AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #41 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du kan få bivirkninger hadde ikke tatt sjansen. Anonymkode: 1d715...191 Hvilken sjanse mener du hun tar? Hvilke bivirkninger tenker du på? Anonymkode: 29df9...13b 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #42 Skrevet 19. oktober 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Jeg kan legge til at mange undervurderer hvor ille influensa er, fordi de forveksler forkjølelse og influensa. mange påstår å ha hatt influensa i 3 dager, og de påståe at de har det hvert år. Dette er forkjølelse, som er helt andre virus. Influensa får man ca hvert 10. år hvis man ikke vaksinerer seg (befolkningsnivå, det er selvsagt individuelle forskjeller her). Jeg har hatt det én gang, i midten av 20-årene. Jeg var ung og frisk, godt immunforsvar. Jeg lå likevel med over 39 i feber i to uker, før jeg fikk påfølgende sekundærinfeksjoner som lungebetennelse og øyekatarr og to nye uker med høy feber og sengeliggende. Dette er det som er influensa. Og vaksinen gir IKKE verre bieffekter enn dette. Dette er en veldig mild vaksine som er godt utprøvd og gir lite til ingen bivirkninger. Anonymkode: 45e50...111 Og det er jo også en myte at influensa alltid er så ille. Jeg har fått påvist influensa med labtest to ganger de siste årene og ingen av gangene hadde jeg feber eller dårlig allmenntilstand i mer enn 2 døgn. De milde influensatilfellene blir gjerne forvekslet med en forkjølelse, så man vet ikke at man har hatt influensa. Og jeg kan garantere deg at du har hatt influensa mer enn den ene gangen i 20-årene. Anonymkode: 3b03d...1f6 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #43 Skrevet 19. oktober 2023 8 minutter siden, AnonymBruker said: Du kan få bivirkninger hadde ikke tatt sjansen. Anonymkode: 1d715...191 Ja, det er viktig å unngå en risiko for litt støl i armen en halv dag. Da er det bedre å få en sykdom som kan være livstruende for mor og barn. Anonymkode: 45e50...111
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #44 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvilken sjanse mener du hun tar? Hvilke bivirkninger tenker du på? Anonymkode: 29df9...13b Alle vaksiner har risiko for bivirkning. Har ikke lest meg opp da jeg ikke skal ha vaksinen. Oppfordrer de som har tatt eller skal ta å lese dette selv. Finnes på fhi sine sider Anonymkode: 1d715...191 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #45 Skrevet 19. oktober 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: Og det er jo også en myte at influensa alltid er så ille. Jeg har fått påvist influensa med labtest to ganger de siste årene og ingen av gangene hadde jeg feber eller dårlig allmenntilstand i mer enn 2 døgn. De milde influensatilfellene blir gjerne forvekslet med en forkjølelse, så man vet ikke at man har hatt influensa. Og jeg kan garantere deg at du har hatt influensa mer enn den ene gangen i 20-årene. Anonymkode: 3b03d...1f6 Så godt å høre at du vet dette om meg! Hvor mange ganger har jeg hatt korona forresten? Du vet sikkert det og, vel? Anonymkode: 45e50...111
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #46 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, det er viktig å unngå en risiko for litt støl i armen en halv dag. Da er det bedre å få en sykdom som kan være livstruende for mor og barn. Anonymkode: 45e50...111 Skal mye til å bli livstruende syk av influensa, skal mindre til å få bivirkning. Tror du støl arm er eneste bivirkning du risikerer når du tar vaksine har du ikke fulgt mye med Anonymkode: 1d715...191 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #47 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg kan legge til at mange undervurderer hvor ille influensa er, fordi de forveksler forkjølelse og influensa. mange påstår å ha hatt influensa i 3 dager, og de påståe at de har det hvert år. Dette er forkjølelse, som er helt andre virus. Influensa får man ca hvert 10. år hvis man ikke vaksinerer seg (befolkningsnivå, det er selvsagt individuelle forskjeller her). Jeg har hatt det én gang, i midten av 20-årene. Jeg var ung og frisk, godt immunforsvar. Jeg lå likevel med over 39 i feber i to uker, før jeg fikk påfølgende sekundærinfeksjoner som lungebetennelse og øyekatarr og to nye uker med høy feber og sengeliggende. Dette er det som er influensa. Og vaksinen gir IKKE verre bieffekter enn dette. Dette er en veldig mild vaksine som er godt utprøvd og gir lite til ingen bivirkninger. Anonymkode: 45e50...111 Dette er 100% subjektiv informasjon Anonymkode: 1d715...191
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #48 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Alle vaksiner har risiko for bivirkning. Har ikke lest meg opp da jeg ikke skal ha vaksinen. Oppfordrer de som har tatt eller skal ta å lese dette selv. Finnes på fhi sine sider Anonymkode: 1d715...191 Åja, du har ikke lest deg opp. For en overraskelse. Anonymkode: 29df9...13b 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #49 Skrevet 19. oktober 2023 8 minutter siden, AnonymBruker said: Skal mye til å bli livstruende syk av influensa, skal mindre til å få bivirkning. Tror du støl arm er eneste bivirkning du risikerer når du tar vaksine har du ikke fulgt mye med Anonymkode: 1d715...191 Jeg har lest ja. Og jeg har fått overlevert informasjon både skriftlig og muntlig på vaksinasjonsstedet. Siden du ikke har opplyst deg selv skal jeg gjøre det: Man kan få svært milde influensasymptomer, men de er ikke i nærheten av hva man får hvis man får sykdommen. Og er man i risikogruppen, så ja, da er man i risikogruppen for å bli veldig, veldig syk. Husk nå også på, at bivirkningene man kan få (unntatt den som handler om selve stikket) er de samme man får om man får selve sykdommen, bare i veldig , veldig mye mindre skala. Dette gjelder for de aller fleste vaksiner, fordi virkestoffet er laget for å mobilisere og trwne opp immu systemet på nettopp dette viruset. Sykdomssymptomer et det i alle tilfeller immunsystemet, ikke viruset, som produserer. Nå tar jeg denne vaksinen hver eneste år, og som de fleste andre, får jeg ingen bivirkninger av den. Anonymkode: 45e50...111 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #50 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Åja, du har ikke lest deg opp. For en overraskelse. Anonymkode: 29df9...13b Ikke jeg som skal/vurderer å sprøyte det inn i kropen min. Men har forøvrig ellers kontroll på hva som kommer inn i kroppen min, da jeg er opptatt av helsen Anonymkode: 1d715...191 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #51 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ikke jeg som skal/vurderer å sprøyte det inn i kropen min. Men har forøvrig ellers kontroll på hva som kommer inn i kroppen min, da jeg er opptatt av helsen Anonymkode: 1d715...191 Men du skjønner vel du ikke bør uttale deg når du ikke har peiling? Anonymkode: 29df9...13b 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #52 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Skal mye til å bli livstruende syk av influensa, skal mindre til å få bivirkning. Tror du støl arm er eneste bivirkning du risikerer når du tar vaksine har du ikke fulgt mye med Anonymkode: 1d715...191 Enig med deg! Som gravid (og generelt) burde man jo ta minst mulig tabletter/medisin hvis ikke det er absolutt nødvendig. Samme gjelder med vaksine. Alle vaksiner kan føre til bivirkning og risiko å få reaksjoner som er farligere enn selve sykdommen, dette burde én være klar over hver gang man tar noe. Anonymkode: 1ede4...d0d 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #53 Skrevet 19. oktober 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Enig med deg! Som gravid (og generelt) burde man jo ta minst mulig tabletter/medisin hvis ikke det er absolutt nødvendig. Samme gjelder med vaksine. Alle vaksiner kan føre til bivirkning og risiko å få reaksjoner som er farligere enn selve sykdommen, dette burde én være klar over hver gang man tar noe. Anonymkode: 1ede4...d0d Du er immunolog, regner jeg med, siden du uttaler deg med en sånn faglig sikkerhet? Anonymkode: 45e50...111
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #54 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du er immunolog, regner jeg med, siden du uttaler deg med en sånn faglig sikkerhet? Anonymkode: 45e50...111 Og du fulltidstroll. Anonymkode: 1ede4...d0d
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #55 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Enig med deg! Som gravid (og generelt) burde man jo ta minst mulig tabletter/medisin hvis ikke det er absolutt nødvendig. Samme gjelder med vaksine. Alle vaksiner kan føre til bivirkning og risiko å få reaksjoner som er farligere enn selve sykdommen, dette burde én være klar over hver gang man tar noe. Anonymkode: 1ede4...d0d Man kan absolutt få bivirkninger av vaksiner. Det er verdt å veie opp mot risikoen for å bli alvorlig syk av f.eks influensa. Som gravid har man nedsatt immunforsvar (det gir jo mening, siden kroppen ikke skal reagere på et annet individ med annet genetisk materiale som vokser inni deg) og man risikerer derfor å bli alvorlig syk av influensa og Covid selv om man i utgangspunktet er ung og frisk. Det er ikke lenge siden en 25 år gammel tidligere frisk gravid kvinne ble innlagt på intensiven i flere døgn pga respirasjonssvikt forårsaket av influensa. Når man er så syk, rammer det også barnet i magen. Jeg synes risikoen for slik sykdom er verdt å risikere eventuelle bivirkninger for. Om andre velger å gå imot anbefalingene fra helsevesenet, får det være opp til dem. Anonymkode: d7d50...d02 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #56 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Skal mye til å bli livstruende syk av influensa, skal mindre til å få bivirkning. Tror du støl arm er eneste bivirkning du risikerer når du tar vaksine har du ikke fulgt mye med Anonymkode: 1d715...191 Det er stor forskjell på å få influensa som ikke-gravid og gravid. Anonymkode: ce37a...664
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #57 Skrevet 19. oktober 2023 15 minutter siden, AnonymBruker said: Og du fulltidstroll. Anonymkode: 1ede4...d0d Der gikk du tom for argumenter, ser jeg. Ts: håper virkelig at du ikke blir skremt av anivax-propagandaen her. Vaksinen er trygg og viktig. Snakk med lege eller jordmor hvis du er usikker, og ta avgjørelsen når du har snakket med dem ❤ Anonymkode: 45e50...111 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #58 Skrevet 19. oktober 2023 Jeg tok vaksinen i 1. trimester Anonymkode: ce37a...664
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #59 Skrevet 19. oktober 2023 For å svare på det TS spør om: ja, jeg tok influensavaksine i begge svangerskap, uten at det gikk galt på noe vis. Litt vondt i armen etter vaksinen, verken jeg eller baby fikk influensa. Anonymkode: dc364...355
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #60 Skrevet 19. oktober 2023 Tok den i dag, faktisk! I all hovedsak pga den beskytter babyen en god stund etterpå. Her i huset er storesøsken i barnehagen så tenker det er like greit med ekstra beskyttelse. Er ikke noe morsomt med syk liten baby. Anonymkode: fcbca...7ed 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå