Gå til innhold

Man har tid til det man vil!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det der med at man har tid til det man vil ha tid til er jo ikke mulig. 
Når man jobber til fire, skal lage middag, gjøre lekser, kjøre unger på trening, handle, vaske klær, rydde hus, foreldremøter ol. da er det minimalt med tid til andre ting. Sleng inn litt egentrening og politisk aktivitet slik som jeg har gjort, så har døgnet ikke nok timer. 

Anonymkode: fc140...2ab

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det der med at man har tid til det man vil ha tid til er jo ikke mulig. 
Når man jobber til fire, skal lage middag, gjøre lekser, kjøre unger på trening, handle, vaske klær, rydde hus, foreldremøter ol. da er det minimalt med tid til andre ting. Sleng inn litt egentrening og politisk aktivitet slik som jeg har gjort, så har døgnet ikke nok timer. 

Anonymkode: fc140...2ab

Men da har man frivillig satt seg selv i en posisjon som forårsaker at det er umulig. 

Dette visste man på forhånd, likevel gjorde man det.

Anonymkode: 54db3...b3f

• Liker 2
Skrevet
Rødstrupa skrev (På 20.10.2023 den 21.46):

Folk klager på at de ikke har tid til ditt og datt. Noe så enkelt som å gjøre innkjøp av dagligvarer og middagsretter for en uke burde være uproblematisk. Stikkordet er planlegging, just saying….,c’’.)

Om man har tid til det man vil, kommer jo helt an på hvor mye man vil da. Det er jo fullt mulig å ville mer enn det er tid til. 

En annen sak er om man ønsker å bruke tid på det andre vil en skal ha tid til. F,eks å handle inn for en uke. Om det i det hele tatt er hensiktsmessig avhenger dessuten av hvor mye lagringsplass man har og hvor forutsigbare matvaner man har. En enslig person som f.eks har mange uforutsigbare reisedøgn, eller uregelmessig arbeidstid der måltider av og til tilbys av arbeidsgiver, kan få problemer med å planlegge matinnkjøp for en hel uke,

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Men da har man frivillig satt seg selv i en posisjon som forårsaker at det er umulig. 

Dette visste man på forhånd, likevel gjorde man det.

Men det var ikke det som var poenget i HI, TS påstår jo at man har tid til det man vil (underforstått uansett hva eller hvor mye det er).
TS har ikke gitt uttrykk for at man bare må ville så mye som det er tid til.

• Liker 1
Skrevet
Enda en tulling skrev (34 minutter siden):

Men det var ikke det som var poenget i HI, TS påstår jo at man har tid til det man vil (underforstått uansett hva eller hvor mye det er).

Og derfor setter man seg ikke i posisjoner der det er på forhånd klart at en da ikke vil ha tid til det en vil lengre.

Skrevet
Enda en tulling skrev (2 timer siden):

Det stemmer. Velger man å få barn, er det drt man virkelig vil (forhåpentligvis).

Ikke uansett hvor mye, selvfølgelig..æ

La meg fortette å gjenta: Ikke ALT man vil. Men det man VIRKELIG vil (altså det mest prioriterte)

Anonymkode: 8b6a7...551

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det stemmer. Velger man å få barn, er det drt man virkelig vil (forhåpentligvis).

Ikke uansett hvor mye, selvfølgelig..æ

La meg fortette å gjenta: Ikke ALT man vil. Men det man VIRKELIG vil (altså det mest prioriterte)

Men om du mener at alle har tid til en enkelt, høyest prioritert ting, så slår du vel inn åpne dører, er det i det hele tatt noen som har påstått noe annet?
Derimot kan jo f.eks småbarnsforeldre ønske at de hadde tid til diverse voksenaktiviteter kanskje, men det rekker de ikke. Det betyr ikke at de ikke aksepterer at sånn må det bli når man har barn, men da blir det jo feil å si at man har tid til det man vil.
Så er det de som ikke ville ha barn, da, men fikk dem likevel, av ulike grunner. Det følger jo fortsatt like mye jobb med foreldrerollen for dem også, og det ville kanskje vært en fordel om de likevel tok seg av barna i stedet for å gjøre det de ville?

En helt annen ting er at en del foreldre ser seg forpliktet til å stå på pinne for barna sine 24/7 til de flytter hjemmefra og gjerne etter det også. Om de hadde droppet dette, hadde de kanskje ikke bare fått mer tid til andre ting, men barna ville kanskje blitt mer selvstendige.

• Liker 1
Skrevet
Enda en tulling skrev (11 timer siden):

Men om du mener at alle har tid til en enkelt, høyest prioritert ting, så slår du vel inn åpne dører, er det i det hele tatt noen som har påstått noe annet?
Derimot kan jo f.eks småbarnsforeldre ønske at de hadde tid til diverse voksenaktiviteter kanskje, men det rekker de ikke. 

Det er jo det som er poenget. At hadde de virkelig villet det, så hadde de fått det til. 

Om det er en høyst proritert ting, kutter man andre ting for å rekke det.

Jeg dropper f.eks middag med familien en dag i uka for å rekke en seriøs treningsøkt. Det er ingenting man MÅ, man prioriterer selv og må stå inne for sine egne valg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Det er jo det som er poenget. At hadde de virkelig villet det, så hadde de fått det til. 

Om det er en høyst proritert ting, kutter man andre ting for å rekke det.

...så poenget er at vi istedenfor å si "vi har ikke tid" så skal vi si "det ønsker jeg ikke å prioritere"?

Hvis jeg blir invitert med på jentekveld eller topptur eller noe sånt, så har jeg ikke lov å si "det har jeg ikke tid til, for jeg må X og Y den helga" men jeg må si "det ønsker jeg rett og slett ikke å prioritere altså"? Det høres jo skikkelig uhøflig ut... 

• Nyttig 1
Skrevet
Beloved skrev (10 minutter siden):

...så poenget er at vi istedenfor å si "vi har ikke tid" så skal vi si "det ønsker jeg ikke å prioritere"?

Hvis jeg blir invitert med på jentekveld eller topptur eller noe sånt, så har jeg ikke lov å si "det har jeg ikke tid til, for jeg må X og Y den helga" men jeg må si "det ønsker jeg rett og slett ikke å prioritere altså"? Det høres jo skikkelig uhøflig ut... 

Alle vet jo at det handler om prioriteringer. Og når du sier "jeg må x", hører vi jo "jeg prioriterer x". Det blir ikke mer uhøffelig av at du er uærlig og sier du "må". 

Det er vel det denne tråden bunner litt i, tenker jeg. Irritasjon over folk som fraskriver seg ansvaret for egne prioriteringer ved å si at de ikke har tid. 

Alle har tid til helgeturer eller trening osv om de prioriterer det. Akkurat som alle kan si at "jeg har ikke tid", når de velger noe annet istedet.

Skrevet

Det ligger makt i ordene man velger. Å si at man ikke har tid kan oppfattes som at man ikke har ett reelt valg (feks mellom bryllupet til ett søsken og 29 årsdagen til en venn) mens å si at det ikke prioriteres kan fort oppfattes som at man har ett valg men velger bort bursdagen. Selv møter jeg av til på ting som jeg ikke kan prioritere samme hvor mye tid og lyst jeg har, jeg kan bare ikke fordi sykdommen stopper meg.

Anonymkode: f6d44...844

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Alle vet jo at det handler om prioriteringer. Og når du sier "jeg må x", hører vi jo "jeg prioriterer x". Det blir ikke mer uhøffelig av at du er uærlig og sier du "må". 

Det er vel det denne tråden bunner litt i, tenker jeg. Irritasjon over folk som fraskriver seg ansvaret for egne prioriteringer ved å si at de ikke har tid. 

Alle har tid til helgeturer eller trening osv om de prioriterer det. Akkurat som alle kan si at "jeg har ikke tid", når de velger noe annet istedet.

Joda, men det går ofte ikke på hva man har mest LYST TIL å gjøre, men hva man føler seg mest forpliktet til.

Når jeg først har fått barn, så føler jeg meg feks. forpliktet til å sitte i FAU (dersom ingen andre vil), jeg føler meg forpliktet til å selge lodd for korpset og steke vafler for skiklubben og stille i kiosk for forballaget. Ingen av delene er ting jeg HAR LYST TIL.

Og så føler jeg at jeg må vaske og rydde huset innimellom og sørge for at ungene får frisk luft i helgene, ingen av delene er noe jeg HAR LYST TIL (og ungene har knapt lyst til det de heller, de glor gjerne på ipaden hele dagen og bor i en svinesti, men det får jeg jo høre fra alle kanter at jeg ikke kan la dem prioritere selv...). 

Jeg vil heller si at jeg ønsker å kunne prioritere venner og trening, men jeg har ikke nok timer i døgnet etter at jeg har tatt det jeg føler jeg ikke har mulighet til å prioritere bort. Så jo, jeg vil påstå at det er tid som mangler. 

For når vi først snakker om prioritering så er jo det første jeg gjerne skulle prioritert bort jobb og søvn, men det første har jeg ikke råd til og det andre krever vel en del ikke-lovlige substanser...

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det ligger makt i ordene man velger. Å si at man ikke har tid kan oppfattes som at man ikke har ett reelt valg (feks mellom bryllupet til ett søsken og 29 årsdagen til en venn) mens å si at det ikke prioriteres kan fort oppfattes som at man har ett valg men velger bort bursdagen. Selv møter jeg av til på ting som jeg ikke kan prioritere samme hvor mye tid og lyst jeg har, jeg kan bare ikke fordi sykdommen stopper meg.

Anonymkode: f6d44...844

Jeg oppfatter det bare som feigt å prøve å late som man ikke har noe valg. Det vet vi jo alle at man har.

Jeg blir ikke det spor mindre fornærmende å ikke bli prioritert av at den som nedpriorterer meg forsøker å kamuflere det bak "kan ikke". Det blir bare for dumt.

Skrevet
Beloved skrev (1 time siden):

Joda, men det går ofte ikke på hva man har mest LYST TIL å gjøre, men hva man føler seg mest forpliktet til.

Sånn har vi det alle, men vi prioriteter likevel ulikt. Jeg sitter ikke i FAU, fordi jeg PRIORITERER heller å engasjere meg i reelle aktiviteter for barna.

Vi må alle stå for valgene vi tar. Prioriteringene vi gjør.

Skrevet

Folk klager på at de ikke har tid til ditt og datt. Noe så enkelt som å gjøre innkjøp av dagligvarer og middagsretter for en uke burde være uproblematisk. Stikkordet er planlegging, just saying….,c’’.)

Helt enig!

Bare deaktiver alle sosiale medier og sett skjermtid til en halvtime pr dag, så tenker jeg folk til og med hadde kjedet seg i tiden de hadde fått til overs ;) 

Anonymkode: de2f3...fd1

• Nyttig 1
Skrevet

Det er ikke tid egentlig som gjør at folk ikke tar ukeshandelen. Det er evnen til å ta seg tid til å ta det med ro og tenke ut hva som skal kjøpes. Å forholde seg til det. 

All tid brukt går på bekostning av noe annet. Møter du en person som virker som et overmenneske med super karriere, engasjert i foreninger,  aktiv treningsutøver , instagramverdig hus +++ så betyr ikke det at hun er bedre enn deg. Det betyr at de tingene går på bekostning av noe. Ofte har disse barnevakt til all verdens tider og ansatt noen til å gjøre husarbeidet. Bak enhver lysende karriere er det en partner som har ordnet alt annet hjemme. Derfor lettere å ha karriere som mann. Det blir mer kapasitet om man alltid kommer til ferdig duket bord og noen alltid ordner alt hjemme så det ikke trengs en enste tanke på det. 

Anonymkode: ed304...6db

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Det er ikke tid egentlig som gjør at folk ikke tar ukeshandelen. Det er evnen til å ta seg tid til å ta det med ro og tenke ut hva som skal kjøpes. Å forholde seg til det. 

All tid brukt går på bekostning av noe annet. Møter du en person som virker som et overmenneske med super karriere, engasjert i foreninger,  aktiv treningsutøver , instagramverdig hus +++ så betyr ikke det at hun er bedre enn deg. Det betyr at de tingene går på bekostning av noe. Ofte har disse barnevakt til all verdens tider og ansatt noen til å gjøre husarbeidet. Bak enhver lysende karriere er det en partner som har ordnet alt annet hjemme. Derfor lettere å ha karriere som mann. Det blir mer kapasitet om man alltid kommer til ferdig duket bord og noen alltid ordner alt hjemme så det ikke trengs en enste tanke på det. 

Anonymkode: ed304...6db

Alt er relativt. Noen får  mer gjort enn andre. Poenget er at om man tenker igjennom, planlegger litt mm.  så går ‘’kabalen’’ lettere opp. Noen tar tak i ting med en gang, andre utsetter og noen gjør ikke noe, lat humla  suse.… Jeg forutsetter at folk er friske mm. På den måten har man tid til det man ønsker og har lyst til. Innenfor rimelighetens grenser naturlig nok…

Endret av Rødstrupa
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Sånn har vi det alle, men vi prioriteter likevel ulikt. Jeg sitter ikke i FAU, fordi jeg PRIORITERER heller å engasjere meg i reelle aktiviteter for barna.

Vi må alle stå for valgene vi tar. Prioriteringene vi gjør.

FAU er ikke det samme over hele landet, hos oss er det enten full innsats i FAU og kommunestyret, eller så får vi nedlagt skolen og da blir det 1 time busskjøring på ungene hver dag... og å sitte på buss er i alle fall ingen "reell aktivitet". 

(Og siden kommunen ikke vil bruke penger på oss så er det FAU som arrangerer julefest, påskefest, 17. mai, skoleavslutninger, og står for både utemiljøet/uteleker på skolen, skøytebane, fotballbane og i perioder også stiller som vaktmestere. For ikke å nevne at vi må skaffe materialer til håndarbeid/sløydtimer og møbler på SFO, for det har ikke skolen råd til...)

Anonymkode: 1352a...fdc

Skrevet
Rødstrupa skrev (23 timer siden):

Alt er relativt. Noen får  mer gjort enn andre. Poenget er at om man tenker igjennom, planlegger litt mm.  så går ‘’kabalen’’ lettere opp. Noen tar tak i ting med en gang, andre utsetter og noen gjør ikke noe, lat humla  suse.… Jeg forutsetter at folk er friske mm. På den måten har man tid til det man ønsker og har lyst til. Innenfor rimelighetens grenser naturlig nok…

Hvem bestemmer hva som er rimelig, da? 

Med full jobb, unger, hus og heim, er det mye som MÅ gjøres. Og om man i tillegg vil trene, sy, lese bok, være med venner, gå på fjelltur, osv, så ER det faktisk ikke tid. 

Man må prioritere bort noe. Faktum er at det er bare 24 timer i døgnet, og det sier seg selv at nei, da har man ikke tid til det man vil, om man vil ørten ting. 

Jeg har flere ting jeg elsker å gjøre, som jeg må prioritere bort, selv om jeg VIL. Rett og slett fordi det er ikke nok timer i døgnet. 

Jeg VIL være i full jobb, jeg VIL være en god mor for ungene mine, jeg VIL være en god kjæreste for mannen min, jeg VIL lese, strikke, sy, spille piano, løpe, løfte vekter, trene karate, spille brettspill med brettspillgjengen min, osv. Men summen av alt jeg VIL er mye, mye, mer enn de 24 timene i døgnet tillater. 

Så nei. Uansett hvordan du snur og vender på det, er det ikke tid til alt jeg VIL. Jeg må prioritere bort veldig mye. 

Anonymkode: 243a9...eb5

Skrevet

Folk klager på at de ikke har tid til ditt og datt. Noe så enkelt som feks. å gjøre innkjøp av dagligvarer og middagsretter for en uke burde være uproblematisk. Stikkordet er planlegging, just saying….,c’’.)

nja.. altså - ikke alltid.. Noen ganger må man prioritere og ikke bare planlegge.. da må noe vike - og for noen er det å lage mat fra bunnen noe som må vike fordi de mener andre ting er viktigere, som for eksempel lekser, husarbeid, søvn... 

Anonymkode: 28b4f...b3c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...