Gå til innhold

Crème Fraiche


Catus

Anbefalte innlegg

Enkelt og greit:

Har en boks med Crème Fraiche som går ut på dato i dag. Bør vel brukes i morra, men jeg har ingen idé på hva jeg kan lage. Er visst helt blank i dag..

Har noen et forslag på lur? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fruktpai

125 g smør

250 g hvetemel

30 g sukker

2 eggeplommer

2-3 ss kaldt vann

350 g frukt (f.eks. rabarbra, epler, moreller eller hva du måtte ønske)

1 dl sukker

1 ss potetmel

3 dl crème fraîche

3 eggeplommer

3 ts vaniljesukker

2 eggehviter

1¼ dl sukker

Smuldre smør og mel og ha i sukker. Rør inn eggeplommer og vann. Bland gjerne deigen i en matprosessor. Sett deigen kaldt i ½ time. Kjevle ut deigen til en leiv og kle en paiform. Skjær vekk overflødig deig. Stek bunnen ved 200 °C i ca. 10 minutter til den er litt gyllen.

Skrell frukten, skjær i biter og fordel dem i formen. Dryss over sukker og potetmel. Bland crème fraîche og eggeplommer og smak til med vaniljesukker. Hell blandingen over frukten. Stivpisk eggehvitene til marengsen. Dryss på sukker og pisk videre til marengsmassen er stiv og blank. Sprøyt marengsen som gitter over paien.

Stek kaken ved 170 °C ca. 45 minutter.

Iskake

2 eggehviter

100 g melis

125 g mandler

3 dl crème fraîche

2 eggeplommer

1 ts vaniljesukker

1 appelsin

2 eggehviter

1 dl melis

Visp eggehvitene stive. Tilsett melis, litt etter litt, slik at massen blir blank og seig. Finmal mandlene og vend dem inn i marengsen. Hell i en bakepapirkledt og smurt 24 cm springform og stek ved 180 grader på nederste rille i ca 30 minutter. Avkjøl i formen.

Visp crème fraîche til luftig krem. Tilsett eggeplommer og vaniljesukker sammen med saft og revet skall av appelsinen. Pisk eggehviter og melis stive og vend inn i appelsinkremen. Hell kremen i formen og sett i fryseren minst 6 timer. Hold en varm klut rundt formen for å løsne kake. Anrett på et fat og pynt med appelsinbiter og revet skall. La kaken stå litt i kjøleskap før den serveres, så blir den lettere å skjære i.

Nakkekoteletter i form (4 pers.)

4 store nakkekoteletter

1 gulrot

100 g sellerirot

2 løk

1 ss tomatpuré

1 hvitløksbåt

1 ts timian

½ boks hermetiske tomater

3 dl crème fraîche

Salte og pepre kotelettene og brun dem raskt i litt olje. Legg i en ildfast form. Del grønnsakene i terninger og fres dem litt i en panne. Tilsett tomatpuré, hvitløk og timian. Tilsett hakkede tomater og crème fraîche og kok opp. Salte og pepre og hell over kotelettene. Stek ved 180 grader i 30 minutter. Server gjerne med ovnsbakte poteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Arkana! Du har alltid så mange gode forslag!

Og ut fra ingrediensene på kjøkkenet mitt akkurat nå, tror jeg faktisk at den kotelett-formen din ville passet perfekt!

Tror kanskje jeg lager den imorra jeg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers syns jeg dette er veldig enkelt og godt: mariner fiskefilet (f.eks. laks, sei el.l.) i en ildfast form. Ha over litt creme fraiche, krydder (gressløk, pepper el.l.) og grønnsaker etter smak (jeg bruker løk, tomater etc.) Mariner i ovnen i 15-20 minutter. Server med ris, gratinerte eller kokte poteter, pasta,og/eller dampede grønnsaker. Nydelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...