Gå til innhold

Bildestørrelse i Photoshop


Lizzie

Anbefalte innlegg

Jeg skal lage en kollage med flere bilder halvveis oppå hverandre. Dessverre har originalbildene noe forskjellig størrelse og oppløsning slik at objektene ikke står i riktig størrelsesmessig forhold til hverandre. Det må da finnes en bedre løsning enn å bruke øyemål for å få dette til?

Noen som vet???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eh, problemet er at jeg vet originalstørrelsen på de avbildede objektene, men sliter med å få størrelsene riktig i forhold til hverandre. F.eks at forholdet mellom en fotball og en tennisball blir korrekt - at ikke tennisballen da blir for stor.

Det var vanskelig å forklare dette gitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med du har alle bildene hver for seg (altså i egne filer/dokumenter) fra før. Gå inn på hvert enkelt bilde og endre oppløsninga (image >image size>resolution) til èn standard, egentlig bør du vel velge den oppløsninga bildet med lavest oppløsning (puh!) har.

Så lager du et nytt dokument i samme oppløsning og putter de ny-skalerte bildene, eller utklipp fra disse, inn dit. Det bør i hvert fall hjelpe littegrann. Men råder deg til å lagre disse skalerte bildene for seg - altså, ta vare på originalene også. Det dukker selvfølgelig opp flere problemer:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror jeg tester dette når jeg kommer på jobb i morgen. Det høres ihvertfall svært logisk ut! Det er snakk om store bilder så det blir et enormt dokument å jobbe med, men det får så være. Bare jeg får det som jeg vil jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du klipper ut fra de skalerte enkeltdokumentene før du putter inn i det nye dokumentet blir det litt mindre tungt enn om du flytter over hele dokumentet før du klipper. Men det kommer jo an på om du vet hvilke deler du skal bruke.

Hvis det er veldig høy oppløsning og det ikke er veldig viktig at den er så høy, bør du sette ned oppløsninga til ditt bruk. Skal du lage plakat eller ting skal trykkes "skikkelig", detaljer vises osv bør vel oppløsninga ligge rundt 300. Skal dokumentet printes ut på en"hjemmeprinter", eller ferdig størrelse ikke er like stor som dokumentet blir, kan du også gå ned i størrelse/oppløsning. Om ting skal publiseres på nett trenger det mest sannsynlig IKKE ha noe særlig høy oppløsning (er det ikke 72 dpi som er vanlig?).

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...