*CHOUCHOU* Skrevet 26. januar 2006 #1 Del Skrevet 26. januar 2006 Jeg fölger opp forslaget til Smilepia men en egen trad om innkjöp av utstyr, der vi kanskje kan hjelpe hverandre litt. Vi har ikke kjöpt inn noe enda, men bare begynt a se pa vogner. Siden vi bor i Sveits sjekket jeg markedet i Norge mens jeg var pa juleferie og har kommet frem til at vognene her og der er ganske annerledes. De jeg har funnet her til na virker sa mye mindre stabile. Tynne i stoffet og veldig sma hjul. I Norge har vi mulighet til a kjöpe en Brio kombi til en fin pris sa vi holder en knapp pa den. Hva med dere andre? Er alt i hus allerede? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rognebær Skrevet 26. januar 2006 #2 Del Skrevet 26. januar 2006 Vi har ikke kjøpt noe som helst, men har funnet frem vogge hos svigers, og litt klær som jeg og mannen har hatt som små. Ellers tar vi det litt etterhvert, tenker jeg! Vi har egentlig ikke plass til å ha noen vogn her før vi MÅ, så vi får heller bare titte rundt og så kjøpe når bøtteknotten kommer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 26. januar 2006 #3 Del Skrevet 26. januar 2006 Vi har jo veldig mye/det meste etter Lillebanan, men litt må vi jo skaffe alikevell da. Og det skal vi skaffe nå i helga når vi skal til Sverige. Det er seng, bilstol (solgte den forrige for at den ikke passet helt i bilen vår - så prøv bilstolen i bilen før dere kjøper!) og en tvillingvogn må vi nok også ha, siden det bare blir 16 mnd mellom våre to små. Har sjekket litt priser, og vi sparer ganske mye på å kjøpe i Sverige - selv når vi regner med kjøring og overnatting i to netter så går vi fremdeles i pluss. Vognmerkene i Norge vs Sverige er jo ganske like, mange merker finnes både her og der. Simo har de ikke i Sverige da (hadde Simo til Lillebanan, og var veldig fornøyd), så det libr et annet merke denne gang. Enten Brio eller Emmaljunga, tror vi. Må se vognene "live" før vi bestemmer oss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*CHOUCHOU* Skrevet 26. januar 2006 Forfatter #4 Del Skrevet 26. januar 2006 Gjelder dette alle bilstoler Chiquita? Jeg tenker pa den aller förste bilstolen, sann baby "egg"-stol som man kan baere med seg. Kan den ogsa ikke passe til bilen eller er det först og fremst stérre stoler du tenker pa? Siden du allerede har litt erfaring, vil du anbefale kombi? Vi er jo virkelig helt grönne pa dette feltet men synes dette virket som en smart vogn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 26. januar 2006 #5 Del Skrevet 26. januar 2006 Gjelder dette alle bilstoler Chiquita? Jeg tenker pa den aller förste bilstolen, sann baby "egg"-stol som man kan baere med seg. Kan den ogsa ikke passe til bilen eller er det först og fremst stérre stoler du tenker pa? Siden du allerede har litt erfaring, vil du anbefale kombi? Vi er jo virkelig helt grönne pa dette feltet men synes dette virket som en smart vogn. ← Vi hadde en Maxi-Cosi Cabrio til Lillebanan. Vi fikk den i gave, og prøvde den altså ikke i bilen først. Det skulle vi ha gjort... Beltene bak i bilen var for korte til at det gikk ann å sette fast setet på normalt vis. Var bare såvidt beltene gikk rundt setet slik det skulle. Men med litt styrke, og litt øvelse så gikk det da. Men det ble for mye styr, så vi plasserte ham i forsetet i stedet. Der var beltene lengre. Så ja, det gjelder også for den aller første bilstolen. Denne gangen skal vi kjøpe Acta Graco Autobaby, for den er vi ganske sikre på at passer i bilen, siden Acta Graco Cosmic xtp som Lillebanan har passer. Og det står i bruksanvisningen at den skal passe i vår bil. Uansett så skal vi prøve den i bilen før vi kjøper den (problemet er vel at vi skal skifte bil før fødselen, og vet ikke hvilken bil vi ender opp med...) Kombi-vogner har jeg ikke noen erfaring med. Der må du se ann deres behov. Er det mange trapper, osv som skal forseres før dere kommer dere inn hjem (bor i blokk, f.eks), så mener de at kombi er praktisk, slik at en kan løfte med seg baggen og gå trappene, og la resten av vogna stå igjen nede. Baggene i kombi-vognene er ofte mindre enn baggene i f.eks duo-vognene. Det må du også tenke på når dere velger vogn. Lillebanan ble født i januar, og vi valgte da en duo-vogn for å få plass til ytterklær og voksi-pose. Men jeg ser nå at det ikke var nødvendig. Innen det begynte å bli trangt til Lillebanan, så var jo våren kommet, og voksi-posen ble lagt vekk. Derimot tror jeg at et sommer-/høst-barn har større behov for en stor bagg, siden barnet er større når vintersesongen kommer, og at det dermed kan bli trangt i en mindre bagg. Men som sagt, dette er bare noe jeg tror. Jeg har jo ikke noen erfaring med sommerbarn fra før. Så du må altså veie litt frem og tilbake, og se på hva som er viktigst ut fra deres behov Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*CHOUCHOU* Skrevet 27. januar 2006 Forfatter #6 Del Skrevet 27. januar 2006 Tusen takk for svar! Da skal vi jammen sjekke om setet passer i bilen för vi gar til innkjöp. Selv om vi igrunn er i samme situasjon som dere og skal bytte bil... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smilepia Skrevet 29. januar 2006 #7 Del Skrevet 29. januar 2006 Vi har såhvidt begynnt å handle ja... :-D Kjøpte vugge i helga, som vi skal male før vi setter den sammen. har ellers kjøpt et sett klær, et sengesett og matchende bamse (sau) Utover det har vi begynnt å orientere oss i barnevogn-jungelen, og synes det er skrekkelig vanskelig å bestemme oss. I øyeblikket står valget mellom Emmaljunga edge duo eller en quinny (antageligvis fresstyle 3xl ?). vi tenker også på om vi skal kjøpe brukt. Det er jo mer økonomisk, men sammtidig får vi ikke alle de siste fancye dippeduttene (som kanskje ikke er nødvendig, men litt morsommt likevel - det er jo vårt første barn) Ellers ser vi på senger, bilstol og stellebord, men det er foreløpig bare titting. Har mulighet til å låne både seng og bilstol hos noen venner, så vi skal ta en titt på deres før vi bestemmer oss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 29. januar 2006 #8 Del Skrevet 29. januar 2006 Nå har vi kjøpt både bilstol (acta graco autobaby II m/base), seng og vogn (Emmaljunga Twin Cerrox) med duo-bag (eller mykbag som vi kaller den her). Det er utrolig hvor mye mer "virkelig" alt blir når en handler litt. Og inkl. kurs så har vi spart mellom 4000-5000 på å kjøpe i Sverige. Må si vi er godt fornøyd ja. Jeg liker ikke tanken på å kjøpe brukt til den helt nyfødte. Jeg vet ikke hvorfor. Ev. kunne jeg ha kjøpt brukt vogn, og så en ny myk-bag. Det hadde blitt det samme egentlig. Men siden prisen for ny vogn i Sverige og brukt vogn i Norge er ganske lik, så falt vi på ny vogn. Bilsikring er en fin ting å låne av kjente ja. Da vet man jo også hvordan den er brukt. Men jeg kunne ikke tenke meg å kjøpe brukt (selv om vi har solgt vår gamle, og jeg er jo kjempeglad for at noen ville kjøpe den, men jeg ville ikke kjøpt av ukjente folk - du vet jo ikke hvordan stolen er behandlet) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rognebær Skrevet 9. februar 2006 #9 Del Skrevet 9. februar 2006 Vi har vært på litt shopping! Har handla sammenleggbart stellebord nå. Og et par supersøte sko som ikke kan brukes før neste sommer. Hehe. Ellers har vi såvidt begynt å titte på vogner, men må se oss godt rundt før vi bestemmer oss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*CHOUCHOU* Skrevet 10. februar 2006 Forfatter #10 Del Skrevet 10. februar 2006 Og jeg har nesten helt bestemt oss for en Quinny freestyle 3XL vogn m. bag osv. Kom over en tysk nettside som selger disse og det er mange penger a spare!!! www.mypram.de De svarte prompte pa mail og virker skikkelig bra. Hmm..Jeg som absolutt ikke skulle ha en 3-hjuling... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tulipan Skrevet 12. februar 2006 #11 Del Skrevet 12. februar 2006 Hei!!! Vi har fått i hus: * Vogn (en Tautonia 2005 kombivogn kjøpt på salg, 50%avslag . Vurderte en duovogn, men den hadde blrr alt for tung for meg. Skal tross alt opp i 3.etg med vogn og baby....) * Sengetøy (til både vogn og sprinkelseng. Mangler laken da) * Helsetepper (4stk) * Noen flanellbleier til gulping (men trenger nok mer enn 3stk.... ) * Noe klær i str 62 * Litt klær i str 56 (trenger nok myyyyye mer) * Enda mindre klær i str 50 (selv om babyen vokser FORT så trenger man nok noe klær i denne str. ) Det er masse som gjenstår gitt. JEg har laget meg en liste som ligger i stuen hjemme. En oversikt over ting som er greit å ha i hus til babyen blir født. Her krysser jeg av når den enkelte tingen er kjøpt inn. Da har man liksom oversikt. Jeg har i tillegg tenkt til å handle inn en del mat osv sånn at man slipper å stresse ut i butikken med en gang man har kommet hjem fra sykehuset. Jeg er en person som liker å planlegge og ha ting i orden i god tid. Så her skal jeg gjøre det jeg kan for at ting er i orden til den dagen jeg går ut i permisjon. Jeg blir litt flau når jeg tenker over det, men jeg er et skikkelig oversiktsmenneske og får nesten panikk om jeg ikke har oversikt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rognebær Skrevet 28. februar 2006 #12 Del Skrevet 28. februar 2006 Nå har vi bestilt bilsete! Og ellers ingenting annet enn at jeg har strikket ferdig genser og lue i str 6 mnd. Jaja, han kommer jo ikke før i juni. (Satser vi på...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tulipan Skrevet 6. mars 2006 #13 Del Skrevet 6. mars 2006 Og da har vi skaffet oss sengen med madrass med overmadrass til vår lille prins Og tror ikke jeg skal handle noe mer klær (bortsett fra 2stk pysjer og flere sokker) i str 56. Gikk gjennom hva jeg hadde kjøpt og jaggu hadde jeg ikke 5 hele habbitter. Og det får være nok... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smilepia Skrevet 6. mars 2006 #14 Del Skrevet 6. mars 2006 spennende. Selv går vi å vennter på barnevogn (Quinny Freestyle 3xl comfort m/dreemi bag) og bilsete (MaxiCosi med basestasjon) som ble bestillt fra tyskland for et par uker siden. Det burde komme melding i posten snart om at de er kommet... :-) Også har jeg fått vite at svigermor har begynnt å strikke et babyteppe til oss, så da kan jeg stryke et av dem av listen vår Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rognebær Skrevet 15. mars 2006 #15 Del Skrevet 15. mars 2006 Her har vi gjort et lite utstyrsjafs, gitt! Status: 1 bilsete 1 stellebord 1 strikket teppe 1 strikket hentesett (lue, jakke, sokker) 3 strømpebukser 2 bomullsluer 1 pysj 1 selebukse i dongeri 1 velurjoggedress 4 bodyer (lang erm) 1 body (kort erm) 2 par sokker 1 siklesmekke 1 par sko (dog ikke passe før neste sommer...) 1 strikkesett str 6 mnd Alle klærne jeg har kjøpt, er str 50-56, så jeg tror ikke vi trenger så veldig mye mer av det. Med unntak av en pysj eller to til, muligens? Skal sjekke opp med disse listene som verserer, og titte på hva som anbefales av antall. Skjønner nå at det er litt lett å gå amok blant alle de søte babyklærne! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 17. mars 2006 #16 Del Skrevet 17. mars 2006 (endret) Skal vi nå se hva vi har skaffet til vårt lille mage-gull... Bilstol (acta graco autobaby II m/base) Vogn (søskenvogn) Overmadrass Tisselaken Tja, det var vel alt vi har skaffet oss til nå. Skal en ny tur til Sverige neste uke og kjøpe seng og lekegrind (til beskyttelse fra storebror) *ler* Ellers så har vi jo masse-masse etter storebror, så jeg tror ikke vi blir å kjøpe noe mer heller. (bortsett fra madrass og dyne til senga) Og jo - lammeskinn skal vi skaffe oss. Lillebanan har et i senga si, og mage-gullet må jo også få. Bestiller fra nostebarn.no Endret 17. mars 2006 av Chiquita Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*CHOUCHOU* Skrevet 30. mars 2006 Forfatter #17 Del Skrevet 30. mars 2006 Er det noen som vet hav en Babybjörn baeresele ligger pa i pris i Norge, alternativt Sverige? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smilepia Skrevet 4. april 2006 #18 Del Skrevet 4. april 2006 Er det noen som vet hav en Babybjörn baeresele ligger pa i pris i Norge, alternativt Sverige? Pris i norge for en ordniær Babybjørn er ca 699,- (ref babyshop.no) Babybjørn active (med ekstra ryggstøtte for foreldre) koster 959,- Brukt får du dem for ihvertfall halve prisen. Vet ikke priser i sverige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smilepia Skrevet 4. april 2006 #19 Del Skrevet 4. april 2006 Nå har vi også gjort et innkjøpsvarp - og har fått det meste av de større tingene i hus. Dette er på plass: - barnevogn (Quinny Freestyle 3xl Comfort -sportsvogn) med hardbag (Dreammi) - bilsete (MaxiCosi) med basestasjon - regntrekk og myggnett til både barnevogn, bag og bilstol - sprinkelseng (bestillt og betalt) type HC Andersen fra BabyDan (kan gjøres om til sofa senere) - madrass til sprinkelseng (bestillt og betalt) - stellekomode type Mark fra Baby Dan - stellepute - badebalje med stativ - "innlegg" til badebalje (så du slipper å holde babyen hele tiden) - vugge m/madrass - sengetøy (dyne og pute, dun) til seng og vugge (planlegger å bruke samme dye i vugga som i barnevogna) - 1 nøytralt sengetrekk til seng og vugge - spilledåse (alt for dyr, men aldeles nydelig så jeg måtte bare... ) - bambse (myk sau) - helseteppe, nøytral farge (samt svigermor strikker et til nå) - ammepute - lammeskinn - bleiebøtte - noen få klær str. 56 Deilig å ha så pass i hus! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*CHOUCHOU* Skrevet 4. april 2006 Forfatter #20 Del Skrevet 4. april 2006 Takk for svar smilepia! Jeg har faktisk funnet ut den er billigere her i Sveits... Ser du har fatt Quinnyen din. Hvor lang tid tok det? Gikk alt greit? Vi begynner a forsta at det er pa tide a kjöpe inn litt ogsa... Vogn og bilsete er forsavidt greit. Skal bestilles/hente fra Tyskland. Seng og stellebord arves av venninne. Kjöper inn madrass o.l nar det er pa plass. Ellers skal vi titte litt pa basic töy og andre praktiske ting i pasken. (Skal til Italia) Etter paske blir det action her. Da skal barnerommet ordnes! jeg föler at vi henger litt etter egentlig... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå