Gå til innhold

Har digitaliseringen av samfunnet gått for hurtigt ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ein eldre mann sa forleden at han skulle ynskje digitaliseringen av samfunnet blei satt på vent til han blei lagd under torva.

Ein stor del av den eldre befolkningen klarer ikkje henge med i digitaliseringen ikkje har de  eit nettverk rundt seg kan gi dem opplæring. Erna Solberg ønsker at de eldre som sitter hjemme og føler på ensomheten, og utenforskapet kan gis opplæring i digitaliseringen. 

Erna Solberg burde selv  sørget for å ryddet opp i sin egen digitaliserings -kompetanse før hun pålegger eldre å digitalisere seg, og dette vitner om fraverende innsikt i mange eldre sin hverdag. 

Idag møter dei fleste en stengt dør hos bankene, NAV tjenester, mange kommunale kontorer med påskriften " selvbettjening" og utenforskapet til både banker, NAV og mange andre tjenester har økt  i rakettfart.  Antall byråkrater, og personer som sitter foran en dataskjerm har også økt i omfang, praktiske oppgaver i samfunnet blir utført at i hovudsak import av arbeidskraft.  

Anonymkode: cf77e...e59

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan ikke vente på at de eldre generasjonene skal dø ut før man kan ha teknologiske fremskrift. 
Man burde derimot satt av ressurser til å hjelpe de eldre med overgangen. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo et mer sammensatt problem enn folks følelser tilknyttet digitale løsninger. 

Spørsmålet kan f.eks vris om til er vil villige til å betale mer for å løse de offentlige tjenester velferdsstaten tilbyr og hvordan skal vi opprettholde nødvendig kompetanse i en tid hvor stadig færre jobber (pensjonister og uføre f.eks)? Digitalisering er en mulig løsning på å håndtere dette.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

c_buk skrev (1 minutt siden):

Dette er jo et mer sammensatt problem enn folks følelser tilknyttet digitale løsninger. 

Spørsmålet kan f.eks vris om til er vil villige til å betale mer for å løse de offentlige tjenester velferdsstaten tilbyr og hvordan skal vi opprettholde nødvendig kompetanse i en tid hvor stadig færre jobber (pensjonister og uføre f.eks)? Digitalisering er en mulig løsning på å håndtere dette.

Så du mener at de gamle bør jobbe lenger så de digitaliserte kan få arbeidsro foran dataskjermene. ?  Det er verdt å minne om at de fleste pensjonister som går "utav arbeidsmarkedet" har hatt  fysiske / praktiske krevende jobber under hele sitt yrkesliv. Ein løser ikkje eldreomsorgen ved å dele ut dataskjermer til mange eldre som sitter hjemme alene, og har behov for praktisk hjelp, handle, tannlege /legebesøk m.m.

Forsøk heller å koke med noen konstruktive forslag til hvordan desse utfordinger skal løses ?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så du mener at de gamle bør jobbe lenger så de digitaliserte kan få arbeidsro foran dataskjermene. ?  Det er verdt å minne om at de fleste pensjonister som går "utav arbeidsmarkedet" har hatt  fysiske / praktiske krevende jobber under hele sitt yrkesliv. Ein løser ikkje eldreomsorgen ved å dele ut dataskjermer til mange eldre som sitter hjemme alene, og har behov for praktisk hjelp, handle, tannlege /legebesøk m.m.

Forsøk heller å koke med noen konstruktive forslag til hvordan desse utfordinger skal løses ?

Mitt forslag er egentlig det motsatte. At pensjonister og for så vidt uføre skal få de ytelsene de fortjener, og at prisen vi som samfunn må betale er effektivisering/digitalisering.

En del av den prisen er dessverre at visse grupper med digitalt utenforstående (herunder også en del eldre) blir nødt til å tilpasse seg et mer effektivt samfunn. 

Det finnes selvsagt alternativer f.eks flere må stå i jobb, privatisering av det som i dag er offentlige goder osv. Mulig det finnes andre bedre alternativer, men de har ikke jeg. Litt komisk at du etterspør konstruktive innslag når alt du gjør er å peke på utfordringene uten å peke på noen løsninger selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Og til videre debatt. Vennligst ikke tillegg meg eller andre motdebattanter meninger de ikke har uttrykt. Det ser bare dumt ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel var denne mannen? Jeg spør fordi vi har en lite kuriositet i familien. Min bestemor på 86 er bedre på teknologi som SoMe enn min mor på 62. Men mamma er en raser på excel, da hun jobber med økonomi. 😅 Siden disse to er nært beslektet, tror jeg at det ligger mye mer i motivasjon enn evner. Min bestemor har barnebarn og oldebarn som bor spredt og hun ønsker å beholde kontakt. Hun har også mye ledig tid. Hun lærte seg først å bruke laptop, så ipad, bare for å kunne ha kontakt med barnebarn. Men når hun først lærte det, en ny verden åpnet seg for henne. På youtube finner hun gamle musikkvideoer og konserter og artister fra 50-tallet, som hun husker og elsker. På google finner hun frø til de fineste blomstene for hagen sin - og hun klarer å bestille de også. På SoMe har hun klart å finne flere av skolevenninner som hun ikke har sett og hatt kontakt med på 40 år 😭Jeg køder ikke.. Dette er damene i 80-årene som studerte sammen på 50 tallet, som nå ringer til hverandre på Messenger. 

Ikke undervurder gamlinger..  Og alt begynte med at hun ville bare se bildene av oldebarna på Instagram. 😎

Anonymkode: 8d874...339

• Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hvor gammel var denne mannen? Jeg spør fordi vi har en lite kuriositet i familien. Min bestemor på 86 er bedre på teknologi som SoMe enn min mor på 62. Men mamma er en raser på excel, da hun jobber med økonomi. 😅 Siden disse to er nært beslektet, tror jeg at det ligger mye mer i motivasjon enn evner. Min bestemor har barnebarn og oldebarn som bor spredt og hun ønsker å beholde kontakt. Hun har også mye ledig tid. Hun lærte seg først å bruke laptop, så ipad, bare for å kunne ha kontakt med barnebarn. Men når hun først lærte det, en ny verden åpnet seg for henne. På youtube finner hun gamle musikkvideoer og konserter og artister fra 50-tallet, som hun husker og elsker. På google finner hun frø til de fineste blomstene for hagen sin - og hun klarer å bestille de også. På SoMe har hun klart å finne flere av skolevenninner som hun ikke har sett og hatt kontakt med på 40 år 😭Jeg køder ikke.. Dette er damene i 80-årene som studerte sammen på 50 tallet, som nå ringer til hverandre på Messenger. 

Ikke undervurder gamlinger..  Og alt begynte med at hun ville bare se bildene av oldebarna på Instagram. 😎

Anonymkode: 8d874...339

Motivasjon er nok en langt større faktor enn evner. Jeg tenker det er en selvfølge at de aller aller fleste fint hadde mestret bruk av digitale hjelpemidler om de hadde klart å finne en motivasjon for det.

Tøff bestemor du har forresten 😁

Endret av c_buk
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt går det altfor fort, jeg som er midt i 50-åra har gitt opp. Jeg overlater alt som er nytt til noen som kan det. 

Man kan ikke digitalisere og gi folk ansvar for å lære det sjøl. En gammel person som aldri har vært vandt med dette og samtidig har en hjerne som er svekket av alder, greier ikke å henge med. Selvsagt finns det unntak men det er folk som har interesse for elektroniske ting og kanskje har hatt jobber med tilnærming. 

Anonymkode: 37659...d1a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

c_buk skrev (1 minutt siden):

Motivasjon er nok en langt større faktor enn evner. Jeg tenker det er en selvfølge at de aller aller fleste lære fint hadde mestret bruk av digitale hjelpemidler om de hadde klart å finne en motivasjon for det.

Tøff bestemor du har forresten 😁

Den motivasjonen kan vi ikke forvente at alle har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den motivasjonen kan vi ikke forvente at alle har. 

Jeg synes det er mer interessante å revidere samfunnskontrakten. Det er ikke slik at borgerrollen er fritatt fra et ansvar. I et digitalisert samfunn er det ansvaret motivasjonen. Skal man ha rett til offentlige goder, må man spillet etter samfunnets regler. Det gjør vi alle (mer eller mindre).

Og min påstand er at med en stadig mindre del av befolkningen i arbeid, samt en eldrebølge, har vi ikke de menneskelige ressursene som skal til for å tilby en velferdsstat uten å ta i bruk digitale hjelpemidler i offentlige tjenester. 

Motivasjonen er da offentlige goder, og om ikke den motivasjonen er nok, oppfyller ikke de borgerne sin del av samfunnskontrakten. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Ein eldre mann sa forleden at han skulle ynskje digitaliseringen av samfunnet blei satt på vent til han blei lagd under torva.

Ein stor del av den eldre befolkningen klarer ikkje henge med i digitaliseringen ikkje har de  eit nettverk rundt seg kan gi dem opplæring. Erna Solberg ønsker at de eldre som sitter hjemme og føler på ensomheten, og utenforskapet kan gis opplæring i digitaliseringen. 

Erna Solberg burde selv  sørget for å ryddet opp i sin egen digitaliserings -kompetanse før hun pålegger eldre å digitalisere seg, og dette vitner om fraverende innsikt i mange eldre sin hverdag. 

Idag møter dei fleste en stengt dør hos bankene, NAV tjenester, mange kommunale kontorer med påskriften " selvbettjening" og utenforskapet til både banker, NAV og mange andre tjenester har økt  i rakettfart.  Antall byråkrater, og personer som sitter foran en dataskjerm har også økt i omfang, praktiske oppgaver i samfunnet blir utført at i hovudsak import av arbeidskraft.  

Jeg vil si den går altfor sent. Vi har ikke en gang kommet dit at vi ikke trenger opplæring og at mennesker opplever at digitaliseringen ikke er fullintegrert i livene deres. 

Vi kan jo henvise til bilindustrien og den utviklingen og si at ting går saktere der: vi må fortsatt kunne kjøre, vite noe teknisk om kjøretøyet og gjøre operative vurderinger i trafikken, men det er grunner til at digitalisering kunne ha hoppet bukk over disse utfordringene.

De eneste tingene jeg føler er digitalisert på en intelligent og funksjonell måte, er skattesystemet.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De som ikke får til ting på ei datamaskin ville ikke fått til det samme på papir heller. Det er ikke noe enklere å finne frem riktig skjema, fylle ut for hånd og sende i posten.

De som ikke får til slike ting må ha hjelp okke som. Og slik var det før og, eldre folk som ikke klarer praktiske gjøremål. Som måtte ha hjelp til det meste.

Skjønner ikke hva Erna Solberg har med saken å gjøre forresten, men det er sikkert høyre som har skylda for alt som ikke er som i gamle dager?

Anonymkode: 4d7c4...b49

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

c_buk skrev (15 minutter siden):

Mitt forslag er egentlig det motsatte. At pensjonister og for så vidt uføre skal få de ytelsene de fortjener, og at prisen vi som samfunn må betale er effektivisering/digitalisering.

En del av den prisen er dessverre at visse grupper med digitalt utenforstående (herunder også en del eldre) blir nødt til å tilpasse seg et mer effektivt samfunn. 

Det finnes selvsagt alternativer f.eks flere må stå i jobb, privatisering av det som i dag er offentlige goder osv. Mulig det finnes andre bedre alternativer, men de har ikke jeg. Litt komisk at du etterspør konstruktive innslag når alt du gjør er å peke på utfordringene uten å peke på noen løsninger selv.

Ei økende antall  eldre  som ikkje har  begrensende digital

Norge kjem "garantert " til å stå overfor mange håndtverkere, røreggere, sveisere,mekanikere som har vert utført av mange av de  som etterhvert går utav  arbeidslivet.

Norge har plenty arbeidskraft, men en kontstruktiv løsning blir på sikt  at mange etterhvert  må belage seg på å gjøre andre ting en de gjør idag. Mange byråkrater som sitter foran en PC  kan med fordel  omstille seg til eldreomorg , byggsnekkere, mekaniker.  Desse vil da sansynlegvis kjenne på de samme utfordringer som de eldre har til  digitalisering av hjemmetjenester m.v. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei økende antall  eldre  som ikkje har  begrensende digital

Norge kjem "garantert " til å stå overfor mange håndtverkere, røreggere, sveisere,mekanikere som har vert utført av mange av de  som etterhvert går utav  arbeidslivet.

Norge har plenty arbeidskraft, men en kontstruktiv løsning blir på sikt  at mange etterhvert  må belage seg på å gjøre andre ting en de gjør idag. Mange byråkrater som sitter foran en PC  kan med fordel  omstille seg til eldreomorg , byggsnekkere, mekaniker.  Desse vil da sansynlegvis kjenne på de samme utfordringer som de eldre har til  digitalisering av hjemmetjenester m.v. 

Den dagen det ikke er jobbe å få for byråkrater vil de måtte omstille seg. Jeg tror ikke det er presis analyse av morgendagens utfordringer. Men det de fleste byråkrater må gjøre er å videreutdanne eller omstille seg for å møte nye behov.

Jeg spør deg direkte. Hva er poenget med ditt innlegg? Bare fordi det er mange på helsepersonell kan vi ikke tvinge folk til å bytte jobb. Men dersom det ikke er andre jobber å få, vil trolig flere trekkes mot de jobbene vi som samfunn trenger. At arbeidsstanden er en fremtidig utfordring er ikke særlig kontroversielt, og jeg forstår ikke h or du har det fra at vi har et kommende problem med menneskelige ressurser i tilbydelsen av offentlige tjenester. Dette er jo en av de store bekymringene i samfunnet per nå. 

Så forstår jeg ikke hvorfor du mener at en byråkrat skal omstille seg. Om hen ønsker å jobbe som byråkrat, og det er ledige jobber tilgjengelig, så ville det vært ganske dumt å omstille seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

De som ikke får til ting på ei datamaskin ville ikke fått til det samme på papir heller. Det er ikke noe enklere å finne frem riktig skjema, fylle ut for hånd og sende i posten.

De som ikke får til slike ting må ha hjelp okke som. Og slik var det før og, eldre folk som ikke klarer praktiske gjøremål. Som måtte ha hjelp til det meste.

Skjønner ikke hva Erna Solberg har med saken å gjøre forresten, men det er sikkert høyre som har skylda for alt som ikke er som i gamle dager?

Anonymkode: 4d7c4...b49

Poenget er at ein løser ikkje utenforskapet hos de eldre,og  hjemmebassert omsorg med å dele ut flere datamaskiner, og såpass orientert i landskapet burde en politiker som Erna Solberg har bedre forstand på.

Det er blitt avstekket  eindel "grums" innenfor Erna`s hjem i forhold til økonomi, og det forteller vel troleg noe om Erna sitt forhold til digitaliseringen.  Dersom Erna var så voksen at hun erkjente at hun ikkje har forståelse på akjsehandel, og at hun ikkje har passordet til sin mann sindre å sjekke han transaksjoner i forhold til privatøkonomien hadde mange identifisert med Erna. Ein stor del av norges befolkning har hverken økonoimi eller kompetanse å drive med aksjehandel.     

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg vil seie den går høveleg fint i lendet. Ein vinn å setja seg inn i nye ting og dei som kjem er ikkje så langt frå det som var.

Slik sett er eg godt nøgd.

Anonymkode: 4d3f2...c48

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nedre skritt må være å lage gode løsninger for de som ikke henger med enten det er mentale eller fysiske begrensninger.

Anonymkode: ba3d5...160

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nedre skritt må være å lage gode løsninger for de som ikke henger med enten det er mentale eller fysiske begrensninger.

Anonymkode: ba3d5...160

Vil du meine at det er turvande?

Anonymkode: 4d3f2...c48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...