Gå til innhold

Finnes det en diagnose på dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har en nær venn som sliter med diverse. Noe av dette er kleptoman-tendenser, og personen har tidligere blitt tatt i nasking i butikk og har videre blitt utestengt i 3 år. Nå er det kommet frem at h*n har blitt tatt i nasking på sine tre siste arbeidsplasser i tillegg.

Personen oppsøker også spenning i form av digital utroskap, og mistet partneren sin, hjemmet deres og barna på grunn av dette. H*n er i nytt forhold nå, men gjør det samme bak ryggen på sin nåværende partner. Vedkommede viser ingen anger, dårlig samvittighet eller noen form for forståelse av at det h*n driver med går på bekostning av seg selv og andre. Andre er skadelidende av denne oppførselen, men også h*n selv. Det virker som om det er selve spenningen og oppmerksomheten rundt alt som driver denne adferden. I utroskapen der h*n mistet alt, var det å bli oppdaget den eneste sorgen i det hele. Ved konfrontasjon blir h*n megasint, forlater situasjonene og lyver svært mye til tross for at alle vet den åpenbare sannheten. Hvorfor?

Hva er dette fornoe? Finnes det en diagnose eller hjelp man kan henvise til? 

Anonymkode: c018d...1da

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Umulig å slenge ut diagnoser uten at han faktisk har vært til utredning. Kleptomani i seg selv er et symptom og ikke sykdom, og kan komme fra andre diagnoser som f.eks bipolar, borderline, etc. 

Anonymkode: 052b9...f26

• Liker 2
Skrevet

Kan være symptomer på så mye, f.eks dyssosial pf, borderline pf, bipolar lidelse. Men er umulig å si hvis personen ikke har vært til utredning. Symptomene du nevner kan overlappe med ulike diagnoser. 

Personen vil neppe innse at h*n har et problem, og det er vanskelig å be om hjelp til noen som ikke ønsker å ta i mot.

Anonymkode: 9df1d...cb6

• Liker 1
Skrevet

Det finnes både diagnoser og hjelp, men før han selv ønsker det.. Hjelper det ingenting. 

Anonymkode: a844e...4f1

• Liker 2
Skrevet

Kan være sosiopat blandet med bordeline, perioder med bipolar hvor man er manisk kan trigge perioder hvor man trenger ekstrem spenning og anger og tanker om konsekvenser er så og si ikke tilstedeværende.  Mange har jo blandings lidelser. Høres ut som en pers forstyrrelse..

Anonymkode: b96b3...d63

Skrevet

Ut fra en informasjonen du gir her, så tenker jeg at vi er ett eller annet sted innenfor personlighetsforstyrrelser. Jeg diagnostiserer på en poliklinikk, og for å kunne sette en diagnose på noen, trenger jeg blant annet en del info om barndom, oppvekst, skolegang, nære relasjoner, mentaliseringsevne osv osv.

Går nok ikke an å diagnostisere bare basert på en persons oppfatning av en annen person.

• Liker 1
Skrevet

Ofte kan man vurdere å overbevise personen til å snakke med psykolog for å lette d vanskelige. Å at d der kommer frem hva som er «greia». En psykopat /sosiopat vil aldri innrømme feil eller søke hjelp ..

Skrevet
Frk Midnattsol skrev (Akkurat nå):

Ut fra en informasjonen du gir her, så tenker jeg at vi er ett eller annet sted innenfor personlighetsforstyrrelser. Jeg diagnostiserer på en poliklinikk, og for å kunne sette en diagnose på noen, trenger jeg blant annet en del info om barndom, oppvekst, skolegang, nære relasjoner, mentaliseringsevne osv osv.

Går nok ikke an å diagnostisere bare basert på en persons oppfatning av en annen person.

Det er så sant. Det var mange fine svar til ts her. Som indikerer at det nok er ett navn på denne personens egenskaper..

• Liker 1
Skrevet

Umoden personlighet.

Anonymkode: e6768...8c1

• Nyttig 1
Skrevet
Frk Midnattsol skrev (50 minutter siden):

Takk. Jeg vet at vi her inne ikke kan sette en diagnose, jeg var kanskje mer ute etter å bli peilet inn på noe det potensielt kan være - da av andres erfaringer, om noen kan ha vært borti lignende etc. 😊

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk. Jeg vet at vi her inne ikke kan sette en diagnose, jeg var kanskje mer ute etter å bli peilet inn på noe det potensielt kan være - da av andres erfaringer, om noen kan ha vært borti lignende etc. 😊

TS

…glemte å tilføye at partneren h*n har barn med ville at h*n skulle til psykolog for å få hjelp, fordi dette jo virker som en avhengighet eller lignende. Men h*n kom med mange unnskyldninger om at det er for dyrt, ikke vet hva h*n skulle si, ville ikke snakke om det ol. Derfor klarte de ikke redde forholdet heller. 

TS

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

…glemte å tilføye at partneren h*n har barn med ville at h*n skulle til psykolog for å få hjelp, fordi dette jo virker som en avhengighet eller lignende. Men h*n kom med mange unnskyldninger om at det er for dyrt, ikke vet hva h*n skulle si, ville ikke snakke om det ol. Derfor klarte de ikke redde forholdet heller. 

TS

Det er veldig vanlig at folk med visse psykiatriske lidelser enten ikke vil vedkjenne seg at det er et problem, eller finne unnskyldninger for å ikke gjøre noe med problemet. 

Skrevet

Må man stakkarsliggjøre gjøre alt? Vedkommende høres ut som en idiot.

Anonymkode: 1410f...afd

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvorfor må du på å død og liv ha en diagnose på alt?

Anonymkode: 990a5...14b

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvorfor må du på å død og liv ha en diagnose på alt?

Må TS ha diagnose på "alt" fordi h*n stiller dette spørsmålet? 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Må TS ha diagnose på "alt" fordi h*n stiller dette spørsmålet? 

Ja.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Må man stakkarsliggjøre gjøre alt? Vedkommende høres ut som en idiot.

Anonymkode: 1410f...afd

Enig , min diagnose er : parasitt evnt snyltedyr . Fins alltid noen som står parat til å stakkarsliggjøre dem , å lete etter et hjelpeapparat . Som vedkommende er null interessert i . Da det beste for han er å fortsette å være en parasitt . 

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja.

For noe tull. Men typisk for noen med tilsvarende personlighetstrekk å mene sånt såklart ;) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja.

Haha, nå er du skikkelig gjøk. Håper du får en fin helg hvertfall 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...