AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #1 Del Skrevet 20. oktober 2023 Jeg er rimelig frustrert over mitt siste bilkjøp hos forhandler for nøyaktig 4 år siden, for den har jevnlig vært inn og ut på verksted, og med siste estimat på reparasjon av den nåværende feilen (40-60K), vil beløpet jeg har lagt ut i verkstedregninger, havne på over 115K. Jeg kjøpte bilen for 140K.... Dette er en Reault Megane 2016 modell, som jeg kjøpte i 2019. Allerede 3 uker etter kjøpet kom første varselet i displayet om å stoppe bilen pga bremsesystem feil. Jeg fikk den tauet til nærmeste verksted, men de fant ingenting galt. Dette har skjedd 2 ganger til ila tiden jeg har hatt den. Ene gangen var der beskjed om motorfeil, men også da var det feilmelding i elektronikken. Første store feilen kom ca 7 mnd etter jeg kjøpte bilen. Da måtte alle 4 bremseklosser og bremseskiver skiftes ut. Kostet meg 14K. Neste store feilen kom i 2021. Da måtte hele AC anlegget skiftes ut, og regningen kom på 30K..... I 2022 skulle noen feilmeldinger sjekkes samtidig som PKK, og det viste seg da at rattvinkelsensor måtte skiftes ut, og bilen ville ikke være trafikksikker før dette var gjort. Pga at delen de trengte ikke var å oppdrive et eneste sted, ble bilen stående på verkstedet i flere uker. Jeg fikk ikke tilbud om lånebil i mellomtiden, siden dette ikke var policy hos forhandler, men fikk til slutt kranglet meg til dette likevel. Jeg måtte også igang med en lang prosess om å søke til SVV om utsettelse av PKK fristen, og verkstedet ikke ante når bilen ville bli fikset. Det var snakk om inntil 6 måneder! Heldigvis tok det "bare" 3 uker, og regningen kom på 11K. April i år var bilen helt død når jeg og ungene skulle kjøre til barnedåp en søndag morgen, så vi rakk ikke kirken. Tauebil måtte tilkalles igjen, og denne gangen var det batteriet som måtte skiftes ut. Denne uken fikk jeg motorhavari i en tunnellen, og bilen måtte igjen taues til verksted. Beskjed fra forhandler var da at clutchen må skiftes ut, og mulig også styringshjulet (tror jeg det het...). Dette kommer som sagt på mellom 40-60K! Ingen av disse feilene var indikert i salgsobjektet, og bilen skulle være i god stand. Absolutt ingen av reparasjonene ble dekket av forsikringen, så alt har gått av min egen lomme. Jeg er alenemor til 3 med lav inntekt, så disse 4 årene med verdens største drittbil, har gått hardt utover både økonomien og psyken min, pga stadige bekymringer. Jeg tenker å kontakte forbrukerrådet og høre hva de sier, men til tross for at jeg kan dokumentere alle utgiftene og de utallige mailene, meldingene og tlf samtalene med verksted og forhandler, er det sikkert typisk min flaks at jeg ikke kommer noen vei med å klage... Hva tenker dere om denne saken? Høres dette normalt ut, og noe jeg bare må akseptere...? Anonymkode: 11825...3fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #2 Del Skrevet 20. oktober 2023 Bremseskiver og klosser må skiftes på alle biler uansett etterhvert. Det er rene slitedeler og må byttes og er dermed ikke noen feil som oppsto på grunn av bilen. Bremesystem feilen er muligens noe du kunne klaget på fordi det kom såpass raskt etter du kjøpte bilen. Ac anlegget kan du ikke klage på, dette er igjen noe som av og til feiler en tid til en annen. Batteri kan du heller ikke klage på fordi det igjen er en slitedel. Kløtsj er også slitedel. Det jeg reagerer mest på er prisen. Hvordan en kløtsj kan koste 60k er for meg uforståelig. Neste gang kjøper du generelt ikke en fransk drittbil. Generelt bare søppel det som kommer derfra. Anonymkode: c0cdf...6d3 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #3 Del Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Dette er en Reault Megane 2016 modell, som jeg kjøpte i 2019. Allerede 3 uker etter kjøpet kom første varselet i displayet om å stoppe bilen pga bremsesystem feil. Jeg fikk den tauet til nærmeste verksted, men de fant ingenting galt. Dette har skjedd 2 ganger til ila tiden jeg har hatt den. Ene gangen var der beskjed om motorfeil, men også da var det feilmelding i elektronikken. Kan være grunn til reklamasjon. Fikk du dette på reklamasjon? Det som skjedde for 4 år siden er for sent å kreve reklamasjon for. Mulig det er for sent for alle gangene, med mindre det har skjedd nylig. Første store feilen kom ca 7 mnd etter jeg kjøpte bilen. Da måtte alle 4 bremseklosser og bremseskiver skiftes ut. Kostet meg 14K. Dette er slitedeler, og er dessverre ikke reklamasjon. Neste store feilen kom i 2021. Da måtte hele AC anlegget skiftes ut, og regningen kom på 30K..... Hadde det vært etterfylt gass hvert andre år før feilen, hvis ikke er ikke havari på AC å anse som reklamasjon. I 2022 skulle noen feilmeldinger sjekkes samtidig som PKK, og det viste seg da at rattvinkelsensor måtte skiftes ut, og bilen ville ikke være trafikksikker før dette var gjort. Pga at delen de trengte ikke var å oppdrive et eneste sted, ble bilen stående på verkstedet i flere uker. Jeg fikk ikke tilbud om lånebil i mellomtiden, siden dette ikke var policy hos forhandler, men fikk til slutt kranglet meg til dette likevel. Jeg måtte også igang med en lang prosess om å søke til SVV om utsettelse av PKK fristen, og verkstedet ikke ante når bilen ville bli fikset. Det var snakk om inntil 6 måneder! Heldigvis tok det "bare" 3 uker, og regningen kom på 11K. Bilen var på dette tidspunktet 6 år, og dessverre utgår reklamasjonen når bilen passerer 5 år. April i år var bilen helt død når jeg og ungene skulle kjøre til barnedåp en søndag morgen, så vi rakk ikke kirken. Tauebil måtte tilkalles igjen, og denne gangen var det batteriet som måtte skiftes ut. Batteri er en slitedel. Denne uken fikk jeg motorhavari i en tunnellen, og bilen måtte igjen taues til verksted. Beskjed fra forhandler var da at clutchen må skiftes ut, og mulig også styringshjulet (tror jeg det het...). Dette kommer som sagt på mellom 40-60K! Reklamasjonsretten er dessverre gått ut, og dette må dekkes av deg. Ingen av disse feilene var indikert i salgsobjektet, og bilen skulle være i god stand. Mulig at bilen var i god stand da du kjøpte den, feil som skjedde fra 2021 og utover kan komme også på biler som er i god stand. Tror dessverre du har en veldig dårlig sak, og ville absolutt ikke lagt masse penger og energi i å ta saken videre. Anonymkode: 11825...3fa Anonymkode: db549...6b6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #4 Del Skrevet 21. oktober 2023 Reault er vel noe av det dårligste du kan kjøpe, mulig nytt er ok men enormt verditap. Anonymkode: 70b04...1f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym 4545 Skrevet 21. oktober 2023 #5 Del Skrevet 21. oktober 2023 Man har reklamasjonsrett i 5 år ved kjøp av bruktbil hos forhandler. Kravet må fremmes "innen rimelig tid". I teorien kan du klage på clutchen og svinghjulet, men dette vil neppe føre frem. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #6 Del Skrevet 22. oktober 2023 Bytt verksted! Anonymkode: 8a466...4c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #7 Del Skrevet 22. oktober 2023 Med all denne tauingen og havari regner jeg med at du er medlem av NAF? Disse kan ta en sjekk av bilen, samt at du kan få juridisk hjelp. Anonymkode: e5635...4ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #8 Del Skrevet 22. oktober 2023 Dessverre har du ikke noen sak å komme med, og i alle fall ikke nå. Bremser er helt normalt at må byttes med jevne mellomrom, dette er slitedeler. AC er dessverre noe som kan svikte, men at du lar de reparere denne for 30000.- er for meg en gåte. Nå er jeg kanskje på tynn is, men kan det hende at du er jente, har absolutt null peiling på bil. Tror rett og slett at du er blitt lurt til å betale betydelig mer for rep enn hva som burde vært tilfelle. Joda reparasjoner på bil er dyrt, altfor dyrt her i Norge, men prisene du viser til virker ikke normale. Nå vil jeg også legge til at bilen du valgte kanskje er noe av det kjipeste som finnes, og er en typisk bil som kjøpes av damer, eldre som ikke har peiling på bil. Dette vet verkstedene å utnytte til det fulle. Vil her og nå anbefale deg et bilmerke som du skal kunne stole på, Lexus. De har forskjellige modeller, men velger du en 2-4 år gammel Lexus skal du kunne ha trygg bil i mange år. Anonymkode: 27b0a...773 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amistad Skrevet 22. oktober 2023 #9 Del Skrevet 22. oktober 2023 (endret) anonym 4545 skrev (På 21.10.2023 den 19.52): Man har reklamasjonsrett i 5 år ved kjøp av bruktbil hos forhandler. Kravet må fremmes "innen rimelig tid". I teorien kan du klage på clutchen og svinghjulet, men dette vil neppe føre frem. Du kan ikke mene a t en clutsj og et svinghjul skal være ment å holde i fem år fra man selger en bruktbil. Dette er slitedeler. Og har alt å gjøre med den som bruker bilen. Til TS. Først må jeg få si at det er utrolig trist å høre hvor mye penger og frustrasjon denne bilen har kostet deg. Men du blander kortene dine veldig her. I mine øyne blir du kunden fra helv ... ( ikke at jeg er bilselger ) men du blander kortene dine og sender all fustrasjon på bilselger. Når du kjøper en bruktbil i 2019 så kan du ikke pinne slitedeler som alle billister må bytte med gjevne mellomrom. Eneste her som du kunne reklamert på var feilen som kom etter 3 uker. Men ved feilsøking av bil fant dem ikke noe feil. Her må du rett og slett bare ta å ikke kjøpe fransk flere ganger uten at du har nybilgaranti og at du selger bilen før den går ut. Bedre med 20 år gammel toyota som har gått 300 000 km enn en 6 år gammel fransk bil uten nybilgaranti. Neste bil du kjøper så rådfør deg med noen som kan bil. Du kjenner eller vet garantert om en eller annet. Bruk gjerne kompetansen fra et verksted om ikke. Endret 22. oktober 2023 av Amistad 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym 4545 Skrevet 22. oktober 2023 #10 Del Skrevet 22. oktober 2023 Amistad skrev (2 minutter siden): Du kan ikke mene a t en clutsj og et svinghjul skal være ment å holde i fem år fra man selger en bruktbil. Dette er slitedeler. Og har alt å gjøre med den som bruker bilen. Til TS. Først må jeg få si at det er utrolig trist å høre hvor mye penger og frustrasjon denne bilen har kostet deg. Men du blander kortene dine veldig her. I mine øyne blir du kunden fra helv ... ( ikke at jeg er bilselger ) men du blander kortene dine og sender all fustrasjon på bilselger. Når du kjøper en bruktbil i 2019 så kan du ikke pinne slitedeler som alle billister må bytte med gjevne mellomrom. Eneste her som du kunne reklamert på var feilen som kom etter 3 uker. Men ved feilsøking av bil fant dem ikke noe feil. Her må du rett og slett bare ta å ikke kjøpe fransk flere ganger uten at du har nybilgaranti og at du selger bilen før den går ut. Bedre med 20 år gammel toyota som har gått 300 000 km enn en 6 år gammel fransk bil uten nybilgaranti. Neste bil du kjøper så rådfør deg med noen som kan bil. Du kjenner eller vet garantert om en eller annet. Bruk gjerne kompetansen fra et verksted om ikke. Du får lese hva jeg skrev. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #11 Del Skrevet 23. oktober 2023 Det er en bruktbil. At ting må fikses innimellom er vanlig og det meste du ramser opp er vanlige deler som ikke holder evig. Skal man gå for heving så er det pga store feil i kort tid etter kjøp som selger bør ha vist om. Feil som kkommer år etter kjøp på en flere år gammel bruktbil er ikke noe uvanlig. Den største tabben din er å kjøpe Renault. De er noe dritt å mekke på så reparasjoner som er rimelige på andre biler kan fort blir veldig mye dyrere. Samt så er det ræva kvalitet. Anonymkode: 05019...7d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå