drikker litt vann. Drikker mest vann før kvelden kommer for jeg vil helst ikke våkne av at jeg må på do. 

Har vært dehydrert, vil ikke fortelle hele historien, men jeg satt fast et sted i nesten ett døgn. Jeg holdt nesten på å kaste opp, frøs, fikk ikke sove, måtte til slutt tisse på meg (klarte ikke la være), men holdt toern tilbake, hadde smerter i hele kroppen omtrent. Det jeg gjorde var å meditere og ha fokus på pust. Jeg røyker dessverre, men lysten på røyk var ikke til stede, merkelig nok. Det jeg drømte om var et kaldt glass med blåbærsaft. Tørsten var skrekkelig, og når jeg ble funnet ble jeg lagt inn på sykehus selv om jeg egentlig ikke ville. 

De fant en flekk på lungen, og jeg måtte tilbake til kontroll. Det var "bare" lungen som hadde vært i klem, og den leget seg selv. Men når de fant meg klarte jeg nesten ikke stå på beina. Og hvem vil frivillig på sykehus, men er takknemlig for at de tok så godt vare på meg. 

Hadde drukket for lite vann før dette skjedde, og tørsten ville ikke tatt så på hvis jeg hadde inntatt det jeg normalt sett drikker daglig, cirka to liter. 

Vann er også bra for huden, sliter ikke med rynker i stor grad. 

Virker som du fortalte hele historien likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker et glass vann når jeg tar medisinene mine, men det er absolutt maks av hva jeg klarer. Jeg blir så kvalm av å drikke et glass vann såpass raskt om morgenen, brekker meg innimellom også. Drikker en kopp kaffe, det er kos og deilig. 

Anonymkode: 16953...f40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det var noen på tv'en en gang som påstod at man ble dummere av å drikke kaldt vann. Det var visst smartere å temperere vannet først. Noe a'la Nytt på Nytt men veldig mange år siden nå.

Sikkert ikke dumt å gi kroppen noen dråper vann på morgenkvisten.

Endret av ThereGoesBob
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...