Gå til innhold

Hvorfor problemer med knærne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har i lengre tid slitt med smerter i venstre kne. Det startet med knepping og klikking, før det ble veldig vondt. Tatt mr, og gjort øvelser fra fysio. Ble bedre etter ca 3 med, men så ble det verre igjen. I det siste har det kjentes ut som det samme kommer til å skje med det andre kneet. Hva er det som kan være grunnen til dette nå når jeg prøver å trene opp musklene i beina? Er veldig anspent i kroppen, og stiv og vond i ryggen. Kan dette være en årsak? Prøver å tøye daglig. Er 40 år.

Anonymkode: 17f94...639

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Menisken som et skadet?

Sjekk ut taping med kinesiotape for menisk-skader. Det har reddet meg.

Hjelper også å stimulere/styrke lår-muskulatur.

Anonymkode: ecd97...884

Skrevet

Det er menisken som er skadet, men har ikke vært utsatt for noe skade.. Jeg gjør øvelser fra fysio som skal styrke lårmuskulatur i begge beina, men så begynner det å gjøre vondt i det andre kneet også. Forstår det bare ikke.

Skrevet

Min erfaring med mangeårige lager i knærne, som kommer og går er at det ofte kommer fra en beinhinnebetennelse foran på leggene, denne går opp på innsiden av knærne, og gjør vondt når man masserer i området.

Beinhinnebetennelse kommer ofte fra bak på leggene, dersom man løper endel.

Jeg masserer derfor alltid selve beinhinnebetennelsen både foran på leggene og på innsiden av knærne med massasjeolje, det skal gjøre vondt, da settes det istand en repareringsprosess i området som gjør at smertene forsvinner.

Bare et tips, jeg har aldri blitt bedre ved hjelp av øvelser fra fysio noen gang, men massasje hjelper meg.

Anonymkode: e428c...3bc

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Har i lengre tid slitt med smerter i venstre kne. Det startet med knepping og klikking, før det ble veldig vondt. Tatt mr, og gjort øvelser fra fysio. Ble bedre etter ca 3 med, men så ble det verre igjen. I det siste har det kjentes ut som det samme kommer til å skje med det andre kneet. Hva er det som kan være grunnen til dette nå når jeg prøver å trene opp musklene i beina? Er veldig anspent i kroppen, og stiv og vond i ryggen. Kan dette være en årsak? Prøver å tøye daglig. Er 40 år.

Hva sa MR? Der har du vel svaret?

Anonymkode: ee99b...72b

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva sa MR? Der har du vel svaret?

Anonymkode: ee99b...72b

Det var ruptur i menisken. Degenerativ, slitasje eller noe. Og da må man gjøre øvelser og trene. Akkurat det jeg gjør, men så kommer det problemer fra det friske kneet og. Aldri gjort noe som skulle tilsi at jeg fikk skirasje. Ikke jogget på asfalt, ikke hatt jobber med mye knesitting, ikke toppidrettsutøver..

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Min erfaring med mangeårige lager i knærne, som kommer og går er at det ofte kommer fra en beinhinnebetennelse foran på leggene, denne går opp på innsiden av knærne, og gjør vondt når man masserer i området.

Beinhinnebetennelse kommer ofte fra bak på leggene, dersom man løper endel.

Jeg masserer derfor alltid selve beinhinnebetennelsen både foran på leggene og på innsiden av knærne med massasjeolje, det skal gjøre vondt, da settes det istand en repareringsprosess i området som gjør at smertene forsvinner.

Bare et tips, jeg har aldri blitt bedre ved hjelp av øvelser fra fysio noen gang, men massasje hjelper meg.

Jeg har jogget noen få ganger, ikke langt om gangen, og ikke på asfalt. Gjør ikke det lenger etter jeg fikk vondt, tar ikke sjansen. Jeg er veldig stiv i korsryggen og hoftene, vet ikke lm det kan virke inn på knærne. Tøyer hver dag.

Skrevet

Ryggproblemer kan gi feilbelastning under gange, fordi man anstrenger seg når man går, så blir det en annen belastning enn normalt.

Jeg har hatt ryggproblemer i tre år, og da går jeg annerledes enn før. Så nå det siste året har lårhalsen og hofteleddsskålen begynt å bli smertefull. MR viste betennelse, pga feilbelastning over tid. Kan knapt ligge på siden, det gjør vondt. 

Feilbelastninger pga smerter i en annen kroppsdel kan gjøre mye skade nedover.

Anonymkode: 2fcc7...716

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det var ruptur i menisken. Degenerativ, slitasje eller noe. Og da må man gjøre øvelser og trene. Akkurat det jeg gjør, men så kommer det problemer fra det friske kneet og. Aldri gjort noe som skulle tilsi at jeg fikk skirasje. Ikke jogget på asfalt, ikke hatt jobber med mye knesitting, ikke toppidrettsutøver..

Tenker at du belaster det friske kneet mye mer enn vanlig nå. Dette kan være helt ubevisst. :) Bare fortsett med å gjøre øvelser ! Jeg har operert venstre kne for ødelagt menisk og ryket korsbånd. Det var en stund hvor jeg fikk litt samme symptomer som deg i det høyre kneet mitt. Det som var friskt. Kom frem til i samråd med fysioterapaut at det var fordi at jeg belastet det høyre kneet mer enn vanlig da det venstre var skadet. Dette var ikke noe jeg tenkte på heller. Helt ubevisst,men det var ialefall det som var tilfellet hos meg. :)  

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har jogget noen få ganger, ikke langt om gangen, og ikke på asfalt. Gjør ikke det lenger etter jeg fikk vondt, tar ikke sjansen. Jeg er veldig stiv i korsryggen og hoftene, vet ikke lm det kan virke inn på knærne. Tøyer hver dag.

Men sitter vondten på innsiden av knærne?

Da kan du forsøke å massere, til det gjør vondt, så settes repareringsprosessen igang.....

Som sagt så har jeg aldri hatt noe som helsst bedring av fysio, og øvelser, kun blitt verre.

Grunnen til at jeg testet egen-massasje er at jeg for noen år siden gikk til privat fysio som brukte trykkbølgebehandling - det fungerer litt på samme måte som hard massasje, det skaper en "skade" i området som gjør at kroppen starter å fikse problemet selv. Det ble jeg bra av, men siden det koster endel for 4-5 behandlinger prøvde jeg å massere.

Det fungerer for meg......

Skrevet

Dette fant jeg på internett. Hvorfor er ikke dette kjent i Norge? Har aldri hørt noe om dette fra noen av de jeg har vært til sjekk eller behandling hos. Jeg har svake hofter har jeg fått hørt tidligere da jeg var hos osteopat for noe annet. Fikk øvelser som jeg har gjort. Har øvelser for både hofter, korsrygg, skuldre, kne osv, så de for hoftene har blitt glemt nå som jeg har øvelser for alle mulige andre plager.. 

When it comes to degenerative meniscus tears the two most common causes are weakness of the hips/ankles and tightness of the ankle/knee muscles.

Skrevet

grunnen til at det andre kneet nå blir vondt er vel fordi du overkompenserer og ikke belaster det første kneet som du skal kanskje? 

Anonymkode: bce58...682

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...