AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #1 Del Skrevet 16. oktober 2023 Hvordan får man god saus? Anonymkode: 93a28...3aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #2 Del Skrevet 16. oktober 2023 Her er en grunnoppskrift: https://www.matprat.no/oppskrifter/tradisjon/brun-saus/?google=amp Jeg bruker litt mer smør enn mel, for da syns jeg det er enklere røre for å ikke brenne det. Også liker jeg helios grønnsaksbuljong fremfor kjøttbuljong. Og lager du kraft istedenfor å bruke buljong så er det helt supert. Du kan også smake til med det du liker og hva du skal lage, for eksempel brunost, soyasaus, einebær, tyttebærsyltetøy/gelé (eller annen type, feks akevittgele), lauvbærblad, urter, solbærsaft, alkohol (feks en skvett vin), balsamico og/eller sennep. Anonymkode: f67c0...1a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vafle Skrevet 17. oktober 2023 #3 Del Skrevet 17. oktober 2023 Smelt 1 del Melange Ha oppi 1 del hvetemel Skru ned varmen og rør til det blir fint. Spe med vann, skru opp varmen. Ha oppi buljong + sukkerkulør 😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amossa Skrevet 17. oktober 2023 #4 Del Skrevet 17. oktober 2023 vafle skrev (55 minutter siden): Smelt 1 del Melange Ha oppi 1 del hvetemel Skru ned varmen og rør til det blir fint. Spe med vann, skru opp varmen. Ha oppi buljong + sukkerkulør 😊 Rør til det blir fint..? Husker min svigermor også formulerte seg sånn da hun skulle lære meg matlaging For meg ble det er stort A-HAA da jeg forsto at jeg skulle røre til fargen var nøttebrun. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vafle Skrevet 17. oktober 2023 #5 Del Skrevet 17. oktober 2023 Amossa skrev (1 minutt siden): Rør til det blir fint..? Husker min svigermor også formulerte seg sånn da hun skulle lære meg matlaging For meg ble det er stort A-HAA da jeg forsto at jeg skulle røre til fargen var nøttebrun. Fargen blir ikke nøttebrun med denne metoden, derfor sukkerkulør. Rør til det blir en fin "krem" er nok mer spesifikt 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amossa Skrevet 17. oktober 2023 #6 Del Skrevet 17. oktober 2023 vafle skrev (1 minutt siden): Fargen blir ikke nøttebrun med denne metoden, derfor sukkerkulør. Rør til det blir en fin "krem" er nok mer spesifikt 😊 Ok. Den metoden har jeg ikke prøvd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #7 Del Skrevet 17. oktober 2023 vafle skrev (5 minutter siden): Fargen blir ikke nøttebrun med denne metoden, derfor sukkerkulør. Rør til det blir en fin "krem" er nok mer spesifikt 😊 Men blir det ikke da mer som hvit saus bare med sukkerkulør? Anonymkode: f67c0...1a4 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #8 Del Skrevet 17. oktober 2023 Jeg steker smør og mel til det blir ordentlig brunt. Bruker aldri sukkerkulør, dette gjør sausen mørk. Tar det av plata og venter pittelitt, for det er skikkelig varmt. Sper med kraft, buljong eller fond til konsistensen er passe. Av og til fløte eller melk. Krydrer med det som passer til maten. Kan ha oppi mye forskjellig. Løk, sopp, einebær, ost, tyttebær... Anonymkode: 4e828...f4c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vafle Skrevet 17. oktober 2023 #9 Del Skrevet 17. oktober 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Men blir det ikke da mer som hvit saus bare med sukkerkulør? Anonymkode: f67c0...1a4 Nei, du sper med vann (ikke melk) og har buljong i 😊 bare denne metoden jeg bruker til brun saus 👍🏻 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #10 Del Skrevet 17. oktober 2023 vafle skrev (2 minutter siden): Nei, du sper med vann (ikke melk) og har buljong i 😊 bare denne metoden jeg bruker til brun saus 👍🏻 Men da smaker det jo ikke brunsaus? Anonymkode: 4e828...f4c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #11 Del Skrevet 17. oktober 2023 Smelt smør på panna på høy varme til det slutter å frese Tilsett hvetemel og rør om til det er jevnet Tilsett litt og litt vann/kraft og la det brune seg gradvis Når konsistens og farge er passe trekk av plata, still ned varmen og tilsett krydder/smak. Anonymkode: 06ff6...e81 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #12 Del Skrevet 17. oktober 2023 vafle skrev (1 minutt siden): Nei, du sper med vann (ikke melk) og har buljong i 😊 bare denne metoden jeg bruker til brun saus 👍🏻 Problemet her er at det hverken lukter eller smaker brunsaus. 1. Ekte smør i kjele. Smelt på medium varme. På 3 pers bruker jeg ca 75 g. 2. Tilsett 1-2 ss hvetemel. 3. Skru opp varmen til ganske høy. Når det skummer rører du lett, vent, rør, vent, rør, vent, rør til du har en mørk jevning. Når du tror den er mørk nok, vent og rør litt til. 4. Trekk kjelen av platen. Hell på 3-5 dl vann. (Pass ansiktet, her blir det masse varm damp! Ha på ventilator) 5. Varm opp sausen og tilsett mer vann ved behov alt ettersom hvor tykk eller tynn saus du liker. 7. Salt, pepper og litt tyttebær i om ønskelig. Anonymkode: ae4ec...428 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet 17. oktober 2023 #13 Del Skrevet 17. oktober 2023 vafle skrev (5 minutter siden): Nei, du sper med vann (ikke melk) og har buljong i 😊 bare denne metoden jeg bruker til brun saus 👍🏻 Det er jo ikke brunsaus. Det er hvit saus med farge. Brunsaus må du jo brune smøret og melet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #14 Del Skrevet 18. oktober 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Problemet her er at det hverken lukter eller smaker brunsaus. 1. Ekte smør i kjele. Smelt på medium varme. På 3 pers bruker jeg ca 75 g. 2. Tilsett 1-2 ss hvetemel. 3. Skru opp varmen til ganske høy. Når det skummer rører du lett, vent, rør, vent, rør, vent, rør til du har en mørk jevning. Når du tror den er mørk nok, vent og rør litt til. 4. Trekk kjelen av platen. Hell på 3-5 dl vann. (Pass ansiktet, her blir det masse varm damp! Ha på ventilator) 5. Varm opp sausen og tilsett mer vann ved behov alt ettersom hvor tykk eller tynn saus du liker. 7. Salt, pepper og litt tyttebær i om ønskelig. Anonymkode: ae4ec...428 Hvor lang tid bruker du ca på punkt 3? Anonymkode: f1eff...443 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #15 Del Skrevet 18. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvor lang tid bruker du ca på punkt 3? Anonymkode: f1eff...443 Kommer ann på hvor mye varme du har. Om du har lav varme kan du røre i en evighet, på svært høy varme kanskje 1-2 min? Det kommer jo ann på hvor mørk saus du vil ha også. Anonymkode: ae4ec...428 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mt3 Skrevet 18. oktober 2023 #16 Del Skrevet 18. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvor lang tid bruker du ca på punkt 3? Anonymkode: f1eff...443 Om en bare lar smøret smelte så tar det litt lengre tid enn om smøret blir så varmt at det begynner å bli nøttebrunt før en tilsetter mel 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #17 Del Skrevet 18. oktober 2023 Blizz1 skrev (9 timer siden): Det er jo ikke brunsaus. Det er hvit saus med farge. Brunsaus må du jo brune smøret og melet. Strengt tatt ikke, for som @vafle påpeker: H*n har ikke melk i. Sausen vedkommende lager er velouté eller lys saus tilsatt sukkerkulør. Hvit saus har også melk: https://www.matprat.no/oppskrifter/tradisjon/hvit-saus/ Anonymkode: a3d63...0d7 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 18. oktober 2023 #18 Del Skrevet 18. oktober 2023 Da er det heller ikke skikkelig brun saus! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #19 Del Skrevet 18. oktober 2023 Mange gode tips her. Jeg bruker å brune smøret før jeg har melet i, og så rører jeg rundt til melet også får en mørkere farge. Jeg bruker ikke den varmeste settingen på dette da jeg ofte brenner melet slik (så om plata går fra 1 - 9 så bruker jeg på 6 eller 7) tar litt lengere tid men "kaster ikke bort" gjevningen med å brenne den. Så har jeg vann i som jeg har kokt i vannkokeren sånn at det er varmt (kjerringtips for å unngå klumper? jeg ble hverfall lært opp til det) og fond/kraft/buljong. Anonymkode: 3520a...fe8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #20 Del Skrevet 18. oktober 2023 Jeg pleier å starte med en pose fra toro… 🙈 Anonymkode: 04885...3ab 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå