applestories Skrevet 22. oktober 2023 #21 Skrevet 22. oktober 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg sender dem til tekstilggjenvinning (såklart nyvasket) sammen med andre ødelagte klær. Anonymkode: 475ea...831 Hvor er dette?
applestories Skrevet 22. oktober 2023 #22 Skrevet 22. oktober 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg kaster det i innsamlingsboks for tøy. Kaster man i restavfall når renovasjonsselskap har sagt de ikke kan ta i mot, så kan man heller ikke klage på økte renovasjonsavgifter. Anonymkode: db654...6cc Brunello skrev (2 minutter siden): Alle tekstiler skal kastes i container for gjenbruk av klær. Det som ikke kan brukes av andre gjenvinnes. Så truser skal også dit. Det samme gjelde helt utslitte og ødelagte klær. Slike fra Fretex, Uff og NLM? Hvilke av selskapene tar fortsatt imot ødelagte klær og tekstiler? Hver gang denne diskusjonen kommer opp må noen linke til nettsidene der hver enkelt av organisasjonene skriver at de ikke tar imot ødelagte tekstiler. Vet dere om noen av dem har endret praksis i det siste?
Brunello Skrevet 22. oktober 2023 #23 Skrevet 22. oktober 2023 applestories skrev (8 minutter siden): Slike fra Fretex, Uff og NLM? Hvilke av selskapene tar fortsatt imot ødelagte klær og tekstiler? Hver gang denne diskusjonen kommer opp må noen linke til nettsidene der hver enkelt av organisasjonene skriver at de ikke tar imot ødelagte tekstiler. Vet dere om noen av dem har endret praksis i det siste? Ødelagte tekstiler leveres til en tøyinnsamlingsboks eller nærmeste gjenvinningsstasjon. Skill gjerne i ulike poser, og merk posen med ødelagte tekstiler. Mange er usikre på hva de gjør med ødelagte tekstiler og informasjonen kan variere fra ulike aktører. Om ødelagte tekstiler havner i restavfallet kan de lage problemer på anlegg og skape store klimagassutslipp fra forbrenning (spesielt da mesteparten av tekstilene inneholder plast). I tillegg mister vi muligheten til å bruke tekstilene videre. Derfor leverer du fortsatt ødelagte tekstiler til tøyinnsamlingsbokser eller til gjenvinningsstasjonen, om ikke kommunen din har valgt en annen løsning.
applestories Skrevet 22. oktober 2023 #24 Skrevet 22. oktober 2023 Brunello skrev (28 minutter siden): informasjonen kan variere fra ulike aktører Det er dette her jeg påpeker. Vet du om noen som fortsatt tar imot ødelagte tekstiler i tøyinnsamlingsbokser? Ellers bør dette forslaget utelates fra slike diskusjoner. Det er mange nok som "har lest på nett" at Uff og Fretex gjerne vil ha ødelagte klær og dermed fortsetter problemet til disse selskapene som da selv må frakte slikt til gjenvinningsstasjoner. Vi bør ikke bidra til at flere "har lest på nett" at ødelagte tekstiler skal i disse innsamlingsboksene. Dersom vi ikke kan vise til at organsasjonene faktisk vil ha det. Fretex: Fretex ønsker å få klær og tekstiler som er hele, rene og tørre. Sjekk med din kommune hvilke løsninger de har for ødelagte tekstiler. Uff: Per i dag kan alle tekstiler leveres - så lenge de er hele, rene og tørre. UFF samler inn tøy til ombruk. NLM: Tørt og rent i lukket pose. Våte- eller tilgrisete plagg skal leveres på nærmeste gjenvinningsstasjon. NLM har i Oslo samarbeid med renovasjonsetaten, og der kan man også levere slitte tekstiler. Det er derfor det er så utfordrende - ulike regler overalt. Det er ikke lenge siden jeg så en gammel Fretex-boks der det fortsatt sto - på boksen - at de tok imot utslitte klær. Men i media er de veldig tydelige på at de ikke gjør det. Vi får se om de nye reglene som kommer i 2025 fører til endringer. 1
Jytte Skrevet 22. oktober 2023 #25 Skrevet 22. oktober 2023 H&M tar i mot og da får man 50 kroner per pose tøy. Vet ikke om de har samme ordning i dag, men det var sånn for par, tre år siden.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #26 Skrevet 22. oktober 2023 applestories skrev (1 time siden): Hvor er dette? Jeg leverer på h&m. Anonymkode: 475ea...831 1
Brunello Skrevet 22. oktober 2023 #27 Skrevet 22. oktober 2023 applestories skrev (8 minutter siden): Det er dette her jeg påpeker. Vet du om noen som fortsatt tar imot ødelagte tekstiler i tøyinnsamlingsbokser? Ellers bør dette forslaget utelates fra slike diskusjoner. Det er mange nok som "har lest på nett" at Uff og Fretex gjerne vil ha ødelagte klær og dermed fortsetter problemet til disse selskapene som da selv må frakte slikt til gjenvinningsstasjoner. Vi bør ikke bidra til at flere "har lest på nett" at ødelagte tekstiler skal i disse innsamlingsboksene. Dersom vi ikke kan vise til at organsasjonene faktisk vil ha det. Fretex: Fretex ønsker å få klær og tekstiler som er hele, rene og tørre. Sjekk med din kommune hvilke løsninger de har for ødelagte tekstiler. Uff: Per i dag kan alle tekstiler leveres - så lenge de er hele, rene og tørre. UFF samler inn tøy til ombruk. NLM: Tørt og rent i lukket pose. Våte- eller tilgrisete plagg skal leveres på nærmeste gjenvinningsstasjon. NLM har i Oslo samarbeid med renovasjonsetaten, og der kan man også levere slitte tekstiler. Det er derfor det er så utfordrende - ulike regler overalt. Det er ikke lenge siden jeg så en gammel Fretex-boks der det fortsatt sto - på boksen - at de tok imot utslitte klær. Men i media er de veldig tydelige på at de ikke gjør det. Vi får se om de nye reglene som kommer i 2025 fører til endringer. De som tar imot mine tekstiler de selger videre har å ta imot de få plaggene som ikke kan selges. Om ikke, slutter jeg å gi til de.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå