Gå til innhold

Kommer angsten til å gå over?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så redd. Kjenner konstant på uro. Jeg kan ha gode dager, og da tenker jeg "nå er jeg bedre", så kommer en annen dag og da er jeg kjempe redd igjen og klarer ikke finne roen. Merker pusten blir veldig anspent. Det føles noen ganger ut som jeg må lære meg å puste på nytt. Jeg blir så desperat over å ha det dårlig. Jeg får hjelp av profesjonelle, men det er lang tid mellom timene. Jeg er egentlig avholds, men nå for tiden er jeg veldig nær med å åpne flaska igjen. Jeg blir så desperat. Jeg har hatt det slik i et halvt år nå og har heller ikke rørt en dråpe alkohol på dette halvåret. 

Det føles ut som det ikke blir noe bedre. Kunne ønske jeg kunne få noe som jeg kunne gitt litt mer faen. 

Anonymkode: 41a63...4df

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det blir bedre. Du må bare ta tiden til hjelp. Sett deg mål og jobb hardt med deg selv. Alt løser seg, alltid. Men man må gi det en innsats.

Anonymkode: 626d4...97c

• Nyttig 1
Skrevet

Veien mot bedring er ikke rett frem, det er opp og ned, frem og litt tilbake. Det er helt normalt. Selv om det svinger betyr ikke det at du er helt tilbake til start. 

Forstår at du blir desperat, snakk med noen om suget du kjenner!

Anonymkode: 4987d...7c2

Skrevet

Jeg har vært gjennom akkurat det du beskriver og en av tingene som hjalp var å bruke pusteteknikker når angsten tok overhånd. Utover det brukte jeg tid på de kognitive "hjemmeleksene" jeg fikk hos behandler.

Jeg vet det kan oppleves som helt forferdelig til tider og jeg skjønner du bare vil ha en pause, men alkohol vil nok bare forverre situasjonen din. 

Jobb med deg selv og tving kroppen og hodet til å jobbe positivt fremfor negativt. 

Anonymkode: 96334...5fd

Skrevet

Styrketrening.....gåturer.

Styrketreninga reddet meg, da må du presse deg hardt. Fokusere helt vekk fra alt annet :) 

Anonymkode: ba91d...ddb

Skrevet

Jeg skjønner det er hardt. Du vet at alkohol kan hjelpe på kort sikt. Men ikke i det lange løp. Prøv å holde ut. Livet kan være så vanskelig, men det kommer til å endre seg. Noen ganger er alt bare svart, og man skjelver av angst. Da må man prøve klarte oppover. Prøv å snakk med noen du kjenner, eller ring en nødtelefon for psykisk helse.

Det hjelper kanskje om du kommer deg ut. Vekk fra steder som selger alkohol. Hør på musikk du liker, eller en lydbok. Når jeg var langt nede hjalp det også å ha kontakt med dyr. 

Skrevet
MyMichelle skrev (12 minutter siden):

Jeg skjønner det er hardt. Du vet at alkohol kan hjelpe på kort sikt. Men ikke i det lange løp. Prøv å holde ut. Livet kan være så vanskelig, men det kommer til å endre seg. Noen ganger er alt bare svart, og man skjelver av angst. Da må man prøve klarte oppover. Prøv å snakk med noen du kjenner, eller ring en nødtelefon for psykisk helse.

Det hjelper kanskje om du kommer deg ut. Vekk fra steder som selger alkohol. Hør på musikk du liker, eller en lydbok. Når jeg var langt nede hjalp det også å ha kontakt med dyr. 

Bytter man ut flaska med trening kan ting bli bra :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bytter man ut flaska med trening kan ting bli bra :) 

Skal sies at jeg trener regelmessig og er mye ute å går tur. Fordi jeg klarer ikke å være hjemme alene.Så det løser jeg med at jeg stort set er i fysisk aktivitet. Men denne angsten har et skikkelig tak.

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Skal sies at jeg trener regelmessig og er mye ute å går tur. Fordi jeg klarer ikke å være hjemme alene.Så det løser jeg med at jeg stort set er i fysisk aktivitet. Men denne angsten har et skikkelig tak.

Ts

Hva trener du da?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva trener du da?

Jeg jogger og er mye ute å går. 

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ts

Det er bra, men skikkelig styrketrening vil hjelpe deg mye mer. Tunge vekter der du må presse deg...det er virkelig mentalt trening. Jeg var totaltvrak av angst før styrketreningen ble medisinen, det skjer så mye i hodet når man presser seg.

Skrevet

For ett år siden var angsten min på topp og jeg brøt helt sammen av frustrasjon over meg selv og følelsen av å være håpløs. Jeg bestemte meg for at jeg måtte jobbe meg igjennom det for jeg visste at det ikke ville gå over av seg selv. Satte meg ned å skrev ned alle tankene mine om hva jeg egentlig er redd for og hvilke situasjoner som trigger angsten. Rangerte situasjonene fra 1 til 10 ut i fra hvor redd jeg var for situasjonen og begynte med de letteste. Etter ett halvt år var jeg blitt mye bedre. Følte meg klar for en skikkelig utfordring og for min del var det å sette seg på et fly å reise på ferie til en storby. Første halvdelen gikk så fint men plutselig ut fra intet kom angsten å tok meg skikkelig og jeg fikk et stort tilbakefall. Det var skikkelig nedtur og jeg følte meg så misslykket. Sakte men sikkert har jeg bygd meg opp igjen for jeg nekter at angsten skal få bestemme over mitt liv! Det jeg har merket er at det gikk mye raskere å bygge seg opp igjen denne gangen. Jeg brukte ett halvt år på å være der jeg var før sommeren, mens nå har jeg brukt ett par måneder for å være på samme sted. Det er vel litt som man sier, to skritt frem også ett skritt tilbake. 

Jeg er enda ikke helt kvitt den urasjonelle angsten og har fortsatt arbeid å gjøre, men jeg har virkelig troen på at det blir bedre. Dessverre krever det at man må ut av sin egen komfortsone og det kan være skikkelig dritt. Men ett steg om gangen så kommer man frem til slutt - håper jeg 😄

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ts

Har du tilgang til skog? Undersøkelser viser at det aller beste for mental helse (jeg vet ikke hvorfor) er å gå tur på sti i skog. :)

Jeg ble selv rammet at panikkangst for et par år siden helt ut av det blå. Jeg visst ikke hvordan jeg skulle komme meg ut av det...men så løste det seg. Kroppen er ikke laget for  være i alarmberedskap i lang tid. Så dette kommer til å gå bra. I mellomtiden så kan du fortsette å trene og gå turer. :)

Anonymkode: 24a8c...883

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...