Gå til innhold

Bratt og glatt bakke

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har en ganske bratt bakke opp til hytta. Eller, den er lang, tidvis svingete og helt i enden er bakken ganske bratt (den er også veldig bratt der veien svinger (krapp sving). Det er en smal "sidevei". En hullete grusvei. 

Vi har forhjulstrekk, og vi sliter veldig med å komme oss opp. Det tar gjerne veldig mange forsøk før vi kommer oss i mål, og ofte har vi bare måttet gi opp, og gå opp isteden. 

Er det noen som har noen gode tips til å gjøre veien opp litt lettere? 

Vi har hatt gode dekk på bilen, men skal kjøpe nye nå. Nokian Hakkapeliitta R5 om det er viktig å nevne. Vi tenkte også å kjøpe kjetting som vi kan bruke i år. 

Vi har dessverre ikke muligheten til å kjøpe ny bil i år, så vi må klare oss med den vi har. 

Vil en kjetting hjelpe MYE? Eller blir det like vanskelig? 

Er det noe mer vi kan gjøre for å gjøre deg litt lettere? Vi er så lei av å bruke 30-60 minutter hver gang på å komme oss opp den lille veien. 

Hyttenaboen har firehjulstrekker og kommer seg opp lett som en plett :himle:

Anonymkode: 747ad...61a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Firehjulstrekk. (Vi har en grusom bakke) piggdekk. Sånn hjulklister spray i bilen. Små sandkasser med grus langs veien hvis den er lang.

Anonymkode: 7a591...7be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har du prøvd å rygge opp?

Anonymkode: df802...632

Ja, vi har prøvd det også. Uten at jeg syntes at det gjør den store forskjellen. 

Anonymkode: 747ad...61a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye dekk pleier å merkes. Selv ville jeg gått for piggdekk istedenfor de piggfrie. Det er forskjell på framkommeligheten med pigg kontra piggfri, særlig på litt isete underlag. Ekspertene sier at piggfri står på minst like godt som piggdekk, men det gjelder bare på snøføre, og rent snøføre finnes jo knapt. 

Jeg har erfaring med veger som likner på det du beskriver, og på min forrige bil (forhjulstrekk) hadde jeg piggfrie dekk en periode. Dekkene var verken nedslitte eller gamle og harde da jeg valgte å skifte dem ut med piggdekk. Forskjellen var stor.

Anonymkode: 65e3a...66c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville kanskje prøvd gripetak før kjetting. Ofte litt lettere og raskere å sette på.

Gled dere til dere kan kjøpe bil med et godt 4x4 system.. uteolig deilig😅

Anonymkode: 8ed0b...359

Lenke til kommentar
Del på andre sider

R5 er gode dekk, kjører på dem jeg og, men om alt står og faller på den glatte hytteveien ville jeg kjøpt piggdekk (om du ikke bor i en sånn piggfriby)

Kjetting hjelper enormt, men tren på å legge de på før du trenger dem :) .

Og legg på kjetting på drivhjulene, jeg har sett de som gjør feil der og :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...