Gå til innhold

Bruker balansert ventilasjon mye strøm?

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg opplever ikke trekk fra min ventilasjon, er det normalt? 

Anonymkode: 88846...06e

Skal ideelt sett ikke være altfor høy hastighet på tilluften, så om man opplever trekk er antagelig spjeldene ikke stilt inn riktig fra installatøren. 

Men så er det også folk som får vondt i hodet og blir syke av nye skumle ting som 5G, oppholder seg i områder med mange synlige wifi-systemer osv. Så noen synes nytt er skummelt, og siden bestemor luftet med vinduet skal man gjøre det i all fremtid

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg opplever ikke trekk fra min ventilasjon, er det normalt? 

Har du da kjent på tilluftsventiler og ikke avtrekksventil? Avtrekksventil er det på kjøkken og bad, den suger ut fukt. Mens tilluftsventilene er det som er i stue og på soverom, her skal du kjenne at det kommer luft ut. 

Men hvis disse ventilene er plassert strategisk slik at det ikke blåser på deg, så vil du trolig ikke kjenne noe negativt. Jeg hadde ventil rett over sengen og sofaen, og ble sittende konstant i trekk. Legger til at serviceteknikker hadde justert innstillinger for luftstrøm, slik at det var riktig i hele boligen. 

Anonymkode: 90c11...a38

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Har du da kjent på tilluftsventiler og ikke avtrekksventil? Avtrekksventil er det på kjøkken og bad, den suger ut fukt. Mens tilluftsventilene er det som er i stue og på soverom, her skal du kjenne at det kommer luft ut. 

Men hvis disse ventilene er plassert strategisk slik at det ikke blåser på deg, så vil du trolig ikke kjenne noe negativt. Jeg hadde ventil rett over sengen og sofaen, og ble sittende konstant i trekk. Legger til at serviceteknikker hadde justert innstillinger for luftstrøm, slik at det var riktig i hele boligen. 

Ja, jeg vet forskjellen, og det kommer luft ut tilluftventilene. Men luften gir ikke trekk, den er ikke kald - og er ikke plassert der hvor jeg sitter f. Eks

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, jeg vet forskjellen, og det kommer luft ut tilluftventilene. Men luften gir ikke trekk, den er ikke kald - og er ikke plassert der hvor jeg sitter f. Eks

Har du ventiler plassert slik at det ikke blåser på deg, har sperrekant som står stilt inn riktig, så kan det være derfor. Men alle har forskjellig opplevelse av det, mange tåler ikke trekk og blir syke av det. Lufta som kom ut av mine ventiler var heller ikke kaldt, og det ble bedre når jeg skrudde anlegget ned til 1, for da blir luftstrømmen vesentlig mindre. Men da suger anlegget til gjengjeld ut mindre fukt, og det er anbefalt at det er innstil på 2/normal. 

Skrevet

Ja, mitt er på normal nestenn hele tiden, på høy når jeg dusjer, en annen innstilling når jeg lager mat. Gidder aldri skru ned på lav når jeg ikke er hjemme. 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, mitt er på normal nestenn hele tiden, på høy når jeg dusjer, en annen innstilling når jeg lager mat. Gidder aldri skru ned på lav når jeg ikke er hjemme. 

Det er ikke meningen at man skal skru ned på lav når man er på jobb osv. 
Men da er du åpenbart heldig mtp opplevd trekk, og det er bra. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det er ikke meningen at man skal skru ned på lav når man er på jobb osv. 
Men da er du åpenbart heldig mtp opplevd trekk, og det er bra. 

Tenkte mer når jeg er borte over flere dager. Away-innstillingen er satt til ca 10% mindre tilluft/avtrekk og med litt lavere temperatur enn home-innstillingen. Så er ikke store forskjellen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...