Gå til innhold

Aura iten hodepine - migrene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har aldri hatt migrene. Har en mor som har migrene (uten aura) og vet at den intense smerten har jeg sluppet å få. Men, de siste 2-3 årene, har jeg 2-4 ganger i året opplevd å få en aura som har vart i rundt 10-25 minutter, og som ikke ledsages av hodepine, ei heller lite søvn, mat og så videre. Prøvd å google men finner ikke helt utav det. Noen andre som har dette?

Anonymkode: e64f1...4c0

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

.

Endret av Flipprisl638491357
Skrevet

Jeg har hatt dette i mange år. Har kun hatt ett migreneanfall i livet og det var for ca 40 år siden, så regner ikke med at jeg får det igjen.

Noen har som oss, aura uten smerter. 

"Noen opplever varselsymptomer like før et anfall. Dette kalles "aura". Aura kan for eksempel være at man får synsfeltutfall, ser blinkende lys, får øresus, føler seg nummen i kroppen eller har vansker for å snakke. Man kan også bare ha aura uten migrenehodepine."

https://www.helsenorge.no/sykdom/skader-og-sykdommer-i-hjernen/migrene/

Anonymkode: fda83...8fd

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Har aldri hatt migrene. Har en mor som har migrene (uten aura) og vet at den intense smerten har jeg sluppet å få. Men, de siste 2-3 årene, har jeg 2-4 ganger i året opplevd å få en aura som har vart i rundt 10-25 minutter, og som ikke ledsages av hodepine, ei heller lite søvn, mat og så videre. Prøvd å google men finner ikke helt utav det. Noen andre som har dette?

Det har jeg hatt to ganger. Begge ganger har jeg kastet opp av helt andre grunner først. Altså trykket en del. Aner ikke om det er noen sammenheng. 

Anonymkode: f552f...956

Skrevet

Jeg har auramigrene, noen ganger kommer hodepine etterpå, noen ganger ikke. Nevrologer har uansett diagnostisert det som migrene. 

Mine anfall føles som jeg blir blendet av lysende prikker og sirkler som spinner rundt. Det gjør at jeg teknisk sett ikke kan se, som igjen gjør meg redd. Anfallet varer mellom 20 og 30 minutter. Etterpå blir jeg veldig sliten i kroppen. 

Noen ganger får jeg også andre nevrologiske utfall, nummen på den ene siden av kroppen, ansiktet henger, kan ikke gå ordentlig osv. 

Anonymkode: df3f4...0f6

Skrevet

Jeg opplevde dette flere ganger sist vinter/vår, sammen med støthodepine. Ganske skremmende opplevelse, egentlig.

Da jeg googla fenomenet, fant jeg en del henvisninger til magnesiummangel. Begynte å ta magnesiumglycinat og etter det har både auraen og støthodepinen vært fraværende (bank i bordet). 

Om det har sammenheng vet jeg null og niks om, men jeg har ingen planer om å slutte med magnesiumtilskuddet. 

Anonymkode: a19a8...420

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg opplevde dette flere ganger sist vinter/vår, sammen med støthodepine. Ganske skremmende opplevelse, egentlig.

Da jeg googla fenomenet, fant jeg en del henvisninger til magnesiummangel. Begynte å ta magnesiumglycinat og etter det har både auraen og støthodepinen vært fraværende (bank i bordet). 

Om det har sammenheng vet jeg null og niks om, men jeg har ingen planer om å slutte med magnesiumtilskuddet. 

Interessant! Hvor mye magnesium tar du? 350 mg?

Anonymkode: c9901...60f

Skrevet

Jeg tar 350 mg morgen og kveld. 

Tar jeg mer, blir jeg løs i magen. Når jeg tar mer magnesium enn kroppen vil ta opp, kommer det ned i tarmen og fucker opp fordøyelsen. Opptaket skjer visst i den første delen av tynntarmen, etter det jeg forstår.

Hvis jeg tar 700 mg i en jafs, blir magen også urolig. 350 mg to ganger i døgnet, virker det som kroppen for min del greier å ta opp.

Når kroppen mener at lageret med magnesium er fullt, skrur den av opptaket fra fordøyelsen (på samme måte som for opptak av f.eks. jern og kalsium), så det er umulig å bli magnesiumforgiftet, ut over å bli løs i magen, etter det jeg har lest meg til. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tar 350 mg morgen og kveld. 

Tar jeg mer, blir jeg løs i magen. Når jeg tar mer magnesium enn kroppen vil ta opp, kommer det ned i tarmen og fucker opp fordøyelsen. Opptaket skjer visst i den første delen av tynntarmen, etter det jeg forstår.

Hvis jeg tar 700 mg i en jafs, blir magen også urolig. 350 mg to ganger i døgnet, virker det som kroppen for min del greier å ta opp.

Når kroppen mener at lageret med magnesium er fullt, skrur den av opptaket fra fordøyelsen (på samme måte som for opptak av f.eks. jern og kalsium), så det er umulig å bli magnesiumforgiftet, ut over å bli løs i magen, etter det jeg har lest meg til. 

Takk! Dette skal jeg prøve. 

(ikke TS, men med samme problem)

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk! Dette skal jeg prøve. 

(ikke TS, men med samme problem)

Da kan det kanskje være interessant å lese litt om sammenhengen mellom omega-3 og migrene også.

https://www.google.com/search?q=migraine+and+omega-3

Hadde ikke magnesiumet virka for min del, ville jeg ha gått videre i den retningen. 

• Liker 1
Skrevet

Ja, du kan få migrene med aura uten hodepine. Migrene er mye mer enn hodepine. 

Anonymkode: b15ea...a37

Skrevet

Jeg har migrene med aura uten hodepine.

Mine anfall varer fra 20 minutter til flere timer. Har det alt fra noen ganger pr uke til noen ganger pr måned. Helt klart verst på vinterhalvåret.

Anonymkode: dcf46...fb0

• 3 måneder senere...
Skrevet

Hei!

Dere som har auramigrene uten hodepine, finnes det ikke noen form for medikamenter som kan hindre auraen i å komme? Jeg har hatt dette av og til etter første svangerskap. Har nå vært til lege og ble henvist til øyelege pga. det hun kalte for øyemigrene. Det ble forøvrig ikke gjort noen kliniske funn ut ifra de undersøkelsene som hun gjorde på meg. Jeg mistenker at det kan ha en sammenheng med før- overgangsalder. Er 41 år nå. Noen med kunnskap om dette?

Skrevet
Agsa skrev (1 time siden):

Hei!

Dere som har auramigrene uten hodepine, finnes det ikke noen form for medikamenter som kan hindre auraen i å komme? Jeg har hatt dette av og til etter første svangerskap. Har nå vært til lege og ble henvist til øyelege pga. det hun kalte for øyemigrene. Det ble forøvrig ikke gjort noen kliniske funn ut ifra de undersøkelsene som hun gjorde på meg. Jeg mistenker at det kan ha en sammenheng med før- overgangsalder. Er 41 år nå. Noen med kunnskap om dette?

Leste i en annen tråd her inne at noen ble kvitt sin aura når de gikk på blodtrykksmedisin.

Anonymkode: 865eb...bd4

• Liker 1
Skrevet

Opplevde dette jeg også et par ganger, kun aura uten hodepinen. Jeg ble jo vettskremt først. Det varte i 10-15 min. Bestilte time hos optiker først, sjekket alt mulig og når jeg fortalte om disse anfallene så sa han at det er Aura, han også pleide å få disse anfallene innimellom og at det ikke er noe farlig, bare veldig ubehagelig. 

Anonymkode: 79011...f09

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Leste i en annen tråd her inne at noen ble kvitt sin aura når de gikk på blodtrykksmedisin.

Og jeg har hatt fantastisk effekt av blodfortynnende medisiner. En heldig bivirkning virker det som. 

Anonymkode: 7ba88...e0b

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.10.2023 den 6.03):

Tror jeg var 14-15 år da jeg første gang fikk aura. Den varte da som nå 15-30 minutter. Det kunne komme på mange forskjellige måter:

Lys i synsfeltet 

ord stokket seg når jeg leste

ene armen ble nummen og føltes som den ikke tilhørte resten av kroppen 

afasi

De tidligere årene fikk jeg nesten alltid migrenehodepinen etter auraen, noen ganger hjalp det med Ibux og Paracet andre ganger ikke. Etterhvert fikk jeg migrenemedisin som hjelper veldig bra, men bare mot hodepinen men ikke mot aura. Etter et anfall føler jeg meg tygd og spyttet ut igjen, sliten, vondt i nakken, tung i hodet ++. Heldigvis har jeg sjeldent anfall og når jeg merker aura går jeg og legger meg for å prøve å bli kvitt aura og unngå hodepine. De siste årene har jeg sjeldnere fått hodepine etter aura, heldigvis.

Jeg har funnet ut at mine triggere er i hvert fall stress, lite søvn og sterke lukter. Prøv å finne ut hva som trigger det TS, og så ville jeg gått til legen for å høre om h*n kan gi noen råd. 

AnonymBruker skrev (På 17.10.2023 den 6.35):

Jeg har auramigrene, noen ganger kommer hodepine etterpå, noen ganger ikke. Nevrologer har uansett diagnostisert det som migrene. 

Mine anfall føles som jeg blir blendet av lysende prikker og sirkler som spinner rundt. Det gjør at jeg teknisk sett ikke kan se, som igjen gjør meg redd. Anfallet varer mellom 20 og 30 minutter. Etterpå blir jeg veldig sliten i kroppen. 

Noen ganger får jeg også andre nevrologiske utfall, nummen på den ene siden av kroppen, ansiktet henger, kan ikke gå ordentlig osv. 

Anonymkode: df3f4...0f6

Dette høres ut som min migrene med aura, mer eller mindre.

Agsa skrev (4 timer siden):

Hei!

Ikke som jeg vet om, men rop gjerne ut om det finnes! All migrenemedisin jeg har prøvd skal tas etter aurafasen er over. :( 

Skrevet

Forresten, hvis du er kvinne er det mange hormonprevensjoner du bør unngå pga høyre risiko for slag pga aura! 

Skrevet

Jeg hadde aura uten hodepine i mange år, men har fått hodepinen det siste året også nå... Men fortsatt veldig hyppig aura uten hodepine.

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det var noe av det første nevrologen min nevnte også! Men jeg hadde for lavt blodtrykk på den ene målingen, så jeg fikk ikke prøve... Skal be om ny vurdering, siden jeg generelt har ganske høyt blodtrykk (innenfor normalen)

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Og jeg har hatt fantastisk effekt av blodfortynnende medisiner. En heldig bivirkning virker det som. 

Anonymkode: 7ba88...e0b

Jeg hadde ingen effekt av den.

For meg så er livsstil det viktigste for å begrense migrenen og auraen. Rutinemessig søvn, mat og trening. Alkohol når jeg er sliten gir kraftige anfall dagen derpå om jeg ikke får nok søvn. Jeg klarer også dempe auraen hvis jeg kjenner den begynne komme, og så kommer meg bort fra pc. Har spesielt de siste 2-3 månedene klart se sammenhenger og funnet noen av triggerne mine!

Anonymkode: dcf46...fb0

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.10.2023 den 6.03):

Jeg fikk øyemigrene i voksen alder og har aldri hatt migrenehodepine. Mormoren min hadde migrene, så mulig jeg har arvet noe derfra.
Mine anfall kommer veldig sjeldent, og det eneste jeg har funnet ut kan trigge det er sterkt sollys over tid, stress/slitenhet eller høyt stoffskifte (jeg har Graves). Det starter med at jeg får en liten "blind flekk" midt i synsfeltet som gjør at jeg sliter med å lese eller se små detaljer. Denne vokser seg større, synet midt i synsfeltet blir normalt igjen, og flekken blir etterhvert til en halvsirkel med sikksakk-kanter som etterhvert blir så stor at den forsvinner ut av synsfeltet. Omtrent som dette, bare at jeg ikke får en så stor blurry flekk, og at det varer lengre.

Min øyemigrene debuterte flere år etter at jeg startet på blodtrykksmedisin, så hvem vet om jeg hadde hatt hyppigere anfall om jeg ikke hadde gått på den.

Anonymkode: 24615...358

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...