Gå til innhold

Henge opp julelys ute - tips og råd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har gått til innkjøp av lyslenker/girlander jeg tenker å feste til rekkverket på huset. 

Angående det har jeg to spørsmål.

Jeg kjøpte av typen LED-lenke inntullet med plastikk"gran":
image.png.2e7871bad603142d75bfc9ff7a770e8d.png

Kilde: https://www.clasohlson.com/no/Girlander-LED-utbyggbar-Northlight,-5-m/p/36-6685

Men jeg lurer på om jeg heller burde ha gått for en enkel og bar lyslenke uten dette "granet":

image.png.9ec3838681237656d9472f83a5aa5b58.png

Kilde: https://www.clasohlson.com/no/LED-Pro-utbyggbar-lyslenke-med-5-års-garanti,-utendørs,-Northlight/p/36-8074

Men spørsmålet er om sistnevnte blir hengende for "løst" mot rekkverket med tanke på vær og vind, og at denne "granet" er smart for å få det mer solid?

Hvilke typer LED-lenke har du erfaring med, og hvilken synes du er mest praktisk og finest?

Angående montering. Lenka må festes oppe på rekkverket, og må samtidig tåle en skikkelig uværsdag uten at det enten hamrer mot rekkverket eller faller ned.

Så hvordan fester du og hva bruker du for å feste lyslenka til rekkverket? 

Skrevet

Jeg har uten gran, men synes med gran er penest. 
fester med strips. 

Anonymkode: 961dd...1b7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har uten gran, men synes med gran er penest. 
fester med strips. 

Anonymkode: 961dd...1b7

Hvordan fester du med strips? Rundt hele toppbordet, eller har du montert på festepunkter under toppbordet som du fester lenka med stripsene? 

Skrevet

Vi har brukt uten «gran». Mannen har satt i små skruer der som jeg vil ha lyset. Du kan da henge opp de lyslenkene så stramt, som du vil. Bare skille ledningen litt fra hverandre akkurat der skruen er, og træ lenken over.

Vi har også hatt hengende i takrenna, der har han brukt strips.

• Liker 1
Skrevet

Begge deler er fint. Selvfølgelig under forutsetning av at det henges opp tidligst 1.desember.

Anonymkode: 65c5d...a25

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi har uten gran. Mannen har festet det med kramper og det ble veldig fint og stramt.

Anonymkode: 49976...8e4

• Liker 1
Skrevet

Rådet mitt er å vente til desember :)

Anonymkode: 7b55c...1ea

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Vi har uten gran. Mannen har festet det med kramper og det ble veldig fint og stramt.

Anonymkode: 49976...8e4

Kramper ja. Kanskje jeg skal slå inn kramper under toppbordet, og så feste girlanderet med "gran" på med strip i krampene. Så kan krampene bare stå i fra år til år, for det er ikke mye de kommer til å stikke ut. 

Hm.. ja det går an! :) 

Og til dere som lurer, julelysene kommer opp sånn ca. midtveis i november.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Vi har ledlenke oppunder altanrekka festet med lettiklammer. De har holdt seg overraskende bra uten å ruste. Har led pro fra Clas Ohlson med skumringsrele. Den er allerede oppe og lyser. Bryr meg ikke om naboene steiler. De ser ikke så mye av den uansett. Dessuten er det vinterlys, ikke julelys. Så det så. Blir selvfølgelig litt annerledes når det er en girlander med gran. 

Endret av Gogglebox
  • Liker 1
Skrevet
Gogglebox skrev (4 minutter siden):

Vi har ledlenke oppunder altanrekka festet med lettiklammer. De har holdt seg overraskende bra uten å ruste. Har led pro fra Clas Ohlson med skumringsrele. Den er allerede oppe og lyser. Bryr meg ikke om naboene steiler. De ser ikke så mye av den uansett. 

Åja, så lettiklammene bare henger på år etter år, og ruster ikke? 

Jeg er inne på Clas Ohlson nå og ser meg rundt. Er det denne du har? 

https://www.clasohlson.com/no/LED-Pro-utbyggbar-lyslenke-med-5-års-garanti,-utendørs,-Northlight/p/36-8071

Er det bra lys i den, eventuelt må du legge den dobbelt for å få nok "dekning" utover? 

Ser at man kan få helt opp til 20m på denne, og prisen er fin! Tenkte at jeg skulle bare dekke litt av terrassen min med lys, men denne på 20m dekker nesten hele. Så hvorfor ikke bare gå HELT for det når man først går for det, liksom :D 

Hm... Dere har gitt meg noe å tenke på. Flere løsninger og muligheter, altså.

Skrevet

Fester med små spiker. Deler ledningen og legger spikeren mellom. Det blåser godt her, men holder veldig bra. Spikerene står fra år til år. 

Anonymkode: 6f248...571

• Liker 1
Skrevet
Bombasi skrev (2 minutter siden):

Åja, så lettiklammene bare henger på år etter år, og ruster ikke? 

Jeg er inne på Clas Ohlson nå og ser meg rundt. Er det denne du har? 

https://www.clasohlson.com/no/LED-Pro-utbyggbar-lyslenke-med-5-års-garanti,-utendørs,-Northlight/p/36-8071

Er det bra lys i den, eventuelt må du legge den dobbelt for å få nok "dekning" utover? 

Ser at man kan få helt opp til 20m på denne, og prisen er fin! Tenkte at jeg skulle bare dekke litt av terrassen min med lys, men denne på 20m dekker nesten hele. Så hvorfor ikke bare gå HELT for det når man først går for det, liksom :D 

Hm... Dere har gitt meg noe å tenke på. Flere løsninger og muligheter, altså.

De har holdt bra de. Ledningen er ganske tykk på pro-varianten, så kabelklammer er best. Ja, det er den vi har. Tror vi kjøpte 2x20m + en på 10m pluss et støpsel som tåler belastningen. Den lyser ganske bra opp, bedre enn de vi har hatt tidligere. Like greit å ta hele verandaen syns jeg. Vi har både på inn- og utsiden av rekkverket. 

IMG_1482 2.jpg

• Nyttig 1
Skrevet
Gogglebox skrev (1 time siden):

De har holdt bra de. Ledningen er ganske tykk på pro-varianten, så kabelklammer er best. Ja, det er den vi har. Tror vi kjøpte 2x20m + en på 10m pluss et støpsel som tåler belastningen. Den lyser ganske bra opp, bedre enn de vi har hatt tidligere. Like greit å ta hele verandaen syns jeg. Vi har både på inn- og utsiden av rekkverket. 

IMG_1482 2.jpg

Se der ja. Ble bra det der. Hvordan blir det når det er vind ute? Kan ledningen gi smell mot rekkverket? 

Og den lettiklamma... Er det slik at det er å tre av/på ledningen, eller må dem taes bort eller justeres hver gang?

Beklager mye mas altså, men jeg er helt blank på akkurat dette med tanke på å få det bra.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har lyslenke uten gran på 35 meter. Fester den med strip (strip rundt hele toppen på rekkverket). Ja, den henger og slenger. Men det gjør vel ingenting? Den har tålt 3 desembermåneder til nå. 

Men selvsagt, vil du ha den stram, er det bare å bruke tilstrekkelig med strips.

Anonymkode: a6ea7...148

• Liker 1
Skrevet (endret)
Bombasi skrev (8 minutter siden):

Se der ja. Ble bra det der. Hvordan blir det når det er vind ute? Kan ledningen gi smell mot rekkverket? 

Og den lettiklamma... Er det slik at det er å tre av/på ledningen, eller må dem taes bort eller justeres hver gang?

Beklager mye mas altså, men jeg er helt blank på akkurat dette med tanke på å få det bra.

Ingen bevegelse i vinden vil jeg si. De står såpass tett, har klammer på hver 50 cm. Klamma sitter inntil ledningen slik som du ser kabler som ligger langs veggen inne gjør. Hvis du skal ha de ut er det bare å dra de ut med en tang. Hvis du ikke har utstyret til det, så er det sikkert lettere med strips. Men det ser penere og ryddigere ut uten.

IMG_1483.jpg

Endret av Gogglebox
  • Liker 2
Skrevet

Synes det er penest uten gran da jeg er veldig lite fan av plastikkplanter😅 vi har heller en krans på døra, men den er ekte så vi må kjøpe ny hvert år (koster 300,- på plantasjen)

• Liker 2
Skrevet (endret)

Takk for svar alle. Jeg fikk god inspirasjon og hjelp fra dere her.

Jeg skal bytte inn disse girlandene med gran som jeg har kjøpt, for så heller kjøpe meg vanlig lenke. Minst mulig dilldall, og vanlige lenker lyser bedre og er enklere å montere. Det er lyset som er viktig, og granet blir bare i veien. Granet ryr vel gjerne også, og en vakker stormdag i desember så får granet kjørt seg. Bare til bry, med andre ord.

Og så kommer jeg ikke til å kjøpe lengder slik at det dekker bare en del av terrassen, som først innkjøpt/tenkt. Men at det går hele veien rundt hele terrassen. Totale rekkverk var på 19,5m, og lenkelengden er på 19,9m. Med andre ord perfekt for å dekke hele rekkverket mitt, med litt slingringsmonn. 

Jeg har nok også overtenkt dette med montering. Så skal kjøpe enten vanlige ledningsklammer eller lettiklammer for montering. Skal feste lenka på undersiden av toppbordet med klammene, så eventuelle spikerhull vil aldri vises siden det skjer på undersiden. Vanlige ledningsklammer er billig og fort gjort å slå inn uten spesialverktøy, samt lett å rive av etterpå også. Så enkel kunne min o'store monteringsbekymring altså være.

Hvis dere har noen siste innspill/korreksjoner til meg, så kom med de snarest, for nå føler jeg meg så klar at det er nyss for jeg bestiller :D 

Nå gleder jeg meg til midten av november! Skal bli kos å få opp utelys for første gang! Spent på resultatet! :) 

Endret av Bombasi
Skrevet

Kroker og eller strips 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...