Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2006 #21 Skrevet 26. januar 2006 Ang.buss. For en del år tilbake så stod folk i kø etterherandre for å komme på bussen. Den som stod først,gikk på først. Sånn er det ikke lenger og det irriterer meg. Nå står alle i en klynge å presser seg inn. Dytter og står i.
Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2006 #22 Skrevet 26. januar 2006 Ang.buss. For en del år tilbake så stod folk i kø etterherandre for å komme på bussen. Den som stod først,gikk på først. Sånn er det ikke lenger og det irriterer meg. Nå står alle i en klynge å presser seg inn. Dytter og står i. ← Dette gjør de fortsatt i Montreal Fine byen. De er høflige når de går av og på metroen også - OG står på rett side i rulletrappa, i tillegg til at langt flere enn i Norge/Oslo faktisk legger merke til at man kommer løpende med dårlig tid (det er da primært snakk om folk man møter, ikke de man tar igjen). Det som er litt påfallende, kanskje, i denne tråden, er at noen åpenbart blir provosert over at trådstarter (og vi som er enige) krever noe av dem. At det er en ulempe for folk å flytte seg litt, og å være littegrann oppmerksomme. Fakta er etter min mening at det er til fordel for alle om man følger noen slike enkle høflighetsnormer. Trafikken flyter lettere, folk (en selv også) blir blidere, kanskje man får et ledig sete selv en gang man trenger osv.
Christiane Skrevet 26. januar 2006 #23 Skrevet 26. januar 2006 Jeg kjenner til problemet. Det er en av de mange grunnene for hvorfor jeg blir kjørt til skolen i bil, fremfor å ta trikken.
Gjest camillo Skrevet 26. januar 2006 #24 Skrevet 26. januar 2006 Jeg står i stor fare for å sprekke når-som-helst over dette her. Ser dere en liten spurv som eksploderer i t-banedøra i nærmeste fremtid, så er det sannsynligvis meg.
Caramba Skrevet 26. januar 2006 #25 Skrevet 26. januar 2006 (endret) Jeg kom på en ting til. Hvis jeg står først i køen og skal på en T-bane, så pleier jeg å trekke meg litt tilsiden for å slippe folk av. Hva skjer da????? Jo, folk som står bak meg presser seg forbi meg for å komme på før folk har gått av... Dette har skjedd flere ganger og er helt utrolig. Jeg har bodd i England og der sto vi pent i rekke for å gå på bussen. Hvis noen (feks vi intetanende nordmenn) gikk rett forbi køen, ble vi høflig pirket på skulderen og minnet på at det faktisk sto en kø der.... Endret 26. januar 2006 av Caramba
Gjest camillo Skrevet 26. januar 2006 #26 Skrevet 26. januar 2006 Jeg kom på en ting til. Hvis jeg står først i køen og skal på en T-bane, så pleier jeg å trekke meg litt tilsiden for å slippe folk av. Hva skjer da????? Jo, folk som står bak meg presser seg forbi meg for å komme på før folk har gått av... Dette har skjedd flere ganger og her helt utrolig. ← Jeg vet! Helt utrolig.
Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2006 #27 Skrevet 26. januar 2006 Tar banen i rushen hver dag. Synes igrunnende aller fleste er flinke, jeg. IKKE synes jeg de er bedre hverken i Paris, Brussel eller London heller.
Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2006 #28 Skrevet 26. januar 2006 Jeg pleier å si, til folk som sniker i køer og ser sitt snitt til å presse seg vei; "Vet du hvordan et kø-konsept fungerer? Du stiller deg på plassen din og venter til det blir DIN TUR!!!". Funker fett. Folk ser ut som om øya er iferd med å ramle ut av skallen på dem.
Jane How Skrevet 26. januar 2006 #29 Skrevet 26. januar 2006 Irriterende! Jeg prøver alltid være høflig, ikke gå foran andre som ventet på feks buss først, og resultatet blir at mange prøver å trenge seg forbi meg. De som kommer bakfra prøver jeg å ikke la slippe fram da, siden det var MIN tur. Syns det verste er at voksne folk holder på slik... Kommer det en gammel dame og spør meg om å komme før meg inn så hun er sikret sitteplass er det selvsagt greit, men det har aldri skjedd meg i kø. Høres sikkert politisk ukorrekt ut nå, men blir skikkelig irritert når jeg ser en gammel dame trenge seg på, med den utstrålingen at hun er i sin rett kun fordi hun er gammel! Dytte på folk med rullatoren osv. Det gjelder forøvrig alle frekke mennesker.
Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2006 #30 Skrevet 26. januar 2006 Ok, men hvilken side av rulletrappen skal man stå, og hvilken side for å gå? Jeg mener at man skal stå på høyre side, og gå på venstre side. Riktig?
Gjest gjest1 Skrevet 26. januar 2006 #31 Skrevet 26. januar 2006 Ok, men hvilken side av rulletrappen skal man stå, og hvilken side for å gå? Jeg mener at man skal stå på høyre side, og gå på venstre side. Riktig? ← Stemmer
Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2006 #32 Skrevet 26. januar 2006 Når det gjelder å stå på rett side i rulletrappa synes jeg tross alt det viktigste er at folk i hvert fall holder seg til siden, ikke står og tygger drøv midt i. Lurt hvis man også står på samme side som de foran en står, så blir det litt mindre hinderløype.
Gjest Virvel Skrevet 26. januar 2006 #33 Skrevet 26. januar 2006 Jess. Da jeg tok banen hjem i ettermiddag kjørte de bare fire vogner mot normalt seks, og da blir det naturlig nok en god del trengsel. Helt utrolig hva det gjør med folk! Jeg for min del har lært av mamma'n min at man slipper folk av før man selv går på, og når man er en av dem som står ved døren, så tar man et skritt ut på perrongen for å slippe ut folk. Dessuten er det ganske alminnelig folkeskikk å ta av seg store ryggsekker og sette dem ned på gulvet... (Sender med dette en varm tanke til den hyggelige mannen som sto og trykket sin knalloransje Bergans opp i ansiktet mitt for tre timer siden. Jeg er overbevist om at nesa mi har blitt litt skjev nå.)
Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2006 #34 Skrevet 26. januar 2006 Beklager, men på meg virker det som om du mener at alle andre skal ta hensyn til deg, og du skal gjøre det du vil. Hvorfor skal folk stoppe opp og ta et skritt til siden, fordi du er sent ute? Er det virkelig deres problem, at du er så sent ute? Kanskje du rett og slett bør være litt tidligere ute, for da kan det jo være du slipper å løpe. For alt kan liksom ikke dreie seg om deg, og beklageligvis fikk jeg en følelse av at det skulle gjøre det. ← Seriøst, Piper... Det får da være måte på sure oppgulp, selv fra deg. Jeg får bakoversveis når jeg leser enkelte av innleggene dine. Jeg trodde dessuten alle visste at det er normal folkeskikk å slippe folk ut av T-banen før man selv går på.
waco Skrevet 26. januar 2006 #35 Skrevet 26. januar 2006 det er mer praktisk å slippe ut andre før man selv går inn i taxi, biler, busser, t-bane eller heiser. Men årsaken til at det er stress er at det er stolleken hver gang 20-bussen kjører kirkeveien, og livet blir uendelig mye mer slitsomt dersom man aldri får sitteplass på bussen bare fordi alle andre frekkinger tenker på seg sjæl og ikke andre.
Gjest Miloine Skrevet 27. januar 2006 #36 Skrevet 27. januar 2006 (endret) mulig det er værre i rushtiden når du(trådstarter) tar T-banen. Nå tar ikke jeg T-banen i rushtiden, men jeg opplever det ikke sånn som du beskriver det de gangene jeg tar den. ← Jeg tar den hver eneste dag i rushtiden, og JAAAAA det er sånn... Folk går rundt som zombier og presser seg frem... ← OK! Sønnen(14 år) min tar T-banen til/fra skolen. Han sier at akkurat sånn er det! Det er visst helt ille om hvordan folk preser seg på for å komme først inn for evt. å sikre seg et sete. forstår det på han at det til tider er helt ille Endret 27. januar 2006 av Miloine
TNode Skrevet 27. januar 2006 #37 Skrevet 27. januar 2006 Enig. Ufattelig irriterende. Spesielt når man skal av t-banen og folk stresser med å komme inn *før* andre har gått av. Arrrgh! La folk komme seg av først! Og ikke stå rett foran utgangen!
Gjest Lille Solstråle Skrevet 28. januar 2006 #38 Skrevet 28. januar 2006 Bare en liten ting, det er ikke sånn at vi "Oslo-folk" er de eneste som dytter og løper for å komme inn i en t-banevogn. Som født og oppvokst i Oslo lærte jeg høflighet og køkultur omtrent før jeg kunne snakke, og ingen av mine familiemedlemmer, venner eller bekjente fra Oslo presser på for å komme inn i en t-banevogn. Derimot merker jeg stor forskjell hvis jeg er sammen med medstudenter fra andre deler av landet. De virker så nervøse og stressa for å komme inn i vognene at de ikke skjønner "andre skal av før du skal inn"-prinsippet.
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2006 #39 Skrevet 28. januar 2006 Bare en liten ting, det er ikke sånn at vi "Oslo-folk" er de eneste som dytter og løper for å komme inn i en t-banevogn. Som født og oppvokst i Oslo lærte jeg høflighet og køkultur omtrent før jeg kunne snakke, og ingen av mine familiemedlemmer, venner eller bekjente fra Oslo presser på for å komme inn i en t-banevogn. Derimot merker jeg stor forskjell hvis jeg er sammen med medstudenter fra andre deler av landet. De virker så nervøse og stressa for å komme inn i vognene at de ikke skjønner "andre skal av før du skal inn"-prinsippet. ← Litt enig i dette. Det er ikke slik at "innfødte Oslofolk" nødvendigvis er de som står bak ukulturen. Men problemet er typisk for Oslo likevel, og ille sammenliknet med veldig mange andre hovedsteder/storbyer.
Nemmera Skrevet 28. januar 2006 #40 Skrevet 28. januar 2006 (endret) Her om dagen så sto jeg, med flere bak meg, og ved siden av meg sto ei med barnevogn... allikevle så måtte folk presse seg inn før noen av oss hadde satt foten utenfor vognen... ÅÅÅÅ!!! Jeg har dessuten lagt merke til en ting... gamle damer er av de værste... En annen gang sto vi, jeg og samboeren, klar til å gå av trikken når dørene åpnet seg, men fordi jeg stoppet i 2 sek, for å ta en rutetabell v utgangen regelrett dyttet en eldre dame oss vekk og sa hun skulle av, så vi hadde værsågod å flytte oss. Når vi kom av, sa jeg;" unnskyld meg, men vi skulle av vi også, og det visste du. Var det virkelig nødvendig å dytte oss unna?" (med helt vanlig stemme) Hvorpå hun så surt på oss og masjerte videre....... Hva er det med folk?? Endret 28. januar 2006 av Nemmera
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå