AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #1 Skrevet 22. oktober 2023 Min 8-åring hater å gå tur. Hen synes det er kjedelig, slitsomt, for flatt, for bratt, for mange trær, for lite vegetasjon, for kaldt, for varmt osv., avhengig av terrenget vi er i. En tur med hen er en eneste lang kombinasjon av «jeg vil ikke» og «er vi framme snart?». Hjelper ikke om vi har med sjokolade, pølser, skal på hytta, plukker bær eller andre triks. Vi går selvsagt i hens tempo og ganske korte turer når hen er med. Noen tips til hva vi skal gjøre med situasjonen? Vi tenker at det er sunt for hen å komme seg ut på tur litt (ca 1 dag i mnd), men skal vi bare gi opp, plassere hen hos besteforeldre/venner og gå tur uten hen? Anonymkode: 0c013...37c
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #2 Skrevet 22. oktober 2023 Vi fikk lurt ut eldstemann med pocemon go. I starten korte turer, og etterhvert la han det tilside selv. Vi har fortsatt med telefonen, og han er nyskjerrig på å utforske steder med mulig pocemons. Start i områder hvor dere vet det er pocemon. Dette var når han var rundt 8år. Nå er han 11 og liker både overnatting i telt og turer i skog og mark (uten pocemon) Anonymkode: cb88e...95c 2
enkefru Skrevet 22. oktober 2023 #3 Skrevet 22. oktober 2023 Få med andre barn? -gjør det til en "ekspedisjon"? Gi barnet "oppdrag" på veien... finne en sånn ting (for det trenger dere!) eller lignende? 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #4 Skrevet 22. oktober 2023 Vel, vi er ikke alle født like, og ikke alle liker det samme. Noen mennesker liker rett og slett ikke å gå tur. Det gagner ingen at barnet får aversjoner mot alt som heter tur og friluftsliv fordi det bare forbindes med tvang og uhygge i oppveksten. Jeg ville latt barnet være igjen hjemme med besteforeldrene, og gått turen selv (ev med ektefelle/samboer da) Anonymkode: 7e124...b2e 10 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #5 Skrevet 22. oktober 2023 Driver barnet med noen fysiske aktiviteter? Hvis det får dekket behovene andre steder så tenker jeg at det ikke er så viktig med den turen. Det blir jo ikke noe hyggelig for noen med tvang. Jeg hatet virkelig å gå på tur med familien som barn, men ble tvunget med innimellom. Jeg var skikkelig sur på turene, og det var ikke noe hyggelig. Jeg kan fortsatt kjenne på den følelsen av at min mening ikke hadde noe å si. Som voksen ble jeg allikevel glad i å gå tur i skogen, gjerne lange turer. Men jeg foretrekker tur alene med tankene mine. Kan sykkeltur være et alternativ? Anonymkode: fbdf4...536 3
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #6 Skrevet 22. oktober 2023 Dette var nok meg når jeg var på den alderen. Men, jeg ble tvunget til det; noe som ga meg nærmest angst for å gå tur. Det var ikke spesielt langt eller hardt, men å være ute på tur ga meg ingenting. Å gå for å så sitte når man kom frem, nei takk. Det bidro til totalt noia hver gang det var skoletur og fikk en gang et svimerke i panna fordi jeg prøvde å «få feber» ved hjelp av lyspæren på nattbordslampa for å slippe skidag på skolen. Helt til mamma trakk totalt i bremsen (pappa var mest pådriver). Da begynte vi sakte men sikkert å kjøre på type «piknikk» eller sted hvor vi var ute og gjorde en aktivitet, f.eks aktivitetspark, grille pølser og spille dart osv, cricket i en park, medbrakt kakao på en benk i sentrum osv. Men det innebar å gå fra bilen, og det varte ikke for lenge. Sakte kom det noe mer glede av å være ute på generell basis og så senere ble ikke tur like slitsomt å være med på. I tillegg til at det kanskje var en del modning også. I dag liker jeg å gå på tur. Men går ikke tur med folk som spretter opp bakkene, fordi jeg får en vanvittig prestasjonsangst. Har et barn på fire år hvor vi går alt fra litt lengre turer til rett utenfor døra nærmest, men prøver å skape glede slik at hen kanskje ikke får samme opplevelse som meg. Anonymkode: 5b425...275 3
Drizzt Skrevet 22. oktober 2023 #7 Skrevet 22. oktober 2023 Hva med å ha skattejakt? Dere gjemmer ting her og der og tegner kart barnet kan følge. Da kamufleres turen som en lek og han merker ikke at dere har gått så langt. Eller bare ha quiz med forskjellige poster og en stor premie til slutt? Mine liker ikke lange turer heller. De er ikke spesielt utemennesker, du får dem ikke til å sove i telt ute for eksempel. Så vi gjør det på deres premisser. Ikke alle liker å gå turer
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #8 Skrevet 22. oktober 2023 Geocatching kan jeg anbefale. Det finnes overalt. Anonymkode: 9e209...a58 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #9 Skrevet 22. oktober 2023 Selv i voksen alder så er ikke søndag min store ting, ikke barna heller. Men som barn måtte jeg, men jeg kunne godt ikke like. Men og mase og klage slo dem hardt ned på, så det var og subbe bak noen år var helt greit. Men nå er barnet 8 med mindre dere ikke skal langt opp i heia tviler dette går med et sånt barn. Kan han ha en mobil/ smart klokke og være hjemme noen ganger? Lære seg og bli selvstendig med trening hjemme. Var en god del alene i den alderen på dagtid. Så kan dere gjøre en avtale om noen ganger kan barnet bli med, og noen ganger kan han være hjemme. Anonymkode: 80d73...072
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #10 Skrevet 22. oktober 2023 Gå på pinterest og søk opp "hiking activities for kids" - der er mange gode forslag til ting man kan gjøre på turen! Skattejakt, turbingo osv. Avslutt turen i tide, det er ingen skam å snu! Start med at dere bare går et kort stykke til et sted hvor dere skal gjøre noe gøy. Få barnet til å trives i skogen før dere skal gå ordentlig tur igjen. Bruk lang tid på å gå, ikke mas om å skyndte seg men heller se på alt som er rundt dere. Let etter dyrespor eller marihøner eller edderkopper osv. Jeg har også tidligere hatet å gå tur fordi jeg fant det meningsløst. Nå som jeg kan oppdage verden på nytt med barnet mitt koser jeg meg i skogen! Anonymkode: 61f94...0a5 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #11 Skrevet 22. oktober 2023 Fjugur skrev (23 minutter siden): Få med andre barn? -gjør det til en "ekspedisjon"? Gi barnet "oppdrag" på veien... finne en sånn ting (for det trenger dere!) eller lignende? Du har ikke barn, har du vel? Anonymkode: 37334...96b
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #12 Skrevet 22. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du har ikke barn, har du vel? Anonymkode: 37334...96b Ikke meg du svarte, men for en kjip kommentar. Gå å legg deg igjen og prøv på nytt om en stund. Anonymkode: e6df3...08e 8
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #13 Skrevet 22. oktober 2023 Prøv stolpejakt hvis det finnes der dere bor Anonymkode: e6df3...08e 2
Norja Skrevet 22. oktober 2023 #14 Skrevet 22. oktober 2023 Jeg ville gitt åtteåringen et valg. "Vil du være hos bestemor og bestefar, eller vil du bli med på tur?" - hver eneste gang. Kanskje blir bestemor og bestefar valgt hver eneste gang de neste to-tre årene, men plutselig er det noe som løsner og svaret blir "bli med på tur". Å tvinge et barn til å bli med på tur skaper ikke turglade barn. 3
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #15 Skrevet 22. oktober 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Du har ikke barn, har du vel? Anonymkode: 37334...96b Jeg har barn, er turleder for dnt, og ville sagt akkurat det samme. for noen barn er det nok å ha konkurranse om å finne flest røde t-er, man kan ha turbingo osv. men det viktigste er at barnet får gå med andre barn, og at turen er helt på barnets premisser. Anonymkode: e819e...b68 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #16 Skrevet 22. oktober 2023 Ikke gå på tur om barnet ikke vil... det kan gi varig turangst. Gjør heller som en bruker over sier, gi barnet valget om å være hos besteforeldrene eller være med på tur. På et tidspunkt kommer nok barnet til å velge tur igjen, og hvis ikke får hen god tilknyttning til besteforeldrene istedet. Anonymkode: e92ed...ad8 4
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #17 Skrevet 22. oktober 2023 Jeg var også slik da jeg var ca. 8 år. Nå er jeg 23 og veldig ivrig på uteliv. For min del endret det seg da jeg begynte i speideren som 12-åring. Jeg vet ikke hvorfor jeg ikke likte det som liten, men jeg tror det hadde noe å gjøre med at jeg da syntes det var veldig ekkelt å sitte på huk og tisse uten at det var på en ordentlig do. Anonymkode: 15591...e72
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #18 Skrevet 22. oktober 2023 Hvis du har introdusert ungen til spill på enten mobil/pc/konsoll så får du aldri ungen til å like turgåing. Anonymkode: ae863...038 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #19 Skrevet 22. oktober 2023 Dere på legge til rette for gode opplevelser utendørs. Han sier det er kjedelig uansett terreng? Må dere gå dit? Finnes det et fint natursted hvor dere slipper å gå til? Som er rett ved parkeringsplassen? Hvis dere finner et greit sted, kan dere ha med noe god mat, kanskje en aktivitet som ikke krever mye fysisk, feks insektsfelle.. Les om miljøtrappa 😊 Anonymkode: 345cf...4d4
mereo Skrevet 22. oktober 2023 #20 Skrevet 22. oktober 2023 Enkelte av oss synes faktisk det å gå tur er noe fullstendig kjedelig, det er uten mål og mening for oss. Har det samme med «skal vi ikke bare kjøre en tur». Vært sånn siden jeg var barn. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå