. Anonym. Skrevet 17. oktober 2023 #1 Skrevet 17. oktober 2023 (endret) Jeg ble feildiagnotisert og feilmedisinert når jeg var i tidlig 20 årene, feilmedisineringen varte i 10 år. For to år siden fikk jeg diagnosen ptsd men fastlegen min undres hvorfor jeg ikke fikk kompleks ptsd. Finnes det et verdig liv for en 32 år gammel mann som opplevde en oppvekst med grov omsorgssvikt, overgrep og som har ptsd, muligens kompleks ptsd? Jeg søker etter behandling for mine problemer som er på grunn av oppveksten men har fått veldig lite. Fastlegen min viser lite interesse til å sende henvisning til dps eventuelt modum bad selv om det kan ta lang tid å få svar og selv om man kan få avslag. Endret 17. oktober 2023 av . Anonym. 4
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #2 Skrevet 17. oktober 2023 Jeg tror at mye av jobben for å komme ut av dette ligger hos deg selv, du kan selvsagt få hjelp til teknikker for å kjenne igjen og arbeide deg ut av osv, men du må gjøre jobben selv - og det er den vanskeligste delen uansett diagnose. Det er mange som har hatt en shitty oppvekst, meg selv inkludert, preget av neglect og overgrep som har klart å snu det og få et godt liv men det er hardt arbeid som skal til, et iboende ønske om å ha et bedre liv for egen del. Anonymkode: 2bfeb...bf5 2 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #3 Skrevet 17. oktober 2023 Det er ikke mer synd på deg enn andre! Anonymkode: ddaae...3cd
. Anonym. Skrevet 17. oktober 2023 Forfatter #4 Skrevet 17. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg tror at mye av jobben for å komme ut av dette ligger hos deg selv, du kan selvsagt få hjelp til teknikker for å kjenne igjen og arbeide deg ut av osv, men du må gjøre jobben selv - og det er den vanskeligste delen uansett diagnose. Det er mange som har hatt en shitty oppvekst, meg selv inkludert, preget av neglect og overgrep som har klart å snu det og få et godt liv men det er hardt arbeid som skal til, et iboende ønske om å ha et bedre liv for egen del. Anonymkode: 2bfeb...bf5 Klart det er mye man må gjøre selv, samtidig så er det enkelte ting jeg må ha behandling for. Det er to personer fra miljøterapeutisk team som også ser at jeg faktisk trenger hjelp. Hvordan klarte du å snu det?
. Anonym. Skrevet 17. oktober 2023 Forfatter #5 Skrevet 17. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er ikke mer synd på deg enn andre! Anonymkode: ddaae...3cd Det finnes åpenbare ofre; personer som har vært utsatt for krig, vold eller overgrep, for eksempel. Men for andre kan forestillingen om å være et offer brukes mer manipulativt og bli noe man ikke så lett kommer ut av. Hvordan de havnet der, var tema i denne episoden av Pia og psyken. https://psykologisk.no/2021/02/a-sitte-fast-i-offerrollen/
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #6 Skrevet 17. oktober 2023 Har du noen som kan støtte deg og bistå med å mase på legen om behandling? F.eks Modum Bad, som du nevner. Ellers har jeg god erfaring med psykomotorisk fysioterapeut istedetfor DPS. Sjekk ut rundt det! Evt let deg fram til privat psykolog med driftsavtale som er god på traumer/PTSD, men forstår at det kan være vanskeligere. Anonymkode: 31010...bbf 1
Skriblerinna Skrevet 17. oktober 2023 #7 Skrevet 17. oktober 2023 Det finnes ❤️ og det er ulike veier og kanskje noen år med hardt arbeid, men det finnes et verdig liv på andre siden. Legen din er slapp, du må kreve at han/hun hjelper deg! Og prøv forskjellige ting - vitenskapelig vet man at man både må jobbe med snakkererapi og med kroppen. 1
Snop Skrevet 17. oktober 2023 #8 Skrevet 17. oktober 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er ikke mer synd på deg enn andre! Anonymkode: ddaae...3cd Det er en ganske "ille"/lett å misforstå tittel på den boka, så jeg synes det er verdt å legge til at den absolutt ikke handler om at det ikke finnes ekte ofre, men om å få tilbake kontrollen på sitt eget liv selv om man er et ekte offer. Jeg har C-PTSD og dette er den #1 mest nyttige og livsforvandlende boka jeg har lest, men jeg syntes det var ganske fælt når ei venninne anbefalte denne til meg med bare tittelen og kort forklaring mens jeg var suicidal og innlagt på sykehus. Jeg måtte forstå mye mer om Ingvard Wilhelmsen før jeg var åpen for den. Han sier selv i boka at man skal være forsiktig med når/hvordan man anbefaler den til andre. For å svare på ditt spørsmål TS; absolutt. Det er veldig mulig, men det er en tøff jobb. Det tok meg ca 10 år og mye terapi og selvransakelse, men i dag er jeg veldig glad i det livet jeg har klart å skape fra det som føltes som støv og ingenting. 3
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #9 Skrevet 17. oktober 2023 Hei! ❤️ Ja, det er absolutt mulig! Har selv lignende bakgrunn som deg med rus, psykiatri, omsorgssvikt, fosterhjem der jeg ble mishandlet, og har siden opplevd andre traumer som at barnet mitt ble utsatt for alvorlig ulykke og havnet i rullestol. Har fått noe hjelp, men den aller viktigste jobben har jeg gjort selv. Trygge rammer og stabilitet har jeg søkt enormt etter, og nå har jeg det. Tror at fast og stabil jobb, stå opp og legge meg til samme tid hver dag, utdanning osv. har vært nøkkelen. Rett og slett mestring. Levd ganske vanlig i ti år nå. Har du sjekket ut EMDR-terapi? Masse lykke til ❤️ Anonymkode: 9e297...517 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #10 Skrevet 17. oktober 2023 . Anonym. skrev (24 minutter siden): Klart det er mye man må gjøre selv, samtidig så er det enkelte ting jeg må ha behandling for. Det er to personer fra miljøterapeutisk team som også ser at jeg faktisk trenger hjelp. Hvordan klarte du å snu det? ved å ikke se meg selv som offer men som overlever, jeg mestrer på tross av det jeg har opplevd, jeg har verdi for min egen del, jeg tar valg som er bra for meg selv først og fremst og jeg har lært meg å kjenne igjen når jeg trigges som følge av gammel dritt og kan stanse mine egne tanker deretter og snu det slik at jeg ikke graver meg med i dem. Jeg har fått tips om teknikker men til syvende og sist er det kun jeg som kan ta tak i mine greier og endre dem ved å være bunnløst ærlig med meg selv på hva jeg er ansvarlig for og hva jeg må legge bort og ikke bruke tid på rett og slett. Anonymkode: 2bfeb...bf5 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #11 Skrevet 17. oktober 2023 Selv synes jeg boka til Wilhelmsen er upassende til oss med KPTSD, men jeg registrerer med forundring at andre har nytte av den. Jeg vil derimot anbefale Tilbake til nåtid, utgitt av Modum Bad. For å få henvisning må du dessverre bare stå på selv. Kanskje du må bytte fastlege? Anonymkode: 70a22...bdf 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #12 Skrevet 17. oktober 2023 . Anonym. skrev (25 minutter siden): Det finnes åpenbare ofre; personer som har vært utsatt for krig, vold eller overgrep, for eksempel. Men for andre kan forestillingen om å være et offer brukes mer manipulativt og bli noe man ikke så lett kommer ut av. Hvordan de havnet der, var tema i denne episoden av Pia og psyken. https://psykologisk.no/2021/02/a-sitte-fast-i-offerrollen/ Les boka... Anonymkode: ddaae...3cd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå