-jk- Skrevet 19. oktober 2023 #21 Del Skrevet 19. oktober 2023 Fountaine skrev (11 minutter siden): Dnb global indeks eller dnb teknologi a? Hvem er best å satse på nå? Hvorfor ikke spre det litt og satse 50/50? Så ser du etter noen år hvilket av de som går best. Da kan du evt. justere fordelingen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Piinki Skrevet 19. oktober 2023 #22 Del Skrevet 19. oktober 2023 (endret) -jk- skrev (2 timer siden): Nå har det fondet gått bra i all sin tid, så risikoen er nok ikke av de høyeste. I hvert fall ikke om man har en god tidshorisont. Betydningen av teknologi for samfunnsutviklingen blir nok heller ikke lavere fremover (ref. utviklingen innen AI og selvkjøring), så jeg anser det som en tryggere bransje enn f.eks olje og gass. Men selvsagt, man må velge sin ønskede risikoprofil. Det sikreste er sparekonto, men da blir pengene mindre verdt hvert eneste år. Leste du artikkelen jeg lenka til? Fondet er tungt vekta i telekom (nokia, ericcson og sony) og det finnes også bedre tech-fond. Det er når et fond har gått bra i all sin tid det virkelig er risiko. Jeg tenker dette fondet er overpriset. Men bra for de som gikk inn tidlig. Nå hadde jeg solgt meg ut om jeg hadde andeler. Og skal værtfall ikke kjøpe andeler nå. Men vi har forskjellig risikovilje. Fondet er slettes ikke noe for ts. https://www.nordnet.no/market/funds/16802428-dnb-teknologi-a Her ser du ei oversikt over vektinga. Det er ikke teknologi på den måten du trur. Endret 19. oktober 2023 av Piinki Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Piinki Skrevet 19. oktober 2023 #23 Del Skrevet 19. oktober 2023 Fountaine skrev (1 time siden): Dnb global indeks eller dnb teknologi a? Hvem er best å satse på nå? DNB global indeks, alltid. Om du skal spare. Hvis du vil leke, kjøp enkeltaksjer. Er mitt råd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 19. oktober 2023 #24 Del Skrevet 19. oktober 2023 Piinki skrev (1 time siden): Leste du artikkelen jeg lenka til? Fondet er tungt vekta i telekom (nokia, ericcson og sony) og det finnes også bedre tech-fond. Det er når et fond har gått bra i all sin tid det virkelig er risiko. Jeg tenker dette fondet er overpriset. Men bra for de som gikk inn tidlig. Nå hadde jeg solgt meg ut om jeg hadde andeler. Og skal værtfall ikke kjøpe andeler nå. Nå sitter jo ikke fondet på de samme aksjene nå som da de startet. De som forvalteren føler er overpriset går ut og nye kommer inn. Så det går ikke an å se det på den måten, det måtte i så fall være hvis hele tech-sektoren var overpriset. Telecom er relativt trygge tech-aksjer, vi får ikke mindre behov for kommunikasjon for å si det slik. Så det er bare bra at de sitter på mye telecom. Synd ikke Starlink er på børs, det hadde vært en skikkelig vekst-kandidat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Piinki Skrevet 19. oktober 2023 #25 Del Skrevet 19. oktober 2023 -jk- skrev (13 minutter siden): Nå sitter jo ikke fondet på de samme aksjene nå som da de startet. De som forvalteren føler er overpriset går ut og nye kommer inn. Så det går ikke an å se det på den måten, det måtte i så fall være hvis hele tech-sektoren var overpriset. Telecom er relativt trygge tech-aksjer, vi får ikke mindre behov for kommunikasjon for å si det slik. Så det er bare bra at de sitter på mye telecom. Synd ikke Starlink er på børs, det hadde vært en skikkelig vekst-kandidat. Ja, der sier du noe, om Starlink. Det hadde vært fryktelig spennende. Hele tech-sektoren kan jo være overpriset. Jeg tror faktisk det. Jeg tror de globale indeksfonda skal korrigeres kraftig også. Det har jo gått uvanlig godt i de siste åra? Skummelt. Vi kan jo gå tilbake til tråden, om vi husker den, å se om noen år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå