AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #61 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Tok den i dag, faktisk! I all hovedsak pga den beskytter babyen en god stund etterpå. Her i huset er storesøsken i barnehagen så tenker det er like greit med ekstra beskyttelse. Er ikke noe morsomt med syk liten baby. Anonymkode: fcbca...7ed Absolutt ikke morsomt med syke babyer. Jeg måtte reise 3 timer til et større sykehus med en liten baby som ble smittet med virus (fra barnehagen) og sleit med pusten😩 Anonymkode: ce37a...664 1
katties Skrevet 19. oktober 2023 #62 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg kan legge til at mange undervurderer hvor ille influensa er, fordi de forveksler forkjølelse og influensa. mange påstår å ha hatt influensa i 3 dager, og de påståe at de har det hvert år. Dette er forkjølelse, som er helt andre virus. Influensa får man ca hvert 10. år hvis man ikke vaksinerer seg (befolkningsnivå, det er selvsagt individuelle forskjeller her). Jeg har hatt det én gang, i midten av 20-årene. Jeg var ung og frisk, godt immunforsvar. Jeg lå likevel med over 39 i feber i to uker, før jeg fikk påfølgende sekundærinfeksjoner som lungebetennelse og øyekatarr og to nye uker med høy feber og sengeliggende. Dette er det som er influensa. Og vaksinen gir IKKE verre bieffekter enn dette. Dette er en veldig mild vaksine som er godt utprøvd og gir lite til ingen bivirkninger. Anonymkode: 45e50...111 Jeg hadde det hvert år i ca 4 år, men da vsr jeg omtrent 100% sengeliggende de 3-4 første dagene, og var syk i en uje før jeg veldig smått kynne begynne å gjøre litt. Ellers enig
Tanuki Skrevet 20. oktober 2023 #63 Skrevet 20. oktober 2023 4 hours ago, AnonymBruker said: Enig med deg! Som gravid (og generelt) burde man jo ta minst mulig tabletter/medisin hvis ikke det er absolutt nødvendig. Samme gjelder med vaksine. Alle vaksiner kan føre til bivirkning og risiko å få reaksjoner som er farligere enn selve sykdommen, dette burde én være klar over hver gang man tar noe. Anonymkode: 1ede4...d0d Men influensavaksine regnes jo nettopp som nødvendig. Og lurer virkelig på hvilke vaksiner du mener er unødveldige. Som gravid har jeg nå tatt vaksin for kikhoste og influensa, nettopp for å beskytte meg selv og fosteret. 3
t0nje Skrevet 20. oktober 2023 #64 Skrevet 20. oktober 2023 Jeg skal ta influensavaksinen for 6. året på rad. Første gang som gravid. Pleier ikke å bli noe dårlig så satser på at det går bra denne gangen også. Jeg er 23 uker og tenker å ta den i løpet av de kommende ukene.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #65 Skrevet 20. oktober 2023 Ja den ville jeg absolutt tatt. Lille har ikke godt av at mor får høy feber og baby får immunstoffer fra vaksinen som beskytter dem for sesongen. Influensavaksine har blitt brukt for gravide i årevis og har til gode å ha hørt om bivirkninger av den verken for mor eller baby. Jeg ville derimot ha holdt meg unna Covid vaksina som gravid. Ei venninne begynte å blø i svangerskapet etter ha tatt den. Og kjenner mange som har hatt problemer med å bli gravide årene etter vaksina fordi de slet med uregelmessige blødninger. En opplevde spontanabort i 3 trimester. Og selv om ingen sier det skyldes vaksina, kan det ikke utelukkes. Har aldri hørt tilsvarende historier om influensa vaksinen. Anonymkode: e54c2...a64 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #66 Skrevet 20. oktober 2023 Alt går bra Er anbefalt å ta den, så det bør du gjøre. Anonymkode: c4542...372
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #67 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Og det er jo også en myte at influensa alltid er så ille. Jeg har fått påvist influensa med labtest to ganger de siste årene og ingen av gangene hadde jeg feber eller dårlig allmenntilstand i mer enn 2 døgn. De milde influensatilfellene blir gjerne forvekslet med en forkjølelse, så man vet ikke at man har hatt influensa. Og jeg kan garantere deg at du har hatt influensa mer enn den ene gangen i 20-årene. Anonymkode: 3b03d...1f6 Var du gravid når du fikk influensa disse to gangene? Hvis ikke, så aner du ikke hva du snakker om. Anonymkode: 32d9f...ba4 3
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #68 Skrevet 20. oktober 2023 Takk for svar, selv om det fort ble noe helt annet enn det som var tanken Jeg er ikke i mot vaksiner, jeg bare er litt skeptisk til ting jeg putter i kroppen nå når vi er to om den. Paracet for eksempel har jeg ikke tatt med mindre jeg har vært døden nær, selv om jeg vet det går fint i ny og ne. Til info så tok jeg vaksinen i går. Ingen bivirkninger, men det regnet jeg ikke med heller da jeg ikke pleier å få det av influensavaksine Anonymkode: 4ec93...622 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #69 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk for svar, selv om det fort ble noe helt annet enn det som var tanken Jeg er ikke i mot vaksiner, jeg bare er litt skeptisk til ting jeg putter i kroppen nå når vi er to om den. Paracet for eksempel har jeg ikke tatt med mindre jeg har vært døden nær, selv om jeg vet det går fint i ny og ne. Til info så tok jeg vaksinen i går. Ingen bivirkninger, men det regnet jeg ikke med heller da jeg ikke pleier å få det av influensavaksine Anonymkode: 4ec93...622 Noen ting er faktisk en fordel at du putter i deg for dere begge. Anonymkode: 32d9f...ba4 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #70 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Men du skjønner vel du ikke bør uttale deg når du ikke har peiling? Anonymkode: 29df9...13b Det stod jo overalt under korona at alle vaksiner har bivirkninger. Anonymkode: 1d715...191
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #71 Skrevet 20. oktober 2023 13 minutter siden, AnonymBruker said: Det stod jo overalt under korona at alle vaksiner har bivirkninger. Anonymkode: 1d715...191 Ja det er helt sant. Ingen virkning uten bivirkninger. Dette gjelder absolutt alle legemidler som har en effekt. Men ordet bivirkning er ikke synonymt med noe alvorlig eller nødvendigvis engang noe særlig ubehagelig. Det betyr bare en utilsiktet effekt. I noen tilfeller kan bivirkninger også være positive. Anonymkode: 45e50...111 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #72 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja det er helt sant. Ingen virkning uten bivirkninger. Dette gjelder absolutt alle legemidler som har en effekt. Men ordet bivirkning er ikke synonymt med noe alvorlig eller nødvendigvis engang noe særlig ubehagelig. Det betyr bare en utilsiktet effekt. I noen tilfeller kan bivirkninger også være positive. Anonymkode: 45e50...111 Tror ikke de kvinnene som har blødd i ett etter koronavaksinen er enig i dette Anonymkode: 1d715...191 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #73 Skrevet 20. oktober 2023 Just now, AnonymBruker said: Tror ikke de kvinnene som har blødd i ett etter koronavaksinen er enig i dette Anonymkode: 1d715...191 Syns du lefler med stråmenn her. Les det jeg skrev igjen, så ser du at jeg brukte ord som "ikke synonymt med", "ikke nødvendigvis". Jeg brukte ingen ord som "alltid" og "aldri" og "i alle tilfeller". Anonymkode: 45e50...111 2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #74 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Syns du lefler med stråmenn her. Les det jeg skrev igjen, så ser du at jeg brukte ord som "ikke synonymt med", "ikke nødvendigvis". Jeg brukte ingen ord som "alltid" og "aldri" og "i alle tilfeller". Anonymkode: 45e50...111 Bivirkninger er basically russisk rullett. Ja, det går ofte fint og man slipper unna ubehag men man kan også trekke det strået og få varige mén. For min del foretrekker jeg influensa som kroppen min vet hvordan den skal forsvare seg mot, fremfor å få en reaksjon på et syntetisk virkemiddel fra vaksine som kroppen ikke vet hva den skal gjøre med. Men folk er forskjellige og det respekterer jeg. Alle bestemmer over sin egen kropp Anonymkode: 1d715...191 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #75 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Bivirkninger er basically russisk rullett. Ja, det går ofte fint og man slipper unna ubehag men man kan også trekke det strået og få varige mén. For min del foretrekker jeg influensa som kroppen min vet hvordan den skal forsvare seg mot, fremfor å få en reaksjon på et syntetisk virkemiddel fra vaksine som kroppen ikke vet hva den skal gjøre med. Men folk er forskjellige og det respekterer jeg. Alle bestemmer over sin egen kropp Anonymkode: 1d715...191 Har du vært gravid og hatt corona uten vaksine, eller influensa? Anonymkode: 32d9f...ba4
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #76 Skrevet 20. oktober 2023 6 minutter siden, AnonymBruker said: Bivirkninger er basically russisk rullett. Ja, det går ofte fint og man slipper unna ubehag men man kan også trekke det strået og få varige mén. For min del foretrekker jeg influensa som kroppen min vet hvordan den skal forsvare seg mot, fremfor å få en reaksjon på et syntetisk virkemiddel fra vaksine som kroppen ikke vet hva den skal gjøre med. Men folk er forskjellige og det respekterer jeg. Alle bestemmer over sin egen kropp Anonymkode: 1d715...191 Fint du respekterer det. Også håper jeg at du leser litt immunologi for å lære mer om vaksiner, mekanismene og hvorfor de er så utrolig nyttige. Jeg har 5-årig utdanning innen emnet, og vet at uttrykket "russisk rulett" er total skivebom. Men jeg skal ikke forelese. Jeg vet at slaget er tapt, men jeg ønsker å legge til at jeg synes det er veldig, veldig skummelt når slik feilinformasjon blir fremført til folk som genuint er usikre på hva som er trygt. Immunologi er noe av det mest komplekse som finnes i naturen. Det krever mange, mange år med ren læring for å i det hele tatt klare å ta inn over seg bare det helt grunnleggende. Som med det meste annet, er det fagfolk som kan dette og jobber med dette hver dag som er de som er kompetente til å gi ut informasjon om vaksiner, deres mekanismer og mulige virkning/bivirkninger. Anonymkode: 45e50...111
Maleficenta Skrevet 20. oktober 2023 #77 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Bivirkninger er basically russisk rullett. Ja, det går ofte fint og man slipper unna ubehag men man kan også trekke det strået og få varige mén. For min del foretrekker jeg influensa som kroppen min vet hvordan den skal forsvare seg mot, fremfor å få en reaksjon på et syntetisk virkemiddel fra vaksine som kroppen ikke vet hva den skal gjøre med. Men folk er forskjellige og det respekterer jeg. Alle bestemmer over sin egen kropp Anonymkode: 1d715...191 influensavaksinen er at de injiserer et dødt influensavirus... Det du skriver her er bare svada 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #78 Skrevet 20. oktober 2023 Det er noen medisiner man ikke kan ta i første trimester, men som er helt ok resten av svangerskapet. De begrunner det med at den kritiske fasen er i første trimester, og dermed sannsynligvis en økt risiko for at noe kan gå galt. Jeg er ikke helsepersonell, så kan ta feil, men vil tro det er en av grunnene til at gravide ikke anbefales å ta vaksiner i første trimester. I tillegg får nok ikke fosteret antistoffer fra vaksinen i samme grad som senere i graviditeten. Anonymkode: 2328d...d8d
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #79 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er noen medisiner man ikke kan ta i første trimester, men som er helt ok resten av svangerskapet. De begrunner det med at den kritiske fasen er i første trimester, og dermed sannsynligvis en økt risiko for at noe kan gå galt. Jeg er ikke helsepersonell, så kan ta feil, men vil tro det er en av grunnene til at gravide ikke anbefales å ta vaksiner i første trimester. I tillegg får nok ikke fosteret antistoffer fra vaksinen i samme grad som senere i graviditeten. Anonymkode: 2328d...d8d Nei, dette er feil. Medisiner man skal være forsiktig med i første trimester, er medikamenter som er teratogene, dvs påvirker organutviklingen til fosteret som skjer i første trimester. Influensavaksinen er ikke teratogen. Hvorfor tenker du at fosteret ikke får antistoffer fra vaksinen? Placenta-blod barrieren er jo på plass fra fosteret får blod fra mor.. Anonymkode: d7d50...d02
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #80 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er noen medisiner man ikke kan ta i første trimester, men som er helt ok resten av svangerskapet. De begrunner det med at den kritiske fasen er i første trimester, og dermed sannsynligvis en økt risiko for at noe kan gå galt. Jeg er ikke helsepersonell, så kan ta feil, men vil tro det er en av grunnene til at gravide ikke anbefales å ta vaksiner i første trimester. I tillegg får nok ikke fosteret antistoffer fra vaksinen i samme grad som senere i graviditeten. Anonymkode: 2328d...d8d Den største grunnen til at vaksine ikke er anbefalt i trimester 1 er vel at risikoen for alvorlig sykdom er mindre og kostnaden (den økonomiske for staten) for stor i forhold til nytteverdien. Vaksinen tilbys for risikogruppene. Anonymkode: c556b...5c3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå