Gå til innhold

Blir alle valper lydige med trening?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Du får ikke en valp lydig på null komma niks, men husk at du nå legger grunnlaget for å få en fin hund! 😊👌 Vi hadde en valp som var helt «gæren» føltes det som. Trente og trente, men ga opp litt etter hvert, men beholdt en del av de viktigste linjene og var veldig konsekvente der. Fikk en kjempefin hund 😊 Det var ikke den forrige av samme rase som vi ikke trente med. 

Anonymkode: 276b6...3c3

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gjeterhunder, som noen har nevnt. Golden retriever er også veldig førerfokuserte. Malle, schæfer etc. Alle disse er blitt avlet til å ville glede eierne sine. De liker å jobbe. De liker å få kommandoer. De elsker å samarbeide. 

Jeg har en rase som er ekstremt miljøfokuserte og ikke i det hele tatt førerfokuserte. Det er en urhund, og de har aldri blitt avlet til å ville 'glede' eierne sine. Da må man ikke bare sørge for et godt, tillitsfullt forhold, men man trenger eksterne forsterkere i langt større grad (lek eller godbiter). Terskelen for å lytte til eieren i mer distraherende miljø, er også høyere og må jobbes mer med enn med førerfokuserte raser. Shiba, basenji og husky er veldig lite førerfokuserte, og lytter bare når de selv ønsker eller belønningen er god nok. Det er litt som med katter; de bare stirrer eller snur rumpa til om de ikke gidder. 

Anonymkode: 3bb3d...ad0

Dette er gjeterhunder. 

Anonymkode: 62684...3b9

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er gjeterhunder. 

Jepp, men ikke alle tenker på de som gjeterhunder, så det ble nevnt

• Liker 1
Skrevet

De fleste blir jo veldig lydige med alderen. Etter de er 3-4 år, så roer de seg ned. 

For all del; vår var ganske lydig når det var lek og godbit som valp, men det er valp. Ser de noe annet, så stikker de avgårde. Det er jo et barn. Går de uten bånd og de ser en katt eller en hund, eller noe annet- så springer de som regel, selv om de vet hva å gå på plass er, eller å gå fint er. 

Vår hund er 11 år. Vi har ikke bånd på henne i hagen eller terrasse. Men av og til når hun går mot hagen, så sier jeg ; Nei...ikke gå nå. Da sukker hun og snur seg og tusler tilbake. Går vi tur så kan jeg si; nå må du gå pent, og så går hun fint uten bånd. Hun er jo likevel sta på sin måte og vet hva hun vil, og hvilken vei hun vil gå. Der har vi krig, men den er psykisk asså :P

Anonymkode: 76984...403

Skrevet
Tabris skrev (15 timer siden):

Det er veldig vanlig at hunder ikke bryr seg om godbiter eller leke når de er ute. Noen hunder blir så oppgiret, enten fordi ting er spennende eller fordi det er skummelt (eller en kombinasjon) at de ikke tar godbiter. Det er en fysiologisk stressreaksjon.

Da er det å forbli på samme sted, på god avstand fra forstyrrelsene, til hunden klarer å roe seg ned. Klarer den ikke å roe seg så må man ha større avstand til forstyrrelsene. Prøv innimellom å gi en gratis godbit for å se om hunden har roet seg nok til at den klarer å spise.

Tren mye med godbiter, og ha godbitsøk, rett uten for huset og gradvis lenger og lenger borte slik at hunden blir vant med å trene og ta godbiter ute. 

Hvordan skal man trene når hunden ikke kan få godbiter (reagerer på alt av godbiter, mulige allergier etc)? Har prøvd med tørrforet, men det er ikke interessant nok. Leke kan heller ikke alltid brukes fordi det girer hunden så mye opp, og det fungerer dårlig i enkelte situasjoner. Hva gjør man da?

Jeg synes all trening i dag (feks sladremetoden) er basert på godbiter, men ingen vet hva man gjør når hunden ikke kan få det.

Jeg har vært på flere kurs med min hund og også konsultert hundetrener, men alt er altså basert på godbiter. jeg vil veldig gjerne ha råd til hva jeg kan gjøre. 

Anonymkode: 2f2bb...bcd

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Hvordan skal man trene når hunden ikke kan få godbiter (reagerer på alt av godbiter, mulige allergier etc)? Har prøvd med tørrforet, men det er ikke interessant nok. Leke kan heller ikke alltid brukes fordi det girer hunden så mye opp, og det fungerer dårlig i enkelte situasjoner. Hva gjør man da?

Jeg synes all trening i dag (feks sladremetoden) er basert på godbiter, men ingen vet hva man gjør når hunden ikke kan få det.

Jeg har vært på flere kurs med min hund og også konsultert hundetrener, men alt er altså basert på godbiter. jeg vil veldig gjerne ha råd til hva jeg kan gjøre. 

Anonymkode: 2f2bb...bcd

Det spørs litt hva du skal trene, men, ja, det kan være utfordrende hvis du ikke får belønnet. Det finnes jo andre belønninger enn godbiter, men de er ofte mest praktisk og enklest å gi. 

Ved passering kan du f.eks trekke ut og få så stor avstand hunden klarer å se den andre passere uten å reagere. Da gjør du ingenting, bare lar hunden observere i fred. 

Noen ganger kan man bruke omgivelsene som belønning. F.eks hvis hunden går fot et lite stykke så blir den belønnet med at den får gå løs etterpå. 

Det finnes hypoallergenisk våtfor som du kanskje kan teste ut. I så fall kan du ha det på tube og bruke som belønning.

Skrevet

Jeg bruker en del tørrfor i min trening, selv om han ikke er allergisk. 

Jeg har klart å vekke interesse for tørrfor som godbiter ved å leke med maten. Kaste den, la han jage den, i det hele tatt alt som vekker jakt. Over tid har dette gjort at han også tar direkte fra hånda mi. Min kan også bli for høy av leker, men når han må tygge tørrforet etter jakt, opplever jeg at han blir veldig mye mindre høy.

Men i det vi går inn døra hjemme funker det ikke lenger, da. Det gjelder bare ute på tur. 

Anonymkode: 45776...6d9

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Mange gjeterhunder er avlet for å være ekstremt førerfokusert, men de må jo selvfølgelig trenes de også. Mine elsker å jobbe, så hva belønningen er spiller egentlig ikke noen rolle bare de får belønningsordet. Godbit er det ikke alltid de har tid til å ta, leke har 0 verdi uten fører. Mye av jobben når de er valper er å bygge riktig forsterker, som burde være fører, da kan man alltid belønne riktig, selv om man har glemt godbit/leke hjemme. 

Jeg har gjeterhund. Bordercollie faktisk. Jeg har hørt det samme og trodde det samme fram til jeg fikk rasen. Kjenner meg ikke igjen i det hele tatt. Hørte mye om at de elsker å jobbe for eier/fører,  alltid gjør sitt beste og er kjempe motivert for trening. Kan ikke si jeg kjenner meg så igjen i det. Må alltid streve med å få oppmerksomheten hennes, og strever for å få henne motivert. Kan det ha noe med invid å gjøre? Kjenner andre som har samme rasen, hunden vil jo gjøre alt for eieren og elsker å jobbe og få oppmerksomhet av eier. Men disse er vokse da, min er 8 måneder og i tenåringsalderen. Vet ikke om det kan spille inn..

fra ts

Anonymkode: f79dd...5da

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har gjeterhund. Bordercollie faktisk. Jeg har hørt det samme og trodde det samme fram til jeg fikk rasen. Kjenner meg ikke igjen i det hele tatt. Hørte mye om at de elsker å jobbe for eier/fører,  alltid gjør sitt beste og er kjempe motivert for trening. Kan ikke si jeg kjenner meg så igjen i det. Må alltid streve med å få oppmerksomheten hennes, og strever for å få henne motivert. Kan det ha noe med invid å gjøre? Kjenner andre som har samme rasen, hunden vil jo gjøre alt for eieren og elsker å jobbe og få oppmerksomhet av eier. Men disse er vokse da, min er 8 måneder og i tenåringsalderen. Vet ikke om det kan spille inn..

fra ts

Ikke alle border collier er like, jeg vet en som ikke fikk styr på sin i det hele tatt. Han hadde hatt mange bc men den siste gikk det bare ikke med.

Anonymkode: 5ee98...0db

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

fra ts

Ungdommer går gjennom en fase hvor de er mindre villige til å høre på foreldre, og mer villige til å høre på andre voksenpersoner. Dette er biologisk; det er meningen at man skal ta litt avstand til foreldre og bli mer selvstendig i denne alderen. 

Hunder er helt lik. De kan gjøre "opprør" mot omsorgspersonen ved å lytte mindre. De har plutselig "glemt" kommandoer og rutiner. De prøver ut nye ting, de kjenner kanskje på mer stress pga hormoner osv osv. I denne tiden er det greit å senke krav og forventninger. Tren på det hunden fortsatt "husker" og er flink på. Gjør ting sammen med hunden som hunden liker. Gi den rikelig med mental aktivitet så den får brukt hodet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

fra ts

BC var vel rasen med flest registrerte valper i fjor. Min erfaring er at det er stor variasjon på kull. 

Veldig mange ser ut til å ha avlet litt mye på stress, som er tolket som "driv". Og så får man en haug hunder som gjeter biler, syklister, andre hunder og hva det nå måtte være. 

Og så blir de fleste hunder, som nevnt over her, ganske ubrukelig i tenårene. De glemmer alt de har lært, sånn mer eller mindre. Jeg skulle ønske flere advarte om det, for jeg syns det er mye verre enn valpetida 😜

Anonymkode: 45776...6d9

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...