Gå til innhold

Svekket ankel og balanseøvelser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kommer til å spørre fastlegen min om dette, men siden det ikke er noe akutt så tenkte jeg å høre her også om det er noen som har noen erfaringer.

Jeg trener kampsport hvor det er en del fokus på balanse. Spesielt med tanke på spark, hvor man da står på en fot ved ulike spark. Jeg trener derfor en del balanse med å nettopp stå på en fot osv.

For noen år tilbake så klarte jeg å vrikke ankelen ganske kraftig, såpass at det tok et år før den ble bra igjen. Etter det har den vært noe svekket. Jeg merker det ikke i hverdagen, men hvis jeg f.eks går ned bratte skråninger og legger vekt på bare den når foten er litt vridd, så kjenner jeg en slags "tretthet" som minner meg om at  den ikke er helt som den var.

Det er stor forskjell på hvor god balanse jeg har på beinet med den svekkede ankelen. Jeg er mye dårligere på den foten.

Mitt spørsmål er: Er det lurt å trene ekstra på det svake beinet for å gjøre det sterkere, eller bør jeg la det være i fred og ikke utsette det for noen belastninger? Jeg var aldri til legen da jeg vrikket ankelen så hvor mye og hva slags skade som ble gjort vet jeg ikke. Men dette er som sagt noen år siden og jeg har ingen problemer med ankelen i hverdagen. Kan gå tur flere km, trene hardt og gå oppoverbakker uten problem. Det er kun ved en viss type belastning/vridning at jeg kjenner noe.

Samtidig er det kanskje også verdt å nevne at jeg er ganske overvektig, så det vil nok være en del belastning for ankelen å lene hele vekten min bare på den.

Noen som har noen tanker eller erfaringer?

Anonymkode: 3c278...1ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tviler på at fastlegen din kan gi så mye bedre svar. Men du kan jo forhøre deg i klubben der du trener, er vel flere der som har opplevd skade. Ville kontaktet fysioterapeut for et treningsopplegg i tilfelle. Men tenker du kan gjøre ekstra øvelser på det benet så lenge du ikke kjenner det gjør vondt. Viktig  med opptrening etter skade. 

Anonymkode: 02c86...536

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg røyk fremre talofibulare ligament i ankelen og det tok hinsides lang tid før det ble bra, var nok fort opptil nesten et år av og på krykker. Det tok lengre tid fordi jeg tok litt lite hensyn i grunn. Men ankelen var ustabil lenge, "slarkete" rett og slett. Jeg begynte å stå på et ben veldig mye, altså jeg stod stort sett på et ben når jeg stod oppreist (den slarkete da), og det var det som gav best resultater. Trente opp den ankelen slik, og det var veldig effektivt. Jeg hadde både balansebrett og balanse "pute", men var ikke flink til å bruke de i hverdagen, det med å stå på et ben derimot var veldig effektivt og gjennomførbart så det gjorde jeg. 

Anonymkode: ce475...ed8

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få deg en balansepute og stå på ett bein hver gang du pusser tenner. Etterhvert kan du prøve og lukke øynene også.

Anonymkode: 74d5d...757

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Jeg trener en del nå med å stå på ett bein. Jeg merker at balansen blir bedre, men den er fortsatt mye dårligere enn på den gode foten.

Det gjør ikke vondt når jeg trener balanse på den dårlige foten, men om jeg trener litt mye så kjenner jeg denne "trettheten" i foten raskere enn på den andre.


TS

Anonymkode: 3c278...1ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.10.2023 den 6.55):

Takk for tips! Jeg trener en del nå med å stå på ett bein. Jeg merker at balansen blir bedre, men den er fortsatt mye dårligere enn på den gode foten.

Det gjør ikke vondt når jeg trener balanse på den dårlige foten, men om jeg trener litt mye så kjenner jeg denne "trettheten" i foten raskere enn på den andre.


TS

Anonymkode: 3c278...1ea

Prøv å balansere i trappa på tåballene, men uten å stå på tå om du skjønner hva jeg mener:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...