Gå til innhold

hva er best å bruke..?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vært sykmeldt i noen mnd pga en reaktiv depresjon,vurderer antidepressiva nå.orker ikke å være "trist "hele tida.får annen proff hjelp også,noen som har tips om dette...vil helst ikke gå opp masse kilo... :sur:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

tror ikke vi har lov til å anbefalle medisiner her inne jeg ;)

Men lykke til! Håper det ordner seg for deg snart!

Gjest GreenSky
Skrevet

Det blir helt umulig å anbefale. Det som funker på en, funker dårlig på andre. Selv tar jeg Cipralex, og er fornøyd (men har gått opp noen kg) har ei annen venninne som prøvde Cipralex, men fikk for mange bivirkninger.

De fleste antidepressiva har økt vekt som en bivrikning. Det er dermed ikke sikkert at det skjer med deg, men for min del synes jeg det er myyyye bedre med de ekstra kiloene enn å være deppa. (dessuten er det ikke snakk om at du blir feit, det er snakk om noen få, ekstra kg)

Skrevet

Du må nesten prøve det som legen din foreskriver. H*n vet nok bedre enn oss hva som passer for akkurat deg.

Skrevet

Antidepressiva må du vel til lege for uansett?

Ellers sies det at johannesurt skal virke mot depresjon, men det kan virke inn på andre medisiner du tar (f.eks. p-piller), så du bør uansett rådføre deg med lege.

Skrevet (endret)

Både bivirkning- og virkningsmønstre til forskjellige anti-depressiva er individuelle. Det kan ta over en måned før de positive virkningene kommer.

Standardmedisinen hos de fleste leger, altså det de skriver ut først, har jeg inntrykk av er Cipralex.

Det finnes forskning som tyder på at omega-3 kan ha like stor virkning som anti-depressiva. Spiser du en 110-grams boks med grovrevet makrell i tomat per dag får du i deg 2,5 gram omega-3, som er en raus daglig dose.

Fysisk aktivitet har også grundig dokumenterte gode virkninger mot depresjon.

Endret av Cognizance
Skrevet

Dette er det nok bare legen din som kan gi deg et godt svar på. Han/hun vet nok best hva som passer i forhold til ditt behov.

Gjest Gjest_Imprezza_*
Skrevet

Det er ikke lett for legen å vite hvilket preparat før du har prøvd det. Jeg har forsøkt flere typer, Cipralex likte jeg overhodet ikke. For meg fungerte efexor veldig bra. Men dette er jo individuelt. Kan forresten si at du like godt kan gå ned noen kilo som opp. Det gjorde jeg. Synes søvnløsheten var den verste bivirkningen med alle typene.nOg så nedsatt sexlyst, men den var jo ikke akkurat på topp fra før heller :ler:

Uansett lykke til!

:klem:

Skrevet

Cognizance: Kan man legge på seg av tran på samme måte som anti-depressiva,da? Siden de kan ha samme effekt?

Gjest GreenSky
Skrevet
Cognizance: Kan man legge på seg av tran på samme måte som anti-depressiva,da? Siden de kan ha samme effekt?

Tran er jo fett, men jeg tviler på at du vil legge på det av det. I første omgang kan du jo prøve Depridix, fra helsekosten. Det er en helekostvarianten av antidepressiva som visstnok skal være bedre enn perikum.

Skrevet

Legen må nok vurdere hvilken antidepressiva som er best for deg, men jeg har inntrykk av at Cipralex er den det er vanligst å prøve først. Men det er mange faktorer som spiller inn her. Har du angst i tillegg til depresjonen, er det noen antidepressiva som er bedre enn andre fordi de har angstdempende effekt i tillegg. Dersom du sover for mye og er mye trøtt, finnes det antidepressiva som har en litt oppkvikkende effekt. Er det motsatt, at du får for lite søvn, er det andre antidepressiva som er søvndyssende. Og så videre, så legen kommer nok til å spørre deg litt ut om situasjonen din, og så får han vurdere hvilket medikament som er det beste for deg. Lykke til :)

Skrevet

Har god erfaring med Paroxetin mot angst/depr. jeg har gått litt opp i vekt, men det tror jeg skyldes mer at jeg har det så bra, koser meg og spiser mer. da jeg var veldig syk var jeg uansett grusomt tynn, så jeg tar heller noen kilo for mye.

Skrevet

Jeg gjentar det som har blitt sagt av flere her, at effekt og evt. bivirkninger vil variere fra person til person. Selv har jeg brukt Fontex, som har den fordelen at du ikke får det fælt om du glemmer dem en dag eller bråslutter (ikke anbefalt, men dog...) Kjenner flere som har prøvd forskjellige før de har funnet "sin" antidepressiva. Men det er tøft å begynne og slutte på de fleste (da med unntak av blant annet Fontex), så det er også en vurdering å gjøre... Hør med legen din, vedkommende vet nok mer om hva som gjelder for de forskjellige antidepressiva som er på markedet, men tenk gjerne gjennom hva som er viktig for deg på forhånd - f.eks. dette med å kunne glemme en tablett en gang i blant. Lykke til videre! :)

Gjest Cipralex
Skrevet

Hei.

Har brukt Cipralex i 7 måneder pga en reaktiv depresjon. Har overhodet ikke hatt noen bivirkninger, har altså heller ikke lagt på meg. Syns medisinen har hjulpet meg mye, og etter 4 måneder var jeg i full jobb igjen.

Lykke til! :)

Skrevet
Vært sykmeldt i noen mnd pga en reaktiv depresjon,vurderer antidepressiva nå.orker ikke å være "trist "hele tida.får annen proff hjelp også,noen som har tips om dette...vil helst ikke gå opp masse kilo... :sur:

Dette er veldig individuelt, og selv har jeg prøvd både cipramill og cipralex. De har forskjelige positive og negative sider begge to, men cipralex funker best for meg.

Snakk med legen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...