Spirito Skrevet 25. januar 2006 #1 Skrevet 25. januar 2006 Jeg er medlem av Den Norske Kirke, går i kirken på julaften og vil gifte meg der. Jeg har et sånn passe forhold til kirken, og trives med det. Tipper det er mange som har et slikt forhold til kirken. Men nå er det lagt frem et forslag om medlemskontingent på mellom 300 og 500 kroner, og jeg mister lysten til å være medlem. Jeg synes tro er noe som skal være gratis, og at penger bør være noe man gir frivillig i gave (kollekt). Hva synes du? Kommer dette til å påvirke valget om å være medlem/ikke-medlem? http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=143592
Gjest TomKrus Skrevet 25. januar 2006 #2 Skrevet 25. januar 2006 Selvfølgelig vil det påvirke, da statskirken nok har en 4-500% flere medlemmer enn de som faktisk benytter seg av tjenestene.
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2006 #3 Skrevet 25. januar 2006 Jeg kan sikkert gjøre det jeg. Jeg ønsker å skille kirke og stat og at ingenting skal finansieres over statsbudsjettet, men som en midlertidig ordning hadde sikkert dette funket. Vi er et land med mange ulike religioner, derfor ønsker jeg at alle skal "fristilles" og at ingen får støtte fra det offentlige.
Spirito Skrevet 25. januar 2006 Forfatter #4 Skrevet 25. januar 2006 Jeg kan sikkert gjøre det jeg. Jeg ønsker å skille kirke og stat og at ingenting skal finansieres over statsbudsjettet, men som en midlertidig ordning hadde sikkert dette funket. Vi er et land med mange ulike religioner, derfor ønsker jeg at alle skal "fristilles" og at ingen får støtte fra det offentlige. ← Du vet at mye av statsstøtten går til å vedlikeholde kulturskatter som gamle byggverk, malerier, gammelt sølv og gamle tekstiler? Disse tingene forfaller allerede i dag med den støtten kirken har, hva tror du vil skje om kirken mister all støtte?
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2006 #5 Skrevet 25. januar 2006 Du vet at mye av statsstøtten går til å vedlikeholde kulturskatter som gamle byggverk, malerier, gammelt sølv og gamle tekstiler? Disse tingene forfaller allerede i dag med den støtten kirken har, hva tror du vil skje om kirken mister all støtte? ← Da vil man få et problem og så får man håpe private investorer kliner til og sponser litt.
Gjest motor Skrevet 25. januar 2006 #6 Skrevet 25. januar 2006 Selvfølgelig vil det påvirke, da statskirken nok har en 4-500% flere medlemmer enn de som faktisk benytter seg av tjenestene. ← Aye! Det er flere som har prøvd å melde seg ut, men det er vanskelig. Kommer an på presten/kirkevergen i den kirken man sogner til, og de jeg har møtt på kaster utmeldelsen din i søpla. Kirken tjener penger på hvert medlem de har, akkurat som andre politiske/religiøse orgs, og har derfor ingen interesse av å ta din utmeldelse seriøst. Jeg har flere kompiser som har opplevd det samme. Poenget er at dette ikke er en svær greie for folk flest, og da gir man opp om man ikke får svar. Den virkelige oppslutningen om kristendom i Norge får du ved å sjekke kirkene hver søndag - der er det ganske tomt. Allikevel kan forkjempere for kristendom si på TV at 85% av det norske folk er kristne uten å bli motsagt, det så jeg på en TV-debatt for noen uker siden. Akkurat det irriterte meg så mye at jeg skal prøve å melde meg ut en gang til.
salsera Skrevet 25. januar 2006 #7 Skrevet 25. januar 2006 En medlemskontingent på 300 til 500 kroner er billig, hvis man tenker på hva kristne i andre land betaler for å være medlem av kirken. I Tyskland f.eks. betaler man 3-4% av inntekten i kirkeskatt dersom man er medlem. Tro ville fortsatt være gratis, men ikke medlemsskap i kirken.
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2006 #8 Skrevet 25. januar 2006 Du vet at mye av statsstøtten går til å vedlikeholde kulturskatter som gamle byggverk, malerier, gammelt sølv og gamle tekstiler? Disse tingene forfaller allerede i dag med den støtten kirken har, hva tror du vil skje om kirken mister all støtte? ← Det er to måter å løse det på. Hvis kirken får alle disse kulturskattene ved en avvikling av statskirkeordningen, får de sannelig sørge for å vedlikeholde dem også. Det er jo omtrent som om man skulle gitt vekk et museum eller bibliotek m/innhold til en privat organisasjon. Alternativt kan staten fortsatt være eier av alt dette, og ha ansvar for vedlikehold. Kirken må da selvsagt betale leie for å benytte seg av bygninger og tilhørende utstyr. Svært enkelt, egentlig.
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2006 #9 Skrevet 25. januar 2006 Enig med siste gjest. Selv ville jeg ikke betalt kontingent, for jeg er ikke kristen, og benytter meg ikke av kirkens tilbud. Men jeg kan gjerne være med å betale for vedlikehold av kulturskattene som kirkebygg og "tilbehør" tross alt er, gjennom det jeg betaler av skatt. Det er sikkert en del som får seg en overraskelse i posten den dagen giroen kommer - trolig mange som ikke vet de står i statskirka engang. Pr i dag betaler man jo også indirekte via kirkeskatten. For mitt eget vedkommende har jeg ikke betalt medlemsskapet mitt i HEF på mange år, lurer på hvilke medlemslister jeg står i nå...
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2006 #10 Skrevet 25. januar 2006 Jeg meldte meg ut av statskirken for mange år siden, men følte meg tvunget til å melde meg inn i Human Etisk Forbund slik at ikke statskirken fortsatt skulle få statsstøtte for meg (slik de gjør for folk som ikke er tilmeldt en trosretning). Jeg har derfor betalt medlemskontingent til HEF i mange år. Synes det er helt rettferdig at de som vil tilhøre kirken gjør det samme. At de vil miste store deler av "medlemsmassen" sin på dette bekymrer meg ikke. Systemet har allerede vært urettferdig i mange år, i Statskirkens favør. På tide at de lærer seg å stå på egne bein.
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2006 #11 Skrevet 25. januar 2006 Jeg meldte meg ut av statskirken for mange år siden, men følte meg tvunget til å melde meg inn i Human Etisk Forbund slik at ikke statskirken fortsatt skulle få statsstøtte for meg (slik de gjør for folk som ikke er tilmeldt en trosretning). ← Er du sikker på dette? Kirken får nemlig penger over statsbudsjettet etter hva de trenger (eller stortinget mener de har råd til å gi), og ikke etter hvor mange medlemmer de har. Medlemsantallet spiller først en rolle når andre torsretninger får statsstøtte, ved at summen kirken får deles på antall medlemmer og dette beløpet er utgangspunkte for hva andre trosretninger får epr medlem.
Shea Skrevet 25. januar 2006 #12 Skrevet 25. januar 2006 (endret) Jeg tror det vil være en smule "skummelt" å skille stat og kirke. Frykter det vil bli en enormt gubbevelde i kirken da og dem vil ikke henge med på utviklingen i samfunnet. Tolkningen av bibelen kan da bli så ensporet at det kun blir fanatikere igjen. Om det blir medlemskontigent så vil jeg sikkert melde meg ut. Troen min blir den samme uansett. Spørsmålet er jo heller hva som skjer med alle sermoinene som i dag er gratis i kirken, eks. barndåp, brullup og hva med begravelser? Det er jo også det som spirito nevner vedr. værneværdige byggninger o.l Tror ikke det vil komme inn nok sposormiddler og kollekt til å klare med de utfordringene. Når det gjelder historie og væren av den er England et godt eksempel. Dem har i langt større grad så Norge klart å tatt vare på historien sin. Endret 25. januar 2006 av Shea
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2006 #13 Skrevet 25. januar 2006 Jeg er medlem av Den Norske Kirke, går i kirken på julaften og vil gifte meg der. Jeg har et sånn passe forhold til kirken, og trives med det. Tipper det er mange som har et slikt forhold til kirken. Men nå er det lagt frem et forslag om medlemskontingent på mellom 300 og 500 kroner, og jeg mister lysten til å være medlem. Jeg synes tro er noe som skal være gratis, og at penger bør være noe man gir frivillig i gave (kollekt). Hva synes du? Kommer dette til å påvirke valget om å være medlem/ikke-medlem? ← OK - rekk opp hånda alle dere som ikke er så veldig kristne men som døper barn og gifter seg i kirken: Hvem av dere er innom en annen dag ennjulaften og gir kollekt?
Seigdama Skrevet 25. januar 2006 #14 Skrevet 25. januar 2006 Jeg er ikke medlem i statskirken og er heller aldri innom kirken for min egen del. Er kun der i andres bryllup, barnedåper og begravelser. Jeg er ikke interressert i å betale for noe jeg er i mot, og synes det er helt fair at de som ønsker å være medlem der må betale for det. På lik linje som i alle andre foreninger og trossamfunn. Forøvrig opplevde jeg det samme om en over her som hadde problemer med å melde seg ut. Jeg sendte inn utmeldingsskjema 3 ganger som alle sammen på mystisk vis ble borte i posten. Til slutt møtte jeg opp personlig på prestekontoret og krevde å få bevis på at jeg er utmeldt. Det er også riktig at de som er utmeldt av statsskirken fortsatt betaler "kirkeskatt" så lenge man ikke er medlem av HEF eller andre trossamfunn.
Spirito Skrevet 25. januar 2006 Forfatter #15 Skrevet 25. januar 2006 OK - rekk opp hånda alle dere som ikke er så veldig kristne men som døper barn og gifter seg i kirken: Hvem av dere er innom en annen dag ennjulaften og gir kollekt? ← Man gir kollekt de dagene man bruker kirken. Er ikke det rettferdig da?
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2006 #16 Skrevet 25. januar 2006 Man gir kollekt de dagene man bruker kirken. Er ikke det rettferdig da? ← Men tror du virkelig kollekten er nok til å drive kirken? All den tid flertallet av "brukerne" er i kirka omtrent tre ganger årlig? Selv har jeg vært i kirka fem ganger de senere år - tre bryllup, en dåp og en begravelse. Ingen av gangene ble det sendt rundt noen kollektbøsse. Jeg er ikke kristen, og ser ingen grunn til å betale for prestelønn og drift av organisasjonen "kirken". Men jeg er villig til å bidra til å vedlikeholde bygninger og kirkegårdene gjennom skatt. Og jeg gjentar: Medlemsskap i kirka er jo ikke gratis når "alle" betaler kirkeskatt? Når det gjelder å skille stat og kirke er jo svært mange, både kirkefolk og andre trossamfunn for skille. Dette vil gi større selvbestemmelsesrett for kirka, og mer rettferdighet for oss som tilhører andre/ingen trossamfunn. I Sverige fjerneer de statskirka nå, hvis de ikke har gjort det alt. I Frankrike har stat og kirke vært skilt i mange år. Kan ikke se at Frankrike er dårligere til å ta vare på historiske bygg eller tradisjoner enn Storbritannia som nevnes over her. Jeg er forresten usikker på om GB har statskirke, egentlig, men det har de kanskje.
Donnie Darko Skrevet 25. januar 2006 #17 Skrevet 25. januar 2006 kirkene må gjerne forfalle for min del.
Gjest TomKrus Skrevet 25. januar 2006 #18 Skrevet 25. januar 2006 (endret) kirkene må gjerne forfalle for min del. ← Aller helst brenne... (den mest djevelske fjesingen jeg fant. Skummel var han) Endret 25. januar 2006 av TomKrus
Gjest Betty Boop Skrevet 25. januar 2006 #19 Skrevet 25. januar 2006 Meldte meg ut for mange år siden. Leverte brevet personlig, ikke noe problem. Jeg ville naturlig nok ikke være villig til å betale for kirken. Men gjennom skatten bidra til å vedlikeholde byggninger og kulturskatter er helt greit. Dersom barna føler veldig sterkt for å komfirmere seg i kirken (de er ikke døpt) ville jeg vært villig til å betale medlemskap for de til de ble myndig. I øyeblikket forsøker jeg å selge inn alternativene ettersom eldstemann mener hun er født kristen. Og jeg forsøker å følge logikken. Men det blir hennes valg.
tommeline Skrevet 25. januar 2006 #20 Skrevet 25. januar 2006 Så lenge det er en statskirke der alle automatisk blir medlem syns jeg skal være gratis! Likevel vil sannsynligvis betale en kontigent på 3-500 kr året hvis det blir krevd av meg. Fordi jeg har lyst til å være medlem. Jeg er også litt skeptisk til å skille stat og kirke, bl.a fordi jeg tror kirken i stor grad vil fremme mer konservative budskap enn det jeg støtter. Så da får jeg jo vurdere når den tid kommer (for det gjør den nok, før eller seinere). Kirkebygg som er fredet eller regnes som kulturskatter syns jeg staten/kommuner fortsatt skal eie, rett og slett fordi dette er nasjonale kulturskatter, uavhengig om man er kristen eller ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå