Gå til innhold

Christian Radich


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har vært på seiltokt, ikke på Radich riktignok. Men man får bidratt ja. Man er inndelt i vaktlag som har faste tider og faste vakter så som utkikk, rorvakt osv. I tillegg er du med på alt som har med seilføring å gjøre, rigging, hale tau osv. Regn med endel kommandering ;) Vi hadde også oppgaver i forbindelse med bysse/kantine, vasking, messingpuss og masse annet. En utrolig fin tur. Kan anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på flere seilturer med fullrigger, (ikke Radich, men en av de andre norske).

Det er fantastisk moro! Man får vært med på "alt". Som agjest her sier, blir man delt opp i vakt lag og man må jobbe, men gøy er det!!! Sitte på dekk midt på natten ute på et stoooort mørkt hav å bare høre vinden i seilene og et og annet bølgeskvulp er helt ubeskrivelig! (bare så det er sagt, så er det ikke alltid like stille og rolig, er det ikke vind går motoren og den er ganske støyete).

Har du lyst til å seile, så gjør det!! Du kommer ikke til å angre en dag, og det gir en hel annen type minner enn en sydentur eller lignende gir. Lurer du på noe, så bare spørr! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mer info. Er det ikke skummelt å klatre høyt i riggen uten sikring? Jeg har veldig lyst, men tank om man detter ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har seilt med Chr R og det var innmari moro. Vi var bare på gjestetur, dvs ikke som en del av mannskapet (heldigvis)

mamma har reist med Sørlandet, og hun var med og klatrer og vasket og vaktet og gudene vet hva.......

Skal sende henne link til denne tråden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ikke beskrives, det må oppleves.

Var med som betalende mannskap Kristiansand-Skagen-Kristiansand på en type "bedrifts-tur", ca. 80 stk. Ble delt inn i tre vakt-lag, jeg kom på det laget som hadde vakt 4-8. Fordi det var en kortere tur, rullerte ikke vaktene som de pleier på lengre turer. For å oppleve mest mulig byttet vi "tema" hver time.

Den sommermorgenen jeg fikk stå til rors mens lysene i Skagen dukket opp og svant mens solen langsomt kom opp over horisonten er noe av det beste jeg har opplevd.

http://www.radich.no/

http://www.fullriggeren-sorlandet.no/

http://www.lehmkuhl.no/index.cfm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Melk

Ser du har fått flere fine svar. En sånn tur er en opplevelse man sjelden glemmer.

Jeg seilte med den største av seilskipene våre i fjor sommer. Vi var ca 150 mannskap med i tillegg til de faste. Døgnet deles inn i tre vaktlag, jeg var på 4-8, dvs 4-8 om morgenen og 16-20 om ettermiddagen. Ikke kult å bli vekt 3.15 men dog.

Etter påmønstring var vakta delt opp i faste vaktrutiner som utkikk, brovakt, rorvakt, brannvakt og bøyevakt, en time på hver vakt. Vi var to og to på hver post. De som ikke hadde fast vakt var med på andre ting og hvert vaktlag hadde faste oppgaver, vår var å vaske badene før morgenstellet og svabre dekkene. Vi deltok og med generell rydding, messingpuss, og fikk opplæring i seil og knuter.

I tillegg kommer selvsagt seilingen, vi hadde bra vind (opp i kuling) og seilte mye. Å sette og justere seilene krever endel hender, også i rigg. På grunn av dårlige knær og tildels sjøsyke klatra ikke jeg, du får nemlig ikke entre riggen på sjøsyketabletter ;) All riggklatring klareres av fast mannskap og du får ikke klatre uten opplæring eller klatresele. Så det er helt trygt sånn sett.

Når du ikke har vakt kan du delta i det du vil, det var flere fra de andre vaktlagene som deltok på vår ettermiddagsvakt for de var jo oppe. Greit når det skal ordnes mye med seilføring. Og så er det jo greit å få litt søvn før neste vakt. Vi sov i hengekøyer ombord, jeg vet at ikke alle skipene har det. Det er tett og trangt, man duver deilig når slipet gynger, det har og har sin sjarm når sidemannen snorker så det durer. ;)

Jeg kan ikke beskrive med ord følelsen den siste morgenen, da sola kom opp mot gnistrende klar sommerhimmel, vi hadde stekt vafler til morgenmaten. Jeg kan heller ikke beskrive den sure morgenen på bøyevakt helt akterut, da det var kuling, store, svarte skyer over land, men nesten klart ute hos oss og skipet nærmest suste over sjøen med nesten alle seil oppe. Det må oppleves! Du kommer ikke til å angre.

Hilsen en fast anonym bruker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flott tilbakemelding!

Betryggende å høre om sikring, jeg har lest det motsatte andre steder.

Ja, jeg har virkelig lyst til dette, er jo unasett kun snakk om maks en uke, og har vært med på mer intime og utfordende ting før, men ikke noe som likner dette.

Tar gjerne imot flere erfaringer!

Melk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...