AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #1 Del Skrevet 14. oktober 2023 Vi har en gutt på 1,5 fra før og venter en lillebror eller lillesøster til våren. Bilsituasjonen vår blir lite ideell når hele familien skal kjøre samlet. Vi har en Audi A4 stasjonsvogn, tenkte den skulle ha nok plass, men siden jeg er mye kortere enn samboeren min må jeg sitte foran barnesetet, og da er mitt sete i nesten aller fremste posisjon. Når vi nå skal ha to barn blir det jo ett sete på hver side, men det kommer aldri til å gå an å plassere et babysete bak samboeren min, for han er veldig lang og trenger all beinplass han kan få. Alternativet da blir jo å kjøre hver vår bil med en unge i hver (vi har en Golf også, den er åpenbart ikke romsligere). Noen som har vært i lignende situasjon? Hvordan løste dere det? Usikker på om det kan være aktuelt å kjøpe romsligere bil, men tar gjerne imot tips til biler som har MYE plass i baksetet til barneseter Anonymkode: ebce4...ad3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #2 Del Skrevet 14. oktober 2023 Skoda Octavia Superb, er nok den bilen som ville passet perfekt, pga høyden til din samboer. Anonymkode: 5fdd5...712 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #3 Del Skrevet 15. oktober 2023 Prøvd nye vw id buz? Der bør dere ha god plass til søskenvogn baki også. Anonymkode: 4e743...ea0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #4 Del Skrevet 17. oktober 2023 Id4 har i allefall god beinplass til passasjerer bak, så jeg regner med det går fint med barneseter også Anonymkode: 21430...dac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 17. oktober 2023 #5 Del Skrevet 17. oktober 2023 Vurdert å kjøpe et barnesete som ikke er gigantisk? De kommer i ulike størrelser og fasonger, hvor noen krever vesentlig mer plass enn andre. 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #6 Del Skrevet 17. oktober 2023 Ionic 5! Sønn og svigerdatter har denne, og den har plass til bokstavelig talt ALT!! Anonymkode: d5bd7...fd6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #7 Del Skrevet 18. oktober 2023 newman01 skrev (På 17.10.2023 den 15.17): Vurdert å kjøpe et barnesete som ikke er gigantisk? De kommer i ulike størrelser og fasonger, hvor noen krever vesentlig mer plass enn andre. Kjøpte testvinner da sønnen vår ble for stor for babybilstolen og det er ganske stort, ja. Men babybilstolen er mye mer kompakt enn andre modeller jeg har sett, og fortsatt tar det kjempemye plass fremover i stasjonsvogna, men mye er jo pga. basen 🤷♀️ Jeg ser jeg glemte å nevne noe så vesentlig som at vi ikke har lademuligheter her vi bor (firemanns der vi bor lengst unna parkeringsplassen), og det er ikke aktuelt for sameiet å bruke penger på det akkurat nå, så elbiler utgår hundre prosent. Men ellers takk for tipsene Anonymkode: ebce4...ad3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #8 Del Skrevet 19. oktober 2023 Skoda Kodiaq har god plass i baksetet. Vi har nå 2 bakovervendte bilstoler i vår, og om ikke lenge blir det 3stk. Anonymkode: fc818...f67 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 19. oktober 2023 #9 Del Skrevet 19. oktober 2023 12 hours ago, AnonymBruker said: Kjøpte testvinner da sønnen vår ble for stor for babybilstolen og det er ganske stort, ja. Men babybilstolen er mye mer kompakt enn andre modeller jeg har sett, og fortsatt tar det kjempemye plass fremover i stasjonsvogna, men mye er jo pga. basen 🤷♀️ Jeg ser jeg glemte å nevne noe så vesentlig som at vi ikke har lademuligheter her vi bor (firemanns der vi bor lengst unna parkeringsplassen), og det er ikke aktuelt for sameiet å bruke penger på det akkurat nå, så elbiler utgår hundre prosent. Men ellers takk for tipsene Anonymkode: ebce4...ad3 Det er to måter å angripe et problem. Enten kjøper man utstyr som passer til objektene man har, eller så kjøper man ting som medfører at man må bytte ut det man har. Når det gjelder lading og avstander er det ingen problem å sette en ladeboks på stolpe og grave ned strømkabel i bakken. Om parkeringsplassen er flere kilometer unna husveggen kan det bli litt upraktisk langt å grave, men ellers går det stort sett rimelig greit. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #10 Del Skrevet 19. oktober 2023 newman01 skrev (14 timer siden): Det er to måter å angripe et problem. Enten kjøper man utstyr som passer til objektene man har, eller så kjøper man ting som medfører at man må bytte ut det man har. Når det gjelder lading og avstander er det ingen problem å sette en ladeboks på stolpe og grave ned strømkabel i bakken. Om parkeringsplassen er flere kilometer unna husveggen kan det bli litt upraktisk langt å grave, men ellers går det stort sett rimelig greit. Dette kommer enkelt og greit ikke til å skje, haha. Anonymkode: ebce4...ad3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #11 Del Skrevet 21. oktober 2023 Du kan i prinsippet plassere ett av settene i midten, i hvertfall den minste, babysettet. Det er selvsagt ikke det mest praktiske da det blir vanskeligere å ta det inn og ut, men mulig. Men jeg føler med deg,TS. Det er noen år siden nå men jeg hadde samme problem for noen år siden, en kombinasjon av en mann på 190 og to bakovervendte barnesetter bak. Det er få modeller som er aktuelle da, det er oftest de største og dyreste fra hver merke. Ford smax, Skoda superb, største Volvo og WV. Vi endte opp med å kjøpe en gammel Saab 9-5, en av de lengste biler på den tiden, og med veldig stor bagasje. Men, jeg kan ikke anbefale noen nå, dette er en stund siden. Men ja, jentene burde advares mot veldig høye menn, de er dyre i drift! De spiser mye, man må betale halvparten av den dyreste bil, man kan ikke ha et hus med skråtak i andre etasje.. For å ikke snakke om å føde babyer som er 53 cm lange og bokstavelig tatt sparker ribbeina dine i stykker. Anonymkode: 5f30d...91b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #12 Del Skrevet 21. oktober 2023 Hvilken bilstol har dere ? Å har dere montert den med minst mulig beinplass for barnet, og målt helningen? Det har alt å si… Anonymkode: de27f...130 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #13 Del Skrevet 23. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 22.10.2023 den 0.32): Du kan i prinsippet plassere ett av settene i midten, i hvertfall den minste, babysettet. Det er selvsagt ikke det mest praktiske da det blir vanskeligere å ta det inn og ut, men mulig. Men jeg føler med deg,TS. Det er noen år siden nå men jeg hadde samme problem for noen år siden, en kombinasjon av en mann på 190 og to bakovervendte barnesetter bak. Det er få modeller som er aktuelle da, det er oftest de største og dyreste fra hver merke. Ford smax, Skoda superb, største Volvo og WV. Vi endte opp med å kjøpe en gammel Saab 9-5, en av de lengste biler på den tiden, og med veldig stor bagasje. Men, jeg kan ikke anbefale noen nå, dette er en stund siden. Men ja, jentene burde advares mot veldig høye menn, de er dyre i drift! De spiser mye, man må betale halvparten av den dyreste bil, man kan ikke ha et hus med skråtak i andre etasje.. For å ikke snakke om å føde babyer som er 53 cm lange og bokstavelig tatt sparker ribbeina dine i stykker. Anonymkode: 5f30d...91b Haha, ja denne tanken streifet meg ikke da jeg ble sammen med min på 2 meter! Men det er jo helt sant, han spiser som tre hester og sønnen vår var lang ved fødsel og er fortsatt lang nå (må ha ny barnevogn også for den har blitt for kort allerede🫣) og han sparket meg halvt ihjel før han kom ut 😅 Frister lite å kjøpe ny, dyr bil når vi driver og prøver å spare til hus. Tror vi får prøve oss på diverse halvveise løsninger først. Anonymkode: ebce4...ad3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LadeJarl Skrevet 24. oktober 2023 #14 Del Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Haha, ja denne tanken streifet meg ikke da jeg ble sammen med min på 2 meter! Men det er jo helt sant, han spiser som tre hester og sønnen vår var lang ved fødsel og er fortsatt lang nå (må ha ny barnevogn også for den har blitt for kort allerede🫣) og han sparket meg halvt ihjel før han kom ut 😅 Frister lite å kjøpe ny, dyr bil når vi driver og prøver å spare til hus. Tror vi får prøve oss på diverse halvveise løsninger først. Anonymkode: ebce4...ad3 Hvis dere sparer til egenkapital i bolig er det kanskje ikke verdens lureste trekk å kjøre bil som svelger diesel for 20 kr/mila... mens en elbil bruker strøm for 1 kr mila..? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #15 Del Skrevet 24. oktober 2023 LadeJarl skrev (3 timer siden): Hvis dere sparer til egenkapital i bolig er det kanskje ikke verdens lureste trekk å kjøre bil som svelger diesel for 20 kr/mila... mens en elbil bruker strøm for 1 kr mila..? Hvis du leser emnet ser du at vi ikke har lademuligheter her vi bor. Strømmen koster ikke 1 kr/mila på vinteren, dessuten kan vi ikke skru på en elbil selv som vi kan på dieselbilene våre, så hva man sparer på elbil om man tar med utgifter til service og diverse reparasjoner tror jeg egentlig ikke er så mye i vårt tilfelle. Anonymkode: ebce4...ad3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaarebjarne Skrevet 24. oktober 2023 #16 Del Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 14.10.2023 den 21.43): Skoda Octavia Superb, er nok den bilen som ville passet perfekt, pga høyden til din samboer. Anonymkode: 5fdd5...712 Octavia og Superb er to forskjellige modeller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LadeJarl Skrevet 24. oktober 2023 #17 Del Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hvis du leser emnet ser du at vi ikke har lademuligheter her vi bor. Strømmen koster ikke 1 kr/mila på vinteren, dessuten kan vi ikke skru på en elbil selv som vi kan på dieselbilene våre, så hva man sparer på elbil om man tar med utgifter til service og diverse reparasjoner tror jeg egentlig ikke er så mye i vårt tilfelle. Anonymkode: ebce4...ad3 Er jo det de fleste fossilbileiere ikke forstår, det som må skrues på på en elbil er de delene som er de samme som på en fossilbil. Bremser og hjuloppheng/ styring.. Resten er det ikke feil på etter min erfaring, har hatt 4 elbiler i familien siden 2012, men for all del du får kjøre hva du vil for meg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #18 Del Skrevet 24. oktober 2023 Både Skoda Superb, Skoda Oktavia, og Wolkswagen Passat har kjempegod beinplass. Mannen min er 1.96, og svogeren 1.98, og har kjørt disse bilene med 2 barneseter uten problemer. Også noen av de største bakovervendte, som tar mye plass. Anonymkode: 3a846...7ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #19 Del Skrevet 24. oktober 2023 LadeJarl skrev (5 timer siden): Er jo det de fleste fossilbileiere ikke forstår, det som må skrues på på en elbil er de delene som er de samme som på en fossilbil. Bremser og hjuloppheng/ styring.. Resten er det ikke feil på etter min erfaring, har hatt 4 elbiler i familien siden 2012, men for all del du får kjøre hva du vil for meg. Jeg vet ikke, har fått fortalt fra en bilmekaniker at det er krav til høyspentkurs eller noe i den duren for å skru trygt på elbil, så jeg hadde latt være uansett. Er vel flere sensorer og finelektronikk også som kan ryke ved håndtering som ellers ville vært harmløs for en fossilbil. Jeg gidder ikke å rote meg borti det, i hvert fall. Som sagt så har vi ikke lademuligheter her vi bor uansett hvordan man vrir og vender på det, så du må jo forstå at det gjør elbil helt uaktuelt. Anonymkode: ebce4...ad3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 25. oktober 2023 #20 Del Skrevet 25. oktober 2023 13 hours ago, AnonymBruker said: Som sagt så har vi ikke lademuligheter her vi bor uansett hvordan man vrir og vender på det, så du må jo forstå at det gjør elbil helt uaktuelt. Anonymkode: ebce4...ad3 Med tanke på at de klarer å strekke strømkabler fra vestlandet til England tviler jeg litt på den påstanden. Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lenger tid. Men jeg har forståelse for at man ikke føler for å grave opp halve tomta for å legge strømkabel og montere en ladestolpe. Den enkleste løsningen er selvfølgelig å kjøpe en bilstol som passer til den bilen man har. Alternativt må man kjøpe en bil som har større avstand fra seterygg i baksetet til sjåførsetet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå