Gå til innhold

Hvorfor mobber barn andre barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg har sett tråder om dette på KG tidligere, så blir mye forklart med oppdragelsesforhold.  Det tror jeg på.  De værste bøllene på barne - og ungdomsskolen hadde lite ressurssterke foreldre. Det virket som om de var null tilstede i barnas liv. 

MEN hvis dette alltid stemte så ville det vært enda flere mobbere blant barn. Blir barn som er utsatt for omsorgssvikt generelt mobbere? Er det noen sammenheng der? At de går etter det svakeste leddet?  Daten min er oppvokst i et hjem med vold og omsorgssvikt. Han er ingen mobber, men har til tider ikke klart å knytte seg til andre mennesker, nærmest ignorert følelsene deres.  Jeg er også oppvokst med foreldre som har vært lite emosjonelt tilstede. Likevel har jeg stor omsorg for andre, og er ingen mobber. Så dette har kanskje også en genetisk komponent, denne lysten til å holde andre nede?

Det finnes også  barn med ressurssterke foreldre som mobber. Da er det ofte ikke åpenbar fysisk mobbing, men mer utestenging og ignorering, mobbing som er vanskelig å se for lærer og andre foreldre. Man får høre om det, men ikke se det. 

I hvilken alder kan man forvente at barnet forstår at å utsette andre barn for mobbing ikke er greit? Kan man forvente at de har et moralsk kompass, selv om foreldrerollene ikke har gjort oppgaven? Når kan de ansvarliggjøres? Hvor lenge kan man skylde på foreldrene?

Anonymkode: 0f0e1...b66

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gener 

Anonymkode: 7c640...97d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Gener 

Anonymkode: 7c640...97d

Finnes det et mobbe-gen?

Skrevet

Lav selvtillit 

Anonymkode: f4ed4...a21

• Liker 2
Skrevet

Blir ikke irettesatt og de voksne ler med.

Anonymkode: 8b55b...e20

• Liker 2
Skrevet

Noen er medfødt drittunge.

Anonymkode: e7893...558

• Liker 3
Skrevet

De hører foreldre som snakker ned om mennesker. Barna tar over foreldre sine synspunkter. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Lav selvtillit 

Anonymkode: f4ed4...a21

Det er ganske vanlig å ha lav selvtillitt.  Er det høyere sammenheng mellom lav selvtillitt og mobbeatferd? Jeg har lest at mange mobbere har høy selvtilitt, og at mobbingen gir dem et slags kick i hverdagen en slags boost av noe slag. 

Skrevet (endret)

Dette er sosiale mekanismer og vi voksne kan og mobbe. Det handler om posisjonering, hevde seg på andres bekostning og om å være inkludert. Du kjenner sikkert til voksne og som rotter seg sammen, snakker ned andre og skaper dårlig stemning og utrygghet i et miljø. Forskjellen er at hos barn foregår det ofte mer åpent og åpenlyst.

Barn som mobber kommer ikke nødvendigvis fra omsorgssvikt og "dårlige" hjem nei.

Men jeg tror nok at bevisste og nærværende foreldre i stor grad kan forebygge at egne barn blir mobbere ved å snakke med dem, engasjere seg, være tydelig på oppførsel og grenser. Ikke snakke stygt om andre hjemme, for eksempel om folk som har ekstra kilo eller andre "lyter". Det hjelper og å følge med på mekanismene i barnas vennegrupper og bli kjent med vennene og foreldrene.

Endret av fru Alving
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg mobbet en medelev på barneskolen, og jeg kan bare svare for meg selv på hvorfor jeg gjorde det. Jeg hadde selv blitt utsatt for mobbing siden skolestart, både utestenging, blitt kalt stygge ting og blitt slått/spyttet på/tråkket på osv. Aldri hadde noen voksne eller andre barn satt på plass noen som mobbet meg eller bedt de om å stoppe. Det var mange, både gutter og jenter i klassen, som mobbet meg.

Jeg tenkte at min eneste mulighet var å få de som mobbet meg til å plage noen andre i stedet, så jeg begynte med det selv. Gikk løs på en i klassen som var dårlig til noe jeg var flink til. Dette foregikk noen få måneder før det ble tatt opp på skolen, jeg måtte på mange møter og si unnskyld til han jeg hadde vært stygg mot. Vi skværet opp og var ikke uvenner etterpå. Mobbingen mot meg selv ble bare enda verre etterpå, for da fikk jeg i tillegg se at hvis jeg var stygg mot andre ble det tatt tak i, var andre stygge mot meg gjorde ingen noe.

Jeg tror ikke man skal tenke at barn som mobber gjør dette fordi de er onde. Det kan være et barn som sliter selv. 

Anonymkode: f666a...5cd

• Liker 2
Skrevet

Blir barn som mobber andre barn også mobbere som voksne?

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Blir barn som mobber andre barn også mobbere som voksne?

Nei, de fleste kommer i bedre miljøer som voksne som ikke gir samme grobunn for mobbing. Noen vil likevel forbli mobbere og noen vil forbli mobbet hele livet fordi de ikke kommer ut av det destruktive.  Begge sider er destruktivt

Anonymkode: 24004...2c0

• Liker 1
Skrevet

Vi har barn som blei  mobbet på ungdomskolen, og har vert svingdørpassent ved psykiatrisk avdelingee.De blei mobbet av barn fra  det som blei omtalt som ressursterke foreldr

Når eit  barn blir mobbet så er det oftest en hel familie som blir offer for denne "jevelskapen" og kan derfor  reise spørsmål  hva som betraktes som ressursterke foreldre. 

Anonymkode: e5df8...05f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg mobbet en medelev på barneskolen, og jeg kan bare svare for meg selv på hvorfor jeg gjorde det. Jeg hadde selv blitt utsatt for mobbing siden skolestart, både utestenging, blitt kalt stygge ting og blitt slått/spyttet på/tråkket på osv. Aldri hadde noen voksne eller andre barn satt på plass noen som mobbet meg eller bedt de om å stoppe. Det var mange, både gutter og jenter i klassen, som mobbet meg.

Jeg tenkte at min eneste mulighet var å få de som mobbet meg til å plage noen andre i stedet, så jeg begynte med det selv. Gikk løs på en i klassen som var dårlig til noe jeg var flink til. Dette foregikk noen få måneder før det ble tatt opp på skolen, jeg måtte på mange møter og si unnskyld til han jeg hadde vært stygg mot. Vi skværet opp og var ikke uvenner etterpå. Mobbingen mot meg selv ble bare enda verre etterpå, for da fikk jeg i tillegg se at hvis jeg var stygg mot andre ble det tatt tak i, var andre stygge mot meg gjorde ingen noe.

Jeg tror ikke man skal tenke at barn som mobber gjør dette fordi de er onde. Det kan være et barn som sliter selv. 

Anonymkode: f666a...5cd

Ja det hjelper nok barnet du var slem mot.

Anonymkode: 9b513...21e

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi har barn som blei  mobbet på ungdomskolen, og har vert svingdørpassent ved psykiatrisk avdelingee.De blei mobbet av barn fra  det som blei omtalt som ressursterke foreldr

Når eit  barn blir mobbet så er det oftest en hel familie som blir offer for denne "jevelskapen" og kan derfor  reise spørsmål  hva som betraktes som ressursterke foreldre. 

Hva gjorde de ressurssterke foreldrene med mobbingen? Tok de tak i det?

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei, de fleste kommer i bedre miljøer som voksne som ikke gir samme grobunn for mobbing. Noen vil likevel forbli mobbere og noen vil forbli mobbet hele livet fordi de ikke kommer ut av det destruktive.  Begge sider er destruktivt

Anonymkode: 24004...2c0

Ja det er destruktivt. Føles det destruktivt for dem som bedriver mobbing? Kan det bli en livsstil for vedkommende?

Skrevet

At mobberne visstnok "har det vanskelig hjemme" er i alle fall piss preik! 

Jeg hadde det overhodet ikke greit på hjemmebane jeg heller, og ikke all verdens selvtillit når jeg var i den alderen der. Men likevel ville jeg aldri funnet på den dritten som jeg var vitne til - eller som jeg ble utsatt for selv. 

Anonymkode: 7e56a...801

• Liker 3
Skrevet

For stort ansvar legges på barna. Barna skal fra de blir født læres til å bli gode voksne, og denne prosessen stopper ikke før de blir voksne. Også etter det er det selvsagt utvikling, men nå var det barn du spurte om.
Ettersom barna blir eldre slippes de mer og mer ut fra de voksnes overoppsyn. Så lenge ingen voksne fanger opp mobbingen på et tidlig tidspunkt, og setter inn tiltak for å øke den sosiale kompetansen til barnet som mobber, så vil omfanget bli større. Det vil også kunne smitte, og i verste fall kan det kan bli en slags konkurranse i være mest mulig drøy. Voksentettheten må opp, overalt. Foreldrene må bry seg mer om hva som skjer, og stille relevante spørsmål. Ikke bare kjøre til fotballtrening og stille opp på dugnader, det er faktisk mindre viktig. Det må være nok voksne i barnehagen til å fange opp de første tendensene, og det må selvsagt også være nok voksne i skolen. Både i timen, men også i friminuttene.

Mobbing har alltid foregått. Det som skiller nåtiden fra før, er at vi lever i et krenkelsessamfunn. «Alle» blir krenket, om ikke på egne vegne så finner de noen andre de kan bli krenket for. Ulempen med det er at istedenfor å lære seg å tåle noe, kan noen oppleve seg som mobbet selv om de bare var uenige. Det kan også gi «ekte» mobbere en unnskyldning for å holde på, ved at de ikke klarer å skille på reel mobbing og bare ufint snakk. De gjemmer seg bak «krenkelsessamfunn»begrepet. Det kan også være slik at de som opplever seg mobbet for småting gir en respons til omverdenen, slik at denne personen blir gøy å terge på, og det vil bli et ordentlig mobbeproblem.

Jeg tror løsningen er 

1: høyere voksentilsedeværelse fra småbarn til stor ungdom. Ikke bare fysisk tilstedeværelse, men mentalt.

2: Lære å tåle. Om noen sier «nå synes jeg du er teit», så er det kanskje en dum måte å uttale seg på. Men du trenger ikke bli krenket av det likevel.

3: Slå hardt ned på mobbing. Dess eldre, dess hardere. Voksne mobber både høyt og offentlig. Disse personene bør få kraftige smekker i form av bøter/straffer, og også kortvarige utestengelser der det er hensiktsmessig. Politikere bør for eksempel ikke få være det om de ikke har god nok sosial kompetanse til å vite hva som er greit å si eller ikke. 

Anonymkode: a3d9d...26d

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva gjorde de ressurssterke foreldrene med mobbingen? Tok de tak i det?

Barn som blir mobbet seirer ofte ikkje ifra hverken til lærere eller foreldre før de begynner å  endre adferd, og da er  skaden allerede har skjedd.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

At mobberne visstnok "har det vanskelig hjemme" er i alle fall piss preik! 

Jeg hadde det overhodet ikke greit på hjemmebane jeg heller, og ikke all verdens selvtillit når jeg var i den alderen der. Men likevel ville jeg aldri funnet på den dritten som jeg var vitne til - eller som jeg ble utsatt for selv. 

Anonymkode: 7e56a...801

Og jeg hadde det helt greit hjemme, men mobbet likevel. Noen mobbere har det nok ikke greit hjemme, men det er bare en mulig forklaring.

Anonymkode: a3d9d...26d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...