Gå til innhold

Ufør pga Aspergers og snevre interesser. Hater du slike folk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg "hater" de som må mene noe om min venninnes helse og hennes utfordringer. Spessielt de som må ta en diskusjon med henne i det offentlige rom. En av henes personlighetstrekk er at hun overtenker mye. Hun kan nok gruble over ting som ble sagt lenge etterpå. Heldigvis er vår dialog så åpen at hun kan spørre hva jeg mente. Også er hun redd for å skuffe/få andre lei seg. 

Hun sto som utstiller på et marked. Koselig. Helt til en utstiller ved natbobordet syntes at deres to timers lange "vennskap" gjorde det greit å stille spørsmål om hennes helse, økonomi, utdannelse. 

Anonymkode: 3f397...2bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.10.2023 den 20.02):

Jeg har sett en del tråder her om autisme og uføretrygd.
Sistnevnte er noe mange klager over og har sterke meninger om her på KG.
Men jeg lurer på en ting

De som har blitt ufør pga at deres Asperger syndrom forhindrer dem i å fungere i arbeid
som de ikke er interessert i, misliker eller hater du dem?
Jeg kjenner en fyr som hadde det slik. Han begynte å kjede seg så mye at han
dro til legevakta på grunn av.....pessimistiske tanker for å si det på en mild måte.
Han prøvde flere arbeidsplasser utenom hans spesialistfelt, men han ble bare uvel av det og kjedet seg ihjel.
Han har heldigvis funnet seg til rette nå da

Så hva mener dere om folk som er uføre for denne spesifikke grunnen her?
Hater du dem og ser på dem som late idioter?
Fortell

Anonymkode: e234a...2c4

Jeg tenker at folk som hater folk på denne måten trenger hjelp og terapi og må gå inn i seg selv og prøve å se på samfunnet på en mer sympatisk måte. Kansje sette seg inn i fordommene sine og prøve å utvide sitt trange syn. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med de har utfordringer jeg ikke kjenner til, som forhindrer de fra å fungere på lik linje med de uten dette handikappet. 

Kan ikke uttale meg utenfor dette. Hva som er riktig for de må være noe legen får kjenne til og avgjøre. Ikke meg eller noen andre. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg hater ingen. Aller minst mennesker som strever med diverse ting.

Anonymkode: aec28...b73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hedda-78 skrev (36 minutter siden):

Hate er et sterkt ord. Jeg hater ingen. 

(Putin og Hitler og Pol Pot er ganske nærme, da)

Hva med Israel?

Anonymkode: 26e57...3e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva med Israel?

Anonymkode: 26e57...3e0

Å uttale seg om den konflikten der er et minefelt, så det gjør jeg ikke. Det er ikke det denne tråden handler om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg hater ingen med Asperger! De er folk som alle andre. Faktisk... Jeg elsker en person med Asperger over alt på jord. Min egen sønn. At han fikk diagnosen gjorde ingen forskjell. Om mulig, elsket jeg han bare enda mer, og følte bare at nå har vi fått forklaring på hvorfor han alltid har vært "litt pussig" og annerledes. 

Anonymkode: bc7c1...069

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er forskjellige som alle andre, noen fungerer noenlunde normalt, noen overhode ikke. Har ingen grunn til å hate de, har ingenting imot de. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere alltid ment at det ikke burde være et stort problem med å få aspergere ut i jobb med litt tilrettelegging. Det var helt til jeg selv fikk en leder med asperger i en vernet bedrift.

Etter problemene og traumene jeg selv ble utsatt for av denne lederen (i likhet med flere ansatte), har fått meg til å endre mening. Jeg er glad for at jeg kom meg vekk derfra tidsnok og mener nå at det er bedre at enkelte aspergere står uten jobb og har problemet selv, enn å være et problem for flere andre som blir syke av å jobbe med dem. Sorry, not sorry.

Anonymkode: df89d...fdd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på jeg kjenner faktisk en med diagnosen Asberger som er 100 % ufør. Tenker ikke over det. En grei venn/bekjent i forbindelse med en felles hobby. Som oftest veldig trivelig å prate med.

Han kan være litt bastant i meningene sine i blant og det er nå bare sånn. Kommer an på dagen hans. Er han i dårlig humør er det greit å bare si hei kort. Og han har nok med rutinene sine med særinteressene sine, til å mestre alle andre livsområder. Han har ikke fått til å bygge opp noen egne relasjoner utenfor å være sosial med andre i forbindelse med hobbyen sin. Ikke hatt kjæreste eller flørt. Og ikke fått til å få seg en jobb. Og ikke fått i stand sitt eget hjem særlig.

Han jobber litt frivillig. Godhjertet type. Bra person. Ikke noe stygt å si om han. Får han til å jobbe så flott. Og om ikke, så er det helt greit. Kommer an på helsen hans. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.10.2023 den 23.30):

Er så lei av den der «alle sliter med sitt». Javel. Vet ikke hvor mange ganger jeg har fått høre det. «Alle synes det er kjedelig å gå på jobb». «Ingen liker å gjøre husarbeid». Underforstått: du syter, ta deg sammen.

Autisme er en gjennomgripende utviklingsforstyrrelse. Jo, det er vanskeligere for meg å vaske huset. Jo, det er vanskeligere for meg å stå i jobb. Selv om «alle har sitt».

Anonymkode: a28da...6d7

Greia er at det spiller bare ingen rolle hvem som har det verst. Kanskje det er aller verst for meg, kanskje det er verst for deg, men hva så da? Å innta en offerrolle gjør ingen noe godt.

Anonymkode: d5942...624

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke å innta en offerrolle for å vite at man ikke mestrer alt. Det gjelder for alle uføre. De er arbeidsuføre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 18.10.2023 den 20.02):

Jeg har sett en del tråder her om autisme og uføretrygd.
Sistnevnte er noe mange klager over og har sterke meninger om her på KG.
Men jeg lurer på en ting

De som har blitt ufør pga at deres Asperger syndrom forhindrer dem i å fungere i arbeid
som de ikke er interessert i, misliker eller hater du dem?
Jeg kjenner en fyr som hadde det slik. Han begynte å kjede seg så mye at han
dro til legevakta på grunn av.....pessimistiske tanker for å si det på en mild måte.
Han prøvde flere arbeidsplasser utenom hans spesialistfelt, men han ble bare uvel av det og kjedet seg ihjel.
Han har heldigvis funnet seg til rette nå da

Så hva mener dere om folk som er uføre for denne spesifikke grunnen her?
Hater du dem og ser på dem som late idioter?
Fortell

Anonymkode: e234a...2c4

Jeg hater folk som slenger dritt om andre og blander seg i hvorfor andre er ufør, sykemeldt, diagnoser osv! Pass på dere selv. Skam dere! Vær mot andre slik du vil de skal være mot deg! Snakk fint, barna gjør og sier det dere gjør ikke det dere sier de skal si!

Anonymkode: dd7f7...f4c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hater ikke sånne folk nei. Det er ikke bare å sette seg ned og få uføretrygd. Man må gjennom en omfattende og lang behandling. De som får ufør trenger det. Mange får også avslag, selv om de trenger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som har Asperger etter innføringen av ICD-11. Nå er det autisme for alle penga!

Anonymkode: e9d7d...40d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å ikke kunne stå i jobb på grunn av Aspergers handler vel om langt mer enn snevre interesser? Som at det sosiale blir alt for krevende, eller at sanseinntrykk blir for overveldende?

Anonymkode: 947b9...14c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/20/2023 at 8:37 PM, AnonymBruker said:

Jeg har tidligere alltid ment at det ikke burde være et stort problem med å få aspergere ut i jobb med litt tilrettelegging. Det var helt til jeg selv fikk en leder med asperger i en vernet bedrift.

Etter problemene og traumene jeg selv ble utsatt for av denne lederen (i likhet med flere ansatte), har fått meg til å endre mening. Jeg er glad for at jeg kom meg vekk derfra tidsnok og mener nå at det er bedre at enkelte aspergere står uten jobb og har problemet selv, enn å være et problem for flere andre som blir syke av å jobbe med dem. Sorry, not sorry.

Anonymkode: df89d...fdd

Kan du utdype? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.10.2023 den 0.10):

Det er ingen som har Asperger etter innføringen av ICD-11. Nå er det autisme for alle penga!

Anonymkode: e9d7d...40d

Asberger ligger på autisme spekteret. Og diagnoser er ikke en mote sak, skjønner ikke hvor folk tar det fra.

Anonymkode: 03d1c...e2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, AnonymBruker said:

Å ikke kunne stå i jobb på grunn av Aspergers handler vel om langt mer enn snevre interesser? Som at det sosiale blir alt for krevende, eller at sanseinntrykk blir for overveldende?

Anonymkode: 947b9...14c

I tillegg har en god del folk med asperger dårlig CV. De klarte kanskje ikke fullføre utdanningen og de har manglende arbeidserfaring. Da kan det bli vanskelig å få jobb. Er man i tillegg dårlig i jobbintervju som mange med asperger er så blir det jo enda vanskeligere.  Jobbintervju er jo på mange måter en test i sosiale ferdigheter og koder. 

Anonymkode: edee0...b38

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...