Gå til innhold

Fra puls på 70 til 45

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har aldri trent hele livet, generelt vært lite aktiv. Har hatt hvilepuls på rundt 70-75 i mange år. Men det siste året har jeg trent nesten hver dag, tung styrketrening og noe turgåing. Ser at hvilepuls min stort sett ligger på 50-tallet og det laveste jeg har sett er 43. 

Leser at for topptrente folk osv kan pulsen være helt nede i 30. men føler ikke akkurat jeg går under denne kategorien da jeg fortsatt vil definere kondisen min som under normal. Får høy puls av trening og blir fort andpusten i turer med litt motbakke. 

Har gått ned ca 50 kilo det siste året, men er fortsatt overvektig, men hjertet jobber jo sikkert lettere enn det gjorde, men syns pulsen er merkelig lav i hvile? 

Anonymkode: 3d2b9...84b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høyt blodtrykk kan gi lav puls. Noen har også naturlig lav puls (min kan være nede på 30-tallet under hvile), og det kan være at din naturlig lave puls har kommet frem som følge av at kroppen din er i form. Må likevel innrømme at den virker noe lav til at du er overvektig. Hmmm.

Anonymkode: 267ad...360

Skrevet

Kan være noe alvorlig, og kan være ingenting. Jeg hadde tatt det opp med legen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Høyt blodtrykk kan gi lav puls. Noen har også naturlig lav puls (min kan være nede på 30-tallet under hvile), og det kan være at din naturlig lave puls har kommet frem som følge av at kroppen din er i form. Må likevel innrømme at den virker noe lav til at du er overvektig. Hmmm.

Anonymkode: 267ad...360

Blodtrykk er akkurat der det skal være så ikke hatt noe tull med det. Ja jeg syns også det er litt lavt siden jeg fortsatt ikke er i super form 🤔

Skrevet
Kelsier skrev (8 minutter siden):

Kan være noe alvorlig, og kan være ingenting. Jeg hadde tatt det opp med legen. 

Har en rytmeforstyrrelse, men den er medfødt. Så nevnte det til hjertelegen som sa det sikkert var fordi jeg trente.. men fortsatt, har bare trent ett år så syns det er merkelig 

Skrevet

Det skyldes sannsynligvis vektnedgangen, og er et sunnhetstegn. Med såpass mye overvekt må hjertet jobbe mye hardere, ergo pulsen blir høyere. 

Anonymkode: 50568...685

Skrevet

Husk at overvekt er ganske god trening for hjertet ditt. Har hjertet vært vant med å slepe rundt på 50 kg mer, så er det veldig mulig at dette er normalt nå som du veier mindre.

Generelt gjelder dette om lav puls: Det er sjelden et problem, så fremt:

1. Pulsen stiger under aktivitet

2. Du ikke har plager av den lave pulsen, som svimmelhet, utmattelse eller energiløshet.

Er dette i orden, så klarer hjertet ditt å tilfredsstille oksygenbehovet ditt selv ved å slå sakte. Og ingenting er bedre enn det! 

Har du plagene som nevnt over, eller er du usikker, så ta et EKG hos fastlegen. Det er dog en fordel om du har lav puls når du tar EKG-et.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...