kattiie Skrevet 20. oktober 2023 #1 Skrevet 20. oktober 2023 Hva er deres erfaring, hva skal jeg kjøpe mot strekkmerker? Er 25 uker gravid i dag og tenkte det var på tide å starte med noe.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #2 Skrevet 20. oktober 2023 Helt ærlig, ingenting. Jeg tror det styres nesten utelukkende av gener. Du burde ha startet før magen kom, hvis du skulle hatt effekt uansett? Anonymkode: 252e1...ea7 5 2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #3 Skrevet 20. oktober 2023 Ingenting hjelper. Som sagt over her, det er gener. Anonymkode: 7bdb9...911 4 3
kattiie Skrevet 20. oktober 2023 Forfatter #4 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Helt ærlig, ingenting. Jeg tror det styres nesten utelukkende av gener. Du burde ha startet før magen kom, hvis du skulle hatt effekt uansett? Anonymkode: 252e1...ea7 Har egentlig ikke fått noe spesielt mage før nå den siste uken
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #5 Skrevet 20. oktober 2023 Jeg fikk strekkmerker i puberteten.... Så dere er heldige om dere har fått gå hele veien frem til graviditet før det har vært noe. Anonymkode: f2982...c53 2 1
Sofakona Skrevet 20. oktober 2023 #6 Skrevet 20. oktober 2023 Det finnes ikke noe som fjerner strekkmerker. Det er bare sprekt hud 2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #7 Skrevet 20. oktober 2023 Jeg vet ikke om det er reelt, men jeg brukte et produkt fra Dr. Hauschka og smurte morgen og kveld og fikk ingen strekkmerker. https://www.med24.no/hudpleie/kroppspleie/kroppsolje/dr-hauschka-blackthorn-toning-body-oil-75-ml?gclid=CjwKCAjwysipBhBXEiwApJOcu4zPOZffKjiMBr7on0saW3U-qcwEbRdtOKO_UoFz3_BN26Vu2OasqBoCg4MQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds Anonymkode: 9b0a0...275
Million Skrevet 20. oktober 2023 #8 Skrevet 20. oktober 2023 (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg vet ikke om det er reelt, men jeg brukte et produkt fra Dr. Hauschka og smurte morgen og kveld og fikk ingen strekkmerker. https://www.med24.no/hudpleie/kroppspleie/kroppsolje/dr-hauschka-blackthorn-toning-body-oil-75-ml?gclid=CjwKCAjwysipBhBXEiwApJOcu4zPOZffKjiMBr7on0saW3U-qcwEbRdtOKO_UoFz3_BN26Vu2OasqBoCg4MQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds Anonymkode: 9b0a0...275 Og jeg brukte overhodet ingenting under mitt svangerskap, og fikk ikke et eneste strekkmerke noe sted. Egentlig ble jeg overrasket over at jeg ikke fikk noen, fordi jeg var så tynn i utgangspunktet ble jo magehuden strekt noe veldig sammenlignet med før. Men nei, ikke noe strekkmerke, og ikke noen kremer eller oljer ble brukt. Siden jeg ikke liker den klissete følelsen av bodylotion vanligvis heller, brukte jeg ikke vanlig fuktighetskrem på magen en gang. Jeg har lest at det er hormonelt og gener som gjør at man får det, og kanskje i kombinasjon med hurtig vekst. Man ser det jo ofte hos ungdommer som har vokst fort og mye i puberteten, de får i blant strekkmerker. Om det er hormonene alene det skyldes, eller hormoner + hurtig vekst i kombinasjon, vet man vel kanskje ikke nok om. Men ingen kremer eller oljer kan forebygge strekkmerker, fordi strekkmerkene er underhuden som "revner" og sprekker opp dypt nede. Ingen kremer kommer dit ned og kan forebygge det. Endret 20. oktober 2023 av Million 6 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #9 Skrevet 20. oktober 2023 Bortkastede penger. Hvor mye og om du får strekkmerker er genetisk styrt. Jeg fikk ikke veldig mye mage, men gud bedre så mye strekkmerker, det samme fikk min mor. Anonymkode: f5b1a...b17 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 20. oktober 2023 #10 Skrevet 20. oktober 2023 Strekkmerker forårsakes av hormoner og rask vekst eller vektoppgang (det er derfor det er vanlig å få dem i puberteten også). Om man får dem eller ikke, er allerede genetisk bestemt. Men hvis man er genetisk disponert for å få dem, vil det trolig hjelpe å begrense vektoppgangen (ikke gå opp mer enn anbefalt, som vel er 12 kg eller noe sånt). Ellers er det ingenting man får gjort. Ingen kremer vil hjelpe.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #11 Skrevet 20. oktober 2023 Brukte ingenting, ingen strekkmerker. En venninne brukte ingenting, fikk en del. Har med gener å gjøre. Anonymkode: 14a7e...8a7 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #12 Skrevet 20. oktober 2023 Ingenting hjelper mot strekkmerker dessverre - annet enn genetikk. Det er bare en salgsstrategi som mange biter på 🙈 Anonymkode: 71f4f...186 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #13 Skrevet 20. oktober 2023 Jeg har masse strekkmerker fra puberten på lår og hofter. Smurte meg jevnlig med Clarins sin Tonic Body Treatment Oil under graviditeten. Fikk ikke strekkmerker i det hele tatt. Om det er tilfeldig eller ikke, vet jeg ikke, men hadde lest masse positivt om oljen i forkant. Smører også under 2. graviditet nå (34uker på vei). Større mage denne gangen, fortsatt ingen strekkmerker. Uansett veldig fornøyd med produktet, gir god velvære og masse fukt til huden. Lykke til😊 Anonymkode: d6448...743
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #14 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har masse strekkmerker fra puberten på lår og hofter. Smurte meg jevnlig med Clarins sin Tonic Body Treatment Oil under graviditeten. Fikk ikke strekkmerker i det hele tatt. Om det er tilfeldig eller ikke, vet jeg ikke, men hadde lest masse positivt om oljen i forkant. Smører også under 2. graviditet nå (34uker på vei). Større mage denne gangen, fortsatt ingen strekkmerker. Uansett veldig fornøyd med produktet, gir god velvære og masse fukt til huden. Lykke til😊 Anonymkode: d6448...743 Jeg fikk strekkmerker av å «vokse opp», men ingen av graviditet Anonymkode: 252e1...ea7
Fame Skrevet 21. oktober 2023 #15 Skrevet 21. oktober 2023 Jeg går mot folkestrømmen her og bruker weleda olje mulig det ikke funker, men huden har ikke vondt av å smøres med olje uansett Ingen strekkmerker her hittil
melatonin Skrevet 21. oktober 2023 #16 Skrevet 21. oktober 2023 Og jeg anbefaler mandelolje. Ingen strekkmerker, og har brukt det på ks-arret som nå allerede er nesten borte, tok ks 19.juli. Strekkmerker er genetisk ble jeg fortalt, men de fleste i min slekt har strekkmerker, jeg har ingen, så lov å håpe på at oljen hjelper litt. Det skader ikke hvertfall, og er ganske godt å smøre mageballen når den begynner å bli stor.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #17 Skrevet 21. oktober 2023 Fikk masse strekkmerker i tenårene, men kun et par små fordi jeg fikk sjukt store pupper under graviditeten. Smurte meg med kokosolje hver dag, men tipper at jeg ikke hatt fått uansett. Min mor fikk heller ingen i de tre graviditetene. Anonymkode: 93f4f...a1e
Miaiai Skrevet 21. oktober 2023 #18 Skrevet 21. oktober 2023 Strekkmerker kan man ikke forhindre, men ikke alle får det. Men ingen produkter i verden klarer og forhindre det. Det at noen mener dem smurte og ikke fikk, sier at dem var av den gruppen som ikke hadde fått uansett. Men kan være godt og smøre for og masere når ting er ømt og strekker seg, det synes jeg. 1
katties Skrevet 21. oktober 2023 #19 Skrevet 21. oktober 2023 Det som hjelper best er å ikke legge på seg for mye under graviditeten (man blir jo gjerne fortalt at man ikke skal bry seg så mye om det, men det gir faktisk en god del større sjanse for strekkmerker og ulike typer ubehag). En del er genetisk styrt - min mor hadde gigantisk mage: 150 cm rundt, og hun var 165 høy of 47 kg før graviditeten. En uke etter graviditeten var hun 49 kg. Å smøre med nie kan hjelpe litt da, men det er enda ingenting som har vist seg å hjelpe signifikant i kliniske studier. F.eks var Bio-Oil like bra som olje uten retinoinsyre, og så slapp man de andre, potensielt skadelige essenaielle oljene i Bio-Oil.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #20 Skrevet 21. oktober 2023 Jeg har fått gigantisk mage i begge graviditetene, fikk null strekkmerker med første og ett eller to i det andre. Smurte ikke med noe bortsett fra bodylotion etter dusj. Strekkmerkene skjer mye dypere enn noen kremer kan nå ned i, og det er genetisk. Uansett så blekner de med tiden. Jeg hadde gladelig tatt noen strekkmerker fremfor den løse huden jeg har fått. Anonymkode: 64f9c...0d6 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå