Gå til innhold

Man har tid til det man vil!

Fremhevede innlegg

Skrevet

"Tidsklemma" er et begrep skapt/brukt av folk som ikke har nok selvinnsikt til å se at man høster det man sår. Så du vil ha karriere, tre barn, fint hus, dyr bil og hytte på fjellet? Det kommer til å koste deg TID. Enkel matte. Jeg stusser virkelig over mange av dem i min bekjentskapskrets som alltid syter over tidsklemma, men som likevel har satt både tre og fire barn til verden. Ærlig talt, disse voksne og ofte godt utdannede menneskene burde hatt evner til å se at døgnet ikke har nok timer til å følge opp både barn, karriere, aktiviteter og husarbeid. Noe(n) kommer til å lide av slike hårete mål om å "do it all". 

Selv har jeg valgt å jobbe deltid, noe som var med i planleggingen av barn. Hadde jeg ikke hatt muligheten til å jobbe deltid, ville jeg ikke hatt barn. Nå som de er tweens bruker jeg "tiden jeg har til overs" til å klatre og gå fjellturer. Hender jeg får halvbitre kommentarer på at jeg "har så mye egentid", men det er da selvvalgt. Har også valgt å gifte meg med en fin og stabil mann som elsker å være med barna, og det var også et bevisst valg. Har helt bevisst valgt bort bad boys og barnslige guttebasser som gamer 24/7. Valg av partner er også et VALG, og det må man faktisk stå for. Du VELGER deg ditt eget liv, og de aller fleste har muligheten til å sette seg ut den kursen de selv vil gå. 

Anonymkode: d1564...df0

• Liker 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Nei, jeg har ikke tid til alt jeg vil, og nå er jeg singel.

Anonymkode: 9f6e5...3ad

Og ingen, virkelig ingen har påstått at man får tid til alt man vil.

DET man vil, ikke alt. Det ene man prioriterer høyest

Anonymkode: 8b6a7...551

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du valgte jo av egen fri vilje å ha det slik den dagen du gjorde det. Da er det slik det er.

Anonymkode: 54db3...b3f

Poenget er at man VET IKKE hvordan det kommee til å bli. Det eneste man kan kontrollere til en god grad er vanligvis seg selv. Så fort andre er involvert blir det kaos til en uviss grad, men det kan bli det av mange ulike utenforliggende grunner også. 

Skrevet
katties skrev (37 minutter siden):

Det eneste man kan kontrollere til en god grad er vanligvis seg selv. 

Nettopp!

Og da prioriterer man. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Nettopp!

Og da prioriterer man. 

Ja, men da er også det første utsagnet ditt feil: man har IKKE tid til alt man vil, og slik er det bare. Det handler ikke bare om tid, prioriteringer eller viljestyrke - det kan være utenfoestående årsaker som man har større eller mindre grad av kontroll over. Alt er ikke bare fordi folk "gidder ikke"

Skrevet
katties skrev (1 time siden):

Poenget er at man VET IKKE hvordan det kommee til å bli. Det eneste man kan kontrollere til en god grad er vanligvis seg selv. Så fort andre er involvert blir det kaos til en uviss grad, men det kan bli det av mange ulike utenforliggende grunner også. 

Selvsagt vet man hvordan det blir. Det er likedan situasjoner man kan sammenligne med alle steder til enhver tid.

Det er stort sett a4-fella og "tidsklemma" folk gnåler om.

Skrevet
katties skrev (6 minutter siden):

Ja, men da er også det første utsagnet ditt feil: man har IKKE tid til alt man vil.

Det var aldri det som var påstanden. Ikke ALT!!! Er det ingen som kan lese her??????

Man har tid til DET man vil. Altså det man velger å prioritere!

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Selvsagt vet man hvordan det blir. Det er likedan situasjoner man kan sammenligne med alle steder til enhver tid.

Det er stort sett a4-fella og "tidsklemma" folk gnåler om.

Oioi, du har nok mye å lære om du mener man har kontroll på hvordan ting blir.

Hvis du brekker beinet mens du går ned trappa, da er det vel din egen skykd at du leide en trapp - du burde visst bedre. Hvis mat blir dyrt, så er det vel din skyld - du burde visst at å plante selv er det som sikrer deg tilgang til billig mat. Blir du ufør og trenger hjelp, og den er vanskelig å få, så burde du visst bedre og blitt millionær tidligere. Lever du da med dårlig livskvalitet er det vel din egen skyld - du burde tatt livet av deg selv med en gang, for du burde jo visst hvordan ting kom til å være. Er det slik du tenker eller...?

Folk kan klage over mye men svaret er nesten aldri at de har tid til alt de vil, derimot kan noen ha bedre kapasitet hvis de gjør noen tiltak som egentlig ikke er så vanskelige. Jeg sier dette som en person med STOR kapasitet for hva jeg kan få til, ser ofte løsninger på hvordan folk kan få et bedre liv, men selv jeg vet at ikke alle har samme utgangspunkt. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det var aldri det som var påstanden. Ikke ALT!!! Er det ingen som kan lese her??????

Man har tid til DET man vil. Altså det man velger å prioritere!

"Det man vil" er ikke et objektivt entydig uttrykk. Det burde vel en som sier man kqn få til det man vil kunne forstå.

Endret av katties
Skrevet
katties skrev (1 minutt siden):

"Det man vil" er ikke et objektivt entydig uttrykk. Det burde vel en som sier man kqn få til det man vil kunne forstå.

Jeg ville aldri påstå at "man kan få til det man vil". Medfødte egenskaper teller mye.

Denne tråden handler om å stå for sine prioriteringer, istedet for å skylde på "har ikke tid" eller "kan ikke" når man velger i ikke prioritere noe.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg ville aldri påstå at "man kan få til det man vil". Medfødte egenskaper teller mye.

Denne tråden handler om å stå for sine prioriteringer, istedet for å skylde på "har ikke tid" eller "kan ikke" når man velger i ikke prioritere noe.

Noen ganger mangler folk rutiner og selvdisiplin og legger skylda over på utenforstående ting. Alt handler ikke om prioriteringer da. Noen ganger er det ting som folk ikke har kontroll over. Mange kan gjøre noe til en viss grad eller annen, men mange kan faktisk ikke dét uten å ødelegge livskvaliteten sin. Det betyr ikke at de ikke kan ha flere tanker i hodet og ville mer, hvis de en gang får kapasitet til det. Jeg er all for at folk faktisk tar ansvar, men det er ikke alltid mulig å se hva folk EGENTLIG sliter med, og hva som FAKTISK vil gjøre ting bedre.

Endret av katties
Skrevet
katties skrev (4 minutter siden):

Alt handler ikke om prioriteringer. Noen ganger er det ting som folk ikke har kontroll over. 

Joa, man kan havne i fengsel eller ligge i koma osv.

Men de aller fleste har mulighet til å foreta valg.  Altså at de rekker å trene, om de velger bort noe annet, osv

Så når de sier "jeg har ikke tid til å bli med på kino", mener de egentlig "jeg prioriterer å være hjemme med barna og komme ajour med husarbeidet, for det er så nydelig å starte uka med ren leilighet"

Skrevet
katties skrev (1 time siden):

Oioi, du har nok mye å lære om du mener man har kontroll på hvordan ting blir.

Hvis du brekker beinet mens du går ned trappa, da er det vel din egen skykd at du leide en trapp - du burde visst bedre. Hvis mat blir dyrt, så er det vel din skyld - du burde visst at å plante selv er det som sikrer deg tilgang til billig mat. Blir du ufør og trenger hjelp, og den er vanskelig å få, så burde du visst bedre og blitt millionær tidligere. Lever du da med dårlig livskvalitet er det vel din egen skyld - du burde tatt livet av deg selv med en gang, for du burde jo visst hvordan ting kom til å være. Er det slik du tenker eller...?

Folk kan klage over mye men svaret er nesten aldri at de har tid til alt de vil, derimot kan noen ha bedre kapasitet hvis de gjør noen tiltak som egentlig ikke er så vanskelige. Jeg sier dette som en person med STOR kapasitet for hva jeg kan få til, ser ofte løsninger på hvordan folk kan få et bedre liv, men selv jeg vet at ikke alle har samme utgangspunkt. 

Her var det mye svada. Jeg snakker selvsagt om de tingene man har kontroll på, når man skal velge hva slags liv man vil ha og hvordan man tilrettelegger det.

De uforutsette tingene kan man aldri ta høyde for og i veldig liten grad planlegges for. Likevel er det en god del ting man kan ta høyde for kan skje, av de tingene som ofte rammer folk.

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Joa, man kan havne i fengsel eller ligge i koma osv.

Men de aller fleste har mulighet til å foreta valg.  Altså at de rekker å trene, om de velger bort noe annet, osv

Så når de sier "jeg har ikke tid til å bli med på kino", mener de egentlig "jeg prioriterer å være hjemme med barna og komme ajour med husarbeidet, for det er så nydelig å starte uka med ren leilighet"

Hva med de som blir overveldet av alt de må gjøre og ikke klarer å konsentrere seg om å bare gjøre ting?

Slik jeg ser det er det en debatt om "finnes latskap"? Jeg mener: ja, så absolutt finnes det, og folk kan absolutt være latsabber og ikke forbedre seg pga det aldri har fått konsekvenser som svir skikkelig.

Samtidig mener jeg også at det finnes tilfeller som ikke er så enkle. F.eks. stresser min mor så mye over hvordan min lillesøster har det at det virker som hjernen hennes noen ganger bare ikke fungerer helt - hun glemmer ting og jeg må ai det til henne mange, mamge ganger. Min lillesøster kunne hatt det mye bedre hadde hun gått fra samboeren sin - hun hadde straks fåtr masse tid, mem pga traumer hun har så må det noe STORT til, f.eks. at han er utro. Jeg selv har noen ganher tider der jeg får helt hjernetåke og da er det bra hvis ingenting av det essensielle er glemt - jeg har ikke kontroll på når dette kan skje. Derimot er jeg veldig produktiv med en gang keg har et anev av energi, for jeg vet at gjør keg ikke ting NÅ, så skjer det kanskje ikke. 

Det er altså ikke allris slik at alle er klare i hodet til å prioritere riktig. Det hadde vært fint om det var slik, men det er ønsketenkning. Det beste er da å bare godta at det er massevia av ting ved folk som ikke er perfekt, men kanakje kan man hjelpe noen til å komme dit de vil. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Her var det mye svada. Jeg snakker selvsagt om de tingene man har kontroll på, når man skal velge hva slags liv man vil ha og hvordan man tilrettelegger det.

De uforutsette tingene kan man aldri ta høyde for og i veldig liten grad planlegges for. Likevel er det en god del ting man kan ta høyde for kan skje, av de tingene som ofte rammer folk.

Men da er jo spørsmålet ikke igjen om folk kan få til det de vil, men om det finnes ting alle folk burde vite om som kunne gjort livet mye lettere for dem, er det ikke?

Skrevet
katties skrev (Akkurat nå):

Men da er jo spørsmålet ikke igjen om folk kan få til det de vil, men om det finnes ting alle folk burde vite om som kunne gjort livet mye lettere for dem, er det ikke?

Nei. Vi utgår fra normalen og hva folk gjør med livet sitt.

Skrevet
katties skrev (1 minutt siden):

Hva med de som blir overveldet av alt de må gjøre og ikke klarer å konsentrere seg om å bare gjøre ting?

Dess mindre kapasiter mabmn har, dess viktigere er det å tenke godt gjennom proriteringene og fokusere på den man virkelig vil. Så man ikke ender opp med å bruke sin begrensede kapasitet på noeman tror man "må"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...