Gå til innhold

Spiser spagetti med kniv og gaffel

Fremhevede innlegg

Skrevet
Maskinfører skrev (Akkurat nå):

Åhh jeg også 😀

Jeg har kjøpt inn til middag i morra 😂🤩

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her knekker jeg spaghettien før jeg koker den. Noen ganger knekker jeg den opp i bittesmå biter og koker den i tomat og kokosmelk (hjemmelaget pastasaus) istedenfor vann 😊 Jeg kaller det for en lasagne-gryte fordi blandingen blir så tykk og fin når man koker pastaen i pastasausen istedenfor å helle det over ferdigkokt pasta. Det minner om lasagne, rett og slett

Anonymkode: 33613...6b9

Skrevet

Spaghetti skal spises med SKJE og gaffel! 

• Liker 1
Skrevet
Kalikalinka skrev (6 minutter siden):

Jeg har kjøpt inn til middag i morra 😂🤩

Du har det ja får kjøpe inn jeg også da så får vi spise om kapp 😀 

Skrevet

Eg et med kniv og gaffel, men skjære ikkje opp. Men 2.5åringen får oppskjært spagetti, då eg er livredd for lange spagettitrådar sitjande fast!

• Liker 1
Skrevet
On 10/14/2023 at 11:48 AM, AnonymBruker said:

Vi knekker spaghettien før den kokes, enkelt og greit.

Anonymkode: 0eb4b...248

Det er en av de alvorligste dødssyndene du kan begå i Italia . . . .

Enda verre enn pizza med annanas . . 🙂

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Bruk gaffel og skje 😀

Anonymkode: e696a...346

Det har aldri vært noe tema for min del. Gjorde det en gang vi kokte spaghetti på heimkunnskapen, og det vil aldri falle meg inn å gjøre det igjen. Det var veldig vanskelig, men læreren insisterte på at det var sånn vi skulle spise den. Har jeg ellers spist spaghetti andre steder enn hjemme er det med gaffel og kniv. 

Arkana skrev (1 time siden):

All pasta smaker jo det samme, men de ulike typene føles forskjellig i munnen og er laget ulikt i forhold til bruk. Hvis det bare handlet om smak kunne man jo nøyd seg med kun makaroni og droppet de flere titalls andre pastasortene som finnes i verden. For de fleste handler imidlertid gleden ved mat ikke bare om smak, men også om konsistens og følelse i munnen så det er veldig pussig å si at hvis man deler opp spaghettien kan man like gjerne spise makaroni. Da har man ikke helt forstått poenget. 

Det smaker ikke det samme. Det blir ikke det samme om du koker den mer "al dente" enn å koke den på vanlig måte, og det er absolutt forskjell på snarkokt pasta og fullkorns-pasta

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Her knekker jeg spaghettien før jeg koker den. Noen ganger knekker jeg den opp i bittesmå biter og koker den i tomat og kokosmelk (hjemmelaget pastasaus) istedenfor vann 😊 Jeg kaller det for en lasagne-gryte fordi blandingen blir så tykk og fin når man koker pastaen i pastasausen istedenfor å helle det over ferdigkokt pasta. Det minner om lasagne, rett og slett

Hvordan lager du den sausen? :) 

Skrevet
KnekkeBørre skrev (14 minutter siden):

Si det til en italiener, du. :ler: 

Anonymkode: 87269...228

• Nyttig 2
Skrevet
gledespiken skrev (På 14.10.2023 den 9.58):

Samboeren spiser spagetti med kniv og gaffel, og insisterer på å skjære opp spagettien til barnet til makaroni størrelse. Eg mener det er unødvendig grisete, og skaper hundrevis av spagetti biter som barnet kan grise på bord og gulv. 

Om spagettien absolutt skal skjæres i småbiter kan vi jo like godt spise makaroni. 

Er eg urimelig som mener det finnes en pasta bedre egnet enn spagetti om den avlikevel skal skjæres i tusen biter?

Du får lære han å bruke kniv og skje om han ikke klarer å spise spagetti korrekt, det er barnemåten å spise det på

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Barn spiser det på den måten og i Italia, frem til de klarer å spise rett

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men det er jo den korrekte og særdeles sofistikerte måten å gjøre det på...? Er'e ikke? :hæ:

Endret av KnekkeBørre
Skrevet

Skjærer noen ganger og surrer rundt gaffelen 😀

Skrevet
KnekkeBørre skrev (16 minutter siden):

Om man er ett barn så funker det bra

Skrevet
KnekkeBørre skrev (Akkurat nå):

Men det er jo den korrekte og særdeles sofistikerte måten å gjøre det på...? Er'e ikke? :hæ:

Nei. Men det er slik barna gjør inntil de blir store nok til å spise det uten skjeen

Skrevet
Fru Uperfekt skrev (1 minutt siden):

Nei. Men det er slik barna gjør inntil de blir store nok til å spise det uten skjeen

Nei nei nei.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.10.2023 den 18.51):

Da barna var små syntes jeg det var praktisk å kutte opp spaghettien og så matet jeg dem med skje. Senere spiste de bitene med skje selv, da brukte jeg oftest barneskjestørrelse, gjerne i plast - altså en mellomting mellom teskje og spiseskje. Neste skritt var å lære dem å surre på gaffelen slik vi voksne gjør. 

Vi bruker bare gaffel i vår familie (vi voksne, det er det jeg har vokst opp med og det de gjør i Italia. Denne skikken med å surre med gaffel og skje skjønner jeg ikke noe av, er det en norsk spesialitet? 

Moren min spiser spagetti med kniv og gaffel, men hun spiser alt med kniv og gaffel, så det teller ikke. :fnise: 

Har litt familie i Italia og de bruker kniv og skje til barna, i USA er det ikke uvanlig at voksne og gjør det for å unngå søl

Skrevet
Millimani skrev (30 minutter siden):

Steker løk, paprika og hvitløk i kasserolle. Når de nesten er ferdig, slenger jeg nedi basilikum (fersk eller tørr) og steker det litt også (det lukter så nydelig når det får stekt litt). Så tar jeg i en boks hakkede tomater, en liten boks kokosmelk, kanskje 1-1.5dl vann, og krydder (bruk det du føler for). Så knekker du opp spaghettien i små biter. Ikke ta oppi for mye. La det koke. Rør nå og da (men ofte på slutten, for da har spaghettien tyknet og det er fare for at noe brenner seg). 10-15 minutter, og voila. Smaker himmelsk! Det er bedre jo mer kokt spaghettien er. Den kan gjerne være godt overkokt 😄

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Steker løk, paprika og hvitløk i kasserolle. Når de nesten er ferdig, slenger jeg nedi basilikum (fersk eller tørr) og steker det litt også (det lukter så nydelig når det får stekt litt). Så tar jeg i en boks hakkede tomater, en liten boks kokosmelk, kanskje 1-1.5dl vann, og krydder (bruk det du føler for). Så knekker du opp spaghettien i små biter. Ikke ta oppi for mye. La det koke. Rør nå og da (men ofte på slutten, for da har spaghettien tyknet og det er fare for at noe brenner seg). 10-15 minutter, og voila. Smaker himmelsk! Det er bedre jo mer kokt spaghettien er. Den kan gjerne være godt overkokt 😄

Skal prøves 😋:spise:

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja. Men det smaker fortsatt ikke det samme..

Anonymkode: 344d6...ec5

Selvfølgelig gjør det det.

Millimani skrev (2 timer siden):

Det smaker ikke det samme. Det blir ikke det samme om du koker den mer "al dente" enn å koke den på vanlig måte, og det er absolutt forskjell på snarkokt pasta og fullkorns-pasta

Snarkokt pasta og fullkornspasta er laget av to ulike deiger og smaker selvsagt ikke det samme, og det har jeg heller ikke sagt. Ulike pastaformer laget av samme deig vil derimot smake akkurat det samme, som er det jeg har hevdet. Det er ikke formen på pastaen som avgjør smaken.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...