AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #1 Skrevet 17. oktober 2023 Hva gjør at noen er kjemperyddig av seg til tross for (K)PTSD mens andre blir noen ordentlig surrehuer? Jeg ser rot og uorden men derfra til å faktisk skjønne hva som må gjøres får jeg ikke til. Jeg forstår ikke hva jeg kan gjøre for å bli bedre. Det er et ordentlig handicap. Er fortvila! Anonymkode: db450...463 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #2 Skrevet 17. oktober 2023 Hvorfor tror du det handler om diagnosen din? Anonymkode: 1f0e9...ca4 6
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #3 Skrevet 17. oktober 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hvorfor tror du det handler om diagnosen din? Anonymkode: 1f0e9...ca4 Manglende eksekutiv funksjon. Det er vanlig ved mange diagnoser. Jeg var ikke sånn før. Anonymkode: db450...463 2 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #4 Skrevet 17. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva gjør at noen er kjemperyddig av seg til tross for (K)PTSD mens andre blir noen ordentlig surrehuer? Jeg ser rot og uorden men derfra til å faktisk skjønne hva som må gjøres får jeg ikke til. Jeg forstår ikke hva jeg kan gjøre for å bli bedre. Det er et ordentlig handicap. Er fortvila! Anonymkode: db450...463 Fordi det ikke har noe med k-ptsd å gjøre. Anonymkode: c96b1...850
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #5 Skrevet 17. oktober 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Fordi det ikke har noe med k-ptsd å gjøre. Anonymkode: c96b1...850 Hvordan kan du si det? Det har mye med traumer å gjøre. Vet du hva eksekutiv fungering er, egentlig? Ts. Anonymkode: db450...463 6 2 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #6 Skrevet 17. oktober 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Hvordan kan du si det? Det har mye med traumer å gjøre. Vet du hva eksekutiv fungering er, egentlig? Ts. Anonymkode: db450...463 Fordi jeg selv har diagnosen og ordenssans ikke er et diagnosekriterier. Og du trenger ikke belære meg takk. Har levd med mine traumer i over 35 år. Anonymkode: c96b1...850 8
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #7 Skrevet 17. oktober 2023 14 minutter siden, AnonymBruker said: Fordi jeg selv har diagnosen og ordenssans ikke er et diagnosekriterier. Og du trenger ikke belære meg takk. Har levd med mine traumer i over 35 år. Anonymkode: c96b1...850 Det er ikke et av kriteriene, nei. Men det er likevel et vanlig problem for alvorlig traumatiserte. Men ikke alle, nei. Men du har kanskje ikke hatt frys som din hoved-traumetilstand? (ref frys, fight, fawn, flight) Anonymkode: db450...463 7 5
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #8 Skrevet 18. oktober 2023 33 minutter siden, AnonymBruker said: Fordi jeg selv har diagnosen og ordenssans ikke er et diagnosekriterier. Og du trenger ikke belære meg takk. Har levd med mine traumer i over 35 år. Anonymkode: c96b1...850 Ved tunge traumediagnoser, typ, krever langvarig innleggelse, er det vanlig vil jeg si å ikke være istand til selvivaretakelse, inkl organisere og strukturere et voksenlivet på en aldersadekvat måte. Anonymkode: db450...463 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #9 Skrevet 18. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det er ikke et av kriteriene, nei. Men det er likevel et vanlig problem for alvorlig traumatiserte. Men ikke alle, nei. Men du har kanskje ikke hatt frys som din hoved-traumetilstand? (ref frys, fight, fawn, flight) Anonymkode: db450...463 For min del har jeg alt du beskriver, men jeg finner ro i å skape orden og rydde. Har alltid vært slik, traumer eller ei. Litt rart du stiller et spørsmål, antar så mye om andre og ikke godtar svar - fordi du vil det skal passe inn i ditt verdensbilde. Anonymkode: 7f389...d09 5 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #10 Skrevet 18. oktober 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Fordi jeg selv har diagnosen og ordenssans ikke er et diagnosekriterier. Og du trenger ikke belære meg takk. Har levd med mine traumer i over 35 år. Anonymkode: c96b1...850 Har du kun diagnosekriteriene som symptomer? Anonymkode: b1907...f5e 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #11 Skrevet 18. oktober 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: For min del har jeg alt du beskriver, men jeg finner ro i å skape orden og rydde. Har alltid vært slik, traumer eller ei. Litt rart du stiller et spørsmål, antar så mye om andre og ikke godtar svar - fordi du vil det skal passe inn i ditt verdensbilde. Anonymkode: 7f389...d09 Det er jo ikke rart i det hele tatt. Om man reagerer med fight, freeze, fawn eller flight har mye å si med hvorvidt man har handlekraft eller ikke. De med freeze som hovedsymptom (m.m.) klarer jo ikke engang det du snakker om. Dette er ikke synsing tatt ut av lufta, men forskning fra f.eks. Pete Walker "From striving to thriving" om hvordan leve med KPTSD. Spørsmålet mitt var ikke til deg som aldri har slitt med handlekraft til tross for KPTSD, men til de som faktisk skjønner hva jeg snakker om. Ts. Anonymkode: db450...463 7 4
Skriblerinna Skrevet 18. oktober 2023 #12 Skrevet 18. oktober 2023 Spørsmålet ditt er hvorfor noen sliter med dette og andre ikke, og jeg tror svaret er så enkelt at vi rammes forskjellig av alt, fordi vi er ulike som personer i utgangspunktet og har opplevd ulike saker som har gitt oss den diagnosen du refererer til. Så enkelt tror jeg det er:) man har både mye til felles og lite til felles med hverandre, vi som deler diagnose. 5 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #13 Skrevet 18. oktober 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Spørsmålet mitt var ikke til deg som aldri har slitt med handlekraft til tross for KPTSD, men til de som faktisk skjønner hva jeg snakker om. Jeg vil tro det er lettere å få relevante svar om du ikke vinkler det som om KPTSD er problemet, men heller det at du mangler ordenssans. Det er mange som ikke klarer å holde det ryddig, flere har ingen diagnoser i det hele tatt. Anonymkode: 1f0e9...ca4 4
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #14 Skrevet 18. oktober 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det er jo ikke rart i det hele tatt. Om man reagerer med fight, freeze, fawn eller flight har mye å si med hvorvidt man har handlekraft eller ikke. De med freeze som hovedsymptom (m.m.) klarer jo ikke engang det du snakker om. Dette er ikke synsing tatt ut av lufta, men forskning fra f.eks. Pete Walker "From striving to thriving" om hvordan leve med KPTSD. Spørsmålet mitt var ikke til deg som aldri har slitt med handlekraft til tross for KPTSD, men til de som faktisk skjønner hva jeg snakker om. Ts. Anonymkode: db450...463 Jeg fryser. Men man er jo ikke i freeze hele dagen lang. Hvorfor er du så negativ og angripende? Du klarer tydeligvis å skrive innlegg på KG, kanskje du skal bruke de minuttene på å rydde heller? Anonymkode: 7f389...d09 5 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #15 Skrevet 18. oktober 2023 Skriblerinna skrev (13 minutter siden): Spørsmålet ditt er hvorfor noen sliter med dette og andre ikke, og jeg tror svaret er så enkelt at vi rammes forskjellig av alt, fordi vi er ulike som personer i utgangspunktet og har opplevd ulike saker som har gitt oss den diagnosen du refererer til. Så enkelt tror jeg det er:) man har både mye til felles og lite til felles med hverandre, vi som deler diagnose. Nettopp. Vi er ikke én diagnose. Vi er ikke like. Vi er individer og har en personlighet i bunn også. Anonymkode: 7f389...d09 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #16 Skrevet 18. oktober 2023 (endret) AnonymBruker skrev (På 18.10.2023 den 10.39): Jeg fryser. Men man er jo ikke i freeze hele dagen lang. Hvorfor er du så negativ og angripende? Du klarer tydeligvis å skrive innlegg på KG, kanskje du skal bruke de minuttene på å rydde heller? Anonymkode: 7f389...d09 Ærlig talt. Du skriver om noe som tydeligvis ikke er et problem for deg og som du derfor ikke forstår hvorfor kan være et problem for andre med samme diagnose som deg. Det er da virkelig ikke jeg som er negativ, men du som er "invalidating". Var bare teit å lage innlegg her. Fant svar hos Pete Walker. I en tekst om fight, freeze, fawn, flight: It is usually the most profoundly abandoned child - "the lost child" - who is forced to "choose" and habituate to the freeze response (the most primitive of the 4Fs). Unable to successfully employ fight, flight or fawn responses, the freeze type's defenses develop around classical dissociation, which allows him to disconnect from experiencing his abandonment pain, and protects him from risky social interactions - any of which might trigger feelings of being reabandoned. https://pete-walker.com/fourFs_TraumaTypologyComplexPTSD.htm Anonymkode: db450...463 Fjernet deler av sitatet på grunnlag av regelen om gjengivelse av innhold fra ekstern side. Perelandra, mod. Endret 23. oktober 2023 av Perelandra 3 10
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #17 Skrevet 18. oktober 2023 (endret) AnonymBruker skrev (På 18.10.2023 den 10.43): Ærlig talt. Du skriver om noe som tydeligvis ikke er et problem for deg og som du derfor ikke forstår hvorfor kan være et problem for andre med samme diagnose som deg. Det er da virkelig ikke jeg som er negativ, men du som er "invalidating". Var bare teit å lage innlegg her. Fant svar hos Pete Walker. I en tekst om fight, freeze, fawn, flight: It is usually the most profoundly abandoned child - "the lost child" - who is forced to "choose" and habituate to the freeze response (the most primitive of the 4Fs). Unable to successfully employ fight, flight or fawn responses, the freeze type's defenses develop around classical dissociation, which allows him to disconnect from experiencing his abandonment pain, and protects him from risky social interactions - any of which might trigger feelings of being reabandoned. https://pete-walker.com/fourFs_TraumaTypologyComplexPTSD.htm Anonymkode: db450...463 Fjernet deler av sitatet på grunnlag av regelen om gjengivelse av innhold fra ekstern side. Perelandra, mod. Jeg har aldri skrevet jeg ikke forstår hvordan det kan være for andre. Vi er ulike. Men DU vil veldig gjerne at din manglende ordenssans skal være utelukkende pga diagnose. At du kan skylde på det. Kun det. Hvis det var slik, ville alle med samme diagnose vært helt like. Din ordenssans er ikke utelukkende pga diagnose. Anonymkode: 7f389...d09 Endret 23. oktober 2023 av Perelandra 4 2
Skriblerinna Skrevet 18. oktober 2023 #18 Skrevet 18. oktober 2023 Jeg syns forøvrig det kan virke som at du overidentifiserer deg med diagnosen din. Dette er ikke ment som kritikk, bare som et vennlig råd om å ikke se alt du er i lys av diagnosen din. Kanskje ville du hatt vansker med å holde orden uavhengig av om du hadde de opplevelsene du har hatt som har skapt problemer for deg. Ikke glem at du er et mangefasettert menneske med styrker og svakheter uavhengig av dine traumer og reaksjoner på dem. 8 4
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #19 Skrevet 18. oktober 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg har aldri skrevet jeg ikke forstår hvordan det kan være for andre. Vi er ulike. Men DU vil veldig gjerne at din manglende ordenssans skal være utelukkende pga diagnose. At du kan skylde på det. Kun det. Hvis det var slik, ville alle med samme diagnose vært helt like. Din ordenssans er ikke utelukkende pga diagnose. Anonymkode: 7f389...d09 Åh herregud. Du forstår jo virkelig ikke teksten jeg la ut. Pete Walker har masse tekst om dette, hvilken del av personligheten som preges avhengig av traumegrad-og traumerespons. Jeg sier jo at jeg HAR HATT ordenssans. Nå er jeg i en periode med flare-up av div emosjonelle traumeflashbacks og klarer ikke å se orden. Samtidig har jeg jo venner som er som deg som aldri har hatt det problemet. Jeg vet ikke om du kan forstå at det er et enormt TRAUMERELATERT handicap selvom du aldri selv har hatt akkurat denne veldige vanlige konsekvensen av KPTSD? Du er jo nesten bøllete nå. Anonymkode: db450...463 2 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #20 Skrevet 18. oktober 2023 7 minutter siden, Skriblerinna said: Jeg syns forøvrig det kan virke som at du overidentifiserer deg med diagnosen din. Dette er ikke ment som kritikk, bare som et vennlig råd om å ikke se alt du er i lys av diagnosen din. Kanskje ville du hatt vansker med å holde orden uavhengig av om du hadde de opplevelsene du har hatt som har skapt problemer for deg. Ikke glem at du er et mangefasettert menneske med styrker og svakheter uavhengig av dine traumer og reaksjoner på dem. 👆🏻 Anonymkode: 48fae...0ea 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå