Gå til innhold

Hvilken metode bruker psykologen min?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Hva gjør at du vil vite akkurat det?

Anonymkode: cab8b...04e

Fordi det fungerer! Jeg kunne tenke meg å lese bøker om metoden, gå enda mer inn i det. Jeg har studert psykologi selv og synes det er veldig interessant. Spesielt når jeg vet om så mye som ikke fungerer. 

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg har prøvd EMDR hos en annen behandler tidligere, uten effekt, men nå synes jeg det hjelper. Tror det er viktig å ha en god relasjon til behandler og at du virkelig stoler på vedkommende - iallfall var det viktig for at jeg skulle få noe ut av EMDR ☺️

Anonymkode: 147d1...fbf

Ja, det høres naturlig ut. Og så tenker jeg at emdr bør komme i en sammenheng, ikke bare for seg selv. Jeg har prøvd emdr med to ulike behandlere, begge gangene utenom annen behandling. Jeg skulle fortelle om noe vondt mens jeg så på disse lysene og så vurdere hvor sterk følelsen var etterpå. 

Jeg følte et press om å være «flink» og «få det til» og si de riktige tingene, det var veldig slitsomt. I tillegg synes jeg det var ubehagelig å fortelle disse tingene til noen jeg ikke kjente, vite at det ble lagret i journal osv. 

Jeg kjenner fortsatt på skam og ubehag når jeg tenker på det, og det er over et år siden siste behandling. 

Anonymkode: 2bb2c...5c0

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Fordi det fungerer! Jeg kunne tenke meg å lese bøker om metoden, gå enda mer inn i det. Jeg har studert psykologi selv og synes det er veldig interessant. Spesielt når jeg vet om så mye som ikke fungerer. 

Ja, det høres naturlig ut. Og så tenker jeg at emdr bør komme i en sammenheng, ikke bare for seg selv. Jeg har prøvd emdr med to ulike behandlere, begge gangene utenom annen behandling. Jeg skulle fortelle om noe vondt mens jeg så på disse lysene og så vurdere hvor sterk følelsen var etterpå. 

Jeg følte et press om å være «flink» og «få det til» og si de riktige tingene, det var veldig slitsomt. I tillegg synes jeg det var ubehagelig å fortelle disse tingene til noen jeg ikke kjente, vite at det ble lagret i journal osv. 

Jeg kjenner fortsatt på skam og ubehag når jeg tenker på det, og det er over et år siden siste behandling. 

Kan du be psykologen anbefale bøker? 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Kan du be psykologen anbefale bøker? 

Har gjort det. Håper på flere innspill ang metode. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har gjort det. Håper på flere innspill ang metode. 

Hvordan tenker du at andre mennesker som ikke er til stede i terapirommet kan vite det? I fagbøkene psykologen din har anbefalt finnes det som oftest en litteraturliste. Det er kilder du kan søke opp og lese videre. Bøkene han har anbefalt kan og peke deg i retning av metode. Er det fagbøker eller generelle populistiske bøker du har fått anbefalt?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan tenker du at andre mennesker som ikke er til stede i terapirommet kan vite det?

Jeg har fått flere nyttige innspill i denne tråden allerede. Hvis du ikke har noen behøver du ikke svare. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har fått flere nyttige innspill i denne tråden allerede. Hvis du ikke har noen behøver du ikke svare. 

Nei, jeg skal ikke svare mer. Jeg forstår bare ikke denne tilnærmingen til å finne relevant faglitteratur. Psykologen er den beste kilden her, spør igjen om du ønsker mer info om metoden hans. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.10.2023 den 23.00):

Ja! Det er akkurat sånn. Noen ganger hører jeg meg selv svare på et spørsmål han stiller og bare forstår ting på en annen måte. Veldig rart. Ofte gjør det at tankerekken fortsetter lenge etter timen, noe som er veldig interessant og lærerikt. 

Den opplevelsen har jeg også - det er veldig fascinerende og øyeåpnende.

Min psykolog har ISTDP-spesialisering og bruker nok det som grunn-tilnærming, men trekker også inn andre retninger når det er relevant. Det sies jo at i psykoterapi handler det vel så mye om terapeuten som om den konkrete tilnærmingen som brukes (det er ikke uviktig at terapeuten har en retning han forholder seg til, men det er mindre viktig  hvilken) -at du har mer utbytte av terapien nå enn sist kan ha like mye med personen og relasjonen å gjøre som metode.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.10.2023 den 19.15):

Virker som han har rett da, og at han heller fungerer som en samtalepartner enn en psykolog.

Anonymkode: c2589...371

Har også opplevd såkalt behandling slik. Føles meningsløst, kunne likegjerne snakka med en venn eller med meg selv. Kan jo tenke meg til akkurat det samme på egenhånd. Skal ikke behandling være mer «behandling»? En slags retning og metode?

Anonymkode: c6feb...50b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har også opplevd såkalt behandling slik. Føles meningsløst, kunne likegjerne snakka med en venn eller med meg selv. Kan jo tenke meg til akkurat det samme på egenhånd. Skal ikke behandling være mer «behandling»? En slags retning og metode?

Ikke alltid. Noe behandling har fokus på relasjonen og gjennom den får man erfaringer som retter opp mønstre og forsvarsmekanismer. Vet du skriver du har snakket med terapeuten din om det, men anbefaler å gjøre det igjen. Ofte kan det gi økt forståelse.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
JennieB skrev (1 time siden):

Ikke alltid. Noe behandling har fokus på relasjonen og gjennom den får man erfaringer som retter opp mønstre og forsvarsmekanismer. Vet du skriver du har snakket med terapeuten din om det, men anbefaler å gjøre det igjen. Ofte kan det gi økt forståelse.

Jeg som du siterte er ikke ts. Kommenterte at jeg har samme erfaring.

Syns jo det er litt rart det du skriver når det ikke handler om generelle problemer i livet men når man går til behandling så er det jo ofte knytta til noe spesielt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Om man har et veldig stort behov for en definert retning og metode så har man kanskje ikke så stort behov for psykologhjelp. Å sammenligne samtale med psykolog med venninne/seg selv vitner kun om liten forståelse for fagfeltet. Alle psykologer har en kompetanse innen psykisk helse som vi andre ikke har. 

Anonymkode: b8501...c2b

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Om man har et veldig stort behov for en definert retning og metode så har man kanskje ikke så stort behov for psykologhjelp. Å sammenligne samtale med psykolog med venninne/seg selv vitner kun om liten forståelse for fagfeltet. Alle psykologer har en kompetanse innen psykisk helse som vi andre ikke har. 

Det er den erfaringen jeg har- at det ikke gir meg noe mer enn det jeg allerede har klart å jobbe med meg selv og egne tanker. Når man da oppsøker en psykolog trenger man jo mer hjelp. Og så møter man bare det samme som man allerede har gjort på egenhånd 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er den erfaringen jeg har- at det ikke gir meg noe mer enn det jeg allerede har klart å jobbe med meg selv og egne tanker. Når man da oppsøker en psykolog trenger man jo mer hjelp. Og så møter man bare det samme som man allerede har gjort på egenhånd 

Nei, det er ikke sikkert man trenger psykolog hjelp. Samfunnet i dag er overrepresentert av at alt skal diagnostiseres og alt skal og bør løses av noen. Vanlige livsutfordringer blir sykeliggjort. Jeg sier ikke at du er en av dem, det vet jeg ingenting om. Men din opplevelse av behandlingen kan også si noe om det egentlige behovet. Igjen, mener ikke at det nødvendigvis er ditt tilfelle men syntes det er en viktig del av debatten. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Syns jo det er litt rart det du skriver når det ikke handler om generelle problemer i livet men når man går til behandling så er det jo ofte knytta til noe spesielt. 

Ok. Det forstod jeg ikke, sjekket ikke anonymkoder.

noen terapier handler mye om at terapien og relasjonen skal skape «corrective experiences» og dermed hele noe på et dypere plan. Jeg sier ikke at jeg er enig i det, refererer bare til at det er en metode. 

Skrevet
Daria skrev (2 timer siden):

Den opplevelsen har jeg også - det er veldig fascinerende og øyeåpnende.

Min psykolog har ISTDP-spesialisering og bruker nok det som grunn-tilnærming, men trekker også inn andre retninger når det er relevant. Det sies jo at i psykoterapi handler det vel så mye om terapeuten som om den konkrete tilnærmingen som brukes (det er ikke uviktig at terapeuten har en retning han forholder seg til, men det er mindre viktig  hvilken) -at du har mer utbytte av terapien nå enn sist kan ha like mye med personen og relasjonen å gjøre som metode.

Vet du hva som er typisk for istdp? Jeg prøvde å lese, men synes det var litt uklart. 

Jeg tror nok det er en kombinasjon av flere ting, ja, men uansett fascinerende. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Nei, du har ikke samme erfaring. Du har motsatt erfaring!

hilsen ts

Skrevet

Det er ikke sikkert alt henger på metoden, men at du har en god terapeut. At det ikke er "tingen" men personen

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Vet du hva som er typisk for istdp? Jeg prøvde å lese, men synes det var litt uklart. 

Jeg tror nok det er en kombinasjon av flere ting, ja, men uansett fascinerende. 

Jeg har ikke så veldig peiling - jeg vet at det er utgangspunktet hans og kjenner meg igjen i en del av det jeg leser (og kjenner meg overhodet ikke igjen i andre ting), men jeg vet ikke hva som er akkurat den metoden og hva han henter andre steder, fra andre metoder, kunnskap og erfaring og hva som bare er ham, intuisjon og personlighet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Nei, du har ikke samme erfaring. Du har motsatt erfaring!

hilsen ts

Beklager da misforsto jeg. Tolket det som at du etterlyste en metode. 

Men jeg har samme erfaring med at det bare er «prat» og at det ikke oppleves som behandling. Og jeg opplever ikke at det hjelper- jeg trenger «behandling» - ikke prat 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...