AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #21 Skrevet 17. oktober 2023 Det finnes mange ulike "grunner". Noen mobber fordi de, som du sier, ikke har det bra selv og lar det gå ut over andre. Noen mobber for å ikke bli mobbet selv. Noe i miljøet utgjør en "trussel", og det tryggeste er å mobbe. Noen mobber fordi de syns det er morsomt. F.eks går de i klasse med et barn som ser annerledes ut, f.eks en kortvokst. De får denne eleven til å gjøre ting som de syns ser morsomt ut. Eller de mobber en elev som blir fort sint. De syns det er gøy når eleven klikker og raserer hele klasserommet. Noen har lært mobbeoppførsel og vet ikke om annet. De kan komme fra en familie eller et miljø der sånt er normalt. Noen har ikke lært å regulere følelser og sinne, og kan fort skylde på og bli sinte på andre hvis de gjør noe feil e.l. Har man vokst opp i et dårlig hjem kan man reagere med aggresjon enten innover eller utover. Innover, altså at de lar det gå ut over seg selv og utvikler depresjon eller andre psykiske lidelser. Utover, som at de mobber andre. Noen kaller man "løvetannbarn", det er de som til tross for en dårlig oppvekst klarer seg veldig fint. En løvetann som vokser opp gjennom sprekkene i betongen og blomstrer. Anonymkode: c5f82...4df 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #22 Skrevet 17. oktober 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Barn som blir mobbet seirer ofte ikkje ifra hverken til lærere eller foreldre før de begynner å endre adferd, og da er skaden allerede har skjedd. Anonymkode: e5df8...05f Jeg tenkte på de såkalt ressurssterke foreldrene til mobberne Anonymkode: 0f0e1...b66
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #23 Skrevet 17. oktober 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Og jeg hadde det helt greit hjemme, men mobbet likevel. Noen mobbere har det nok ikke greit hjemme, men det er bare en mulig forklaring. Anonymkode: a3d9d...26d Hva tror du var grunnen til at du mobbet? Anonymkode: 0f0e1...b66
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #24 Skrevet 17. oktober 2023 Noen er bare født sånn. Akkurat som psykopater er født psykopater. De som får for lite oppmerksomhet og omsorg, og det har ingenting med materielle ressurser å gjøre. Mobberne bor like gjerne i en stor og dyr villa som i en sosialbolig. Anonymkode: 83c6a...070 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #25 Skrevet 17. oktober 2023 Tror det er unger som ikke har det bra hjemme. Og som derfor utagerer mot andre. Som ødelegger for klassen og/eller mobbet enkeltelever. Eneste måten å hevde seg på. Anonymkode: efc00...dde
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #26 Skrevet 17. oktober 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Vi har barn som blei mobbet på ungdomskolen, og har vert svingdørpassent ved psykiatrisk avdelingee.De blei mobbet av barn fra det som blei omtalt som ressursterke foreldr Når eit barn blir mobbet så er det oftest en hel familie som blir offer for denne "jevelskapen" og kan derfor reise spørsmål hva som betraktes som ressursterke foreldre. Anonymkode: e5df8...05f Samme her. Noe som har ført til at jeg er så på vakt for den minste lille ting som kan ligne på mobbing/utestenging til de yngre søsknene til barnet som ble mobbet. Jeg er også for offentlig lynsjing av foreldre til mobbere, etter denne opplevelsen. Anonymkode: 3fe48...1a4
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #27 Skrevet 17. oktober 2023 Selv vokste eg opp på eit mindre sted der ordet mobbing var heilt ukjent. Skolen hadde omlag 50 elever, og dei fleste hadde slektsforhold til hverandre, og dei ein gjekk på skole saman med var dine venner også på fritiden. Når barn mobber andre barn så handler det om manglende grensesetting i hjemmet. Klasseskille i samfunnet har økt de senere årene, og klasseskille er ofte ein kilde til mobbing av barn som føler på utenforskapet i samfunnet av barn av foreldre som har god råd. Barn av foreldre som har 3-4-5 barn har oftest dårlige råd en foreldre med 1 eller 2 barn .Foreldre med flere barn gir barna god omsorg, men begrensninger i forhold til matriell standard. Anonymkode: e5df8...05f
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #28 Skrevet 17. oktober 2023 Når man ser hvor ufine og fæle folk her inne på kg er mot hverandre, er det vel ikke rart barn mobber. De lærer vel fra foreldrene sine Anonymkode: 61097...a09 1 1 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #29 Skrevet 17. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): At mobberne visstnok "har det vanskelig hjemme" er i alle fall piss preik! Jeg hadde det overhodet ikke greit på hjemmebane jeg heller, og ikke all verdens selvtillit når jeg var i den alderen der. Men likevel ville jeg aldri funnet på den dritten som jeg var vitne til - eller som jeg ble utsatt for selv. Anonymkode: 7e56a...801 Her på kg er det mobberene det er synd på og mobberen er helt fratatt skyld fordi de var jo tross alt barn og ikke forsto konsekvensene 🤬 Anonymkode: 9b513...21e
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #30 Skrevet 17. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Når man ser hvor ufine og fæle folk her inne på kg er mot hverandre, er det vel ikke rart barn mobber. De lærer vel fra foreldrene sine Anonymkode: 61097...a09 Ordbruket har avgjordt endret seg også på KG. Anonymkode: e5df8...05f
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #31 Skrevet 17. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Når man ser hvor ufine og fæle folk her inne på kg er mot hverandre, er det vel ikke rart barn mobber. De lærer vel fra foreldrene sine Anonymkode: 61097...a09 Dette! Og i den tråden om foreldre som hadde mobbet som barn så man ganske klart at flere av de som innrømmet at de hadde mobbet som barn ikke akkurat hadde sluttet med det selvom de selv liker å tro det og da er det veldig lett for deres barn og gå i samme fotspor. Anonymkode: 9b513...21e 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #32 Skrevet 17. oktober 2023 De som frykter mest å bli mobbet/gjort narr av selv blir lettere selv mobbere. De som tror de kan heve seg selv opp ved å trykke andre ned. Anonymkode: bad13...5f0 1
Gringo01 Skrevet 17. oktober 2023 #33 Skrevet 17. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Når jeg har sett tråder om dette på KG tidligere, så blir mye forklart med oppdragelsesforhold. Det tror jeg på. De værste bøllene på barne - og ungdomsskolen hadde lite ressurssterke foreldre. Det virket som om de var null tilstede i barnas liv. MEN hvis dette alltid stemte så ville det vært enda flere mobbere blant barn. Blir barn som er utsatt for omsorgssvikt generelt mobbere? Er det noen sammenheng der? At de går etter det svakeste leddet? Daten min er oppvokst i et hjem med vold og omsorgssvikt. Han er ingen mobber, men har til tider ikke klart å knytte seg til andre mennesker, nærmest ignorert følelsene deres. Jeg er også oppvokst med foreldre som har vært lite emosjonelt tilstede. Likevel har jeg stor omsorg for andre, og er ingen mobber. Så dette har kanskje også en genetisk komponent, denne lysten til å holde andre nede? Det finnes også barn med ressurssterke foreldre som mobber. Da er det ofte ikke åpenbar fysisk mobbing, men mer utestenging og ignorering, mobbing som er vanskelig å se for lærer og andre foreldre. Man får høre om det, men ikke se det. I hvilken alder kan man forvente at barnet forstår at å utsette andre barn for mobbing ikke er greit? Kan man forvente at de har et moralsk kompass, selv om foreldrerollene ikke har gjort oppgaven? Når kan de ansvarliggjøres? Hvor lenge kan man skylde på foreldrene? Anonymkode: 0f0e1...b66 Fordi vi er dyr. Dyr utstøter syke og svake fra flokken. Barn mobber noen ganger av samme årsak. instinkt. Ikke at dette alltid er årsaken
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #34 Skrevet 17. oktober 2023 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Dette! Og i den tråden om foreldre som hadde mobbet som barn så man ganske klart at flere av de som innrømmet at de hadde mobbet som barn ikke akkurat hadde sluttet med det selvom de selv liker å tro det og da er det veldig lett for deres barn og gå i samme fotspor. Anonymkode: 9b513...21e Ikke enig, synes tidligere mobbeofre som i mange andre tråder hadde i overkant hatsk tone og ønske om hevn. Litt for mange «ofre» har altfor lav krenkelseterskel og har aldri lært seg forskjell på misforståelser, uenighet og full eskalering. Jeg gikk 1-9 klasse og vi var tre klasser pr trinn 60+ elever hvert trinn) og har to barn og har sett mye rart, og jeg kommer etter etter disse 10 årene sett litt for mye saker hvor barn og foreldre av «ofre» av ulike grunner nesten gjort det umulig for andre å omgås de, uten engang bevisst mobbing. Det er altfor mange barn i dagens skole med minimal sosial kompetanse og altfor mange barn andre barn ikke forstår hvordan de skal forholde seg til og vanlig reaksjon blir gjerne å holde avstand. Er også ganske lei av å høre at alle barn må få «være seg selv» Idioti, vi må alle tilpasse og regler og normer og lære å tilpasse oss andre og bli lært opp til å gjøre ting vanskelig for andre og kun gjøre som man selv bør det ikke oppfordres til. Eksempel: Sønnen ble beskylt for å mobbe et barn. Hva sønnen gjorde: Sa fra at han ikke aksepterte konstant forstyrrelser som vipping på stol mot han, at konstant klikking på penn og skraping av ting på pulten ++ var slitsomt og at sønnen sa fra trigget deres sønn til å fysisk reagere på tilsnakk… Banalt eksempel, men det første jeg kunne komme på. Det får meg inn på at det nok er litt for mange diagnosebarn i skolen til at lærere og andre barn kan håndtere det og disse barna er ekstra sårbare for å være både offer og mobber, litt avhengig av personlighet. Anonymkode: 24004...2c0
Grandidosa83 Skrevet 17. oktober 2023 #35 Skrevet 17. oktober 2023 (endret) AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det finnes mange ulike "grunner". Noen mobber fordi de, som du sier, ikke har det bra selv og lar det gå ut over andre. Noen mobber for å ikke bli mobbet selv. Noe i miljøet utgjør en "trussel", og det tryggeste er å mobbe. Noen mobber fordi de syns det er morsomt. F.eks går de i klasse med et barn som ser annerledes ut, f.eks en kortvokst. De får denne eleven til å gjøre ting som de syns ser morsomt ut. Eller de mobber en elev som blir fort sint. De syns det er gøy når eleven klikker og raserer hele klasserommet. Noen har lært mobbeoppførsel og vet ikke om annet. De kan komme fra en familie eller et miljø der sånt er normalt. Noen har ikke lært å regulere følelser og sinne, og kan fort skylde på og bli sinte på andre hvis de gjør noe feil e.l. Har man vokst opp i et dårlig hjem kan man reagere med aggresjon enten innover eller utover. Innover, altså at de lar det gå ut over seg selv og utvikler depresjon eller andre psykiske lidelser. Utover, som at de mobber andre. Noen kaller man "løvetannbarn", det er de som til tross for en dårlig oppvekst klarer seg veldig fint. En løvetann som vokser opp gjennom sprekkene i betongen og blomstrer. Anonymkode: c5f82...4df Det er et aspekt med mobbing som er ganske underkommunisert; det gir mange oppsider for mobberne. Anbefaler å høre / se podcasten fra Modern wisdom med Tony Volk. En ting som er fascinerende f.eks er at undersøkelser viser at mobbere i gjennomsnitt har flere sexpartnere og får flere barn enn snittet. Med andre ord er det fra et evolusjonært perspektiv faktisk logisk å mobbe. Videre viser også undersøkelser at ja, en del mobbere kommer fra dårlige kår. Men samtidig er mobbere ganske likt fordelt / representert i alle samfunnslag. Med andre ord er det gjerne mer genetisk betinget om man mobber enn mange liker å tro.. Endret 17. oktober 2023 av Grandidosa83
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #36 Skrevet 17. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ikke enig, synes tidligere mobbeofre som i mange andre tråder hadde i overkant hatsk tone og ønske om hevn. Litt for mange «ofre» har altfor lav krenkelseterskel og har aldri lært seg forskjell på misforståelser, uenighet og full eskalering. Jeg gikk 1-9 klasse og vi var tre klasser pr trinn 60+ elever hvert trinn) og har to barn og har sett mye rart, og jeg kommer etter etter disse 10 årene sett litt for mye saker hvor barn og foreldre av «ofre» av ulike grunner nesten gjort det umulig for andre å omgås de, uten engang bevisst mobbing. Det er altfor mange barn i dagens skole med minimal sosial kompetanse og altfor mange barn andre barn ikke forstår hvordan de skal forholde seg til og vanlig reaksjon blir gjerne å holde avstand. Er også ganske lei av å høre at alle barn må få «være seg selv» Idioti, vi må alle tilpasse og regler og normer og lære å tilpasse oss andre og bli lært opp til å gjøre ting vanskelig for andre og kun gjøre som man selv bør det ikke oppfordres til. Eksempel: Sønnen ble beskylt for å mobbe et barn. Hva sønnen gjorde: Sa fra at han ikke aksepterte konstant forstyrrelser som vipping på stol mot han, at konstant klikking på penn og skraping av ting på pulten ++ var slitsomt og at sønnen sa fra trigget deres sønn til å fysisk reagere på tilsnakk… Banalt eksempel, men det første jeg kunne komme på. Det får meg inn på at det nok er litt for mange diagnosebarn i skolen til at lærere og andre barn kan håndtere det og disse barna er ekstra sårbare for å være både offer og mobber, litt avhengig av personlighet. Anonymkode: 24004...2c0 Så du er av de ja. Mobbing eksisterer ikke og mine barn er perfekte. Anonymkode: 9b513...21e
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #37 Skrevet 17. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Så du er av de ja. Mobbing eksisterer ikke og mine barn er perfekte. Anonymkode: 9b513...21e Joda, mobbing eksisterer i aller høyeste grad, og altfor lite blir gjort for å forhindre det. Skolen lykkes ikke forhindre det og det vil alltid ropes at ressursene ikke er tilstede. Litt for mange ofre burde fått mer hjelp fra varnehagealder, men det kan ikke bare forventes at andre instanser skal løse alt, flere foreldre må bruke tid og jobbe med barna sine. Jeg angrer på at jeg ikke jobbet nok med mine tidlig og undervurderte visse ting. Yngste kunne lett ha blitt mobbeoffer fra førskolealder, men vi tok etterhvert tak i ting og jobbet hardt med impulskontroll, hadde åpent hus og inviterte barn på besøk, ble trenere/lagledere for barna og involverte oss i nærmiljøet og hadde samtaler hjemme hos oss/andre foreldre med sønn og deres barn og oss foreldre for å at barna skulle slutte å gå hverandre på nervene- de fikk sitte en del timer å spille sammen. Anonymkode: 24004...2c0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå