AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #1 Skrevet 13. oktober 2023 Hvis jeg bare ikke gir opp kan min valp også bli så lydig at den kan gå forbi hva som helst, alltid komme på innkalling, gå pent i bånd osv hvis jeg bare fortsetter å trene? Eller kan all denne treninga likevel ikke gjøre at vi når disse målene etterhvert? Jeg syns det er så synsykt mye trening og mye av det samme om og om igjen uten noen resultater. Når kan man regne med å se resultatene, eller kan man ikke regne med det i det hele tatt? Er det noen hunder som bare ikke kan bli lydige uansett hvor mye man trener? At man må fortsette å trene på dette som jeg nevnte resten av hundens liv, streve med å få kontakt med hunden og få hundens oppmerksomhet. Nå føles det ikke akkuratt ut som at ho kommer til å klare noe av dette i framtiden, selv med mye trening. Skal det føles så håpløst? Noen erfaringen, tips og råd? Anonymkode: f79dd...5da
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #2 Skrevet 13. oktober 2023 Noen raser er laget for å gjøre alt for sin eier, og noen vil gjøre alt for en godbit/belønning. Satt med samme følelse da min var 3 mnd. Og 4 mnd. Fikk masse godt verktøy på valpekurset. Beste tipset var å gi oss mens det var gøy å trene og avslutt med med lek. Vi gikk fra en forvirret og nysgjerrig valp, til konsentrert og nysgjerrig valp. Og trene gjør vi fortsatt hver dag. Jeg kommuniseter med kommandoer og tegn istetet for lange setninger. Snakker mye med og til han, men ønsker jeg oppmerksomhet, er sladretrening viktig. Anonymkode: ea7f4...f8e 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #3 Skrevet 13. oktober 2023 Det er stor forskjell på hundene, både på hundens nyskjerrighet til miljølet rundt, iboende motivasjon, reaksjoner og type. Så det finnes ingen fasit på det. Noen hunder krever og en mye "bedre" trener som er flinkere til å se hva hundens faktiske motivasjon er og bruke det systematisk. Tenk gjen nom hva du gjør, hvordan hunden responderer, hva som fungerer og hva som ikke gir resultat. Er f.eks hunden veldig impulsiv så må den først lære seg å konsentrere. Anonymkode: 325f7...66a 2
Tabris Skrevet 13. oktober 2023 #4 Skrevet 13. oktober 2023 For noen er det lettere enn andre, men de aller, aller fleste kan bli bedre. Men, nei, man kan ikke forvente at alle hunder kan gå forbi hva som helst, alltid kommer på innkalling og alltid går pent i bånd. Men kan forvente at disse tingene blir bedre, sett utfra hund og eiers forutsetninger. Du bør likevel kunne se noen forbedringer hvis du trener ofte, selv hos valper (selv om de selvsagt glemmer seg ut). Hvis du trener svært mye og ikke ser noen forbedringer så ville jeg sett litt på metodene du bruker og om det er ting du kan gjøre for å endre dem og gjøre dem mer effektive. Hver hund har sin personlighet som vil påvirke treningen. Men det er ikke alle fremgangsmåter som er like effektive. (Man kan heller ikke forvente at valper klarer å gå pent i bånd, til det er de for mentalt umodne. De spretter hit og dit etter spennende ting som beveger seg og det skal de gjøre). 4 1 2
Gliffy Skrevet 13. oktober 2023 #5 Skrevet 13. oktober 2023 Valper er jo urolige og det kan ta lang tid. Men du kan forvente å få nogenlunde skikk på den om du legger inn innsatsen. Her høres der litt ut som dere har kjørt dere fast. Kanskje en annen type belønning eller trening fungerer bedre for din hund? Når du har holdt på mye med en ting og du ikke syns det virker så er det lurt å prøve noe annet. 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #6 Skrevet 13. oktober 2023 For min del løsnet mye da jeg sluttet å mase på hunden min om å få oppmerksomheten hans. Jeg skulle ønske noen hadde fortalt meg tidligere at det var dumt Men som de andre sier her, om man ikke ser fremgang, må man kanskje revurdere treningsmetodene sine. Og hvor klare er dine mål? For hvis du ikke har klare mål og kriterier for hvor du vil, hvordan skal hunden klare å oppnå dem? Anonymkode: 45776...6d9 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #7 Skrevet 13. oktober 2023 Ulike hunder reagerer ulikt på trening, noen motiveres av lek, noen av godbit, så nei det er ikke slik at om du trener på samme måte over lang tid så vil det lønne seg dersom treningsformer ikke virker for din hund, kanskje er det bare en liten endring som skal til. Bytte ut godbiten med en klikker, gjøre deg mer interesang enn det som tar fokus osv.. Den ene hunden vår er fem år og reaktiv i spesielle situasjoner, som for eksempel om noen sykler fordi for tett - det betyr at hunden fint kan bli syklet forbi om avstanden er grei, men når noen kommer susende forbi tett innpå bare MÅ han si fra og bjeffe litt.. Etter at den ble angrepet av en annen hund og skadet har den for eksempel problemer med den hunden spesielt og litt i forhold til rasen generelt, mens andre hunder er problemfrie og går fint.. Hunder er individer, som eier må du lese hunden din og situasjonen, som regel er det du som hundefører som må trenes for når du gjør ting "riktig" i forhold til din hund vil det som oftest også vise seg at hunden reagerer riktig i forhold til deg. Anonymkode: f69a7...40e 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #8 Skrevet 13. oktober 2023 Vår hund er en stjerne når vi har godbiter. Følger alle instrukser med den største iver, lærer kommandoer kjapt, valpekurset gikk som en drøm. Men lydig? Det vil jeg ikke kalle ham. Utspekulert er heller ordet. Når den godbiten ikke er tilstede lystrer han ikke "sitt" engang. Bare ser på meg med et blikk som sier hva får jeg for det liksom. Går jeg mot kjøleskapet eller stikker hånda i lomma kvikner han derimot til og lystrer med det samme. Anonymkode: 85b80...3d0 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #9 Skrevet 13. oktober 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Vår hund er en stjerne når vi har godbiter. Følger alle instrukser med den største iver, lærer kommandoer kjapt, valpekurset gikk som en drøm. Men lydig? Det vil jeg ikke kalle ham. Utspekulert er heller ordet. Når den godbiten ikke er tilstede lystrer han ikke "sitt" engang. Bare ser på meg med et blikk som sier hva får jeg for det liksom. Går jeg mot kjøleskapet eller stikker hånda i lomma kvikner han derimot til og lystrer med det samme. Anonymkode: 85b80...3d0 Denne kan du bedre ved å gradvis slutte å vise at du har godbit, men heller stikke hånda i lomma ETTER at hunden har gjort det du har bedt han om. Man må være litt lur på hvor man begynner med dette, som for du sier, nå er han vant med at han skal se at du har godbit før han lystrer 😅 Jeg har en rase som er kjent for dette, så jeg vet hvordan det er 😅 Du kan f.eks begynne med å si navnet hans. Ser han på deg, si bra og deretter stikker du hånda i lomma og gir han en godbit. Etterhvert vil han forstå at selv om han ikke ser de vanlige tegnene til at det kommer en godbit om han lystrer, så betyr ikke det at du ikke har en godbit på lur. Da får du sakte begynt å lirke dette inn på andre områder også (sitt, kom, bli osv). Anonymkode: 3bb3d...ad0 2
Tabris Skrevet 13. oktober 2023 #10 Skrevet 13. oktober 2023 44 minutter siden, AnonymBruker said: Vår hund er en stjerne når vi har godbiter. Følger alle instrukser med den største iver, lærer kommandoer kjapt, valpekurset gikk som en drøm. Men lydig? Det vil jeg ikke kalle ham. Utspekulert er heller ordet. Når den godbiten ikke er tilstede lystrer han ikke "sitt" engang. Bare ser på meg med et blikk som sier hva får jeg for det liksom. Går jeg mot kjøleskapet eller stikker hånda i lomma kvikner han derimot til og lystrer med det samme. Anonymkode: 85b80...3d0 Det spørs jo hvordan du definerer lydig. Enhver hund må være motivert til å gjøre hva eier sier. Den motivasjonen kan komme fra godbiter, leke eller annet. (Eller for noen: frykt for ubehag hvis eier blir sint hvis hunden ikke gjør som eier sier). Selvsagt tenker hunden "hva får jeg for det" - hvorfor skulle den ellers gjøre det? Men som andre nevner, det er bedre å bruke godbit som ren belønning (som ikke er synlig før etter hunden har gjort det som den skal) enn som lokking. 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #11 Skrevet 13. oktober 2023 Tabris skrev (5 timer siden): Det spørs jo hvordan du definerer lydig. Enhver hund må være motivert til å gjøre hva eier sier. Den motivasjonen kan komme fra godbiter, leke eller annet. (Eller for noen: frykt for ubehag hvis eier blir sint hvis hunden ikke gjør som eier sier). Selvsagt tenker hunden "hva får jeg for det" - hvorfor skulle den ellers gjøre det? Men som andre nevner, det er bedre å bruke godbit som ren belønning (som ikke er synlig før etter hunden har gjort det som den skal) enn som lokking. Men hva om hund ikke motiveres av verken godbit eller leke? På lokkede områder med kun meg gjør ho det, men med engang vi går langs sykkelsti og andre turstier er kun alt annet interresant. Noen type godbiter funket før men nå er ho lei, selv med god variasjon..Føles helt håpløst til tider. Har faktisk funnet ut at bacon ost er det store, så brukes nå kun ved passeringer. Men blir vell snart lei av det også og vil ikke funker lenger. Valp på 8 måneder .. Fra ts Anonymkode: f79dd...5da
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #12 Skrevet 13. oktober 2023 Det er veldig forskjellig fra rase til rase og innad i rasene. Jeg har hatt to sheltier, den første rolig som dagen var lang. Jeg trente ikke lydighet med henne, hun bare tilpasset deg helt naturlig. Shelite nummer to derimot, den løp med lukkede ører natt og dag. Ikke noe skled inn før hun nermest seg året. Hun lærte seg mye før den tid også men ikke som gjorde utslag på tur. Hun kunne navn på lekene sine, kom på innkalling (i hagen) og hentet gamlehunden for oss hvis vi ropte på den (en treg gammel jakthund). Men gå fint i bånd, det var først senere vi kom noen vei med det. Anonymkode: 5ee98...0db
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #13 Skrevet 13. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Men hva om hund ikke motiveres av verken godbit eller leke? På lokkede områder med kun meg gjør ho det, men med engang vi går langs sykkelsti og andre turstier er kun alt annet interresant. Noen type godbiter funket før men nå er ho lei, selv med god variasjon..Føles helt håpløst til tider. Har faktisk funnet ut at bacon ost er det store, så brukes nå kun ved passeringer. Men blir vell snart lei av det også og vil ikke funker lenger. Valp på 8 måneder .. Fra ts Anonymkode: f79dd...5da Det høres lurt ut å ha ting hun virkelig liker som kun brukes ved passeringer. Kanskje greit å eksperimentere med andre ting også (leverpostei for hund på tube? Små pølsebiter?) for å kunne ha noe digg i bakhånd til andre anledninger som ikke blir brukt like ofte. Hun er vel blitt tenåring nå? Ofte kan hunder (som mennesker) være helt blåst i den alderen, da må man rett og slett fortsette å hindre de i å gjøre ting de ikke får lov til (ved å bruke bånd etc) og bare bruke kommandoer når man tror de kommer til å lystre. Altså trene mye i mer rolige omgivelser og gradvis gjøre det vanskeligere (med bedre godbiter), men ikke så mye at hunden stort sett ikke lystrer. Trening gir altså effekt om man finner bra nok belønning og trener riktig / belønner presist, men husk at hunden også belønner seg selv, og det er også "trening". Hver gang hunden ikke kommer når du roper og får gjort noe mer gøy enn godbiten, så lærer den at det ikke er noe vits å lystre. Og da blir treninga mye vanskeligere. Så man må også sette begrensninger for hunden, slik at den stort sett lykkes å gjøre det du vil, og virkelig ønsker å gjøre dette. Anonymkode: a05f4...ebd
Tabris Skrevet 13. oktober 2023 #14 Skrevet 13. oktober 2023 13 minutter siden, AnonymBruker said: Men hva om hund ikke motiveres av verken godbit eller leke? På lokkede områder med kun meg gjør ho det, men med engang vi går langs sykkelsti og andre turstier er kun alt annet interresant. Noen type godbiter funket før men nå er ho lei, selv med god variasjon..Føles helt håpløst til tider. Har faktisk funnet ut at bacon ost er det store, så brukes nå kun ved passeringer. Men blir vell snart lei av det også og vil ikke funker lenger. Valp på 8 måneder .. Fra ts Anonymkode: f79dd...5da Det er veldig vanlig at hunder ikke bryr seg om godbiter eller leke når de er ute. Noen hunder blir så oppgiret, enten fordi ting er spennende eller fordi det er skummelt (eller en kombinasjon) at de ikke tar godbiter. Det er en fysiologisk stressreaksjon. Da er det å forbli på samme sted, på god avstand fra forstyrrelsene, til hunden klarer å roe seg ned. Klarer den ikke å roe seg så må man ha større avstand til forstyrrelsene. Prøv innimellom å gi en gratis godbit for å se om hunden har roet seg nok til at den klarer å spise. Tren mye med godbiter, og ha godbitsøk, rett uten for huset og gradvis lenger og lenger borte slik at hunden blir vant med å trene og ta godbiter ute. 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #15 Skrevet 13. oktober 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Noen raser er laget for å gjøre alt for sin eier, og noen vil gjøre alt for en godbit/belønning. Satt med samme følelse da min var 3 mnd. Og 4 mnd. Fikk masse godt verktøy på valpekurset. Beste tipset var å gi oss mens det var gøy å trene og avslutt med med lek. Vi gikk fra en forvirret og nysgjerrig valp, til konsentrert og nysgjerrig valp. Og trene gjør vi fortsatt hver dag. Jeg kommuniseter med kommandoer og tegn istetet for lange setninger. Snakker mye med og til han, men ønsker jeg oppmerksomhet, er sladretrening viktig. Anonymkode: ea7f4...f8e Jeg er bare nysgjerrig, hvilke raser er avlet til å gjøre "alt" for sin eier? Det høres jo i teorien enklere ut enn en som styres av godbiter😅 Anonymkode: a7d62...9c4
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #16 Skrevet 13. oktober 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Men hva om hund ikke motiveres av verken godbit eller leke? På lokkede områder med kun meg gjør ho det, men med engang vi går langs sykkelsti og andre turstier er kun alt annet interresant. Noen type godbiter funket før men nå er ho lei, selv med god variasjon..Føles helt håpløst til tider. Har faktisk funnet ut at bacon ost er det store, så brukes nå kun ved passeringer. Men blir vell snart lei av det også og vil ikke funker lenger. Valp på 8 måneder .. Fra ts Anonymkode: f79dd...5da 8 månder er slitsom alder, min ble ganske døv og tung å trene, men jeg holdt ut og det gikk bedre etterhvert. Tispa mi er 18 månder nå og unghundentiden har definitivt vært preget av bølgedaler, men når vi har gode perioder ser jeg jo at hun har lært mye og det er verdt å holde ut.;) Pass på og hold ut, for jeg. har inntrykk av at det er rundt 8-12 måneder folk har en tendens til å gi opp treningen "fordi det ikke nytter likevel".. De slutter på valpekurs (om de har gått i det. hele og store) og slutter med grunnleggende trening. Jeg har en nabo som er overbevist om at siden hunden nå er 2 år, så kan den ikke lære noe mer/nytt... Anonymkode: f2074...89c 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #17 Skrevet 13. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg er bare nysgjerrig, hvilke raser er avlet til å gjøre "alt" for sin eier? Det høres jo i teorien enklere ut enn en som styres av godbiter😅 Anonymkode: a7d62...9c4 Mange gjeterhunder er avlet for å være ekstremt førerfokusert, men de må jo selvfølgelig trenes de også. Mine elsker å jobbe, så hva belønningen er spiller egentlig ikke noen rolle bare de får belønningsordet. Godbit er det ikke alltid de har tid til å ta, leke har 0 verdi uten fører. Mye av jobben når de er valper er å bygge riktig forsterker, som burde være fører, da kan man alltid belønne riktig, selv om man har glemt godbit/leke hjemme. Anonymkode: 62684...3b9 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #18 Skrevet 13. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg er bare nysgjerrig, hvilke raser er avlet til å gjøre "alt" for sin eier? Det høres jo i teorien enklere ut enn en som styres av godbiter😅 Anonymkode: a7d62...9c4 Gjeterhunder, som noen har nevnt. Golden retriever er også veldig førerfokuserte. Malle, schæfer etc. Alle disse er blitt avlet til å ville glede eierne sine. De liker å jobbe. De liker å få kommandoer. De elsker å samarbeide. Jeg har en rase som er ekstremt miljøfokuserte og ikke i det hele tatt førerfokuserte. Det er en urhund, og de har aldri blitt avlet til å ville 'glede' eierne sine. Da må man ikke bare sørge for et godt, tillitsfullt forhold, men man trenger eksterne forsterkere i langt større grad (lek eller godbiter). Terskelen for å lytte til eieren i mer distraherende miljø, er også høyere og må jobbes mer med enn med førerfokuserte raser. Shiba, basenji og husky er veldig lite førerfokuserte, og lytter bare når de selv ønsker eller belønningen er god nok. Det er litt som med katter; de bare stirrer eller snur rumpa til om de ikke gidder. Anonymkode: 3bb3d...ad0 2 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #19 Skrevet 13. oktober 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Gjeterhunder, som noen har nevnt. Golden retriever er også veldig førerfokuserte. Malle, schæfer etc. Alle disse er blitt avlet til å ville glede eierne sine. De liker å jobbe. De liker å få kommandoer. De elsker å samarbeide. Jeg har en rase som er ekstremt miljøfokuserte og ikke i det hele tatt førerfokuserte. Det er en urhund, og de har aldri blitt avlet til å ville 'glede' eierne sine. Da må man ikke bare sørge for et godt, tillitsfullt forhold, men man trenger eksterne forsterkere i langt større grad (lek eller godbiter). Terskelen for å lytte til eieren i mer distraherende miljø, er også høyere og må jobbes mer med enn med førerfokuserte raser. Shiba, basenji og husky er veldig lite førerfokuserte, og lytter bare når de selv ønsker eller belønningen er god nok. Det er litt som med katter; de bare stirrer eller snur rumpa til om de ikke gidder. Anonymkode: 3bb3d...ad0 Det kan jeg skrive under på. Har selv en Shiba som ble klassifisert som 'meget hard' i mentaltest (altså svært vanskelig å trene). Men selv den kan jo de mest grunnleggende tingene så da er det håp for ts også 🙂 Anonymkode: 86416...3d9
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #20 Skrevet 13. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det kan jeg skrive under på. Har selv en Shiba som ble klassifisert som 'meget hard' i mentaltest (altså svært vanskelig å trene). Men selv den kan jo de mest grunnleggende tingene så da er det håp for ts også 🙂 Anonymkode: 86416...3d9 Ja, man finner metodene som fungerer når man leter og prøver litt forskjellig 🙂 Også biter man tenna sammen og senker krav og forventninger i ungdomstiden og andre perioder som f.eks i løpetidsesongen 😅 Anonymkode: 3bb3d...ad0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå