Gå til innhold

Får ikke sove

Fremhevede innlegg

Skrevet

Så har jeg atter en gang stått opp, halvannen time etter jeg gikk til sengs, fordi jeg ikke får sove. Selv hvor trøtt jeg er når jeg legger meg, samme hvor lite søvn jeg fikk natta før, så skjer det samme: hodet legges på puta og negative tanker strømmer gjennom hjerna og holder meg våken. Om dagen er alt bra, jeg har ikke verre bekymringer enn jeg er vant til, jeg er hverken lei eller deprimert, men med en gang det blir sengetid, kverner det og går. Da blir jeg engstelig av lyder, redd for brann, føler meg ensom og venneløs, frykter fremtiden når vi eventuelt får barn, kaldsvetter med tanke på huset vi kanskje skal kjøpe om halvannet års tid (og ennå ikke har funnet...). Rett og slett irrasjonell frykt.

Jeg har forsøkt å lese meg i søvne, å se på tv til jeg stuper, å ta en knert konjakk før leggetid, å gå en rask tur et par timer før leggetid, å slappe av i alle muskler når jeg har lagt meg , å endre tankestrømmen når den kommer, men ingenting nytter. Jeg ligger til kroppen verker og jeg er på nippet til å begynne å gråte av frustrasjon. Da står jeg opp. Jeg er så frustrert, og full av dårlig samvittighet for mannen som lider under min søvnmangel, men jeg aner ikke hvordan jeg kan endre dette her. Det har vart i over en måned nå, fra før vi begynte flytteprosessen til nytt hjem. Vi er nå kommet oss vel i hus og jeg trodde søvnvanskene skulle forsvinne, at det bare var flyttestresset, men så sitter jeg her da.

Hva i all verden skal jeg gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan problemene dine ha noe med flyttinga å gjøre? Jeg tror det er viktig å identifisere eventuelle bakenforliggende ting......det kan jo være at flyttinga utløste en eller annen bekymring hos deg, og da er det viktig å finne ut av det. Lykke til....håper du får sove( kjenner meg igjen ja) :klem:

Skrevet

Jeg har det også ofte på samme måte når det er noe jeg bekymrer meg over, men har ikke hatt det over så lang tid.

Forsøk å løse det du kan av det du grubler over på dagtid, selv om alt ikke lar seg løse. Det er jo bra å ha tenkt over hvordan man kan evakuere huset i tilfelle brann, hvor man best plasserer brannslukkere etc. Kanskje det vil berolige deg litt?

Sist jeg hadde mye stress reduserte jeg kaffedrikkinga ganske kraftig (kun til frokost, siden jeg alltid var så trøtt om morgenen :) ) og gikk over til urtete ellers. Litt før jeg la meg drakk jeg en liten kopp te med baldrianrot, peppermynte, humle og noe annet jeg har glemt. Det hjalp ganske bra, men helt bra ble det først da problemene på jobben var løst. Spør på en helsekostbutikk eller på apoteket.

Håper du får sove snart!

Gjest Gjest_Evita_*
Skrevet

Syns du får gode svar over her. Syns det høres ut som du har fått angst, og hvis/evt når du finner ut at du ikke kan takle det på egenhånd, fins det hjelp å få.. Ulike typer terapi.. Trening fungerer også generelt angstdempende.. Og kaffe, som en over her sa, virker angstforsterkende.. Bare noen av mange mulige tanker.. Men hvis dette bare består og ikke går over av seg selv, må du nok ta tak i det (dagtid), uansett om det er slitsomt (for det er det jo. Kan komme opp mye dritt når man først begynner å grave..). Hvem som helst kan få angst, og noen har det bare en liten stund, og andre har det leeenge.. Lykke til.

Skrevet

jeg har det akkurat på samme måte, men kun når samboeren min er ute på kvelden/natta med kamerater. det er utrolg frustrerende, jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. har prøvd psykolog, han anbefalte å øve og øve på å være alene hjemme på natta, men dette var flere år siden og problemet er ikke blitt bedre. jeg bekymrer meg voldsomt, kverner i hodet med negative tanker. grusomt. problemet forsvinner ikke om han holder seg hjemme, da vet jeg bare at det kommer tilbake så snart han går ut neste gang. det er like slitsomt for han, som må kjempe med meg for å "få lov" til å gå ut med kompiser. angsten er grusom, men tanken på at han vil gå fra meg pga dette er verre. jeg må derfor stadig legge bånd på angsten for at han skal gå ut. hvis jeg begynner å sende masse tekstmeldinger osv for å få han hjem, virker dette bare mot min hensikt uansett. han vil jo ikke ha en kjæreste som oppfører seg som mora...huff, jeg er ganske frustrert, har noen et godt råd? noen som har det på samme måte?

jeg må til slutt si at han er verdens snilleste, jeg har ingenting konkret å være redd for, det er mer tankene på hva som kan skje osv.

Gjest SaraWit
Skrevet

Hm, nå poster jeg dette midt på natta da, så virker kanskje litt snodig at jeg skal gi deg søvntips, men jeg er altså på nattevakt.

Fysisk aktivitet er ENORMT VIKTIG for at en god søvnkvalitet!

Bruk kroppen gjennom dagen, trene!

Gjest SaraWit
Skrevet

Altså, kjære deg, du trenger mer fysisk aktivitet slik at kroppen og hjernen din ikke orker å tenke så mye som det du gjør på natten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...