Gå til innhold

Slipp meg av T-banen!

Anbefalte innlegg

Skrevet
mulig det er værre i rushtiden når du(trådstarter) tar T-banen.

Nå tar ikke jeg T-banen i rushtiden, men jeg opplever det ikke sånn som du beskriver det de gangene jeg tar den.

Heldigvis skjelden jeg tar T-bane, men når jeg gjør det presser folk seg på enten det er rushtid eller ikke. Merkes bare mye bedre i rushtiden, da det er flere som går av og på. Selv da jeg en periode gikk på krykker og hadde en klompete skinne på foten, skulle folk på "død og liv" presse seg forbi, enten de skulle på eller av. Dum var jeg som ikke stakk krykken frem og spente ben på dem ;)

Står heller i bilkø når jeg skal på jobb, enn å ta T-bane.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror dette er et norsk fenomen jeg.

For om man reiser med fly opplever man det samme. Og det er alltid verst på flyene som skal til Norge. (Man skifter jo ofte fly i Amsterdam/Frankfurt/København)

Nordmenn presser seg på og overser så godt de kan folk som de etter normale høflighetsregler bør ta hensyn til. Og det til å med på fly der man har nummererte plasser.

Kanskje vi rett og slett ikke er vant til å tenke over om våre handlinger har konsekvenser for andre.

Skrevet

For om man reiser med fly opplever man det samme. Og det er alltid verst på flyene som skal til Norge. (Man skifter jo ofte fly i Amsterdam/Frankfurt/København)

Helt enig.

Sist jeg var på vei hjem fra utlandet var det skikkelig trengsel foran gaten, og det til tross for at de ikke var begynt å slippe inn noen enda. Det var litt vanskelig å forstå hvor de hadde tenkt å slippe folk inn og det resulterte i endel knuffing når de åpnet på en annen kant av der hvor køen hadde dannet seg. Foran meg var det noen engelsktalende damer, som ristet lett på hodet og sa; "norwegians.."

Pinlig. (Og jeg stod midt i møljen og var neppe noe bedre selv altså, bare så det er sagt.)

Skrevet
Jeg tror dette er et norsk fenomen jeg.

Nordmenn presser seg på og overser så godt de kan folk som de etter normale høflighetsregler bør ta hensyn til. Og det til å med på fly der man har nummererte plasser.

Kanskje vi rett og slett ikke er vant til å tenke over om våre handlinger har konsekvenser for andre.

Jeg er helt enig med deg og mange andre her, om nordmenns uvaner og mangel på høflighet.

Jeg ser det samme selv hver eneste gang jeg skal ta fly, spesielt innenlands! Det slår aldri feil: nordmenn klynger seg tilfeldig sammen i ulike rekker av kø, ingen ser ut til å skaffe seg overblikk obver hvor det er mest naturlig at køen bør starte....nei da, de saueflokker seg på ulike steder klare til kamp om å gå inn den samme inngangen... :roll:

Når det så skal slippes inn trenger alle seg på og det blir en kamp om å komme inn..Hade nordmenn klart å danne seg ett køsystem (og ikke hundre ulike i hver sin retning) så hadde det blitt mer harmonisk å stå i kø på norske flyplasser. Susehoder er hva mange av dem er.

T-banen i Oslo også, på de skranglete gamle vognene: folk presser seg ut og de presser seg inn - alle på en gang! Klart det går galt.

Jeg opplveer mer høflighet i Paris og London, ford er forstår folk at de ikke kan gå inn før de som er inne har kommet seg ut.

Skrevet

Enig med trådstarter, vi tar mye t-bane og det er fryktelig irriterende når folk løper ned barnevogna fordi de ikke kan vente til vi har gått av (og vi står klar ved døren når t-banen stopper så det er ikke det at vi er trege). :sur:

Skrevet

Dette er ikke noe oslofenomen. Har noen av dere tatt hurtigbåt i Tromsø på f.eks. en fredag ettermiddag? Når 300 passasjerer fra sørfylket skal AV båten samtidig som 300 passasjerer med hjemlengsel står og trøkker for å komme først PÅ, - da synes jeg det er utrolig at ingen har ramla utfor kaia.

Skrevet
Til dere som bor her i Oslo: hvorfor har dere så hast med å komme på t-banen? Er dere redd den skal kjøre avgårde rett etter passasjerene har gått av, uten å slippe på nye?

Jeg tror det har en sammenheng med den individualistiske utviklingen. I tråd med liberalismen tror stadig flere at de eksisterer uavhengig av kollektivet. Vi ser det i biltrafikken og vi ser det i kollektivtrafikken. En hver er sin egen lykkes smed.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...