Gå til innhold

Jern-gryte som ruster


Augustbrud02

Anbefalte innlegg

Jeg har en jerngryte som jeg fikk for noen år siden. Jeg brukte den en gang i fjor, men etter å ha gjort den ren begynte den å ruste. Jeg fikk derfor tips om å smøre den inn med soyaolje. Jeg gjorde dette og den stod slik lenge. Men forrige helg skulle jeg bruke den igjen og jeg tok da et oppkok med bare vann for å sjekke om den fortsatt rustet. Det kom bittelitt rust i vannet, men jeg gnidde den inn med olje igjen og tok sjansen på å bruke den til mat igjen. Det skulle jeg ikke ha gjort, for det ble jern-smak på maten.

Så hva gjør jeg med denne gryta for at den ikke skal ruste? Noen som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her finner du noen tips ang rengjøring og stell av jerngryter:

www.80dager.no/teknikker/jerngryte.shtml

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefin side du henviste til, Elin - jeg har flere jerngryter og tok en utskrift av siden til senere bruk.

Men det viktigste for å holde jerngryten fin er Å BRUKE DEN! Jerngryter er fabelaktige å lage mat i; f.eks. gryteretter, grøt, og alle typer stek. Så finn fram gryta di, følg rådene på ovennevnte side for å få den "i stand", - bruker du den jevnlig etterpå, trenger den ikke særlig vedlikehold.

Lykke til :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...