AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #1 Skrevet 15. oktober 2023 https://www.nrk.no/ytring/ikke-bare-barnemat-1.16589710 Hjemmelaget har for lite næring, mens kjøpe pulver er ultraprosessert. Hvordan gjør man riktig? Anonymkode: 3194e...c26 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #2 Skrevet 15. oktober 2023 Ultraprosessert er ikke alltid djevelens verk. Ultraprosessert mat kan være bra, og babygrøt er helt ok. Anonymkode: a487d...2b0 27 7
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #3 Skrevet 15. oktober 2023 Hva er feil med kjøpegrøten egentlig? Har lest innholdsfortegnelse på flere og finner ikke noe jeg ikke ville spist selv, og jeg spiser stort sett rent og økologisk så langt det går. Anonymkode: 0ef4f...966 8
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #4 Skrevet 15. oktober 2023 Hva er det med det opphenget i ultraprossesert mat? Klarer folk virkelig ikke å forstå forskjellen på pølser og fisk? Pizza og babymat? Anonymkode: 69718...448 21 5
Piggsopp Skrevet 15. oktober 2023 #5 Skrevet 15. oktober 2023 Hvorfor trenger babyer egen grøt? Eller egen mat? Babyer har overlevd uten pulvergrøt gjennom hele menneskenes historie. Gi babyene det samme som dere spiser med noen modifikasjoner (mindre salt, uten honning og sterke krydder). Mos maten om du er redd babyen vil sette det i halsen. 14 2 5
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #6 Skrevet 15. oktober 2023 Piggsopp skrev (1 minutt siden): Hvorfor trenger babyer egen grøt? Eller egen mat? Babyer har overlevd uten pulvergrøt gjennom hele menneskenes historie. Gi babyene det samme som dere spiser med noen modifikasjoner (mindre salt, uten honning og sterke krydder). Mos maten om du er redd babyen vil sette det i halsen. Det handler om næringsopptak, blant annet jern. Anemi hos små barn var vanligere før og virkelig ikke noe å trakte etter. Anonymkode: 0ef4f...966 24 7
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #7 Skrevet 15. oktober 2023 Pulvergrøt er nesten bare sukker 😳😳😳 Den oppskriften på grøt har jeg brukt selv på min baby, hun lå godt over snittet hele veien. Det er ikke oppskriften det er noe galt med, da må det være foreldrene som ikke gir nok/ofte nok mat. I denne situasjonen fikk babyen på 8 mnd grøt to ganger om dagen. I den alderen skal de også ha lunsj og middag, er heller det problemet ligger. Ikke at foreldrene gir hjemmelaget grøt, men at de gir BARE grøt og mat for sjelden. Anonymkode: ac679...9b8 13 2
IDGAF Skrevet 15. oktober 2023 #8 Skrevet 15. oktober 2023 Helsesykepleier blir sjokket fordi grøten kokes på vann og ikke melk? 😅 Er ikke halve poenget med å gi baby grøt at de skal få i seg jern. De får ikke i seg mye jern om halve måltidet består av melk… 7 1 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #9 Skrevet 15. oktober 2023 Mine har ikke fått grøt som babyer, men fått havregrøt som litt eldre, da kokt på foreks kokosmelk og gjerne med fløte eller smør i. Man kan jo klare å tenke litt selv i forhold til å koke den på vann vs melk foreks. Som babyer fikk de samme mat som vi spiser og spiste den selv. Anonymkode: 97540...f57 3 1 1
Jdz Skrevet 15. oktober 2023 #10 Skrevet 15. oktober 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): https://www.nrk.no/ytring/ikke-bare-barnemat-1.16589710 Hjemmelaget har for lite næring, mens kjøpe pulver er ultraprosessert. Hvordan gjør man riktig? Anonymkode: 3194e...c26 Man gjør riktig ved å begynne og lytte til fagfolk og helsepersonell igjen, heller en tilfeldige influencer-mammaer på Instagram. 25 13
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #11 Skrevet 15. oktober 2023 Just now, AnonymBruker said: Mine har ikke fått grøt som babyer, men fått havregrøt som litt eldre, da kokt på foreks kokosmelk og gjerne med fløte eller smør i. Man kan jo klare å tenke litt selv i forhold til å koke den på vann vs melk foreks. Som babyer fikk de samme mat som vi spiser og spiste den selv. Anonymkode: 97540...f57 Og altså, mer fokus på mer næringstette ting som babyer. Anonymkode: 97540...f57
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #12 Skrevet 15. oktober 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Pulvergrøt er nesten bare sukker 😳😳😳 Den oppskriften på grøt har jeg brukt selv på min baby, hun lå godt over snittet hele veien. Det er ikke oppskriften det er noe galt med, da må det være foreldrene som ikke gir nok/ofte nok mat. I denne situasjonen fikk babyen på 8 mnd grøt to ganger om dagen. I den alderen skal de også ha lunsj og middag, er heller det problemet ligger. Ikke at foreldrene gir hjemmelaget grøt, men at de gir BARE grøt og mat for sjelden. Anonymkode: ac679...9b8 Greia er vel at hjemmelaget kan ha for lite jern. Kjøpegrøt er en grei måte å sørge for nok jern. (Sier ikke at man MÅ ha kjøpegrøt for å få nok jern men det er jo ikke pga de ikke vokser nok ellers at det er lettvint, er jo fordi det er tilsatt jern og sånn i det) Anonymkode: 2cc51...e60 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #13 Skrevet 15. oktober 2023 7 minutter siden, AnonymBruker said: Pulvergrøt er nesten bare sukker 😳😳😳 Den oppskriften på grøt har jeg brukt selv på min baby, hun lå godt over snittet hele veien. Det er ikke oppskriften det er noe galt med, da må det være foreldrene som ikke gir nok/ofte nok mat. I denne situasjonen fikk babyen på 8 mnd grøt to ganger om dagen. I den alderen skal de også ha lunsj og middag, er heller det problemet ligger. Ikke at foreldrene gir hjemmelaget grøt, men at de gir BARE grøt og mat for sjelden. Anonymkode: ac679...9b8 Mulig jeg er dum, men hva her er "bare sukker"? (Innholdsfortegnelse på Nestle kjøpegrøt for 6 mnd) Nedbrutt hvetemel, fullkorns havremel (34 %), skummetmelkpulver, helmelkpulver, vegetabilske oljer (raps, solsikke), kostfiber (inulin), mineraler (kalsium, jern, sink, jod) og vitaminer (A, D, E, K, C, tiamin, niacin, B6, folinsyre, biotin, pantotensyre). Anonymkode: 2cc51...e60 14 12
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #14 Skrevet 15. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Greia er vel at hjemmelaget kan ha for lite jern. Kjøpegrøt er en grei måte å sørge for nok jern. (Sier ikke at man MÅ ha kjøpegrøt for å få nok jern men det er jo ikke pga de ikke vokser nok ellers at det er lettvint, er jo fordi det er tilsatt jern og sånn i det) Anonymkode: 2cc51...e60 Kroppen vår tar opp kunstige/tilsatte vitaminer og mineraler mye dårligere enn naturlige. Så selv om det er mer jern i kjøpegrøt, betyr ikke det nødvendigvis at kroppen får mer jern av å spise den. Helsesykepleiere hadde jeg ikke stolt blindt på, vet dere hvem som holder ernæringskurs for disse, ofte gratis? Og hvorfor gjør de det? Tror nok ikke Nestlé gjør det for å være snille. For øvrig sa min helsesykepleier det motsatte, at hjemmelaget er best. Anonymkode: ac679...9b8 9 1 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #15 Skrevet 15. oktober 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Pulvergrøt er nesten bare sukker 😳😳😳 Den oppskriften på grøt har jeg brukt selv på min baby, hun lå godt over snittet hele veien. Det er ikke oppskriften det er noe galt med, da må det være foreldrene som ikke gir nok/ofte nok mat. I denne situasjonen fikk babyen på 8 mnd grøt to ganger om dagen. I den alderen skal de også ha lunsj og middag, er heller det problemet ligger. Ikke at foreldrene gir hjemmelaget grøt, men at de gir BARE grøt og mat for sjelden. Anonymkode: ac679...9b8 Dette vet sikkert du bedre enn kvalifisert helsepersonell 🤡 Ta en titt på denne lista, det er ikke akkurat lettvektere som har forfattet artikkelen: Men sånne som deg hører vel heller på influensere uansett hva fagfolk måtte si. Har du lest artikkelen i det hele tatt? Anonymkode: fd5cf...7be 22 9
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #16 Skrevet 15. oktober 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Pulvergrøt er nesten bare sukker 😳😳😳 Den oppskriften på grøt har jeg brukt selv på min baby, hun lå godt over snittet hele veien. Det er ikke oppskriften det er noe galt med, da må det være foreldrene som ikke gir nok/ofte nok mat. I denne situasjonen fikk babyen på 8 mnd grøt to ganger om dagen. I den alderen skal de også ha lunsj og middag, er heller det problemet ligger. Ikke at foreldrene gir hjemmelaget grøt, men at de gir BARE grøt og mat for sjelden. Anonymkode: ac679...9b8 Så du ammet ikke heller, fordi melken inneholder for mye melkesukker? Det er ikke raffinert sukker i barnegrøten. Jeg tenker sukker angsten går for langt her. Kroppen trenger faktisk bestanddeler av stoffer som omdannes til sukker I kroppen, det er en grunn til at kroppen er laget slik at den skal omdanne stoffer til sukker. Anonymkode: 0ef4f...966 23 7
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #17 Skrevet 15. oktober 2023 13 minutter siden, Piggsopp said: Hvorfor trenger babyer egen grøt? Eller egen mat? Babyer har overlevd uten pulvergrøt gjennom hele menneskenes historie. Gi babyene det samme som dere spiser med noen modifikasjoner (mindre salt, uten honning og sterke krydder). Mos maten om du er redd babyen vil sette det i halsen. Grøt er veldig greit å gi barn til frokost eller lunch når de ikke kan (eller man ikke har nerver til å gi dem) brødskiver ennå. Eller tenker du jeg skal mose kaffekoppen og knekkebrødet med brunost som jeg spiste til frokost og gi til babyen? (For mange er det heller ikke så lett å modifisere bort salt i middagen, ikke alle lager sunn middag fra bunnen av hver dag, jeg hadde hverken tid eller overskudd eller evne til det i babytiden iallfall. Så baby fikk moste grønnsaker og jeg spiste noe usunt og salt som baby IKKE burde spise) Anonymkode: 2cc51...e60 3 1
IDGAF Skrevet 15. oktober 2023 #18 Skrevet 15. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Mulig jeg er dum, men hva her er "bare sukker"? (Innholdsfortegnelse på Nestle kjøpegrøt for 6 mnd) Nedbrutt hvetemel, fullkorns havremel (34 %), skummetmelkpulver, helmelkpulver, vegetabilske oljer (raps, solsikke), kostfiber (inulin), mineraler (kalsium, jern, sink, jod) og vitaminer (A, D, E, K, C, tiamin, niacin, B6, folinsyre, biotin, pantotensyre). Anonymkode: 2cc51...e60 Nedbrutt hvetemel= sukker. 9 3
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #19 Skrevet 15. oktober 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Kroppen vår tar opp kunstige/tilsatte vitaminer og mineraler mye dårligere enn naturlige. Så selv om det er mer jern i kjøpegrøt, betyr ikke det nødvendigvis at kroppen får mer jern av å spise den. Helsesykepleiere hadde jeg ikke stolt blindt på, vet dere hvem som holder ernæringskurs for disse, ofte gratis? Og hvorfor gjør de det? Tror nok ikke Nestlé gjør det for å være snille. For øvrig sa min helsesykepleier det motsatte, at hjemmelaget er best. Anonymkode: ac679...9b8 Jeg mener ikke at kjøpegrøt er bedre enn hjemmelaget alltid. Men at det ikke har noe med om barnet vokser eller ikke som den jeg siterte brukte som argument for at hennes hjemmelagde var bedre enn kjøpegrøt. Barn kan vokse og fremdeles ha anemi. Og barn kan få nok jern med hjemmelaget grøt eller de kan ikke det, avhengig av hva de spiser ellers og hvordan grøten lages (hva slags korn som brukes feks) Anonymkode: 2cc51...e60 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #20 Skrevet 15. oktober 2023 6 minutter siden, AnonymBruker said: Kroppen vår tar opp kunstige/tilsatte vitaminer og mineraler mye dårligere enn naturlige. Så selv om det er mer jern i kjøpegrøt, betyr ikke det nødvendigvis at kroppen får mer jern av å spise den. Helsesykepleiere hadde jeg ikke stolt blindt på, vet dere hvem som holder ernæringskurs for disse, ofte gratis? Og hvorfor gjør de det? Tror nok ikke Nestlé gjør det for å være snille. For øvrig sa min helsesykepleier det motsatte, at hjemmelaget er best. Anonymkode: ac679...9b8 Kan du forklare dette for meg? Biokjemikeren i meg stusser veldig på hva slags hold det er i dette. Et molekyl er et molekyl, uavhengig av hvordan det er fremstilt. Anonymkode: 4c70a...774 17 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå