Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan vil de gjennomføre dette i praksis tror dere? Meninger er at de med god inntekt skal få mindre, de med liten inntekt skal få mer. Men, i en husholdning med to voksne, den ene tjener 1.5mill og den andre 340 000. Da kan det vel ikke være meningen at den med minst inntekt og da lavere skatt velger å motta barnetrygden og da får høy trygd? Da er jo nesten hele meningen bak skattlegging av barnetrygden en vits? Hvordan vil dette gjøres i praksis?

Anonymkode: 98a31...dad

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan kan de unngå at det blir slik, tenker du? Samboere lignes ikke sammen. Mannen kan jobbe, dama kan være hjemme med barn og få kontantstøtte og barnetrygd. 

Samme med de som har ørten unger, det lønner seg jo mer for dem å være hjemme med ha dem i barnehage. Tilknytningen til arbeidslivet blir enda svakere, integreringen dårligere. 

Hva er det som er bra med dette forslaget? Jeg ser det ikke. Jeg ser bare enda flere folk som blir avhengig av stønader og vanlige folk som skal ta byrden for det og skattlegges som om de var rikinger - mens de virkelige rikingene emigrerer til Sveits. 

Anonymkode: 78d3b...182

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

hjemme enn å ha dem i barnehage *

Anonymkode: 78d3b...182

Skrevet

Et elendig forslag som gjør at terskelen inn i arbeidslivet blir enda større..

• Nyttig 1
Skrevet
8 hours ago, Rucula said:

Et elendig forslag som gjør at terskelen inn i arbeidslivet blir enda større..

Hvem velger 3000 i barnetrygd fremfor 20-30k i månedslønn om økonomi er dårlig? Tydeligvis en åpenbar grunn om dette er økonomisk teori. 

Nå er det vel slik at man ikke skal betale for mer enn to barnehagebarn fra januar 

• Liker 2
Skrevet
newman01 skrev (3 minutter siden):

Hvem velger 3000 i barnetrygd fremfor 20-30k i månedslønn om økonomi er dårlig? Tydeligvis en åpenbar grunn om dette er økonomisk teori. 

Nå er det vel slik at man ikke skal betale for mer enn to barnehagebarn fra januar 

https://www.dn.no/kronikk/barnetrygd/skatt/fattigdom/skatt-pa-barnetrygd-kan-lage-en-fattigdomsfelle/2-1-1538057

les og lær

• Liker 2
Skrevet

Men hva er det for et absurd scenario? Ikke del av arbeidslivet, ikke trygd eller andre stønader? Hvilke folk velger å være frivillig hjemme uten å ha noe inntektsgivende? Ikke rart man er fattig. Eller misforsto jeg noe i den artikkelen?

Skrevet
newman01 skrev (14 timer siden):

Men hva er det for et absurd scenario? Ikke del av arbeidslivet, ikke trygd eller andre stønader? Hvilke folk velger å være frivillig hjemme uten å ha noe inntektsgivende? Ikke rart man er fattig. Eller misforsto jeg noe i den artikkelen?

Det er da flust av familier der den ene (mor...) velger (evt blir forventet) å være hjemme med barna mens den andre (far) står for inntekten. Familien er jo ikke nødvendigvis fattig likevel.

Anonymkode: 1009b...450

Skrevet
newman01 skrev (23 timer siden):

Nei men la oss si at du jobber i et lavtlønnet yrke. La oss si renholdspersonell. Et fysisk krevende yrke.

La oss si du tjener 25 000 kr utbetalt etter skatt, men du må våkne 06 om morningen og kjøre 45 min for å komme på jobb og du har vondt i ryggen

Hvis du ikke hadde jobbet og blitt ufør + ekstra barnetrygd + bostøtte + billigere bhg pga lav inntekt

Differansen mellom ufør og jobb blir da ganske liten!

Hvis derimot barnetrygden er universell så blir det ikke en ekstra bonus for å ikke jobbe. 

og det er poenget i artikkelen. Vi må være forsiktige med løsningene som gjør arbeidslivet mindre attraktivt

Skrevet
Rucula skrev (5 minutter siden):

Nei men la oss si at du jobber i et lavtlønnet yrke. La oss si renholdspersonell. Et fysisk krevende yrke.

La oss si du tjener 25 000 kr utbetalt etter skatt, men du må våkne 06 om morningen og kjøre 45 min for å komme på jobb og du har vondt i ryggen

Hvis du ikke hadde jobbet og blitt ufør + ekstra barnetrygd + bostøtte + billigere bhg pga lav inntekt

Hvis derimot barnetrygden er universell så blir det ikke en ekstra bonus for å ikke jobbe. 

og det er poenget i artikkelen. Vi må være forsiktige med løsningene som gjør arbeidslivet mindre attraktivt

Stemmer.

Det som er store feilen i Norge er jo at lønnen kan være utrolig lav i noen yrker, det er ikke ytelsen som er lave. Men lønnen..

AAP eller minstesats på ufør er jo ikke høy. Den er faktisk for lav til å leve.

Anonymkode: 4030e...f7d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Stemmer.

Det som er store feilen i Norge er jo at lønnen kan være utrolig lav i noen yrker, det er ikke ytelsen som er lave. Men lønnen..

AAP eller minstesats på ufør er jo ikke høy. Den er faktisk for lav til å leve.

Anonymkode: 4030e...f7d

Men hva blir konsekvensene for å sette opp lønnen til de lavlønte?

Jo, da må neste hakk også opp og hakket etter der

Og hvor konkurransedyktige blir Norge hvis hvert jævla produkt blir sinnsvakt dyrt fordi absolutt slle skaø tjene 700 000

Det er derfor vi knapt har produksjon i Norge. Det er for dyrt å produsere pga høye lønninger

• Liker 1
Skrevet

Og de som har høy inntekt ikke velger å få flere barn heller.... barn koster for alle... 

Anonymkode: 7acd1...b54

Skrevet
Rucula skrev (13 minutter siden):

Men du kan ikke bare velge uføretrygd. Er du for syk for å være renholder vurderer de som regel omskolering til et mindre tungt yrke først. Som uføretrygdet skal du mange inntektsevne innen alle yrkesgrupper. Kan du «velge» å gå på jobb kvalifiserer du ikke for uføretrygd. 

Scenarioet ditt er oppdiktet og urealistisk. 

Anonymkode: 60fd1...8e6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men du kan ikke bare velge uføretrygd. Er du for syk for å være renholder vurderer de som regel omskolering til et mindre tungt yrke først. Som uføretrygdet skal du mange inntektsevne innen alle yrkesgrupper. Kan du «velge» å gå på jobb kvalifiserer du ikke for uføretrygd. 

Du er naiv. Vi er verdens mest trygda folk.

Selvfølgelig er det mange som kunne ha jobbet

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Forøvrig..... det er ikke mitt scenario. 

Hvorfor tror du disse stønadene er universelle i dag?

Tror du ikke det er for en grunn? Tror du st ikke det er forskning som underbygger?

Skrevet
Rucula skrev (5 minutter siden):

La meg gjette; du har ingen erfaring med dette..  Ja, flere kunne jobbet litt fordi det handler i hovedsak om inntektsevne. Du kan ha ustabil inntektsevne og være uønsket i arbeidslivet selv om det er noe restarbeidsevne der. Et menneske i full jobb som kan «velge» det over uføretrygd har ikke mangel på/ustabil inntektsevne. Kanskje har en syk og sliten renholdsarbeider nedsatt arbeidsevne og da er omskolering mer aktuelt. 

Skrevet (endret)
15 minutter siden, Rucula said:

Strengt tatt er vi ikke det. 

https://www.dn.no/med-egne-ord/politikk/tonje-brenna/arbeiderpartiet/den-seiglivede-trygdemyten/2-1-1534070

Det viktigste tallet for økonomien som helhet er selvsagt hvor stor andel av arbeidsstyrken som er i jobb og ikke hvordan de som står utenfor arbeidslivet, fordeler seg på formelle og uformelle støtteordninger.

I 2015 viste vi blant annet:

I alle land har utsatte grupper med lite utdannelse eller svak helse en lavere yrkesdeltagelse enn andre. I Norge er yrkesdeltagelsen til disse utsatte gruppene ikke lavere, men høyere enn i andre land. Det gjelder både kvinner og menn i alle aldersgrupper. Norske kvinner deltar mest. Enten de har høy eller lav utdannelse – sterk eller svak helse – er yrkesdeltagelsen til kvinner høyere i Norge enn i alle de 13 andre landene vi undersøkte. Norge har få unge som står utenfor skole, arbeid og opplæring sammenlignet med de 13 andre landene. Det er særlig Sør-Europa som har mange unge utenfor arbeid.

Det er mange uføretrygdede i Norge, men det er ikke riktig at vi har spesielt mange på trygd alt i alt. Danmark, Storbritannia, Belgia, Island, Frankrike, Østerrike, Finland, og Irland har en langt høyere andel av befolkningen på trygd enn Norge.

Endret av Albbas
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

La meg gjette; du har ingen erfaring med dette..  Ja, flere kunne jobbet litt fordi det handler i hovedsak om inntektsevne. Du kan ha ustabil inntektsevne og være uønsket i arbeidslivet selv om det er noe restarbeidsevne der. Et menneske i full jobb som kan «velge» det over uføretrygd har ikke mangel på/ustabil inntektsevne. Kanskje har en syk og sliten renholdsarbeider nedsatt arbeidsevne og da er omskolering mer aktuelt. 

Jeg har absolutt erfaring

Men er unødvendig å diskutere med mennesker som ikke har et realistisk syn på dette. 

Skrevet
5 minutter siden, Albbas said:

"Antallet mottakere av uføretrygd som andel av befolkningen mellom 18 og 67 år, var på 10,5 prosent per juni 2023. Statistikknotis uføretrygd - nav.no

4,2 prosent av befolkningen i alderen 18 til 66 år mottok arbeidsavklaringspenger ved utgangen av september 2023. 1 100 flere mottar AAP - nav.no

Så om 146'274 går på AAP og 366'300 personer går på trygd er det solide 14,7% av landets befolkning i arbeidsfør alder som går på trygdeordninger. Pluss de som er hjemme i foreldrepermisjon og arbeidsledige. Det er en solid andel av befolkningen som ikke jobber, og jeg er rimelig sikker på at vi nordmenn ligger i verdenstoppen

• Nyttig 1
Skrevet
4 minutter siden, newman01 said:

"Antallet mottakere av uføretrygd som andel av befolkningen mellom 18 og 67 år, var på 10,5 prosent per juni 2023. Statistikknotis uføretrygd - nav.no

4,2 prosent av befolkningen i alderen 18 til 66 år mottok arbeidsavklaringspenger ved utgangen av september 2023. 1 100 flere mottar AAP - nav.no

Så om 146'274 går på AAP og 366'300 personer går på trygd er det solide 14,7% av landets befolkning i arbeidsfør alder som går på trygdeordninger. Pluss de som er hjemme i foreldrepermisjon og arbeidsledige. Det er en solid andel av befolkningen som ikke jobber, og jeg er rimelig sikker på at vi nordmenn ligger i verdenstoppen

Kronikken, skrevet av en økonomiprofessor, jeg lenker til sier jo helt klart at vi ikke er på toppen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...