AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #21 Skrevet 18. oktober 2023 13 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har aldri skrevet jeg ikke forstår hvordan det kan være for andre. Vi er ulike. Men DU vil veldig gjerne at din manglende ordenssans skal være utelukkende pga diagnose. At du kan skylde på det. Kun det. Hvis det var slik, ville alle med samme diagnose vært helt like. Din ordenssans er ikke utelukkende pga diagnose. Anonymkode: 7f389...d09 Du leste ikke teksten fra Pete Walker som har skrevet en av de mest leste selvhjelpsbøkene om å leve med KPTSD hvor han beskriver akkurat det jeg sliter med som en konsekvens med KPTSD, men måtte ta deg tid til å fortelle meg at jeg sliter med manglende eksekutiv fungering fordi jeg overidentifiserer meg med min diagnose? Det er jo utrolig komisk. Jeg velger å fortsette å lese boka til en som har peil heller enn å diskutere med folk som diskuterer ut i fra seg selv uten så mye annen kunnskap eller evne til perspektivtaking. Anonymkode: db450...463 2 3 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #22 Skrevet 18. oktober 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Du leste ikke teksten fra Pete Walker som har skrevet en av de mest leste selvhjelpsbøkene om å leve med KPTSD hvor han beskriver akkurat det jeg sliter med som en konsekvens med KPTSD, men måtte ta deg tid til å fortelle meg at jeg sliter med manglende eksekutiv fungering fordi jeg overidentifiserer meg med min diagnose? Det er jo utrolig komisk. Jeg velger å fortsette å lese boka til en som har peil heller enn å diskutere med folk som diskuterer ut i fra seg selv uten så mye annen kunnskap eller evne til perspektivtaking. Anonymkode: db450...463 Det er tydelig at du leser mye fagstoff på engelsk og bruker disse uttrykkene mye. Da blir det en merkelig kombo av distansering til hvordan DU opplever ting. Det blir som du forsvinner i selvhjelpsbøker og ikke ser skogen for bare trær. Leger bruker folkelige uttrykk når symptomer skal beskrives nettopp for å komme til kjernen av problemet. Hvorfor beskriver du problemet ditt som manglende «eksekutiv fungering» når du enkelt kunne forklart at du hverken klarer å planlegge eller å gjennomføre å rydde? I mylderet av faguttrykk og diagnoser er de fleste problemer til for å løses ved hjelp av noe så enkelt som kunnskap kombinert med sunn fornuft og hjelp fra utsiden. Å lytte til andre selv om man er uenig er en aktiv handling som er gull verd. Anonymkode: f891e...0a2 1 8
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #23 Skrevet 18. oktober 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det er ikke et av kriteriene, nei. Men det er likevel et vanlig problem for alvorlig traumatiserte. Men ikke alle, nei. Men du har kanskje ikke hatt frys som din hoved-traumetilstand? (ref frys, fight, fawn, flight) Anonymkode: db450...463 Selvsagt har jeg hatt det🤦🏼♀️ Men poenget mitt gjelder fortsatt . Anonymkode: c96b1...850
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #24 Skrevet 18. oktober 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ved tunge traumediagnoser, typ, krever langvarig innleggelse, er det vanlig vil jeg si å ikke være istand til selvivaretakelse, inkl organisere og strukturere et voksenlivet på en aldersadekvat måte. Anonymkode: db450...463 Nei sier du sei du…. Anonymkode: c96b1...850
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #25 Skrevet 18. oktober 2023 Nei, det er ikke et kriterie. Noen er rotete som følge av personlighetstrekk. Noen klarer rydde uansett hvor dårlige de er. Newsflash: traumatiske er forskjellige. Anonymkode: 7fb9b...6e5 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #26 Skrevet 18. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har du kun diagnosekriteriene som symptomer? Anonymkode: b1907...f5e Må alt inn med t-skje? Ts skiver hvorfor har jeg problemer med xxxx når andre ikke har problemer med xxx og da blir det naturlig å svare at dette ikke er kriteria. Manglende ordenssans kan man også ha uten å ha en diagnose. Anonymkode: c96b1...850 4
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #27 Skrevet 18. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): For min del har jeg alt du beskriver, men jeg finner ro i å skape orden og rydde. Har alltid vært slik, traumer eller ei. Litt rart du stiller et spørsmål, antar så mye om andre og ikke godtar svar - fordi du vil det skal passe inn i ditt verdensbilde. Anonymkode: 7f389...d09 Dette! Anonymkode: c96b1...850
JaVel Skrevet 18. oktober 2023 #28 Skrevet 18. oktober 2023 Jeg lider også av manglende eksekutiv fungering . Så neste gang noen spør meg om hvorfor det flyter hjemme hos meg, kan jeg bruke det utrykket. Da skjønner de sikkert hvor seriøst problemet mitt er . 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #29 Skrevet 18. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du leste ikke teksten fra Pete Walker som har skrevet en av de mest leste selvhjelpsbøkene om å leve med KPTSD hvor han beskriver akkurat det jeg sliter med som en konsekvens med KPTSD, men måtte ta deg tid til å fortelle meg at jeg sliter med manglende eksekutiv fungering fordi jeg overidentifiserer meg med min diagnose? Det er jo utrolig komisk. Jeg velger å fortsette å lese boka til en som har peil heller enn å diskutere med folk som diskuterer ut i fra seg selv uten så mye annen kunnskap eller evne til perspektivtaking. Anonymkode: db450...463 Jeg har det på samme måte. Kan det være at traumene har satt sine spor så vi ubevisst ikke føler at vi fortjener et ryddig hjem, og tar dårlig vare på oss selv? Anonymkode: a7e58...3fc 2 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #30 Skrevet 18. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du leste ikke teksten fra Pete Walker som har skrevet en av de mest leste selvhjelpsbøkene om å leve med KPTSD hvor han beskriver akkurat det jeg sliter med som en konsekvens med KPTSD, men måtte ta deg tid til å fortelle meg at jeg sliter med manglende eksekutiv fungering fordi jeg overidentifiserer meg med min diagnose? Det er jo utrolig komisk. Jeg velger å fortsette å lese boka til en som har peil heller enn å diskutere med folk som diskuterer ut i fra seg selv uten så mye annen kunnskap eller evne til perspektivtaking. Anonymkode: db450...463 Er dette sinnet ditt også en del av diagnosen? Anonymkode: 7f389...d09 5
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #31 Skrevet 18. oktober 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Det er tydelig at du leser mye fagstoff på engelsk og bruker disse uttrykkene mye. Da blir det en merkelig kombo av distansering til hvordan DU opplever ting. Det blir som du forsvinner i selvhjelpsbøker og ikke ser skogen for bare trær. Leger bruker folkelige uttrykk når symptomer skal beskrives nettopp for å komme til kjernen av problemet. Hvorfor beskriver du problemet ditt som manglende «eksekutiv fungering» når du enkelt kunne forklart at du hverken klarer å planlegge eller å gjennomføre å rydde? I mylderet av faguttrykk og diagnoser er de fleste problemer til for å løses ved hjelp av noe så enkelt som kunnskap kombinert med sunn fornuft og hjelp fra utsiden. Å lytte til andre selv om man er uenig er en aktiv handling som er gull verd. Anonymkode: f891e...0a2 DET HER. Velger å sitere innlegget fordi jeg synes det burde stå som siste ord i det her. Les det førti ganger, TS. Anonymkode: 49359...97f 3 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #32 Skrevet 18. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): DET HER. Velger å sitere innlegget fordi jeg synes det burde stå som siste ord i det her. Les det førti ganger, TS. Anonymkode: 49359...97f Hvorfor så aggressiv? Anonymkode: c96b1...850 3
JaVel Skrevet 18. oktober 2023 #33 Skrevet 18. oktober 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg har det på samme måte. Kan det være at traumene har satt sine spor så vi ubevisst ikke føler at vi fortjener et ryddig hjem, og tar dårlig vare på oss selv? Anonymkode: a7e58...3fc Hallo. Det er haugevis av folk som " sliter" med rotete hjem, skal man dermed tolke det som at man ikke fortjener et ryddig hjem? Kanskje jeg skal si det neste gang når noen treer inn i mitt i rotete hjem. Da får sikkert folk så stor omsorg for meg, at de rydder hjemmet mitt gratis, mange lure triks her . 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #34 Skrevet 18. oktober 2023 Hahahaha. Hva er grunnen til så sterke reaksjoner? Just for the record går jeg i terapi fordi jeg sliter så mye med frys-reaksjon at den delen av hjernen som organiserer og strukturerer ikke virker hos meg mesteparten av tiden. Det har absolutt ikke alltid vært sånn, og jeg håper, kommer ikke alltid til å være sånn. Jeg skrev innlegget i håp om "commiseration" fra andre med lignende plager, men får altså svar fra et-par som mener å ha samme diagnose men absolutt ikke sliter med det samme ergo er dette et personlighetstrekk og annet småbøllete svada basert på egne erfaringer. Jaja. Har ikke så mye mer å si om det. Whatever makes you happy. I mellomtiden fortsetter jeg i terapi og velger å høre på fagfolk som kan endel bedre om dette enn dere som strengt tatt bare er eksperter på dere selv. Det er talende nok at dere ikke engang har lest linken jeg la med. Ang at jeg leser om dette: boka ble anbefalt meg av psykologen min. Jeg lever et liv hvor kun et-par av mine aller nærmeste vet hva jeg sliter med. Klassisk KG! KG-kjerringers mangel på empati og kunnskap har aldri stått i veien for en real nedsabling av TS basert på egne erfaringer og følelser. Ts. Anonymkode: db450...463 2 3 3
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #35 Skrevet 18. oktober 2023 Har du vurdert å eie færre ting, TS? Begrense muligheten for kaos og rot. Selg unna, gi bort eller kast ting du ikke trenger. I gode perioder tar du det du klarer. Hva sier behandleren din? Anonymkode: e113a...cff
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #36 Skrevet 18. oktober 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Har du vurdert å eie færre ting, TS? Begrense muligheten for kaos og rot. Selg unna, gi bort eller kast ting du ikke trenger. I gode perioder tar du det du klarer. Hva sier behandleren din? Anonymkode: e113a...cff Det også krever en viss evne til å organisere. Behandleren sier jeg har lammet den delen av hjernen/følelsene som styrer handlekraft fordi jeg er konstant i frys-tilstand. Tar tid å endre, men er forsåvidt i gang. Bare veldig utålmodig. Har ikke gitt opp, altså. Ser på youtube-video'r for inspo. Tar sobril av andre grunner en sjelden gang i blant og da går det som en lek å få gjort ting. Ellers er jeg bare lammet. Takk for et respektfullt svar! Ts. Anonymkode: db450...463 4
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #37 Skrevet 18. oktober 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hahahaha. Hva er grunnen til så sterke reaksjoner? Just for the record går jeg i terapi fordi jeg sliter så mye med frys-reaksjon at den delen av hjernen som organiserer og strukturerer ikke virker hos meg mesteparten av tiden. Det har absolutt ikke alltid vært sånn, og jeg håper, kommer ikke alltid til å være sånn. Jeg skrev innlegget i håp om "commiseration" fra andre med lignende plager, men får altså svar fra et-par som mener å ha samme diagnose men absolutt ikke sliter med det samme ergo er dette et personlighetstrekk og annet småbøllete svada basert på egne erfaringer. Jaja. Har ikke så mye mer å si om det. Whatever makes you happy. I mellomtiden fortsetter jeg i terapi og velger å høre på fagfolk som kan endel bedre om dette enn dere som strengt tatt bare er eksperter på dere selv. Det er talende nok at dere ikke engang har lest linken jeg la med. Ang at jeg leser om dette: boka ble anbefalt meg av psykologen min. Jeg lever et liv hvor kun et-par av mine aller nærmeste vet hva jeg sliter med. Klassisk KG! KG-kjerringers mangel på empati og kunnskap har aldri stått i veien for en real nedsabling av TS basert på egne erfaringer og følelser. Ts. Anonymkode: db450...463 I alle dager. Jeg skriver først og fremst utifra noe annet enn egne erfaringer, men du blir bare irritert. Jeg skriver utfra fag, diagnosekriterier osv. Men for all del, man hører det msn vil høre. Anonymkode: 7fb9b...6e5 4
Gjest theTitanic Skrevet 18. oktober 2023 #38 Skrevet 18. oktober 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hva gjør at noen er kjemperyddig av seg til tross for (K)PTSD mens andre blir noen ordentlig surrehuer? Jeg ser rot og uorden men derfra til å faktisk skjønne hva som må gjøres får jeg ikke til. Jeg forstår ikke hva jeg kan gjøre for å bli bedre. Det er et ordentlig handicap. Er fortvila! Anonymkode: db450...463 Hvert menneske har forskjellige personligheter og dertil forskjellig ordenssans. Det har ingenting med kpstd å gjøre. Skjønner du ikke hva som må skje for å få det ryddig så har du ikke lært det av foreldrene dine. Det finnes masse gode og inspirerende organiserings og ryddevideoer på YouTube. Først og fremst må du kaste alle unødvendige ting og alt søppel. Så må ting ha et sted å være. En oppbevaringsmulighet. Hvis du alltid legger tilbake ting etter å ha brukt dem så blir det aldri nytt rot. Legger du alltid alt tilbake blir det veldig enkelt å holde rent også. Trenger du en motivasjon så kan det være ; om jeg vasker dette gulvet raskt så kan jeg gjøre det i reklamepausen når jeg ser yndlingsserien min og har derfor ikke brukt unødvendig tid/tatt tid fra noe jeg har lyst til for å få det gjort.
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #39 Skrevet 18. oktober 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Ved tunge traumediagnoser, typ, krever langvarig innleggelse, er det vanlig vil jeg si å ikke være istand til selvivaretakelse, inkl organisere og strukturere et voksenlivet på en aldersadekvat måte. Anonymkode: db450...463 Hvilke traumediagnoser «krever langvarig innleggelse»? Ingen. Noen få mennesker med traumer legges i perioder inn, det er noe annet. Flertallet med disse diagnosene lever utenfor institusjon. Og om man først er så uheldig å være syk av en art som krever innleggelse så er ikke ordenssans en del av kriteriene for å legge noen inn eller ei. Manglende selvivaretakelsesevne kan innebære lav evne til organisering, såklart, men lav evne til organisering alene er ikke del av det som vurderes når noen skal inn. Anonymkode: 47265...f3b 4
Nekinn@ Skrevet 18. oktober 2023 #40 Skrevet 18. oktober 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Hahahaha. Hva er grunnen til så sterke reaksjoner? Just for the record går jeg i terapi fordi jeg sliter så mye med frys-reaksjon at den delen av hjernen som organiserer og strukturerer ikke virker hos meg mesteparten av tiden. Det har absolutt ikke alltid vært sånn, og jeg håper, kommer ikke alltid til å være sånn. Jeg skrev innlegget i håp om "commiseration" fra andre med lignende plager, men får altså svar fra et-par som mener å ha samme diagnose men absolutt ikke sliter med det samme ergo er dette et personlighetstrekk og annet småbøllete svada basert på egne erfaringer. Jaja. Har ikke så mye mer å si om det. Whatever makes you happy. I mellomtiden fortsetter jeg i terapi og velger å høre på fagfolk som kan endel bedre om dette enn dere som strengt tatt bare er eksperter på dere selv. Det er talende nok at dere ikke engang har lest linken jeg la med. Ang at jeg leser om dette: boka ble anbefalt meg av psykologen min. Jeg lever et liv hvor kun et-par av mine aller nærmeste vet hva jeg sliter med. Klassisk KG! KG-kjerringers mangel på empati og kunnskap har aldri stått i veien for en real nedsabling av TS basert på egne erfaringer og følelser. Ts. Anonymkode: db450...463 Måten du ordlegger deg på og "angriper" meningsmotstandere viser dårlig utviklet selvkritisk tekning. Når man hevder at meningsmotstandere "sabler" ned TS eller bruker argumentasjon som "hahahaha" så tyder det ikke på annet en mangel på argumenter. I alt vi er og alt vi gjør så bør all kommunikasjon ha som utgangspunkt å formidle og lytte. Å diskutere handler om å utveksle meninger og synspunkter. Her kommer ofte erfaring og følelser inn i bildet, på godt og vondt - for alle. Å bli anbefalt lesestoff og å lese faglitteratur er i utgangspunktet en fornuftig ting men jeg tenker det i stor grad handler blant annet om å få bedre selvinnsikt og få verktøy som kan hjelpe en selv i veien videre. Om man kun leter etter et svar som bekrefter ens egne tanker så vil man aldri finne løsninger. Veldig mange lever med KPTSD diagnose og felles for dem, som alle andre, er at ingen er like. Man har selvfølgelig diagnosekriterier og endel fellestrekk, men dette finner man hos alle - diagnose eller ikke. Om for eksempel mangel på ordenssans kan settes i sammenheng med å ha KPTSD så er verken opplevelsen av det eller løsningen på det, felles. Å ha eller få en diagnose bør aldri definere deg. Det kan og bør gi deg et utgangspunkt for bedre forståelse av utfordringer dine og et utgangspunkt for å finne verktøy som kan hjelpe deg videre i livet. Men det er på et generelt grunnlag og ikke knyttet til hver enkelt utfordring vi har på detaljnivå. Det er ikke slik at alle andre som KPTSD og manglende ordenssans har en felles løsning for å håndtere det. 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå