Gå til innhold

Virkeligheten vs.nettdating

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Er det noen som vil dele erfaringer med å møte folk på nett vs. i virkeligheten?                                              Jeg er en kvinne i slutten av 30-årene som nylig opprettet en profil for nettdating. Skrev at jeg var ute etter en å dele hverdagen med.                               Så langt er erfaringene mine som følger:             Nett: hardt og brutalt. Man er utseendet sitt og alderen sin, der yngre liksom er bedre. Rett på sex-prat, enda verken min profiltekst eller bilder legger opp til det. Jeg matcher kun med menn som har «liket» meg, da jeg finner endeløs scrolling nedbrytende. En varekatalog av menn. Noe så sykt.                                               Vs. virkeligheten. Datet menn fra 18-50 pluss. Jepp. Personlighet og oppførsel er det viktigste, og påvirker hva jeg synes om utseendet. Jeg har en fritidsinteresse der jeg møter alle typer alder og etnisiteter.  Aldri opplevd å date noen som ikke respekterer mitt ønske om å ikke hoppe til sengs asap.                                                 Jeg er muligens en smule naiv, men jeg ble sjokkert av hvordan ting er på nett. Har jo hørt venninner snakke, men det er noe annet å oppleve det selv. Blir nesten kvalm av å tenke på hvor hard og uten omsorg man er mot hverandre🩷 Jeg er redd det kalde menneskesynet man har på nett skal smitte over til hverdagen. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Hvordan forventet du at dette ville bli?

Ingenting i våre nedarvede drifter er tilpasset en katalog av langt flere potensielle sexpartnere enn du noen gang kunne fått oversikt over. Og når hver enkelt kandidat i tillegg bare får et sett bilder og noen få linjer på å selge seg inn?

Hvordan trodde du dette skulle gå?

Hva tror du Tinder faktisk er?

• Liker 1
Skrevet

Jeg fant drømmemannen på tinder :) 1 år siden. Vær selektiv, slett alle som pendler temaet inn på sex. 

Anonymkode: 7eec2...a53

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
ClausSaus skrev (11 minutter siden):

Hvordan forventet du at dette ville bli?

Ingenting i våre nedarvede drifter er tilpasset en katalog av langt flere potensielle sexpartnere enn du noen gang kunne fått oversikt over. Og når hver enkelt kandidat i tillegg bare får et sett bilder og noen få linjer på å selge seg inn?

Hvordan trodde du dette skulle gå?

Hva tror du Tinder faktisk er?

Interessante spørsmål. Jeg trodde vel at det man kaller normal folkeskikk var mer normalt.  Så derfor noe overrasket over f.eks en som var 10 år yngre og skrev at han kun var ute etter sex pga aldersforskjellen. For ordens skyld, jeg er ikke i mot at folk hooker opp via app. Skriver noen at de kun er ute etter sex, tenker jeg at det er bra de er ærlige. Men skjønner ikke at de skriver til meg som er så tydelig på hva jeg er ute etter.   Helt enig i det du skriver om våre nedarvede drifter. Tiltrekning er så mye mer irl, det er varme, lukt, kroppsspråk, en som lyser opp når han ser meg, dele en felles latter, å få trøst, få energi av å se personen etc etc.  Tinder er en app der man mister troa på menneskeheten. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg møtte hun jeg har pause med i virkeligheten. Gjennom noe lærling opplegg via kommunen. Jeg tok mot til meg og kysset henne, la merke til at hun bet seg i leppen og brukte lypsyl en del da vi satt på en benk sammen. Fungerte veldig bra å faktisk ta mot til seg. Synd jeg har rotet det til veldig mye i det siste. 

Anonymkode: 1ecb2...d4a

Skrevet
Tusjpenn skrev (1 time siden):

Hei. Er det noen som vil dele erfaringer med å møte folk på nett vs. i virkeligheten?                                              Jeg er en kvinne i slutten av 30-årene som nylig opprettet en profil for nettdating. Skrev at jeg var ute etter en å dele hverdagen med.                               Så langt er erfaringene mine som følger:             Nett: hardt og brutalt. Man er utseendet sitt og alderen sin, der yngre liksom er bedre. Rett på sex-prat, enda verken min profiltekst eller bilder legger opp til det. Jeg matcher kun med menn som har «liket» meg, da jeg finner endeløs scrolling nedbrytende. En varekatalog av menn. Noe så sykt.                                               Vs. virkeligheten. Datet menn fra 18-50 pluss. Jepp. Personlighet og oppførsel er det viktigste, og påvirker hva jeg synes om utseendet. Jeg har en fritidsinteresse der jeg møter alle typer alder og etnisiteter.  Aldri opplevd å date noen som ikke respekterer mitt ønske om å ikke hoppe til sengs asap.                                                 Jeg er muligens en smule naiv, men jeg ble sjokkert av hvordan ting er på nett. Har jo hørt venninner snakke, men det er noe annet å oppleve det selv. Blir nesten kvalm av å tenke på hvor hard og uten omsorg man er mot hverandre🩷 Jeg er redd det kalde menneskesynet man har på nett skal smitte over til hverdagen. 

Jeg å kona møttes på «spraydate» for snart 19 år siden, like lykkelige i dag…

gift i snart 15, har 3 barn fra 12- 17 år

så gi ting en sjanse

Anonymkode: d23bc...7b3

Skrevet
38 minutter siden, Tusjpenn said:

Så derfor noe overrasket over f.eks en som var 10 år yngre og skrev at han kun var ute etter sex pga aldersforskjellen.

Du matcher med menn som er 10 år yngre enn deg? Jeg synes det er ganske "useriøst" strengt tatt...

Anonymkode: 23df6...13c

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du matcher med menn som er 10 år yngre enn deg? Jeg synes det er ganske "useriøst" strengt tatt...

Voldsomt til mye dømming av folk som er sammen med noen hvor det er forskjell i alderen da. 

La nå folk for søren være sammen med akkurat den de ønsker uten å få høre dritt som mange av dere her inne sier. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det stemmer. Tidligere har jeg vært skeptisk til mye yngre. Det var før jeg fant ut at jeg må leve mitt eget liv og ta mine egne valg, uavhengig av hva samfunnet måtte mene. Stiller ofte spørsmålstegn ved «sannheter». 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
2 hours ago, Tusjpenn said:

Og tro meg, vi menn som innleder med et høflig "hei" etterfulgt av en kort melding om at vi finner kvinnen vi skriver til interessant, og gir et lite komplement eller bekreftelse uten seksuelle undertoner, vi får heller ikke svar selv om damen har vært på profilen og tittet flere ganger.

Mulig jeg heller må sende "pule?"..... 

• Liker 3
Skrevet
TB1895 skrev (4 minutter siden):

Voldsomt til mye dømming av folk som er sammen med noen hvor det er forskjell i alderen da. 

La nå folk for søren være sammen med akkurat den de ønsker uten å få høre dritt som mange av dere her inne sier. 

Takk for støtten! Folk lar seg nå provosere veldig når man har mye eldre eller mye yngre kjæreste. 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Tusjpenn said:

Det stemmer. Tidligere har jeg vært skeptisk til mye yngre. Det var før jeg fant ut at jeg må leve mitt eget liv og ta mine egne valg, uavhengig av hva samfunnet måtte mene. Stiller ofte spørsmålstegn ved «sannheter». 

Du stiller jo selv spørsmålstegn til at han kun ville tilby sex, det er da ingen forskjell. Du dømmer han for å tilby sex rett på sak, jeg dømmer deg for å gå etter menn som er 10 år yngre.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du stiller jo selv spørsmålstegn til at han kun ville tilby sex, det er da ingen forskjell. Du dømmer han for å tilby sex rett på sak, jeg dømmer deg for å gå etter menn som er 10 år yngre.

Jeg dømmer ingen for å ønske sex. Jeg stiller spørsmålstegn ved at han sender dette til en som skriver at hun er ute etter noen å dele hverdagen med. Og ønsker å diskutere erfaringer om å møte noen på nett vs.irl.                                           Du er fri til å dømme meg. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
52 minutter siden, Tusjpenn said:

Interessante spørsmål. Jeg trodde vel at det man kaller normal folkeskikk var mer normalt.  Så derfor noe overrasket over f.eks en som var 10 år yngre og skrev at han kun var ute etter sex pga aldersforskjellen. For ordens skyld, jeg er ikke i mot at folk hooker opp via app. Skriver noen at de kun er ute etter sex, tenker jeg at det er bra de er ærlige. Men skjønner ikke at de skriver til meg som er så tydelig på hva jeg er ute etter.   Helt enig i det du skriver om våre nedarvede drifter. Tiltrekning er så mye mer irl, det er varme, lukt, kroppsspråk, en som lyser opp når han ser meg, dele en felles latter, å få trøst, få energi av å se personen etc etc.  Tinder er en app der man mister troa på menneskeheten. 

Se det positive. Han sa han var ute etter sex. 

Langt verre med de som bare er interessert i sex (med gamle/eldre damer), men som gir en illusjon om interesse for seriøst forhold for å øke sjansen for sex. 

Uansett, er man ute etter seriøse kandidater til seriøse forhold så gjør man seg selv en bjørnetjeneste om man går for (langt) yngre menn. 

Normale folk med normale alderspreferanser kan fort slite med å finne seriøse kandidater. Men går man så lavt ned i alder som du gjør, så legger du opp til å få oppleve enda flere problemer. Unge menn som bare er ute etter sex, samt jevnaldrende menn som vurderer deg som uaktuell siden du går så lavt ned i alder. 

Anonymkode: 927a1...28b

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Se det positive. Han sa han var ute etter sex. 

Langt verre med de som bare er interessert i sex (med gamle/eldre damer), men som gir en illusjon om interesse for seriøst forhold for å øke sjansen for sex. 

Uansett, er man ute etter seriøse kandidater til seriøse forhold så gjør man seg selv en bjørnetjeneste om man går for (langt) yngre menn. 

Normale folk med normale alderspreferanser kan fort slite med å finne seriøse kandidater. Men går man så lavt ned i alder som du gjør, så legger du opp til å få oppleve enda flere problemer. Unge menn som bare er ute etter sex, samt jevnaldrende menn som vurderer deg som uaktuell siden du går så lavt ned i alder. 

Jeg tror det du skriver stemmer på nett. Men det stemmer definitivt ikke med mine opplevelser i virkeligheten, der jeg ser at modenhet og alder har liten sammenheng.                                                  Spør noen meg om jeg vil ha en tenkt kjæreste på 24, er svaret nei. Og en ung mann på den alderen vil nok ikke si ja til mye eldre kvinne, annet enn til sex. Men så var det individet da, og akkurat *den* 24-åringen, og akkurat *den* eldre kvinnen.  Der er virkeligheten mye mer generøs og kompleks enn på nett. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Annonse
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Møtt flere. Er 41 år. Alle samme alder eller eldre. 

Gode chats. Fine møter.

Én ble kompis.

En ble date som jeg avsluttet uten drama.

Dater en nå og får se hvordan det går.

Har faktisk god erfaring med nettdating hittil. Joda, mye rart. Men siler dem raskt ut. 

Skrevet
4 minutter siden, Tusjpenn said:

Jeg tror det du skriver stemmer på nett. Men det stemmer definitivt ikke med mine opplevelser i virkeligheten, der jeg ser at modenhet og alder har liten sammenheng.                                                  Spør noen meg om jeg vil ha en tenkt kjæreste på 24, er svaret nei. Og en ung mann på den alderen vil nok ikke si ja til mye eldre kvinne, annet enn til sex. Men så var det individet da, og akkurat *den* 24-åringen, og akkurat *den* eldre kvinnen.  Der er virkeligheten mye mer generøs og kompleks enn på nett. 

Det er absolutt stor forskjell mellom virkeligheten og online. 

Det er viktig å se individuelt på folk. Samtidig kan det være smart å ha litt statistikk i bakhode. Det er røflig 1% av menn som kunne tenke seg forhold med ei dame som er 10år eldre. Sex som utvikler seg til kjærlighet kan likevel gjøre at det tallet blir over 2%.  

Samtidig tipper jeg at røflig 80% som er ute etter sex/potensiell partner kan pule ei som er 10år eldre. 

Uansett hva de korrekte tallene er, så er differansen på menn som kan pule ei som er 10år eldre og de som vil ha forholdene med ei som er 10 år eldre enorm. 

Det gir opplagte ulemper. 

Du kan selvsagt fokusere på at det finnes hundrevis av menn/individer som faktisk vil ha forhold med ei som er så mye eldre. Og kanskje treffer du en av disse om du leter. Men ikke kom og klag på KG-over håpløse menn som bare vil ha sex. Finner ei ny yngre dame. etc. Dersom du velger å gå den veien. 

Dette er bare velment råd. Man høster som man sår. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er røflig 1%

tallet blir over 2%.  

Samtidig tipper jeg at røflig 80% 

Hvor henter du disse prosentene fra??

Kilder??

Anonymkode: 5e403...ed1

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvor henter du disse prosentene fra??

Kilder??

Anonymkode: 5e403...ed1

1% om ikke mindre. Fra en spørreundersøkelse/mindre studie jeg leste en gang. Husker ikke kilden, men var ikke norsk. Kanskje fra England.

Antallet kvinner som er gift med en mann som er 10år yngre eller mer var på et tidspunkt 2% følge ssb.  Kilde. Derfor tar jeg nå utgangspunkt i at det nå kan være litt over 2% som er interessert i seriøst forhold med så mye eldre damer.

Det finnes jo veldig mange indikasjoner i forskjellige studer at disse tallene er veldig lave rent prosentmessig. Den store majoriteten av menn vil helst ha yngre, mye yngre, eller gjevnaldrede damer til langvarige forhold. Samtidig har en god del menn fleksibilitet for en eldre partner, men nesten alle stopper opp når dama blir 5+ år eldre. 10 år eldre dame er det nesten ingen menn som ønsker. Dette er ikke bare det menn sier de offisielt ønsker, men også hvor menn sender meldinger. Jeg tar dette frem, fordi menn flest sender meldinger til langt yngre damer enn de offisielt søker. 30 år gamle menn sender f.eks like mye meldinger til tenåringer som de sender til damer på samme alder. Det til tross for at de offisielt ikke søker så unge damer. Men ytterst få menn sender faktisk meldinger til kvinner som er eldre enn det de maks søker. Og de menn som skriver med eldre damer går normalt minimalt forbi offisiell maksalder. (Bilde kilde. Artikkelen.)

De eksakte % tallene er uansett ikke så nøye. Poenget er at det er veldig få menn som faktisk ønsker og i praksis gifter seg med langt eldre damer sett opp med den relativt enorme mengden menn som gjerne kan ha sex med ei som er 10 år eldre. Det er den differensen som gjør at mange kvinner lett kan bli lurt eller bare blir brukt for sex.

Synes man nettdating er litt håpløst og full av menn som ikke er seriøse så tenker jeg at man kan gjøre litt taktiske grep dersom man ønsker å begrense useriøse partnere. 

Skrevet

Jeg ville ha en litt yngre mann, og det fant jeg på Tinder. Tre år sida. Vi bor sammen nå og har det fint.

Anonymkode: f244a...a80

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...