AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #41 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Hvem bestemmer hva som er rimelig, da? Med full jobb, unger, hus og heim, er det mye som MÅ gjøres. Og om man i tillegg vil trene, sy, lese bok, være med venner, gå på fjelltur, osv, så ER det faktisk ikke tid. Man må prioritere bort noe. Faktum er at det er bare 24 timer i døgnet, og det sier seg selv at nei, da har man ikke tid til det man vil, om man vil ørten ting. Anonymkode: 243a9...eb5 Begynner å bli lei av å gjenta meg nå, men jeg prøver igjen: Ingen har tid til ALT man vil, det er derfor man prioriterer. Og da priortiterer man så man rekker det msn virkelig vil. Ikke sant? Jeg har full jobb og barn, men rekker både å lese, gå på fjelltur, trene osv (??) Anonymkode: 8b6a7...551 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #42 Skrevet 24. oktober 2023 Skulle ønske arbeidslivet tok mindre tid, det tar jo ca 10t hver dag. Etterpå er jeg utslitt. Så derfor blir det lite kvalitetstid, kun litt energi på søndagen. Er heldigvis uten barn, det hadde tatt livet av meg. Samtidig er det kostbart å ha barn, glad jeg ikke bestemte meg tidlig for å la være. Anonymkode: c0547...7c2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #43 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Begynner å bli lei av å gjenta meg nå, men jeg prøver igjen: Ingen har tid til ALT man vil, det er derfor man prioriterer. Og da priortiterer man så man rekker det msn virkelig vil. Ikke sant? Jeg har full jobb og barn, men rekker både å lese, gå på fjelltur, trene osv (??) Anonymkode: 8b6a7...551 Om man virkelig vil veldig mange ting, da? At du har full jobb og barn, betyr ikke at du bruker like mye tid på dem som andre. Du vet ikke noe om andres reisevei, hverdagslogistikk, tid som kreves for å ta vare på barn, hvor lang vei man har til fjellet man vil gå på, etc etc. Så fint for deg at du har tid til de tingene du virkelig vil. Det er litt fascinerende at du ikke skjønner at andre kan ha andre utfordringer enn deg, som gjør at de IKKE har det. Når jeg er ferdig med alt jeg MÅ, som jobb + reising til fra jobb, henting og levering i bhg og skole, være sammen med barna før de legger seg (som er aller høyeste prioritet om ettermiddag og går langt foran tur og lesing), er det to timer til jeg selv må legge meg. Og da har jeg igjen opptil flere ting på MÅ listen, som gjør at nei, jeg har IKKE tid til det jeg virkelig vil, som er å både trene OG få jobbet med hobbyprosjekter. Anonymkode: 243a9...eb5
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #44 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Om man virkelig vil veldig mange ting, da? Anonymkode: 243a9...eb5 Sånn har alle det. Og da prioriterer man det man virkelig vil. Igjen: man rekker ikke alt man vil, detfor må mam prioritere det man virkelig vil. Synes det begynner å gå litt i sirkel nå. Det som ikke når opp på prioriteringslisten er åpenbart ikke det man synes er viktigst (med andre ord: "det man virkrlig vil") Anonymkode: 8b6a7...551
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #45 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvem bestemmer hva som er rimelig, da? Med full jobb, unger, hus og heim, er det mye som MÅ gjøres. Og om man i tillegg vil trene, sy, lese bok, være med venner, gå på fjelltur, osv, så ER det faktisk ikke tid. Man må prioritere bort noe. Faktum er at det er bare 24 timer i døgnet, og det sier seg selv at nei, da har man ikke tid til det man vil, om man vil ørten ting. Jeg har flere ting jeg elsker å gjøre, som jeg må prioritere bort, selv om jeg VIL. Rett og slett fordi det er ikke nok timer i døgnet. Jeg VIL være i full jobb, jeg VIL være en god mor for ungene mine, jeg VIL være en god kjæreste for mannen min, jeg VIL lese, strikke, sy, spille piano, løpe, løfte vekter, trene karate, spille brettspill med brettspillgjengen min, osv. Men summen av alt jeg VIL er mye, mye, mer enn de 24 timene i døgnet tillater. Så nei. Uansett hvordan du snur og vender på det, er det ikke tid til alt jeg VIL. Jeg må prioritere bort veldig mye. Anonymkode: 243a9...eb5 Du har jo valgt det du vil? Iom at du sannsynligvis var klar over tidsbruken som gikk med til det du valgte, har du jo fått det som du vil. Anonymkode: 54db3...b3f 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #46 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Begynner å bli lei av å gjenta meg nå, men jeg prøver igjen: Ingen har tid til ALT man vil, det er derfor man prioriterer. Og da priortiterer man så man rekker det msn virkelig vil. Ikke sant? Jeg har full jobb og barn, men rekker både å lese, gå på fjelltur, trene osv (??) Anonymkode: 8b6a7...551 Mange har tid til alt de vil, det kommer an på mengden ting de vil. Anonymkode: 54db3...b3f 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #47 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Om man virkelig vil veldig mange ting, da? At du har full jobb og barn, betyr ikke at du bruker like mye tid på dem som andre. Du vet ikke noe om andres reisevei, hverdagslogistikk, tid som kreves for å ta vare på barn, hvor lang vei man har til fjellet man vil gå på, etc etc. Så fint for deg at du har tid til de tingene du virkelig vil. Det er litt fascinerende at du ikke skjønner at andre kan ha andre utfordringer enn deg, som gjør at de IKKE har det. Når jeg er ferdig med alt jeg MÅ, som jobb + reising til fra jobb, henting og levering i bhg og skole, være sammen med barna før de legger seg (som er aller høyeste prioritet om ettermiddag og går langt foran tur og lesing), er det to timer til jeg selv må legge meg. Og da har jeg igjen opptil flere ting på MÅ listen, som gjør at nei, jeg har IKKE tid til det jeg virkelig vil, som er å både trene OG få jobbet med hobbyprosjekter. Anonymkode: 243a9...eb5 Pga at du selv har valgt så mange ting å sette på MÅ-listen, har du selvsagt mindre tid igjen til VIL-listen. Men du har selv valgt for mye på MÅ-listen. Anonymkode: 54db3...b3f
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #48 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men du har selv valgt for mye på MÅ-listen. Anonymkode: 54db3...b3f Tror mange velger å se bort fra dette. At de selv har valgt livet sitt og kan velge å endre det. Anonymkode: 8b6a7...551
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #49 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tror mange velger å se bort fra dette. At de selv har valgt livet sitt og kan velge å endre det. Anonymkode: 8b6a7...551 Det er det som er så latterlig. Anonymkode: 54db3...b3f
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #50 Skrevet 24. oktober 2023 Nei, jeg har ikke tid til alt jeg vil, og nå er jeg singel. Vet ikke helt om jeg vil prøve å finne en kvinne å bli glad i, for da vil jeg få enda mindre tid til å gjøre alt jeg ønsker. Tida går altfor fort. Anonymkode: 9f6e5...3ad
katties Skrevet 24. oktober 2023 #51 Skrevet 24. oktober 2023 Rødstrupa skrev (På 20.10.2023 den 21.46): Folk klager på at de ikke har tid til ditt og datt. Noe så enkelt som feks. å gjøre innkjøp av dagligvarer og middagsretter for en uke burde være uproblematisk. Stikkordet er planlegging, just saying….,c’’.) Når jeg var alene og kunne planlegge rundt min egen timeplan hadde jeg tid til alt mulig - følte meg som et super-menneske! Når jeg må forholde meg til andre folk som enten ikke klare å holde timeplanen, lager situasjoner som ikke er bare-bare, forstyrrer meg mens jeg gjør ting, etc., så blir det vanskeligere. Da har jeg valget mellom å være kynisk (ignorere hva de sier, mener, at de ikke er klare til å dra, og bare kjøre av gårde, evt. kvitte meg med venner og familie) eller ikke rekke alt.
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #52 Skrevet 24. oktober 2023 katties skrev (8 minutter siden): Når jeg var alene og kunne planlegge rundt min egen timeplan hadde jeg tid til alt mulig - følte meg som et super-menneske! Når jeg må forholde meg til andre folk som enten ikke klare å holde timeplanen, lager situasjoner som ikke er bare-bare, forstyrrer meg mens jeg gjør ting, etc., så blir det vanskeligere. Da har jeg valget mellom å være kynisk (ignorere hva de sier, mener, at de ikke er klare til å dra, og bare kjøre av gårde, evt. kvitte meg med venner og familie) eller ikke rekke alt. Hvem har bestemt at du må forholde deg til disse andre folkene? Anonymkode: 54db3...b3f 1
katties Skrevet 24. oktober 2023 #53 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvem har bestemt at du må forholde deg til disse andre folkene? Anonymkode: 54db3...b3f Jeg selv, og det er noe jeg prioriterer i stedet for å være egoistisk 100% av tiden. Hvis du ikke ser verdien av andre i livet ditt mer enn du verdsetter hvor mye du rekker, så er det heller du som er unormal. Det er en STOR gråsone ift hvor mye noen kan rekke innenfor den tida de har, med den energien og urfordringene de har.
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #54 Skrevet 24. oktober 2023 katties skrev (1 minutt siden): Jeg selv, og det er noe jeg prioriterer i stedet for å være egoistisk 100% av tiden. Hvis du ikke ser verdien av andre i livet ditt mer enn du verdsetter hvor mye du rekker, så er det heller du som er unormal. Det er en STOR gråsone ift hvor mye noen kan rekke innenfor den tida de har, med den energien og urfordringene de har. Nettopp, du har prioritert dette fordi du vil. Alt har en begynnelse når en skal velge noe og man er da klar over at det man velger kommer til å ta tid. Siden tid er begrenset, må man velge med omhu. Jeg er ikke unormal og verdsetter andre i livet mitt. Skjønte ikke hvor det der kom fra? Anonymkode: 54db3...b3f 1
katties Skrevet 24. oktober 2023 #55 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nettopp, du har prioritert dette fordi du vil. Alt har en begynnelse når en skal velge noe og man er da klar over at det man velger kommer til å ta tid. Siden tid er begrenset, må man velge med omhu. Jeg er ikke unormal og verdsetter andre i livet mitt. Skjønte ikke hvor det der kom fra? Anonymkode: 54db3...b3f Og de andre i livet ditt ødelegger altså ALDRI for planene dine, antar jeg, siden du tydeligvis rekker alt? Eller har du egentlig ikke så store ambisjoner om alt du har lyst til å få til, kanskje?
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #56 Skrevet 24. oktober 2023 katties skrev (1 minutt siden): Og de andre i livet ditt ødelegger altså ALDRI for planene dine, antar jeg, siden du tydeligvis rekker alt? Eller har du egentlig ikke så store ambisjoner om alt du har lyst til å få til, kanskje? Jeg har innrettet livet slik at jeg har mer enn nok tid til å gjøre alt jeg vil. Som sagt er det mengden tid og mengden man vil som avgjør. For meg var dette pri 1 allerede for 20 år siden. Jeg ville ikke leve et liv der jeg ikke har full frihet til å være meg selv. Samtidig regnet jeg også med at jeg ville oppleve å bli lei av noe og nytt kom til. Det er flott, da en stadig er innom nye ting men dette da av 100% vilje. Anonymkode: 54db3...b3f
katties Skrevet 24. oktober 2023 #57 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har innrettet livet slik at jeg har mer enn nok tid til å gjøre alt jeg vil. Som sagt er det mengden tid og mengden man vil som avgjør. For meg var dette pri 1 allerede for 20 år siden. Jeg ville ikke leve et liv der jeg ikke har full frihet til å være meg selv. Samtidig regnet jeg også med at jeg ville oppleve å bli lei av noe og nytt kom til. Det er flott, da en stadig er innom nye ting men dette da av 100% vilje. Anonymkode: 54db3...b3f Jeg har lyst til å pusse opp hus, trene annenhver dag, oppdra bsrn som har fåtr masse tid og kjærlighet, ha kontakt med familie og venner, reise, tegne og male, lære meg å spille piano bedre, bli god i min jobb for deretter å ta på meg flere oppgaver, og en dag ende opp med å innføre cellebaserte kreft-terapier i Norge. Så er det selvfølgelig småtteri som spise sunt, ha det rent og ryddig, se bra ut, holde meg oppdatert på politikk, forskning, mitt eget fagfelt, som hele tiden vokser, betale nok ned på lånet, investere penger godt, og en del annet. Noen ganger blir jeg syk eller sliten, eller et familiemedlem eller venn blir syk eller sliten, eller kollektivtransport ikke går, eller været er for dårlig til å kunne komme seg ut noe sted. Jeg har akseptert at jeg i en viss grad må leve i uvisshet om hva som skjer, og at i andre tilfeller så må ting omstruktureres. F.eks.: jeg kommer til å prioritere helse i stedet for en god del andre ting. Hvis man ikke har tid til å rydde, så må man lære seg å kvitte seg med ting. En viss del av dagen må være rutine, slik som når jeg legger meg, hva keg spiser til frokost, hvilke klær jeg eier, hvilken kosmetikk keg bruker (jeg gidder ikke å bruke til på å finne nye ting hele tiden). Hvis keg føler meg stresset, DA må jeg roe ned på ambisjonene.
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #58 Skrevet 24. oktober 2023 katties skrev (5 minutter siden): Jeg har lyst til å pusse opp hus, trene annenhver dag, oppdra bsrn som har fåtr masse tid og kjærlighet, ha kontakt med familie og venner, reise, tegne og male, lære meg å spille piano bedre, bli god i min jobb for deretter å ta på meg flere oppgaver, og en dag ende opp med å innføre cellebaserte kreft-terapier i Norge. Så er det selvfølgelig småtteri som spise sunt, ha det rent og ryddig, se bra ut, holde meg oppdatert på politikk, forskning, mitt eget fagfelt, som hele tiden vokser, betale nok ned på lånet, investere penger godt, og en del annet. Noen ganger blir jeg syk eller sliten, eller et familiemedlem eller venn blir syk eller sliten, eller kollektivtransport ikke går, eller været er for dårlig til å kunne komme seg ut noe sted. Jeg har akseptert at jeg i en viss grad må leve i uvisshet om hva som skjer, og at i andre tilfeller så må ting omstruktureres. F.eks.: jeg kommer til å prioritere helse i stedet for en god del andre ting. Hvis man ikke har tid til å rydde, så må man lære seg å kvitte seg med ting. En viss del av dagen må være rutine, slik som når jeg legger meg, hva keg spiser til frokost, hvilke klær jeg eier, hvilken kosmetikk keg bruker (jeg gidder ikke å bruke til på å finne nye ting hele tiden). Hvis keg føler meg stresset, DA må jeg roe ned på ambisjonene. Her kan nok mengden tid til rådighet uansett være for liten. Men hovedpoenget er altså at man velger vekk ting man ikke liker å gjøre for å ha mer tid til tingene man liker. Anonymkode: 54db3...b3f
katties Skrevet 24. oktober 2023 #59 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Her kan nok mengden tid til rådighet uansett være for liten. Men hovedpoenget er altså at man velger vekk ting man ikke liker å gjøre for å ha mer tid til tingene man liker. Anonymkode: 54db3...b3f Tror som sagt ikke at jeg kan "velge vekk" så mye uten å være kynisk mot de rundt, utenom de tingene jeg sa: ha færre ting hvis man ikke rekker å rydde, standardisere og lage rutiner for visse ting. Jeg kan heller ikke velge vekk finne ut hva slags mat vi mangler, betale regninger, pusse tennene, osv. Da må man ha mye penger og outsourse alt dette til noen andre. De fleste kan nok optimalisere ting for å få gjort mer, men er man ikke aingel og ambiaiøs så har man ikke tid til "alt man vil", pluss at man kan ikke alltis foeutsi hvor lang tid alt vil ta.
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #60 Skrevet 24. oktober 2023 katties skrev (Akkurat nå): Tror som sagt ikke at jeg kan "velge vekk" så mye uten å være kynisk mot de rundt, utenom de tingene jeg sa: ha færre ting hvis man ikke rekker å rydde, standardisere og lage rutiner for visse ting. Jeg kan heller ikke velge vekk finne ut hva slags mat vi mangler, betale regninger, pusse tennene, osv. Da må man ha mye penger og outsourse alt dette til noen andre. De fleste kan nok optimalisere ting for å få gjort mer, men er man ikke aingel og ambiaiøs så har man ikke tid til "alt man vil", pluss at man kan ikke alltis foeutsi hvor lang tid alt vil ta. Du valgte jo av egen fri vilje å ha det slik den dagen du gjorde det. Da er det slik det er. Anonymkode: 54db3...b3f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå